Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Casestudie HTV en LTV, tegelijk douche, minimale investering

Pagina: 1
Acties:

• tjib
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-11 17:33
Ik ben van mening dat je dat je bij het bouwen van je eigen huis beter je geld niet kan uitgeven aan de nieuwste techniek: domotica, zonnepanelen, warmtepompen etc. Maar de focus moet liggen op:
  • functionliteit (goede orientatie op de zon, levenloopbestendig, flexibele indeling, ruimte voor toekomstige zonnepanelen en installaties)
  • ruimtelijke kwaliteit (vides/hoogplafond, mooie lichtinval, veel ruimte, bijzonder trap)
  • isolatie (extra isolatie, dubbele kierdichting, triple glas)
  • duurzame materialen (mooie baksteen, slijtvaste vloer maar ook cradle-to-cradle)
Toch vind ik de nieuwste techniek erg interessant. Dus zoek een oplossing die maximaal is voorbereid op de toekomst en minimale investering. En als je weer geld hebt gespaard wil ik geen: hak en breekwerk of installaties die je moet vervangen voordat ze zijn afgeschreven.

Case studie
- Minimaal 3 badkamers met eigen comfort douche waarbij je tegelijkertij kan douchen.
- Vloerwarming als hoofdverwarming en als bijverwarming hoge temperatuur radiator in de badkamer en design radiator woonkamer voor als je het een keer koud hebt en je ergens aan wilt opwarmen.
- Temperatuur instelbaar per ruimte. Klokthermostaat voor hoofdverwarming is niet nodig ivm traag reageren vloerverwarming. Maar wel onafhankelijk van andere ruimtes. Voor bijverwarming wel klokthermostaat, badkamer 's ochtends even een paar graden warmer.

Wat kunnen jullie adviseren. Ik ben nu zelf ook bezig met installatie schema te tekenen. Die zal ik hier posten.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Voor punt 1 moet je denken aan een warmwatervoorraad van 400 liter+. Ik weet niet precies wat jij een comfort douche vindt, maar ik denk met 3 douches dat een ontwerphoeveelheid van 40 liter/minuut niet gek is. Dan kom je op ca 84 kW momentaan vermogen, da's wat veel voor een doorstroomtoestel of hygiënespiraal.
De boiler kan 1/3 tot de helft kleiner als je onder alle douches afvalwaterwarmteterugwinning hebt (ca €400 materiaal).
Voor punt 2 is het het meest praktisch om de HTV elektrisch met weerstandsverwarming te doen. Dat maakt de installatie overzichtelijker en aanleg eenvoudiger. Veel uren zullen die niet maken, zo wel, dan kan je die eventueel met een spiraal uit de SWW boiler opwarmen.

Punt 3 krijg je gratis als je de vloerverwarming bij de verdeler een beetje knijpt in de ruimtes die kouder mogen. Maar er is een grote kans dat alles ongeveer even warm wordt als de isolatie en kierdichtheid in orde zijn.
Denk ook aan goede zonwering :)
Overigens: niemand kan in de toekomst kijken, en blijven zitten met obsolete spullen omdat ze nog niet afgeschreven zijn klinkt als de sunk cost fallacy.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11 10:52
Laat het idee los van HTV en regelbaarheid van verwarming. In een nieuw goed geïsoleerd huis regel je de temperatuur één keer en klaar. Regelbaarheid van LTV is maar beperkt en traag. Door o.a. ventilatie zullen de temperatuurverschillen tussen de ruimten maar een paar graden zijn. Sowieso is het met het oog op de toekomst verstandig om LTV only te gaan want warmtepompen zijn een stuk zuiniger bij lage temperaturen. Daarnaast is er maar weinig regeltechniek nodig voor LTV. Genoeg SWW los je op met een groot genoeg voorraadvat.

Verder kan je focus leggen op bouwfysica. Dus aspecten als innertie (buffervermogen van warmte in massa), akoestiek (absorptiecoëfficiënt materialen voor galmreductie) en vochtgedrag zijn interessante zaken om op de focussen.

Je kan dan bijvoorbeeld denken aan dakisolatie met cellulose in plaats van pur (dampopen bouwen), leemstuc afwerking van de muren (vochtregulerend en een iets betere absorptiecoëfficiënt).

Ook moet je in het ontwerp al rekening houden met het zaken als ventilatiekanalen voor een systeem D ventilatie (balansventilatie met WTW), zonwering want goed geïsoleerde huizen koelen slecht af.

Allemaal aspecten waarbij domotica nog niet aan de orde is.
Het is echter wel handig om rekening te houden met domotica en i.i.g. regelen dat de luchtsturing niet klassiek is maar via dynamisch toe te wijzen drukknoppen en lichtpunten. Omdat je aan drukknoppen dubbele functies e.d. kan toewijzen heb je vaak aan maar één "schakelaar" met meerdere drukknoppen voldoende om de hoofdfuncties te bedienen. De rest kan via de tablet of telefoon. Het is dus wel handig om er over na te denken i.v.m. het leggen van leidingen.

• tjib
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-11 17:33
Laat het idee los van HTV en regelbaarheid van verwarming
Eigenlijk wil ik vooral de vloerverwarming op de slaapkamers laag of uit kunnen zetten. En 's ochtends alleen even de badkamer verwarmen met designradiator. Maar dit zou ook elektrisch kunnen.
warmwatervoorraad van 400 liter+
Ik wilde warmwatervoorraad zo installeren dat deze als boost werkt. Dus vraagt 1 douche warmte dan kan de combiketel dit nog alleen af. Als er een tweede douche bijkomt dan gebruikt hij de warmwatervoorraad.
Dit wilde ik doen door warmwatervoorraad dmv van een tapwaterpomp aan te sluiten op de boiler. Deze tawaterpomp moet dan aangaan met een doorstroom schakelaar of als het buffervat te veel is afgekoelt of 1 keer per week voor legionella preventie.

Flexibel buffervat
Zou het mogelijk zijn om het warmwatervoorraad te verkleinen met een ballon ofzo? Zolang ik nog een HR ketel heb, hoef ik in de winter niet z'n groot buffervat. In de zomer nog wel handig om overtollige energie van PV panelen op te slaan. Nadeel van groot buffervat is dat veel stilstandsverlies is en legionella preventie veel energie kost.
eventueel met een spiraal uit de SWW boiler opwarmen.
Dat is een goed idee dan kun je ook de boiler in de toekomst aansluiten op de hoge temp uitgang van een warmtepomp op diezelfde spiraal. Alleen zou ik dan beter voor een tank-in-tank boiler kunnen gaan. Een spiraal zit onderin de boiler en daar is het maar 1 keer per wijk bij de legionella preventie warm.
Of zou een design radiator van RVS ook verwarmd kunnen worden met tapwater? Dan kun je hiervoor dezelfde koperleidingen gebruiken die toch al naar je badkamer lopen. En verspil je bij het douche ook geen water omdat je moet wachten tot er warm water uit de kraan komt.