Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptopgeheugen uitbreiden; kan ik DDR4?

Pagina: 1
Acties:

• BramCoding
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:19
Hoi allemaal

Ik zit met een klein vraagje. Ik heb een Dell Latitude E6540 die op dit moment 4GB werkgeheugen heeft. Ik wil dit graag upgraden naar 8GB en dus een latje bijsteken. Nu mijn vraag; Mijn latje op dit moment is SODIMM DDR3 1600MHz geheugen. Moet ik dus een tweede latje SODIMM DDR3 1600MHz geheugen bijsteken of zal ik voordeel halen uit bijvoorbeeld een extra latje SODIMM DDR4 1600/2133MHz bij te steken?
Maakt het merk veel uit hierbij (niet qua prestaties maar qua compabiliteit)?

Ook veronderstel ik dat dit gewoon inklikken is en voor de rest alles vanzelf zal gaan? (eerste keer dat ik dit doe). Alvast bedankt!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:02
Nee. DDR4 past niet in een DDR3 slot.

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:37
Andere pasvorm, dus dat gaat niet lukken. Het wordt dus een 2e reepje ddr3 sodimm.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• BramCoding
Bedankt voor de snelle reacties. En hoe zit het met de snelheid. Zal ik er voordeel uit halen een sneller latje aan te schaffen?

• Nat-Water
Je kan het beste even op de productpagina opzoeken welk geheugen je laptop ondersteunt voordat je lukraak dingen gaat kopen. Hou sowieso dezelfde snelheid aan - als je nu al 1600mhz hebt, koop dan ook 1600.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

• BramCoding
Nat-Water schreef op zondag 12 maart 2017 @ 12:10:
Je kan het beste even op de productpagina opzoeken welk geheugen je laptop ondersteunt voordat je lukraak dingen gaat kopen. Hou sowieso dezelfde snelheid aan - als je nu al 1600mhz hebt, koop dan ook 1600.
Oke zal ik doen. Waar moet ik dan op letten? Ik koop sowieso SODIMM, DDR3 en 1600MHz dan. Zijn er nog andere dingen die de aandacht vergen?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

DDR4 is fysiek anders. Het past niet in een DDR3 slot.
Daarbij is het ook de manier waarop het met de rest van het systeem 'praat' anders. (het 'protocol', zeg maar).
Daarbij heeft DDR4 minder volts nodig dan DDR3, en stel dat je het aangesloten krijgt, dan komen er dus hele mooie rookwolkjes uit.

Zoals iedereen weet, werkt electronica op rook. Zodra je de rook laat ontsnappen, werkt het niet meer. :+

Wat betreft de snelheid: alles wat even snel of sneller is dan de geheugencontroller aan kan, is goed.
Als je nu b.v. DDR3-1600 hebt, maar de controller is DDR3-1333, dan is het genoeg om een latje DDR3-1333 te halen, want het DDR3-1600 latje draait nu dan ook al op DDR3-1333 snelheid.

Als je het niet zeker weet, dan is het voldoende om het huidige latje als referentie te nemen. Dan weet je ook zeker dat je er niet op achteruit gaat in snelheid.

Je kan nog gaan zitten mierenneuken op CAS Latencies, (CL* waardes) maar dat is zo marginaal van invloed dat je er niks van merkt. Het is zelfs nauwelijks tot volledig niet meetbaar.
Kortom: geen aandacht besteden aan CAS Latencies.

[ Voor 12% gewijzigd door McKaamos op 12-03-2017 12:14 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Voor een goede compatibiliteit is het raadzaam dat de modules dezelfde snelheid, timings en voltages hebben.

• Nat-Water
BramVanha schreef op zondag 12 maart 2017 @ 12:11:
[...]

Oke zal ik doen. Waar moet ik dan op letten? Ik koop sowieso SODIMM, DDR3 en 1600MHz dan. Zijn er nog andere dingen die de aandacht vergen?
Ja, of het DDR3L of normaal DDR3 is. Als ik snel even door de PW heenblader zie ik dat de Latitude E6540 met beide is uitgeleverd.

Je kan misschien ook even kijken of er een productcode op je geheugen staat. Dat opzoeken, en vergelijkbaar geheugen kopen.

• BramCoding
Zal ik zeker doen. Zoek zelf even op wat DDR3L is en daarmee geraak ik wel verder denk ik. Alvast bedankt!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

McKaamos schreef op zondag 12 maart 2017 @ 12:12:
Je kan nog gaan zitten mierenneuken op CAS Latencies, (CL* waardes) maar dat is zo marginaal van invloed dat je er niks van merkt. Het is zelfs nauwelijks tot volledig niet meetbaar.
Kortom: geen aandacht besteden aan CAS Latencies.
Het verschil is misschien niet meetbaar, maar in een laptop kan het wel het verschil maken tussen wel of niet bruikbaar zijn. Laptops willen wel eens vrij eigenzinnig zijn en forceren gewoon de CL die ze leuk vinden, ongeacht of het geheugen dat nu wel of niet kan. Het is daarom raadzaam om op te letten dat je niet per ongeluk een reepje geheugen koopt met een hogere CL dan het geheugen wat er al in de laptop zit.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-11 19:44

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Even CPU-Z draaien en naar tabblad Memory gaan

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• BramCoding
Damic schreef op zondag 12 maart 2017 @ 14:45:
Even CPU-Z draaien en naar tabblad Memory gaan
Zal ik zeker doen, bedankt voor de info!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
BramVanha schreef op zondag 12 maart 2017 @ 12:14:
Zal ik zeker doen. Zoek zelf even op wat DDR3L is en daarmee geraak ik wel verder denk ik. Alvast bedankt!
Bij twijfel voor DDR3L kiezen, dat kan zonder problemen op zowel 1.35V als 1.5V werken.
Pagina: 1