In voorbereiding op aanschaf van een nieuwe monitor wil ik graag weten of ik ook moet kijken naar DPI of is resolutie voldoende? De monitor zal ik wel gebruiken voor fotobewerking, maar geen professionele drukwerken. Daarnaast games en het gangbare. Speelt DPI een rol bij de aanschaf of is dit in mate van kwaliteit evenredig met de resolutie?
Vraag
Beste antwoord (via sebastian2211 op 13-03-2017 14:37)
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!
Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora.
Move VB -> CAA
Verder inhoudelijk: het is inderdaad een rare vraag om "kwaliteit" te koppelen aan DPI. DPI is zoals Mavamaarten terecht aangeeft puur een gevolg van schermformaat en resolutie. Het heeft niets met kwaliteit te maken. Je hebt goede en slechte schermen met hoge DPI en goede en slechte schermen met lage DPI.
Wat *voor jou* een goede keuze is qua DPI hangt onder andere af van
- toepassing: bij fotobewerking is hogere DPI doorgaans een pre
- de afstand tot scherm: als je een grote scherm aan andere kant kamer gaat hangen is hoge DPI weggegooid geld, zit je met je neus bovenop het scherm dan is het juist erg zinnig.
- je eigen ogen: als je slecht details ziet is de meerwaarde van hoge DPI beperkt.
- je besturingssysteem: als je nog Windows XP draait ga je slechte ervaring hebben met hoge DPI. Zelfs met MacOS of Windows 10 moet je trouwens rekening houden met wat instelwerk voordat een echt hoge DPI scherm lekker werkt.
Maar als je het over "kwaliteit" hebt zijn er aanzienlijk meer zaken om op te letten, bovenal het paneel in het scherm. Met fotobewerking is kleurechtheid belangrijk en dan wil je bij voorbaat geen TN-paneel.
Voor meer tips, lees hier:
*Algemeen Advies* Welke monitor moet ik kopen?
Volgende keer graag voor je een topic opent...
Move VB -> CAA
Verder inhoudelijk: het is inderdaad een rare vraag om "kwaliteit" te koppelen aan DPI. DPI is zoals Mavamaarten terecht aangeeft puur een gevolg van schermformaat en resolutie. Het heeft niets met kwaliteit te maken. Je hebt goede en slechte schermen met hoge DPI en goede en slechte schermen met lage DPI.
- de afstand tot scherm: als je een grote scherm aan andere kant kamer gaat hangen is hoge DPI weggegooid geld, zit je met je neus bovenop het scherm dan is het juist erg zinnig.
- je eigen ogen: als je slecht details ziet is de meerwaarde van hoge DPI beperkt.
- je besturingssysteem: als je nog Windows XP draait ga je slechte ervaring hebben met hoge DPI. Zelfs met MacOS of Windows 10 moet je trouwens rekening houden met wat instelwerk voordat een echt hoge DPI scherm lekker werkt.
Maar als je het over "kwaliteit" hebt zijn er aanzienlijk meer zaken om op te letten, bovenal het paneel in het scherm. Met fotobewerking is kleurechtheid belangrijk en dan wil je bij voorbaat geen TN-paneel.
Oslik blyat! Oslik!
Alle reacties
Dat is een beetje een rare vraag. Een hogere resolutie op dezelfde grootte betekent automatisch dat je een hogere DPI hebt. DPI betekent pixeldichtheid (dots per inch), dus dat zal altijd gelinkt zijn aan je resolutie.
Android developer & dürüm-liefhebber
Dat is niet heel erg een rare vraag : voor fotobewerking zijn er op dezelfde kijkafstand meer details te zien dan op een scherm met een lagere DPI. Let niet om minimale verschillen tussen dezelfde resolutie beeldschermen.
Extra detail komt naar voren bij bijvoorbeeld een 4K scherm op 21inch formaat. Hierbij worden alle menu elementen met 2x zoveel pixels opgebouwd en foto's bevatten meer details omdat deze ook meer pixels heeft die individueel werken. De 'werkruimte' van vensters en beelden zijn dan ongeveer hetzelfde van een full-hd scherm op 21inch.
Extra detail komt naar voren bij bijvoorbeeld een 4K scherm op 21inch formaat. Hierbij worden alle menu elementen met 2x zoveel pixels opgebouwd en foto's bevatten meer details omdat deze ook meer pixels heeft die individueel werken. De 'werkruimte' van vensters en beelden zijn dan ongeveer hetzelfde van een full-hd scherm op 21inch.
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!
Move VB -> CAA
Move VB -> CAA
Oslik blyat! Oslik!
Je wilt geen al te lage DPI (pixels telbaar), maar belangrijker is nog het contrast en de kleur(echtheid). Een tn-paneel wil je dus mijden en dan kom je al gauw bij een ips-paneel terecht met 97-100% srgb kleuren weergave (en goed gekalibreerd) en >90% Adobe RGB.
Voor een 4k scherm heb je ook een ferme videokaart / pc nodig om games vloeiend genoeg te spelen op die resolutie. Maar als het goed is kan je dan games ook scherp op 1080p spelen (4k schaalt netjes naar 1080p; een niet goed schalende resolutie op een LCD monitor geeft een onscherp beeld). Qua prijs en toch genoeg scherpte (dpi) zal een 1440p 24/26" scherm misschien beter passen.
Voor een 4k scherm heb je ook een ferme videokaart / pc nodig om games vloeiend genoeg te spelen op die resolutie. Maar als het goed is kan je dan games ook scherp op 1080p spelen (4k schaalt netjes naar 1080p; een niet goed schalende resolutie op een LCD monitor geeft een onscherp beeld). Qua prijs en toch genoeg scherpte (dpi) zal een 1440p 24/26" scherm misschien beter passen.
Veel dank voor de reacties. Nu zit ik te kijken naar een 21:9 scherm, maar weet nog niet goed of zo'n alternatieve verhouding ook nadelig is, maar kom er wel uit geloof ik. Bedankt!
[ Voor 42% gewijzigd door sebastian2211 op 13-03-2017 14:39 ]
Muv films is mijn ervaring dat voor bijna alle andere toepassingen de vertikale resolutie bepalend is. 21:9 betekent erg weinig vertikale resolutie voor je schermformaat, alsof je alles door een brievenbus zit te bekijken. Ik ben van 1600x1200 naar 1920x1200 gegaan en merkte nauwelijks vooruitgang. Nu draai ik op 2560x1440 en zie ik lichte vooruitgang, maar ik had liever >1600 pixels vertikaal gehad.
Bedenk bij fotobewerking dat je ook foto's hebt in portrait orientatie. Als je die vertikaal schermvullend hebt bij zo'n 21:9 scherm heb je horizontaal 80% van je scherm leeg staan
Bedenk bij fotobewerking dat je ook foto's hebt in portrait orientatie. Als je die vertikaal schermvullend hebt bij zo'n 21:9 scherm heb je horizontaal 80% van je scherm leeg staan
Oslik blyat! Oslik!
Pagina: 1