Power supply geeft de geest en Afuture is niet thuis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Triodeman
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-12-2020
Goedenavond,

Ik heb een power supply van het merk XFX model xps-650-3xs deze heeft helaas de geest gegeven doet dus helemaal niets meer, deze heeft een garantie volgens de fabrikant XFX van 5 jaar.
Ik heb deze power supply bij Afuture gekocht op 18 november 2014, dus nog volop garantie zou je zeggen.
Helaas Afuture geeft als wettelijk aansprakelijke geen thuis en stelt net als XFX dat de power supply ouder is dan 5 jaar.
Antwoord, volgens *knip* medewerker van Afuture, we hebben deze power supply naar XFX opgestuurd en deze is defect retour gekomen omdat de power supply ouder is dan 5 jaar ????
En dat terwijl ik hem pas in november 2014 heb gekocht, ze gaan hier in deze uit van de productie datum, dit heb ik nog nooit mee gemaakt ????
Mijn vraag is nu wie heeft dit eerder mee gemaakt, je hebt als consument dus niets aan garantie als je een artikel/onderdeel koop wat al een tijd in het magazijn van je leverancier ligt en volgens mij kan dit niet.
Na mijn laatst vraag via de Email/klantenservice van Afuture gewoon geen reaktie meer, in mijn ogen een zeer onprofesionele club met het advies hier maar beter geen zaken mee te doen.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2017 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Welke garantietermijn heeft Afuture jou gegeven toen je de kaart kocht? Weet je dat nog? Heb je de bon nog?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triodeman
Ja heb de bon nog maar dat staat er niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar op de bon staat ook een aankoopdatum. Lijkt me dat ze daar dan toch naar moeten kijken. Dat 't een ouder ding is dat al een tijdje op de plank ligt doet daar niets aan af lijkt me.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hier lopen twee zaken door elkaar, vandaar de verwarring mbt data:

1) als consument in NL heb jij alleen te maken met je leverancier, Afuture in dit geval. Zij geven een bepaalde garantie op hun spullen dat gaat lopen vanaf moment waarop jij iets koopt (datum op bon). Wat zij verder met fabrikant afspreken is hun probleem en sta jij in beginsel buiten. Wel is deze garantie normaliter korter dan vijf jaar. Kijk op de voorwaarden van de leverancier om te zien wat je kunt verwachten.
2) de fabrikant kan ook garantie verlenen op zijn spullen Dat gaat lopen vanaf fabricagedatum. In sommige landen (VS...) is dit de enige vorm van garantie die je als consument hebt en ben je dus op de fabrikant aangewezen. Maar wij wonen niet in de VS en jij hebt in NL geen relatie met de fabrikant en een leverancier mag zich niet achter hun relatie met de fabrikant (of groothandel of hoe dan ook zij aan hun spullen komen) verschuilen.

Hier klinkt het alsof je buiten garantietermijn van de winkel bent. Als ik in hun voorwaarden ga kijken zie ik het volgende:
Omschrijving Garantietermijn
De meeste (interne) componenten, randapparatuur, monitoren en netwerkapparatuur. 2 jaar
Dit zijn natuurlijk anno nu de voorwaarden, mogelijk waren ze vijf jaar geleden anders, maar ik geef je erg weinig kans op een significant andere termijn in het verleden.

Ik vind dat Afuture heel netjes omschrijft hoe het zit met hun garantie vs fabrieksgarantie:
En de fabrieksgarantietermijn dan?
Omdat je ten opzichte van de fabrikant geen rechten hebt op garantie mag deze de voorwaarden en duur van een fabrieksgarantie zelf bepalen. Het kan zijn dat de garantie alleen geldt in bepaalde landen, als je het product bij bepaalde winkels hebt gekocht, enkel op bepaalde onderdelen of alleen als je je bij de fabrikant hebt geregistreerd. Ga daarom liever uit van de wettelijke garantie die je bij ons als verkoper hebt en beschouw eventuele fabrieksgarantie als een extraatje.
Kortom, je bent waarschijnlijk buiten garantie van de leverancier, die 18 november 2016 verliep. In beginsel houdt daar je wettelijke bescherming op. Eigenlijk iets genuanceerder: je kunt de leverancier nog altijd aansprakelijk stellen voor fabricagedefecten na verloop garantietermijn, maar dan ligt de bewijslast bij jou om aan te tonen dat er sprake is van fabricagedefect, wat je kort gezegd niet gaat lukken. In de garantieperiode ligt die bewijslast juist andersom: leverancier is aansprakelijk tenzij zij kunnen aantonen dat het geen fabricagedefect was. Daarnaast is er sprake van garantietermijn van fabrikant, maar die is ook verlopen want meer dan 5 jaar geleden gemaakt.

Als je ergens hier vraagtekens zou kunnen zetten is het het feit dat jij 2.5j geleden blijkbaar een op dat moment al minimaal 2.5j oude voeding gekocht had. Had je dat kunnen weten? Ik kan even niet achter de geschiedenis van dit type voeding komen ("xps-650-3xs" klinkt niet als juiste typenr, alle XFX voedingen beginnen juist met P1-xxx-xxx), maar tenzij je iets geks voorgehouden is ("nieuwste model!") gaat dit ook weinig uitmaken - je hebt wederom in NL alleen met je leverancier en zijn voorwaarden te maken, wat in dit geval neerkomt op twee jaar garantietermijn die verlopen zijn.

Hoe dan ook, dit is geen technische vraag maar eentje over afhandeling van aankopen. Dat hoort in Shopping Forum.

Move OH -> SF

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:32
dion_b schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 09:29:

1) als consument in NL heb jij alleen te maken met je leverancier, Afuture in dit geval. Zij geven een bepaalde garantie op hun spullen dat gaat lopen vanaf moment waarop jij iets koopt (datum op bon). Wat zij verder met fabrikant afspreken is hun probleem en sta jij in beginsel buiten. Wel is deze garantie normaliter korter dan vijf jaar. Kijk op de voorwaarden van de leverancier om te zien wat je kunt verwachten.
2) de fabrikant kan ook garantie verlenen op zijn spullen Dat gaat lopen vanaf fabricagedatum. In sommige landen (VS...) is dit de enige vorm van garantie die je als consument hebt en ben je dus op de fabrikant aangewezen. Maar wij wonen niet in de VS en jij hebt in NL geen relatie met de fabrikant en een leverancier mag zich niet achter hun relatie met de fabrikant (of groothandel of hoe dan ook zij aan hun spullen komen) verschuilen.

Hier klinkt het alsof je buiten garantietermijn van de winkel bent. Als ik in hun voorwaarden ga kijken zie ik het volgende:

[...]

Dit zijn natuurlijk anno nu de voorwaarden, mogelijk waren ze vijf jaar geleden anders, maar ik geef je erg weinig kans op een significant andere termijn in het verleden.

Ik vind dat Afuture heel netjes omschrijft hoe het zit met hun garantie vs fabrieksgarantie:

[...]

Kortom, je bent waarschijnlijk buiten garantie van de leverancier, die 18 november 2016 verliep. In beginsel houdt daar je wettelijke bescherming op. Eigenlijk iets genuanceerder: je kunt de leverancier nog altijd aansprakelijk stellen voor fabricagedefecten na verloop garantietermijn, maar dan ligt de bewijslast bij jou om aan te tonen dat er sprake is van fabricagedefect, wat je kort gezegd niet gaat lukken. In de garantieperiode ligt die bewijslast juist andersom: leverancier is aansprakelijk tenzij zij kunnen aantonen dat het geen fabricagedefect was. Daarnaast is er sprake van garantietermijn van fabrikant, maar die is ook verlopen want meer dan 5 jaar geleden gemaakt.

Als je ergens hier vraagtekens zou kunnen zetten is het het feit dat jij 2.5j geleden blijkbaar een op dat moment al minimaal 2.5j oude voeding gekocht had. Had je dat kunnen weten? Ik kan even niet achter de geschiedenis van dit type voeding komen ("xps-650-3xs" klinkt niet als juiste typenr, alle XFX voedingen beginnen juist met P1-xxx-xxx), maar tenzij je iets geks voorgehouden is ("nieuwste model!") gaat dit ook weinig uitmaken - je hebt wederom in NL alleen met je leverancier en zijn voorwaarden te maken, wat in dit geval neerkomt op twee jaar garantietermijn die verlopen zijn.

Hoe dan ook, dit is geen technische vraag maar eentje over afhandeling van aankopen. Dat hoort in Shopping Forum.

Move OH -> SF
Voor zover ik weet (Althans hebben Floppus en andere juristen / advocaten op Tweakers dit al vaker zo uitgelegd, en volgens mij bijv. Arnoud Engelfriet ook) is dit deels niet van toepassing onder de Nederlandse wetgeving en is de verkoper in Nederland daar de wetgeving bij conformiteit spreekt over "Een product moet voldoen aan de eigenschappen die je als consument redelijkerwijze mag verwachten" waarbij uitspraken gedaan door de fabrikant (bijv. door 5 jaar garantie op de doos te zetten) deze uitspraken wel degelijk ook onder de verantwoording van de verkoper vallen en ook gewoon in gaan op de aankoop datum en je de verkoper daar dus ook gewoon aan mag houden.

Dat TS in de basis te maken heeft met de verkoper en niet met de fabrikant klopt uiteraard wel volledig.

Edit: Post van Floppus waarin hij dit uiteen zet: Verwijderd in "XFX accepteert garantie wel maar vergoed import kosten niet"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

dion_b schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 09:29:

Nee, de leverancier is aansprakelijk voor het product inclusief alles wat ervan verwacht mag worden en dus ook de garanties die erop geadverteerd worden. Dus ook als een fabrikant een levenslange garantie geeft op RAM, dan heeft de verkoper dat simpelweg te faciliteren - en dat kan hij ook incalculeren.

De garantietermijn die geadverteerd wordt, gaat in op het moment van aflevering. Ergo, TS heeft een aankoopdatum / bon en een artikel waarop 5 jaar geadverteerd wordt. Hoe XFX het met de winkel afhandelt is inderdaad tussen winkel en fabrikant, maar TS heeft daar niets mee te maken en heeft recht op afhandeling onder garantie.

[edit]Ben ik nota bene te laat op een quote naar een van mijn eigen reacties! Postception!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2017 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-09 20:13

InFamous

excommunicado

Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 10:22:
[...]

Nee, de leverancier is aansprakelijk voor het product inclusief alles wat ervan verwacht mag worden en dus ook de garanties die erop geadverteerd worden. Dus ook als een fabrikant een levenslange garantie geeft op RAM, dan heeft de verkoper dat simpelweg te faciliteren - en dat kan hij ook incalculeren.

De garantietermijn die geadverteerd wordt, gaat in op het moment van aflevering. Ergo, TS heeft een aankoopdatum / bon en een artikel waarop 5 jaar geadverteerd wordt. Hoe XFX het met de winkel afhandelt is inderdaad tussen winkel en fabrikant, maar TS heeft daar niets mee te maken en heeft recht op afhandeling onder garantie.
Ik zie echter nergens in het verhaal van TS staan dat er bij/op het product 5 jaar garantie word vermeld.
Dat is een aanname. Als de TS deze garantie termijn van XFX.com heeft gehaald dan heeft Afuture hier niks mee te maken. Immers hebben zij niet geadverteerd met 5 jaar garantie.

Dus @Triodeman waar staat/stond die garantie termijn van 5 jaar precies vermeld?

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

InFamous schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 10:28:
[...]

Ik zie echter nergens in het verhaal van TS staan dat er bij/op het product 5 jaar garantie word vermeld.
Dat is een aanname. Als de TS deze garantie termijn van XFX.com heeft gehaald dan heeft Afuture hier niks mee te maken. Immers hebben zij niet geadverteerd met 5 jaar garantie.

Dus @Triodeman waar staat/stond die garantie termijn van 5 jaar precies vermeld?
Nee, als op XFX.com staat dat dat product 5 jaar garantie heeft, dan is het een producteigenschap. Als verkoper dat product verkoopt, ongeacht of ze het op hun eigen site hebben staan, dan zijn ze gebonden aan die garantietermijn. Sterker nog, de verkoper kán op de eigen website niet eens een kortere termijn bedingen - dit is een dwingend recht.

http://xfxforce.com/en-us/technologies/power-supplies
XFX Exclusive 5 Year Warranty

XFX offers a top of it's class 5 Year Warranty on all PSUs.

Our back to back limited warranty covers your PSU purchase for up to 5 Years ensuring that you'll have the support and service you need if you should ever have problems with your PSU both mechanically and technically. It is one of the longest warrenties in the industry and back by XFX's best in class service quality.
Er wordt daar niet specifiek op types ingegaan, waarmee het meer dan waarschijnlijk is dat het een algemene policy is - en dat bindt ook de verkoper in dit geval.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2017 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

@Verwijderd Ook als dit word geadverteerd buiten NL? Dat zou betekenen dat als Apple in de US een fabrieksgarantie hanteert van 10 jaar dat hier in Nederland ook zal gelden?

Want op diezelfde website staat: LIMITED WARRANTY ON XFX GRAPHICS CARDS
FOR NORTH AMERICA (UNITED STATES AND CANADA)
op: http://xfxforce.com/en-us/support/xfx-warranty

Hoewel dat natuurlijk voor GPU's is, maar het idee blijft hetzelfde.

[ Voor 45% gewijzigd door InFamous op 10-03-2017 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Mijn Seasonic PSU's hebben 5 jaar garantie. (g-series)
Zo goed als elke verkoper in Nederland geeft max 36 maanden winkelgarantie.
van maand 37 tot maand 60 zal ik dus bij Seasonic moeten aankloppen. Gelukkig bieden zij goede service.
De verhalen die ik van XFX hoor zijn veelal positeif

Hoe het juridisch in elkaar steekt weet ik niet precies maar praktisch, los ik het zelf op bovenstaande manier op. (en laat ik in maand 37 tot 60 sneller mijn product terug hebben dan in maand 1 tot 36 ;))

Je kunt toch bewijzen dat hij jonger is dan 5 jaar?

[ Voor 5% gewijzigd door eL_Jay op 10-03-2017 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
InFamous schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 10:44:
@Verwijderd Ook als dit word geadverteerd buiten NL? Dat zou betekenen dat als Apple in de US een fabrieksgarantie hanteert van 10 jaar dat hier in Nederland ook zal gelden?
Ik zou verwachten dat wanneer er bijv. duidelijk op Apple.com/nl 2 jaar staat, en op Apple.com/us 10 jaar je aan mag nemen dat er voor Nederland 2 jaar van toepassing is.

Zou het echter over een algemeen statement van Apple gaan, die niet specifiek per land / regio gemaakt wordt en waar ook geen uitsluitingen bij vermeld staan en er bijv. geen specifieke websites per land zijn dan zou ik verwachten dat als de algemene statement 10 jaar is, deze ook hier afgedwongen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Dennism schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 10:49:
[...]

Ik zou verwachten dat wanneer er bijv. duidelijk op Apple.com/nl 2 jaar staat, en op Apple.com/us 10 jaar je aan mag nemen dat er voor Nederland 2 jaar van toepassing is.

Zou het echter over een algemeen statement van Apple gaan, die niet specifiek per land / regio gemaakt wordt en waar ook geen uitsluitingen bij vermeld staan en er bijv. geen specifieke websites per land zijn dan zou ik verwachten dat als de algemene statement 10 jaar is, deze ook hier afgedwongen kan worden.
Bij XFX heb je enkel de keuze uit:
Frankrijk
Duitsland
UK
US
Azië
Middenoosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

InFamous schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 10:44:

Want op diezelfde website staat: LIMITED WARRANTY ON XFX GRAPHICS CARDS
FOR NORTH AMERICA (UNITED STATES AND CANADA)
op: http://xfxforce.com/en-us/support/xfx-warranty

Hoewel dat natuurlijk voor GPU's is, maar het idee blijft hetzelfde.
De quote staat op hun algemene website, groot geadverteerd zonder disclaimer - wat er eventueel ergens in kleine lettertjes verstopt staat is dan niet relevant. Het gaat om wat je redelijkerwijs mag aannemen, en op basis hiervan zal de gemiddelde bezoeker aannemen dat hij 5 jaar garantie heeft.

Als voorwaarden significant verschillen per regio, dan zal de fabrikant er zorg voor moeten dragen dat dat ook duidelijk is bij het adverteren van algemene info.

Overigens staat de termijn van 5 jaar volgens mij ook niet ter discussie - de reden dat XFX hem afwijst is dat hij volgens hen OUDER is dan die 5 jaar. Echter is de aankoop van TS minder dan die 5 jaar geleden, ergo heeft hij gewoon zijn garantie bij de verkoper.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2017 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:30
Op de site van afuture staat dat je 2 jaar garantie hebt. Deze is dus al verlopen.
https://www.afuture.nl/kl...85/garantietermijnen.html

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 11:02:
[...]

De quote staat op hun algemene website, groot geadverteerd zonder disclaimer - wat er eventueel ergens in kleine lettertjes verstopt staat is dan niet relevant. Het gaat om wat je redelijkerwijs mag aannemen, en op basis hiervan zal de gemiddelde bezoeker aannemen dat hij 5 jaar garantie heeft.

Als voorwaarden significant verschillen per regio, dan zal de fabrikant er zorg voor moeten dragen dat dat ook duidelijk is bij het adverteren van algemene info.

Overigens staat de termijn van 5 jaar volgens mij ook niet ter discussie - de reden dat XFX hem afwijst is dat hij volgens hen OUDER is dan die 5 jaar. Echter is de aankoop van TS minder dan die 5 jaar geleden, ergo heeft hij gewoon zijn garantie bij de verkoper.
Ok, i stand corrected. Hoewel ik het wel dubieus vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Moet hij dan niet voor garantie bij XFX direct zijn en niet de verkoper.

Gewoon kopie van de aankoopbon mailen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Viper® schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 11:25:
Moet hij dan niet voor garantie bij XFX direct zijn en niet de verkoper.

Gewoon kopie van de aankoopbon mailen
Dat proces is al wel hééééél vaak voorbij gekomen. Staat ook uitgebreid behandeld in de sticky, en nog eens verwezen in de link naar een eerder topic hier.

Voor garantie is *altijd* de verkoper aansprakelijk.
luckremers schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 11:23:
Op de site van afuture staat dat je 2 jaar garantie hebt. Deze is dus al verlopen.
https://www.afuture.nl/kl...85/garantietermijnen.html
Nogmaals, dat is niet relevant. Als de fabrikant adverteert met 5 jaar, dan heeft de verkoper dat te leveren. Dat is niet in eigen voorwaarden uit te sluiten, want het is dwingend recht.

Artikel van Arnoud Engelfriet (inhoud nog steeds relevant na wijzigingen 2014)
https://blog.iusmentis.co...ke-garantie-conformiteit/

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2017 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 11:27:
[...]

Dat proces is al wel hééééél vaak voorbij gekomen. Staat ook uitgebreid behandeld in de sticky, en nog eens verwezen in de link naar een eerder topic hier.

Voor garantie is *altijd* de verkoper aansprakelijk.
Ik vind het sowieso apart
Ik heb deze power supply bij Afuture gekocht op 18 november 2014, dus nog volop garantie zou je zeggen.
Helaas Afuture geeft als wettelijk aansprakelijke geen thuis en stelt net als XFX dat de power supply ouder is dan 5 jaar.
Beide zeggen dat hij ouder is dan 5 jaar terwijl er een originele aankoopbon aanwezig is.
Als Afuture slim is zetten ze op de bon serial numbers, dus dan wordt het weerleggen van deze claim helemaal makkelijk.

als beide niet thuis geven wordt het naar de ombudsman, rechter of meneer Visser laten komen.

Of zie ik het echt helemaal verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, de beste weg is in eerste instantie altijd een constructieve dialoog. De winkel dus vriendelijk wijzen op de 5 jaar en aankoopdatum, en dat wat de fabrikant wel of niet levert niet voor jou relevant is. Geeft dat geen resultaat, dan zou je wetsartikelen aan kunnen halen, of eventueel naar dit topic wijzen.

Verkoper heeft diverse mogelijkheden om geschillen aan te kaarten als je er samen niet uit komt;
https://www.afuture.nl/kl...urmerk-en-geschillen.html

Het lijkt dan ook niet dat verkoper bewust bezig is om zijn rechten te ontlopen, maar niet iedere medewerker van iedere winkel kent de wet door en door - kijk alleen al naar de vele verschillende stellingen in het topic hier. De kans is dat met vriendelijke dialoog alsnog een oplossing gevonden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Viper® schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 11:34:

Beide zeggen dat hij ouder is dan 5 jaar terwijl er een originele aankoopbon aanwezig is.
Als Afuture slim is zetten ze op de bon serial numbers, dus dan wordt het weerleggen van deze claim helemaal makkelijk.
De voeding kan ook best ouder zijn dan 5 jaar, een fabrikant mag bijv. best stellen dat fabrieksgarantie in gaat op het moment dat zij de voeding uitleveren. Daar dit type voeding naar het lijkt een jaar of 4-5 in productie en verkoop is geweest kan het dus best zo zijn dat deze voeding volgens de XFX richtlijnen buiten fabrieksgarantie is. Maar dit heeft zoals Floppus al duidelijk uitgelegd heeft geen gevolgen de aanspraak die TS kan maken bij de verkoper. De verkoper moet het gewoon netjes regelen met TS en hoe hij het daarna met zijn leverancier of XFX oplost is zijn zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Dat zou betekenen dat Afuture de voeding heeft verkocht toen hij al 3 jaar oud was.

Al met al kom je weer op de befaamde uitspraak terug
"recht hebben is 1 ding, je recht krijgen een ander"

Denk dat inderdaad al duidelijk is hoe het zit.
Eventueel bellen of langsgaan, mocht dat niks opleveren een aangetekende brief en Afuture in gebreke stellen voor het verlenen van geen garantie zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 11:02:
[...]

Even hier op inhaken, ben zelf weliswaar geen jurist en in het geval van XFX komt er geen land selectie te pas om de site te bezoeken en kom je dus op een algemene site uit.

Een ander voorbeeld is nvidia. Waar je duidelijk wel eerst een landkeuze moet maken voordat deze verder gaat. http://www.nvidia.com/content/global/global.php Hierin lijkt me dan ook geen algemene site meer van toepassing en dan zullen de voorwaarden op de site van het land waar je het apparaat hebt gekocht van toepassing zijn. Of is dit een rare aanname?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triodeman
Bedankt allemaal voor de reacties, ik heb zojuist nogmaals een Email gestuurd met de vraag om volgens de wettelijke regels tot een oplossing te komen. Ook heb ik de link van dit topic naar Afuture gestuurd.
Bijgevoegd part nummer van de voeding P1-650X-NLH9 serienummer L21013059

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 12:31:
[...]

Even hier op inhaken, ben zelf weliswaar geen jurist en in het geval van XFX komt er geen land selectie te pas om de site te bezoeken en kom je dus op een algemene site uit.

Een ander voorbeeld is nvidia. Waar je duidelijk wel eerst een landkeuze moet maken voordat deze verder gaat. http://www.nvidia.com/content/global/global.php Hierin lijkt me dan ook geen algemene site meer van toepassing en dan zullen de voorwaarden op de site van het land waar je het apparaat hebt gekocht van toepassing zijn. Of is dit een rare aanname?
Ja, een fabrikant kan uiteraard zelf bepalen waar hij wat wil geven aan garanties, als hij het maar duidelijk maakt, zodat zijn verkoopkanaal niet met de problemen zit. Een landselectie is een mooi voorbeeld, maar in een algemeen deel kan ook gewoon vermeld worden wat de garantie per regio is. Het valt of staat met of het voor de gemiddelde consument duidelijk moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-08 04:29

Paulus0013

pom pom

eL_Jay schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 10:47:
Mijn Seasonic PSU's hebben 5 jaar garantie. (g-series)
Zo goed als elke verkoper in Nederland geeft max 36 maanden winkelgarantie.
van maand 37 tot maand 60 zal ik dus bij Seasonic moeten aankloppen. Gelukkig bieden zij goede service.
De verhalen die ik van XFX hoor zijn veelal positeif

Hoe het juridisch in elkaar steekt weet ik niet precies maar praktisch, los ik het zelf op bovenstaande manier op. (en laat ik in maand 37 tot 60 sneller mijn product terug hebben dan in maand 1 tot 36 ;))

Je kunt toch bewijzen dat hij jonger is dan 5 jaar?
Floppus is toch duidelijk?
De winkel kan nooit minder garantie geven dan wat de fabrikant al biedt. Wel meer.
Als je niet weet hoe het juridisch in elkaar steekt, hoe slim is het dan te schrijven dat je na die 36 maanden niet meer bij de winkel moet zijn?
Jouw manier is ook niet altijd even handig. Garantie moet je door de winkel laten afhandelen, of in ieder geval het door hun aangewezen traject volgen. Doe je dat niet, loop je kans in de problemen te komen als er ergens iets misgaat.

Ik vind het wel heel erg apart dat verkoper zich er op beroept dat de voeding ouder is dan 5 jaar. Zij hebben toch zelf ook in hun systeem staan wanneer deze is verkocht? Of is deze soms als 2e hands verkocht destijds? Een productiedatum lijkt mij niet zo relevant voor de consument.
Verder, waar maken zij zich druk om? Zij zouden juist meer druk op hun leverancier moeten zetten dat dit opgelost moet worden. Of beter nog in eerste instantie moet men dit gewoon met de TS oplossen, de rest is hun pakkie aan verder. Waarbij zij net zo goed middels dwingend recht weer bij de leverancier kunnen aankloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Triodeman
Nu wel een reactie, zie hier onder.

Goedemiddag,

Nogmaals, dit is niet mogelijk en wij zullen hier dan ook verder niet op in gaan.

Met vriendelijke groet,

*knip*

AFUTURE
Tevreden met onze service? Beoordeel ons op tweakers of trustpilot.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2017 14:34 . Reden: Naam verwijderd - personen handelen uit naam van de winkel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Triodeman schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 14:22:
Nogmaals, dit is niet mogelijk en wij zullen hier dan ook verder niet op in gaan.

Met vriendelijke groet,

*knip*
Misschien tijd om naar het Juridisch loket te stappen en samen een degelijke aangetekende brief op te stellen met een duidelijk ultimatum en referentie naar de toepasselijke wet? Zelf goede ervaring met het Juridisch loket, ze kunnen je duidelijk uitleggen wat je rechten zijn en welke stappen je kan ondernemen om deze ook te ontvangen.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2017 14:46 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Triodeman schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 14:22:
Nu wel een reactie, zie hier onder.

Goedemiddag,

Met vriendelijke groet,

*knip*

AFUTURE
Tevreden met onze service? Beoordeel ons op tweakers of trustpilot.
Ik zou ze melden dat je het inclusief links naar dit topic (vanwege de links hier weer naar juridische artikelen) bij de geschillencommissie gaat neerleggen, en als dat geen effect heeft je het via de rechter doet waarbij alle kosten worden verhaald.

Uiteindelijk heb je hier namelijk gewoon een recht, en de kosten om dat te halen kan je vorderen. Dus eigenlijk kunnen ze kiezen: meewerken en gewoon doen wat ze verplicht zijn, of uiteindelijk het alsnog op moeten lossen met enkel meer kosten voor hen als gevolg.

De meeste winkels gaan ervan uit dat mensen toch geen zaak maken - er zijn hier wel mensen met ervaring om dat wel te doen. Het begint met een ingebrekestelling. Heeft dat geen effect, dan volgt dagvaarding. Dat is niet heel ingewikkeld en kost iets onder de 100 euro die je weer terug kan vorderen.

Blijven ze volharden nu, dan zou ik het echt gewoon in gang zetten - het levert (mochten ze ook na ingebrekestelling of dagvaarding niets doen) namelijk ook weer jurisprudentie op die anderen helpt hun case te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:50
Ik zou inderdaad bij Afuture ook wel aangeven dat je juist deze voeding hebt gekocht omdat je vanuit XFX 5 jaar garantie zou krijgen. Wat Viper® al zei, aangezien XFX nu aangeeft dat de voeding al ouder is dan 5 jaar, betekend dat dat Afuture jou de voeding heeft verkocht toen deze al ongeveer 3 jaar oud was. Als dit toentertijd duidelijk aangegeven was, is dat misschien iets waar Afuture op kan terugvallen, maar zo niet dan is het natuurlijk maar de vraag in hoeverre jij had kunnen weten dat:

- XFX adverteert met 5 jaar garantie, maar dat ze dus die 5 jaar gaan meten vanaf productiedatum;
- In hoeverre had jij ten tijde van aankoop kunnen weten dat het product toen al 3 jaar oud was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:20
Ik zit dit aandachtig te lezen want heb zoiets nog nooit mee gemaakt (product die al mogelijk +2 jaar in het magazijn ligt en daarom garantie al is verlopen).

Betwijfel ook dat Afuture een poot heeft om op te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Triodeman
Ik ga dit zeker verder in gang zetten, al is het alleen al om anderen hier eventueel in te ondersteunen. Van het weekende maar een ingebrekestelling opstellen en deze aangetekend versturen. Is er een link waar ik de eventuele te volgen procedure duidelijk kan krijgen voor mij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:28

LankHoar

Langharig tuig

Triodeman schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 14:50:
Ik ga dit zeker verder in gang zetten, al is het alleen al om anderen hier eventueel in te ondersteunen. Van het weekende maar een ingebrekestelling opstellen en deze aangetekend versturen. Is er een link waar ik de eventuele te volgen procedure duidelijk kan krijgen voor mij ?
Goed om dat te horen, laat je vooral niet afschrikken! Teveel mensen die dat wel doen, en dat is jammer want het geeft de winkels een reden om door te gaan met onrechtmatige praktijken.

Ben benieuwd hoe snel ze gaan meewerken :+

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

https://www.juridischloke...e/garantie/garantiebewijs
Onder het kopje "Wat kan ik doen als de verkoper geen garantie wil geven?" staat info over de aangetekende brief en geschillencomissie.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas heb ik nog geen tijd gehad het uit te werken in de sticky, maar begin hier:
Onenigheid met betrekking tot retour van artikel

Wellicht is er ook een jurist / advocaat te vinden hier die een keer door je ingebrekestelling / dagvaarding wil lopen voor je hem verstuurt. Het is niet supercomplex, maar er is een aantal zaken die echt goed moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAL86
  • Laatst online: 22-09 00:42
Vreemde gang van zaken. Zelf ook een kapotte voeding (seasonic, ook 5jr) na 2 jaar en 2 maanden. Netjes RMA gedaan bij afuture en zij hebben bevestigd dat hij kapot is nadat ik deze opstuurde.

Na deze bevestiging hebben ze pas de voeding verzonden naar de fabrikant. Heb jij niet bevestigd gekregen dat die kapot was en dus onder garantie valt toen je de voeding terug stuurde?

Als het binnen twee jaar kapot was gegaan deden zij zelf de garantie maar nu treden zij op als tussenpersoon, wel met controle of die daadwerkelijk kapot is.

Dit is iets van twee weken geleden. Succes, ik ga het volgen mocht ik een raar antwoord opeens krijgen ;-).

[ Voor 6% gewijzigd door PAL86 op 10-03-2017 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triodeman
Ook ik heb bevestigd gehad dat de voeding stuk is.
Ik woon zelf inVeenendaal dus heb de voeding langs gebracht alleen niet compleet, er misten wat kabels, deze heb ik de volgende dag gebracht toen werd me al verteld door de balie medewerker dat hij stuk was en zou worden opgestuurd.
Een week of drie later volgde de verrassing, geen garantie ivm ouder dan vijf jaar.
Nogmaals aankoop datum is 18-11-2014 volgens mij is dit aan geen één consument uit te leggen, maar wordt vervolgd.
Pagina: 1