Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohawkje
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-05-2023
Yo mannen,

Onlangs heb ik besloten mijn oude pc een beetje nieuw leven in te blazen met wat nieuwe componenten. Nu vroeg ik mij af of ik de voeding die ik destijds gekocht heb (2007), nog steeds kan gebruiken. Het betreft de Corsair HX520 (pricewatch: Corsair HX520W. Volgens http://outervision.com/power-supply-calculator is het aanbevolen wattage voor de onderdelen die ik op het oog heb ongeveer 490 - 500 Watt (het echte wattage dat de compenten vragen ligt iets lager). Zou ik deze oude voeding nog steeds kunnen gebruiken, of is dat riskant?

Alvast bedankt!

Mohawkje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-09 04:27

UltiemePCNerd

Banaan.

Welke build wil je eraan hangen?

[ Voor 72% gewijzigd door UltiemePCNerd op 09-03-2017 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohawkje
/

[ Voor 100% gewijzigd door Mohawkje op 09-03-2017 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohawkje
Een HD7850, 8-12gb DDR3, waarschijnlijk een AMD FX8350/8370, GIGABYTE GA-970A-UD3P, 1 SATA HD (7.2k RPM), 1 DVD drive.

Zie overigs net dat ik een foutje met die calculator had gemaakt, aanbevolen wattage is ongeveer 410W voor deze onderdelen. Het is meer de vraag of een voeding door de tijd heen output verliest.

[ Voor 45% gewijzigd door Mohawkje op 09-03-2017 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohawkje
Ik heb een tooltje online gekocht waarmee ik de gezondheid van de voeding kan uitlezen, alsnog bedankt voor de reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:23
Ben ik wel benieuwd naar dat tooltje. Ik kan mij namelijk niet indenken dat er op een betrouwbare manier softwarematig iets over de gezondheid van de voeding gezegd kan worden.

Voedingen hebben componenten die verouderen - elco's met name. Als die van slechte kwaliteit zijn kunnen ze kapot springen, voeding kapot maken en met wat extra pech de apparatuur er aan een opdonder geven. Een voeding van tien jaar oud zou ik zo langzamerhand gewoon vervangen door een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Mohawkje schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 19:05:
Ik heb een tooltje online gekocht waarmee ik de gezondheid van de voeding kan uitlezen, alsnog bedankt voor de reactie!
8)7 Ben je mooi opgelicht want dat bestaat niet. De enige manier om de voeding te testen is met een Chroma (of vergelijkbaar merk) loadtest setup van tienduizenden euro's.

Zeg maar wat ik hier gebruik, maar dat is dan de setup van Cooler Master in Eindhoven.

PSU calculator werkt trouwens even goed niet, ook die zitten er altijd naast.

[ Voor 6% gewijzigd door -The_Mask- op 10-03-2017 14:52 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohawkje
Oei 8)7, daar ben ik dan even mooi ingestonken. Ben nogal een tijdje uit de hardware wereld geweest, ging er vanuit dat zoiets wel bestond tegenwoordig. Kan hem retourneren dus gelukkig geen dure les :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
@Mohawkje De HX520 moet overigens kunnen met de andere onderdelen. Het was een goede kwaliteitsvoeding in die tijd die ook nu nog prima moet zijn en de voeding moet genoeg kunnen leveren.

In Voeding advies en informatie topic - Deel 33 kun je vinden hoe je het kunt uitrekenen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohawkje
Hey Mask,

De voeding heeft ongeveer een jaar of 6 een uur of 14-18 per dag gedraaid (al dan niet met de pc op slaapstand). Onderdelen destijds waren een e6750, 8800GTX (laatste 2 jaar een GTX460) en 4gb ddr2. Met die onderdelen heb ik de voeding voor het laatst gebruikt ongeveer 2 weken geleden (heeft daarvoor ongeveer 2.5 jaar niet gedraaid). Ik ben er zelf ook wel van overtuigd dat hij nog prima mee kan, maar ben ook het risico vs tweedehandsje aan het afwegen. Volgens je guide kan ik naar de bolling van de capacitors kijken, dat ga ik maar eens checken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Mohawkje schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 16:50:
Volgens je guide kan ik naar de bolling van de capacitors kijken, dat ga ik maar eens checken :).
In dit geval heeft dat geen zin, dat heeft alleen nut bij condensators van mindere kwaliteit welke slecht gekoeld worden. In geval van condensators van hoge kwaliteit in een voeding waarbij ze ook nog redelijk gekoeld kunnen is de kans dat ze stuk zijn zo goed als nul procent.

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1