Advies/ervaringen server ipv kant en klare NAS

Pagina: 1
Acties:

• Jaapoes
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-12-2025
Hallo allemaal,

Ik speel al langer met het idee om een NAS aan te schaffen. De NAS zou gebruikt worden voor de opslag van privé bestanden (foto's e.d.), mijn film/serie collectie moeten huisvesten (het liefst i.c.m. Plex) en ik wil er later mogelijk nog wat camera's aan hangen. We gaan namelijk binnenkort verhuizen en ik wil dan het e.e.a. beveiligen d.m.v. domotica.

In eerste instantie kwam ik uit bij een NAS van Synology vanwege de gebruikersvriendelijkheid en compatibiliteit maar i.c.m. Plex wordt het alweer lastig. Ik weet dat ik Plex kan gebruiken zonder te transcoderen maar dat gaat vroeg of laat zeker voor problemen zorgen waar ik eerlijk gezegd geen trek in heb.
Na wat verder zoekwerk kwam ik een advies tegen van iemand die een Dell Poweredge T20 gebruikte met FreeNAS. Dit zou prima fungeren als NAS en Plex makkelijk kunnen draaien. Ik kom nu zelf uit op de HP ProLiant ML10 Gen9, deze is volgens mij wat nieuwer en krachtiger.

Ik ben benieuwd naar jullie advies en ervaring omdat ik niet zo thuis ben in de wereld van servers en NASjes;
- FreeNAS; hoe gebruikersvriendelijk is dit? En kun je hier bijvoorbeeld ook makkelijk camera's e.d. mee aansturen?
- De HP ML10 Gen9; is dat een goede keus? Of is er een beter alternatief?

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is :)

Bedankt alvast!

[Gigabyte X670 gaming X][Ryzen 7800X3D][Kraken X62][32GB Corsair][Zotac 5080 Solid][Samsung 980 PRO][NZXT H7 FLOW][Evnia 34M2C8600]

Verwijderd

Ik zou eens kijken naar een HP microserver. Ikzelf gebruik de Gen7 N40L. De Gen8 heeft flink wat extra opties (zoals standaard een 2e netwerk interface), maar verbruikt ook meer.
Het voordeel van een (kleine) server is dat je toch wat meer zaken er mee kan doen. Denk aan bijvoorbeeld ook als domein controller gebruiken, en als IDS/Gateway/Firewall
Kijk eens naar NethServer Deze distributie kan waarschijnlijk alles wat je nodig hebt en is via een intuïtieve webinterface te beheren: Linux voor iedereen. Bijkomend pluspuntje: de NethServer community is waarschijnlijk een van de toegangkelijkste community's ooit (ok ik ben misschien een beetje biased, maar we doen ons best om iedereen zich er thuis te laten voelen).

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2017 16:57 ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:56

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Gen7 N40L kun je vergeten als je op het ding wil kunnen transcoden (real-time). Ik vind ook dat je wel erg weinig krijgt voor het geld, als je 'm nog kunt kopen.

De Gen8 is 30 watt idle met 4 disks maar kan 1 stream van 20Mbit 1080p transcoden naar whatever you want.
Als je bron materiaal lichter is dan dat, helemaal geen probleem. Kan hij misschien zelfs meerdere streams transcoden.

Q in "Het grote HP Proliant Microserver topic"

Moet je echt kunnen transcoden? Want zo niet, dan is een QNAP/Synology prima en dat scheelt je een hoop gebeunhaas. Tenzij je dat ook leuk vind: om zelf een server te bouwen als hobby, tweaker!!!!!!

[ Voor 18% gewijzigd door Q op 09-03-2017 19:07 ]

• Vonketrekker
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-11-2023
Ik gebruik voor mijn backup PC een Sharkoon T9 Economy met 3 wisselframes SST-FS304B.
Dit geeft me 12 bays. De windows schijf steekt in een PCI slot. Dit geef me plaats voor 12 schijven (gebruik er maar 4, maar gewoon omdat het ging :-). )
Mijn andere PC dient als server omdat daar alle primaire kopies op staan (voorlopig op USBschijven). Maar voeg gewoon alles samen in 1 case en dan heb je je 'NAS' die zeer eenvoudig is in onderhoud en uitbreidbaar is. Er steken voornamelijk premium componenten in ivm stroomverbuik.

De volgende software heb ik geinstalleerd en werkt zeer goed:
♦FTPserver: FileZilla (kan ik eenvoudig aan de bestanden via mijn GSM adhv Xplore) + camera's upload alle 5s foto's naar de FTP
♦RDPwrap: Kan ik meerdere logins doen vanop afstand (handig dan werken mijn oude PCs zoals de laatste nieuwe)
♦Jouw standaard windows netwerk share
♦Cloud: Sync.com
♦AllwaySync: om mijn backups gelijk te houden
♦GeniusVision: Camerabewaking incl bijbehorende app adhv beweginsdetectie
♦Serviio als realtime transcoding mediaserver
♦Deluge voor torrents

Ik vind het voordeel van Windows of Linux voor de liefhebbers is dat je het altijd wel aan de praat krijgt op een of andere manier. Of je vindt een alterntief dat wel beter werkt. Ondersteuing zal nooit wegvallen voor dit soort NAS ;-)
je maakt het zo uitgebreid en zo gek als je zelf wil.

• Jaapoes
Dank voor de comments en excuus voor de late reactie.

@robb_nl Bedankt, ik zal Nethserver ook eens onder de loep nemen.
@Q Van wat ik zie is de N40L gen8 net zo duur als de ML10 Gen9 en een stuk minder krachtig. Waarom een microserver? Voor mij is ruimte geen probleem. Daarnaast wil ik ook graag een beetje klaar zijn voor 4K streams.
Transcoden is wel een must, vooral om gezeik te voorkomen (codecs, subs etc)
@Vonketrekker Als ik het

[Gigabyte X670 gaming X][Ryzen 7800X3D][Kraken X62][32GB Corsair][Zotac 5080 Solid][Samsung 980 PRO][NZXT H7 FLOW][Evnia 34M2C8600]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:56

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Jaapoes schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:44:
@Q Van wat ik zie is de N40L gen8 net zo duur als de ML10 Gen9 en een stuk minder krachtig. Waarom een microserver? Voor mij is ruimte geen probleem. Daarnaast wil ik ook graag een beetje klaar zijn voor 4K streams.
Transcoden is wel een must, vooral om gezeik te voorkomen (codecs, subs etc)
P.S. N40L of N54L is oude zooi, niet kopen. Microserver Gen8 heeft Celeron processor, geen AMD/atom.

Over de Gen9 tower ten opzichte van de Gen8 Microserver:

+ Xeon quad-core vs dual-core Celeron.
+ 8 ipv 4 GB RAM

- Groter
- 2 x zo duur
- geen hot-swap bays
- ik zie geen KVM / ILO
- 1 x Gigabit netwerk kaart vs 2 x Gigabit

Maar de GEN 9 is zeker ook een goede keuze. Hangt allemal af van wat je nodig hebt, belangrijk vindt en wilt uitgeven.

[ Voor 20% gewijzigd door Q op 15-03-2017 01:13 ]

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-01 21:43
Als je de gebruiksvriendelijkheid van synology wilt met zelfbouw kun je altijd naar XPenology kijken:https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1629671

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-12-2025

casemodder

--->

Ik zou sowieso gaan voor een echte server. In jouw geval is de HP een uitstekende machine.

De meeste kant en klare NAS systemen zijn naar mijn mening onderbemeten qwa CPU power als je er wat meer op wilt doen als alleen opslag.

Met een server kun je gewoon precies doen wat jij wilt, installeer VMware, proxmox of hyper V en je bent helemaal vrij. Xpenology of Freenas of... gewoon allebei. En je kunt nog 1 of meerdere windows en of linux machines aanmaken en die precies laten doen wat jij wilt.

Oke er komt wat meer bij kijken als even een synology inrichten maar geloof me je krijgt er geen spijt van.

Daarom draai ik zelf al jaren een server die helemaal op maat bij mij past. Hij wordt nu al oud maar voldoet in principe nog steeds. En omdat ik alles gevirtualiseerd heb is overstappen naar een nieuw systeem relatief makkelijk.

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

• Jaapoes
@casemodder dank voor de reactie! Dat was idd ook het idee wat ik erbij had :) ik ga voor de HP dan kan ik denk ik jaren vooruit.
Zijn er misschien nog bepaalde tutorials voor een noob op dit gebied? Geen idee waar en hoe ik moet beginnen als ik die server heb gekocht.

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-12-2025

casemodder

--->

Ik heb zelf enorm veel gehad aan de uitleg op youtube van myplayhouse

Door hem ben ik echt fanatiek met vmware aan de slag gegaan, alles komt bij hem aan bod van virtuele netwerken, xpenology pfsense (router) als vm en nog veel meer.

Ik denk dat onderstaande link een goed begin is, hij is af en toe wat langdradig in zijn filmpjes maar dat heeft mij in het begin juist enorm geholpen omdat echt elk stapje besproken wordt.

YouTube: Why virtualize your server infrastructure

Suc6 :)

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Pagina: 1