Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag:

Ik vraag mij af waarom ik een videokaartcrash krijg als ik batllefield 1 op ultra settings speel. Kan dit aan de voeding liggen misschien?

Relevante software en hardware die ik gebruik:

CPU: I7 6700K
Werkgeheugen: 16GB corsair 3000mhz
GPU: Powercolor RX480 8GB Red Devil
Mobo: MSI Z270 Mortar
PSU: Corsair TX650

Win10, MSI afterburnner, driver GPU 17.2.1

Beeldscherm is een samsung 32 inch FullHD (1080)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Ik kwam erachter dat de fanspeed fan de kaart via Wattman niet veranderde dus die regel ik nu met MSI Afterburner.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zijn de temperaturen van cpu en videokaart als de boel crasht?

Heb je de drivers al eens verwijderd en opnieuw geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Max 45 graden GPU
CPU waarde vind ik even niet in CPUcool.. kom ik nog even op terug..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Driver is inderdaad opnieuw geinstalleerd,
Misschien heeft het met slaapstand te maken? ik lees net dat dat de drivers wel eens wil dwarsliggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CPU in afterburner max 57 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King_linT
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-01 19:51
45 graden maar?
De rx 480 van mij komt in de buurt van de 80 graden met ultra setting in bf1

Heb je virtual super resolutie aan staan?

[ Voor 19% gewijzigd door King_linT op 08-03-2017 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nee die staat uit.. moet die aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is echt een GPU crash, heb hem net na bijna twee uren probleemloos gamen weer gehad, komen er strepen groen/ paars door het gehele scherm!

Begin te denken dat de kaart RMA moet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedenk net dat ik met de hele bende (pc en monitor en audio) op een ongeaard stopcontact zat.. Eerst maar eens kijken hoe het gaat op een geaard stopcontact. Soms zegt dit niets lees ik ook wel terug.. maar toch maar even proberen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-09 11:14
Als je videokaart crashed.. wat zie je dan ? Blauw scherm ? Zwart ? of valt de pc uit ?

Error log van windows vertelt ook soms wat meer.

En max 45 graden GPU ? als die max draaid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dat ist hem dus.. ik krijg geen blue screen, de tv, samsung full hd led 32 inch ue32eh5000wxxn krijgt strepen, groen en paars zeg maar.

en idd rond die temps..

Bf1 staat toch echt op ultra.. zal zo de fps eens checken die ik krijg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
powercolor 480.. met 3 fans.. op 100%.. moet die ook veel warmer worden dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 20:10

zekerpixels

Victory Loves Preparation

@Verwijderd Zou, je mij en waarschijnlijk ook veel andere tweakers een plezier willen doen door je vorige post bij te werken ipv achter elkaar te blijven posten, hier kun je de wijzig knop voor gebruiken. (van de 12 reacties zijn er namelijk 9 van jou)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oh, zeker zal ik doen! kan ik ze nu nog aanpassen en de overigen dus verwijderen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 20:10

zekerpixels

Victory Loves Preparation

Aanpassen kan, maar ik zou er gewoon vanaf nu mee beginnen.

Waar lees je nu de temperatuur van de GPU, zoals door Gertjanlint aangegeven lijkt dat niet helemaal juist te zijn. Probeer evt eens een ander programma op dit te zien, ik gebruik hiervoor meestal HWmonitor.

Evt kun je een andere displaykabel of monitor/tv proberen om van de groen/paarse strepen af te komen, maar meestal is dit wel een indicatie dat het de GPU zelf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huib_Bloodstone
en je windows logs ? event id's

Dus je GPU vertoont eerst wat strepen en dan klapt de pc uit of zwart scherm en blijft je pc draaien... ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De pc blijft inderdaad draaien alleen kan ik verder niets omdat het beeld streperig is en zwart gaat, en weer terugkomt met die strepen en weer zwart gaat, dan druk ik dus op reset en start hij gewoon op als normaal geen strepen meer dus.

Ik heb geen minidump staan van vanmiddag, dus het was geen crash dan?

Ik heb in CPU cool en in afterburner dezelfde temps, maar ik zal HW monitor ook downloaden, en ik ga zo een test ronde doen. om ook de fps te checken.

ik heb zostrax een furmark en een 3d mark gedraait en dat liep allemaal prima, dezelfde scores als online te vinden, en geen strepen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huib_Bloodstone
Makkelijkste is de GPU eruit halen en in een andere pc testen...

Verders wat dingen die ik zou doen is een AMD driver unistaller gebruiken. DDU of AMD Clean en opnieuw die drivers installeren.

Even de boel goed reseaten, kabels bewegen kijken of je weer strepen krijgt.

is het dit ? YouTube: Display corruption daarna black screen ?

Hier een collectie van het probleem: https://community.amd.com/thread/191232

[ Voor 9% gewijzigd door Huib_Bloodstone op 09-03-2017 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jepz.. soortgelijk ja.. alleen nog veel extremer.. en ik gebruik maar 1 beeldscherm..

Ik kom er net achter dat ik gelimiteerd zit op 30 fps in Bf1!! whuut.. hoe kan dat nu weer... verklaart de temps ook dus..

edit: vsync uit.. frames omhoog :) gelukkig..
edit: temp GPU nu op max 77, fps rond 100 :)

edit:

Net een harde crash gehad,

Video scheduler internal error

in de minidump:

atikmdag.sys
dxgmms2.sys
watchdog.sys

Ga morgen nog een driver uninstall en opnieuw installeren. iemand suggesties?

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2017 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Om het topic weer even te hervatten,

Gister een complete clean install gedaan. De BIOS is geflashed naar de nieuwste versie. En de GPU BIOS is geflashed naar de nieuwste versie.

Nu staat alleen BF1 en dus win10 erop, en uiteraard de MOBO drivers en nieuwste GPU drivers (17.2.1)

Nu bestaat hetzelfde probleem nog steeds! Na pak hem beet een uur tot twee uren gamen krijg ik weer dezelfde crash.. met uiteindelijk een BSOD met de melding: video tdr failure.

Kan dit aan een harddisk liggen? ik heb er 2 inzittten die allebei wel al een tijdje meegaan.. ik zal zo een chkdisk draaien..

alle suggesties zijn welkom!

Edit:

zo ziet de crash eruit: Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/iz29ea.jpg Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/ojfj3a.jpg

Edit 2: Crystal disk zegt dat beidde disks healthy zijn.. HD tune pro heeft op de main disk 0 errors gevonden. Disk 2 is ook helemaal in orde!

Edit 3: Kan het ook aan de verouderde voeding liggen? lijkt mij ook gek, maar word geopperd in een ander RX480 topic: Videokaart upgrade: pc crasht tijdens gamen

Ik heb de Corsair TX 650 V2, pricewatch: Corsair Enthusiast TX650 V2

Edit 4: ik heb een post gevonden waar iemand het over undervolting heeft, ik heb hier totaal geen ervaring mee dus graag een ervaren iemand die daar wat meer over kan vertellen?

I had the same problems with rx480 GTR from xfx the solution is simple undervolt the card stock was at 1118v took it down to 1081 at 1300mhz and works fine no crash no issues what so ever since I did that to all titles like witcher 3 bf1 forza horizon 3 need for speed 2015 and RFTR
all those play at high/ultra now np.
Atm I use the latest drivers the problem was noticeable with all the drivers I tested before undervolt nothing worked so its not drivers issue its more likely have to do with power from psu and the ability from the motherboard to handle the extra power some rx480 ask from the pci slot from factory in some low end mb. I guess people with good mb psu 600w silver or above don't have the problem to undervolt the gpu. As I said for me was the only solution that worked all the things mentioned above did nothing.

Bron:http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-3195607/game-hard-crashes-computer-upgrading-480.html (onderaan)

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2017 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Brekeveld
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-02 20:13
waarschijnlijk de oplossing gevonden

Which brings me to the real issue I found with the RX 480. It turns out that all of the RX 480's cards ship out already overclocked as their default setting. If you look at the actual manufacturer's specs you'll see that the GPU is designed to run at a maximum of 1120MHz. The third party dealers that are actually selling them "tune" the cards, altering their specs. My card came "tuned" to run at 1290Mhz with a max temperature threshold of 90C (which is pretty hot). Try this (after you get rid of MSI Afterburner and are sure you have a clean driver install):

- Go to Global Settings in Radeon Settings
- Go to Global Wattman
- Under GPU click on Frequency so the toggle is in the on position and, using the slider to the right, manually reduce it to -13 (that should bring the max clock speed down to 1190Mhz). You might be able to get away with a little bit faster than that, but it's been the sweet spot on my rig.
- I also switched my fan speed to manual, with the Min set at 1998 and Target at 2955 (about 2000 and 3000 respectively)
- I also switched the Temperature to manual with Max at 80 and Target at 50.
- DON'T FORGET TO CLICK APPLY IN THE UPPER RIGHT CORNER. WHEN YOU'RE DONE.

Edit

heb nu al 2 uurtjes gespeeld zonder problemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lol, je reactie op mn profiel met deze link: https://community.amd.com/thread/205919 ik heb de power limit naar +50% gebracht en de instellingen in wattman gezet zoals die cssoz ze heeft en ik ben ook al een 1,5 uur bezig nu.. lijkt ook beter...

Ik geloof dat zowieso het een power issue is, als je de voltages naar beneden brengt, of je klok lager doet, of je er meer stroom naar laat gaan, lijken de oplossingen te zijn..

Desalnietemin een vaag probleem! Ik hoop dat het voor jou, en voor mij nu opgelost is. Zoniet laat je het dan weten?
Als het hier nog niet verholpen blijkt, probeer ik jou instellingen ook nog, en laat ik hier de resultaten weten!

edit:
En crash.. Jzus...

Video tdr failure Atikmpag.sys

Ik probeer jou oplossing nu, afterburner eraf en een clean driver install... enz.. helpt dit alles ook niet gaat de kaart RMA.. pff ben er wel ziek van nu..

Edit:
En crash... pffffrrtt...

RMA ingediend... :( :'(

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2017 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaVince
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-04 15:08
Wattman zorgt voor een hoop gezeik met crashes in games.
Drivers verwijderen met ddu, nieuwe installeren en niet in wattman komen.
Ik had met mijn 480 8gb ook veel crashes toen ik wattman had aangezet. Simpelweg wattman terugzetten naar stock waardes lost niks op. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nope, dat werkte ook niet. Kaart is inmiddels op de terugreis naar de webshop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.Brekeveld
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-02 20:13
Mijn kaart gaat ook retour, meer om het feit dat ik vind dat zo iets "plug and play" moet zijn zonder instellingen in voltages etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
helemaal mee eens! als je rond 250 euro neerteld voor een videokaart mag je ervan uitgaan dat het normaal werkt toch?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Om dit topic goed af te sluiten en wellicht nog eens iemand mee van dienst te zijn die er ook tegenaan loopt.

Ik heb, nadat de GPU van de RMA terugkwam, in juni dit jaar een nieuwere voeding in het systeem geplaats, dit omdat de voedig die ik gebruikte een ATX12V 2.2 was die niet met de sleep states overweg kon.
Nadat ik de heb vervangen met de Be Quiet Pure Power 10 600W ATX12V 2.4 heb ik de crash niet meer gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Kortom het lag aan de voeding en niet aan de GPU?

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, de GPU is RMA geweest en verschillende testen gehad, bleek het niet aan te liggen. De voeding die ik gebruikte was al een wat oudere voeding die dus niet compatible bleek te zijn met deze setup.

Ik kwam daarachter toen ik het verschil opmerkte in de 12V aanduiding en dat ben gaan uitzoeken.
Ik geloof dat de 2.2 en 2.3 problemen hebben met de c6 en c7 states van de processors uit de nieuwere series.

Na het vervangen van de voeding was het probleem verholpen.
Pagina: 1