Welke schijven voor NAS?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TheNameIsBart
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Op dit moment heb ik een DS415+ waarin vier WD REDs van 3TB draaien. Vanwege het recente nieuws over de processor in mijn NAS heb ik besloten om een nieuwe NAS + HD's aan te schaffen. Ik wil niet wachten totdat mijn NAS defect raakt, uitbreiding van opslag stond toch al op de planning en ik kan gelijk mijn hele installatie opnieuw installeren en organiseren. Dit is nu namelijk een rotzooitje. :)

De vervanger van mijn huidige NAS heb ik al gevonden, dit wordt de DS916+ 8GB. Dit is voor mij de beste keuze wat betreft prijs, prestaties en mogelijkheid om later uit te breiden met een expansion unit.

Nu moet ik de keuze gaan maken welke HD's ik ga gebruiken. Ik heb altijd bovenstaande WD REDs gebruikt en ik heb in de twee jaar dat ik deze gebruik nooit problemen ondervonden. Tóch vraag ik mij af of er geen betere, goedkopere alternatieven zijn. Zo bied DSM 6.1 "Opslagbeheer met Seagate IronWolfTM Health Management" aan. Tegelijkertijd zijn de reviews van deze schijven niet echt bepaald lovend te noemen. Ik heb ook gekeken naar een grootschalige test waarbij vele modellen werden getest. Hier komen de HSGT schijven als beste uit de test.

Mijn vraag is dus welke HD's jullie mij aanbevelen in mijn situatie. Mijn eisen zijn als volgt:
  • Vier HD's geschikt voor het gebruik in een NAS.
  • 5 of 6 TB. Betrouwbaarheid gaat vóór hoeveelheid opslag.
  • Maximaal €250,- per stuk.
  • Hoogst mogelijke betrouwbaarheid in deze prijsklasse.
Mijn dank is (alvast) groot! _/-\o_

Alle reacties

• TheNameIsBart
  • Niet online
Iemand? :)

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-02 22:39
Waarom wil je de HDD's vervangen?

https://nl.hardware.info/...llen-vergeleken-conclusie

Al zijn er ook tweakers met specificieke kennis die WD Reds marketingonzin vinden. [Synology] Vraag en antwoord - deel 2 Hierdoor ben je goedkoper af met een 5400 RPM WD Blue. (WD Green heet nu WD Blue)

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Kalm aan het is hier geen helpdesk ;)

Waarom gelijk je NAS vervangen? Je hebt uiteraard een goed werkende backup dus mocht het ooit gebeuren dat dat ding kapot gaat (zoals met alle apparatuur ooit gebeurt) dan zet je de backup terug op een gerepareerd/vervangen model?...
Verder kan je de HDD's toch gewoon in een nieuwe NAS zetten?

Fixing things to the breaking point...

• TheNameIsBart
  • Niet online
lactaxative schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 23:31:
Waarom wil je de HDD's vervangen?
Zie mijn openingspost. Ik wil mijn hoeveelheid opslag vergroten.
lactaxative schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 23:31:
https://nl.hardware.info/...llen-vergeleken-conclusie

Al zijn er ook tweakers met specificieke kennis die WD Reds marketingonzin vinden. [Synology] Vraag en antwoord - deel 2 Hierdoor ben je goedkoper af met een 5400 RPM WD Blue. (WD Green heet nu WD Blue)
Juist hierom twijfel ik. Bij elk merk/model zijn er verschillende ervaringen. En bij elk merk/model zijn er ook mensen die extreem slechte ervaringen hebben. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Of maak ik mij druk om niks en is het zo dat de verschillen marginaal zijn en de keuze niet heel erg veel verschil maakt?
RGAT schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 23:39:
[...]

Kalm aan het is hier geen helpdesk ;)

Waarom gelijk je NAS vervangen? Je hebt uiteraard een goed werkende backup dus mocht het ooit gebeuren dat dat ding kapot gaat (zoals met alle apparatuur ooit gebeurt) dan zet je de backup terug op een gerepareerd/vervangen model?...
Verder kan je de HDD's toch gewoon in een nieuwe NAS zetten?
Excuses, maar ik kan niet wachten om mijn nieuwe NAS aan te schaffen :*)

Zoals in mijn openingspost staat wil ik de NAS vervangen simpelweg voor de zekerheid. Ik heb nu tijd en geld dus daarom investeer ik het liefst nu. Daarnaast was ik toch van plan de overstap te maken naar de DS916+ omdat ik deze later nog uit kan breiden. Zo hoef ik niet wéér een nieuwe NAS/grotere schijven te kopen. Back-UP is uiteraard aanwezig. ;)

De aanschaf van nieuwe HD's is simpelweg om mijn hoeveelheid opslag te vergroten.

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Misschien handig om dit eens te lezen en daar te vragen:

Foritain's Wall-of-Text: Synology NAS experience pt1.
[Synology] Vraag en antwoord - deel 2

:)

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-02 09:04
Ik heb zowel red als green disks gehad in verschillende Synology's. Ik heb nu een DS716+ met 4 TB red disks. Ik heb er nooit problemen mee gehad.

Anderen zullen bij andere merken zweren. In de links hierboven staat ergens een post met failure rates per merk/disk.

Edit:
De info had je al gevonden...

Ik ben wel benieuwd of de markt nu wordt overspoeld met DS415+ en andere geraakte Synology's een wat dat met de prijs gaat doen. Je bent er wel relatief snel bij dus ik denk dat het nu nog niet zo"n probleem gaat zijn.

De vraag is dan ook wel of je het erbij zet dat er een potentieel probleem is met de Synology. Als je het erbij zet koopt niemand het ding waarschijnlijk... Zet je het er niet bij kun je ook als dubieus zien...

[ Voor 51% gewijzigd door technorabilia op 09-03-2017 10:17 ]

• TheNameIsBart
  • Niet online
Ik heb overwogen om mijn vraag te stellen in het Synology topic. Ik volg dit topic (niet vanwege dit vraagstuk maar gewoon uit interesse) al een tijdje maar ik twijfelde of een eigen topic wellicht een beter idee zou zijn. Achteraf zou zou een post in dat topic misschien net zo effectief zijn geweest... :$
kraades schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 09:24:
Ik heb zowel red als green disks gehad in verschillende Synology's. Ik heb nu een DS716+ met 4 TB red disks. Ik heb er nooit problemen mee gehad.

Anderen zullen bij andere merken zweren. In de links hierboven staat ergens een post met failure rates per merk/disk.

Edit:
De info had je al gevonden...

Ik ben wel benieuwd of de markt nu wordt overspoeld met DS415+ en andere geraakte Synology's een wat dat met de prijs gaat doen. Je bent er wel relatief snel bij dus ik denk dat het nu nog niet zo"n probleem gaat zijn.

De vraag is dan ook wel of je het erbij zet dat er een potentieel probleem is met de Synology. Als je het erbij zet koopt niemand het ding waarschijnlijk... Zet je het er niet bij kun je ook als dubieus zien...
Ik houd de 'markt' (Marktplaats en Tweakers V&A) al sinds het nieuws over de Intel Atom-chip in de gaten. Ik was daar namelijk ook benieuwd naar. Daarnaast wilde ik weten wat er gemiddeld voor de DS415+ werd gevraagd/betaald. Het valt mij eigenlijk tegen hoeveel DS415+'en aan worden geboden. Ik had verwacht dat Marktplaats, zoals jij al zegt, overspoeld zou worden met DS415+'en. Ruim geschat gok ik dat er per week één advertentie wordt geplaatst (en ook verdwijnt) voor +/- €350,-.

Over een vermelding van het potentieel probleem heb ik erg getwijfeld. Volgens Synology is er niks aan de hand, volgens anderen is het een kwestie van tijd voordat de NAS het begeeft. Daarnaast heeft mijn DS415+ nog 10 maanden garantie.

Ik heb uiteindelijk besloten het niet te vermelden aangezien de koper gebruik kan maken van garantie en hij/zij ook een onderzoeksplicht heeft. Ik verwacht ook dat, wanneer er honderden Synology's defect raken, Synology wel met een passende oplossing móet komen. Ik lever het aankoopbewijs erbij dus de koper kan altijd garantie claimen. Uiteraard zal ik een potentiële koper die hier vragen over heeft zo goed mogelijk informeren.

• RGAT
  • Niet online
Waarom zou je dit niet vertellen, lijkt er meer op dat je een gebrek verborgen houdt en dat valt niet onder onderzoeksplicht van de koper als jij gebreken verhult :/

• TheNameIsBart
  • Niet online
RGAT schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 16:26:
Waarom zou je dit niet vertellen, lijkt er meer op dat je een gebrek verborgen houdt en dat valt niet onder onderzoeksplicht van de koper als jij gebreken verhult :/
Ik snap jouw reactie. Maar het is juist zo moeilijk te bepalen of er wel sprake is van een probleem. Zoals ik in mijn vorige reactie heb geschreven zegt de een dat er geen probleem is en de ander van wel. Naar mijn mening geef ik de potentiële koper genoeg kans onderzoek te doen, heeft hij/zij garantie en zal Synology echt wel passende oplossingen (moeten) bieden bij wanneer er echt sprake is van een defect.

Ik hoop dat je begrijpt dat, wanneer ik schrijf dat er een mogelijke kans op een defect is, mijn verkoopkansen naar 0 zullen dalen. Dit terwijl ik er niet eens zeker van ben dat er sprake is van een defect. Sterker nog, terwijl de fabrikant mij verzekerd dat er geen sprake is van een defect.

Naar mijn mening doe ik niks verkeerd.

Maar goed, zullen we verder ontopic gaan :)

• RGAT
  • Niet online
Tja, jij verkoopt een NAS omdat voor zover jij weet de NAS gedoemd is om te falen, voor een paar euro meer vertel je dit niet aan een koper, feit dat je het geheim houdt zegt genoeg dat je zelf ook weet dat je het hoort te vertellen...
Begrijp dat je een andere NAS wilt voor databeveiliging etc. maar nu ga je richting oplichting...
Waarom zou de NAS minder opbrengen als je dit soort defecten eerlijk vertelt? Om dezelfde reden dat jij m verkoopt, er zit dus wel degelijk een defect in namelijk dat hij niet meer betrouwbaar is...

Eigen onderzoek is leuk juridisch gezien maar als verkoper mag jij net zo goed geen defecten verborgen houden... Doe wat je wil, ik vind het niet Tweakers waardig om anderen zo op te zadelen met jouw probleem...

[ Voor 39% gewijzigd door RGAT op 09-03-2017 18:12 ]

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-02 09:04
Hou in ieder geval rekening met een 1* V&A-beoordeling. :P

• TheNameIsBart
  • Niet online
RGAT schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 18:08:
Tja, jij verkoopt een NAS omdat voor zover jij weet de NAS gedoemd is om te falen, voor een paar euro meer vertel je dit niet aan een koper, feit dat je het geheim houdt zegt genoeg dat je zelf ook weet dat je het hoort te vertellen...
Als je mijn openingspost leest, lees je dat ik hem niet verkoop omdat "deze gedoemd is om te falen". De reden dat ik het er niet bij schrijf is omdat men dit maar al te snel verkeerd interpreteert waardoor inderdaad mijn verkoopkansen dalen.
Begrijp dat je een andere NAS wilt voor databeveiliging etc. maar nu ga je richting oplichting...
Het is geen oplichting. Er is niks concreet vastgesteld over een defect, er wordt juist verzekerd dat er geen sprake is van een defect. Je gaat je tweedehands auto toch ook niet verkopen met de melding: hij kan ooit een defect gaan vertonen?
Eigen onderzoek is leuk juridisch gezien maar als verkoper mag jij net zo goed geen defecten verborgen houden.
Er is niks concreet vastgesteld over een defect, er wordt juist verzekerd dat er geen sprake is van een defect.

Maar goed, ik laat mij al te veel meeslepen. Ik ga niet in discussie. De verkoop is mijn eigen verantwoordelijkheid en ik heb dit topic gestart om meer informatie te verkrijgen over de te kiezen HD's.

• RGAT
  • Niet online
Je kan het zoveel nuanceren en anders verwoorden als je wilt, jij verkoopt de NAS omdat hij een defect heeft namelijk een kans op compleet falen (bricked), dit defect is dusdanig ernstig dat jij van de NAS af wilt.

En inderdaad laten we niet een discussie houden, we weten allemaal dat je het fout hebt hier, 'Mijn NAS kan elk moment kapot gaan dus ik wil er vanaf, maar ik vertel het de koper niet want er is niks aan de hand'...
Feit dat je dit defect wel voor je zelf ziet (je wilt van de NAS af) maar niet voor een ander laat zien dat je de feiten verdraaid naar hoe het jou het beste uit komt en voelt oneerlijk en geeft het idee dat je opzettelijk iemand probeert af te zetten...

Uit de advertentie:...
... zonder mankementen... Ik verkoop de NAS vanwege de overstap naar een groter model.
Dat is dus niet eens meer het niet vertellen maar er glashard over liegen...

Jammer dat dit soort marktplaats taferelen nu ook op Tweakers zijn belandt...

[ Voor 35% gewijzigd door RGAT op 09-03-2017 19:11 ]

Pagina: 1