Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wat ga je met je laptop doen?
Ik gebruik m'n laptop voornamelijk als casual laptop, een beetje browsen, wat video's kijken, soms wat Skype en eventueel gebruik ik hem op werk (ik ben sysadmin, dus voornamelijk RDP/SSH).

Wat is je budget?
Het budget van een MacBook.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Jep, ik vind het prettig als een laptop draagbaar is en lekker makkelijk is om mee te nemen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ja dood simpel, ik heb een tijdje geleden (2 jaar) een MacBook Pro gehad, 13". Erg fijn. Nu heb ik van werk weer een Windows laptop, en ik merk dat ik me er helemaal de tandjes aan irriteer. Ook omdat ik nu weer een iPhone (7) en Apple Watch (Series 2) heb wil ik graag weer een MacBook.

Zoals aangegeven vind ik het prettig als een laptop makkelijk mee te nemen is, dat vond ik bij mijn 13" MBP altijd erg goed. Maar nu hebben ze ook de "normale" 12" MacBook, ziet er tof uit, is mega dun, klein en dus goed portable.
Maar de hardware verschilt wel degelijk van de MBP.

Als ik ze vergelijk zet je ongeveer dit naast elkaar :

12"
1,1-GHz dual-core
Intel Core m3-processor
Turbo Boost tot 2,2 GHz
8 GB geheugen
Intel HD Graphics 515

13"
2,0‑GHz dual‑core Intel Core i5‑processor
Turbo Boost tot 3,1 GHz
8 GB 1866‑MHz geheugen
PCIe‑SSD van 256 GB1
Intel Iris Graphics 540
Twee Thunderbolt 3-poorten

Maar waar doe ik nou verstandig aan? Pak ik de iets grotere, zwaardere Pro met betere specs, of kan ik prima uit de voeten met de 12"?
Misschien heeft iemand hier ervaring met beide, of goede tips ? :)

Alvast enorm bedankt!

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:57
Als je een high-end scherm niet perse nodig hebt/vindt kun je altijd een air overwegen. Laatst mijn mbp2016 weggedaan en een air gekocht. Op het scherm na mis ik niks. Daarbij is het toetsenbord veel fijner en de aansluitingen ook. Vond het toetsenbord op de air echt vele malen fijner dan de 2016 mbp 13. Mocht je scherm toch belangrijk vinden dan kun je ook naar de 2015 mbpr kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Wouter Lucassen schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 14:05:
Als je een high-end scherm niet perse nodig hebt/vindt kun je altijd een air overwegen. Laatst mijn mbp2016 weggedaan en een air gekocht. Op het scherm na mis ik niks. Daarbij is het toetsenbord veel fijner en de aansluitingen ook. Vond het toetsenbord op de air echt vele malen fijner dan de 2016 mbp 13. Mocht je scherm toch belangrijk vinden dan kun je ook naar de 2015 mbpr kijken.
Thanks voor je reply. Is t niet zo dat de specs van de air best wel wat achterlopen? Daarnaast, is de 12" echt zoveel dikker/groter dan de Air?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
De 13 bedoel je? Nee die heeft zelfs een wat smallere footprint en kwa gewicht scheelt het ook niet veel; kwa prijs wel! De air kun je al voor 906 binnenhalen met standaard 8gb ram. De 13" air is nog steeds een stuk rapper dan de 12' MacBook. De 12 mb is natuurlijk wel lichter, dunner en kleiner. (0.96kg VS 1.35kg)Dus nee, ik zou niet zeggen dat die ver achterloopt kwa hardware. Air heeft ook een zeer snelle SSD, relatief rappe i5 en 8gb ram)Het enige waar de air wel op achterloopt is zoals eerder gezegd het scherm. Mocht je je echter niet gestoord hebben aan het non retina scherm van de MacBook pro dan hoeft dat voor jou geen probleem te zijn. Bovendien: de air heeft nog steeds het langste uithoudingsvermogen.

[ Voor 7% gewijzigd door WouterL op 07-03-2017 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Wouter Lucassen schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 14:20:
De 13 bedoel je? Nee die heeft zelfs een wat smallere footprint en kwa gewicht scheelt het ook niet veel; kwa prijs wel! De air kun je al voor 906 binnenhalen met standaard 8gb ram. De 13" air is nog steeds een stuk rapper dan de 12' MacBook. De 12 mb is natuurlijk wel lichter, dunner en kleiner. (0.96kg VS 1.35kg)Dus nee, ik zou niet zeggen dat die ver achterloopt kwa hardware. Air heeft ook een zeer snelle SSD, relatief rappe i5 en 8gb ram)Het enige waar de air wel op achterloopt is zoals eerder gezegd het scherm. Mocht je je echter niet gestoord hebben aan het non retina scherm van de MacBook pro dan hoeft dat voor jou geen probleem te zijn. Bovendien: de air heeft nog steeds het langste uithoudingsvermogen.
Thanks voor je info. Zit even te kijken, maar de resolutie van 1440 x 900 voelt toch wel heel "ouderwets" aan. Zeker vergeleken met de resolutie van de 12" of de MBP. Ik ga die Air sowieso wel even bekijken in het echt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-05 09:57
[verwijderd]

[ Voor 117% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:40
Koop de 13-inch MacBook Pro van vorig jaar, een van de beste laptops die Apple ooit heeft gemaakt. Ik heb een MacBook gehad, maar vond de prestaties en het toetsenbord erg tegenvallen.

[ Voor 30% gewijzigd door NotSoSteady op 07-03-2017 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Mar.tin schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 14:25:
Ik denk dat je prima uit de voeten kan met een 12" Macbook Retina. Ik zou zelf nooit voor een air gaan, groter, zwaarder, en de internals zijn niet helemaal meer van deze tijd.

Als je het niet erg vindt om iets meer uit te geven, zou ik voor de 2016 pro gaan, geeft net lekker dat beetje meer snelheid :).
De internals van de air zijn nog altijd een stuk rapper dan die van de 12 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
NotSoSteady schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 14:26:
Koop de 13-inch MacBook Pro van vorig jaar, een van de beste laptops die Apple ooit heeft gemaakt. Ik heb een MacBook gehad, maar vond de prestaties en het toetsenbord erg tegenvallen.
Mag ik vragen wat er volgens jou mis is met de 13" MBP van dit jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
DennusB schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 14:30:
[...]

Ik heb beide laptops gehad.

Voordelen mbp dit jaar:

- Scherm, hoger contrast, kleurrijker en zeer helder
- design : dunner, lichter, dunnere schermranden.

Nadelen:

- Gelijke prestaties als het model van vorig jaar (iets hogere IGPU prestaties)
- toetsenbord
- aansluitingen (2x usb-c :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Wouter Lucassen schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 14:32:
[...]

Ik heb beide laptops gehad.

Voordelen mbp dit jaar:

- Scherm, hoger contrast, kleurrijker en zeer helder
- design : dunner, lichter, dunnere schermranden.

Nadelen:

- Gelijke prestaties als het model van vorig jaar (iets hogere IGPU prestaties)
- toetsenbord
- aansluitingen (2x usb-c :( )
Duidelijk. Wat is er precies "mis" met het toetsenbord? Of is dat een persoonlijke kwestie?
Het zijn trouwens toch thunderbolt 3-poorten ? Geen USB-C? Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:40
DennusB schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 14:30:
[...]

Accuduur, toetsenbord en gebrek aan aansluitingen.

Het scherm is inderdaad een stuk helderder, maar na het uitproberen in de winkel was het toetsenbord voor mij al voldoende om niet over te stappen naar een Touch Bar-versie en de standaard versie is zijn prijs in mijn ogen al helemaal niet waard. Ik vind het gewoon niet fijn typen en het genereert ook nog een hoop geluid.

[ Voor 8% gewijzigd door NotSoSteady op 07-03-2017 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
DennusB schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 14:39:
[...]

Duidelijk. Wat is er precies "mis" met het toetsenbord? Of is dat een persoonlijke kwestie?
Het zijn trouwens toch thunderbolt 3-poorten ? Geen USB-C? Of mis ik iets?
klopt, en deze gebruiken USB-C :) Wellicht persoonlijk, maar ik kan me amper voorstellen dat iemand minder travel boven meer travel prefereert. Je kunt er wel aan wennen overigens. En nee het zijn er trouwens 2. Het touchbar model heeft er 4.

[ Voor 6% gewijzigd door WouterL op 07-03-2017 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
NotSoSteady schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 14:39:
[...]

Accuduur, toetsenbord en gebrek aan aansluitingen.

Het scherm is inderdaad een stuk helderder, maar na het uitproberen in de winkel was het toetsenbord voor mij al voldoende om niet over te stappen naar een Touch Bar-versie en de standaard versie is zijn prijs in mijn ogen al helemaal niet waard. Ik vind het gewoon niet fijn typen en het genereert ook nog een hoop geluid.
Thanks voor je input. Ik kan het keyboard natuurlijk een keer testen in de winkel om te kijken of ik het wel of niet prettig vind :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Ik zou nu sowieso geen nieuwe 12" MacBook halen in de winkel. Als je zo graag een 12" wilt, kijk dan op V&A, daar zijn ze een stuk goedkoper. De 2016 model is al een jaar oud en binnenkort komt er zeer waarschijnlijk weer een refresh met de Kaby Lake processors erin.

Het huidige 12" model heeft alleen een USB-C poort, terwijl de MacBook Pro zonder TB, 2 Thunderbolt 3 poorten heeft.

Toetsenbord is persoonlijk, ik vind mijn 2016 MacBook Pro fijner typen dan mijn late 2013 MBPr en 12" Macbook. Dit zou je dus zelf moeten ervaren door even naar een winkel te lopen waar ze MacBooks verkopen. De Pro heeft een betere butterfly toetsenbord dan de 12" model.

De nieuwe 13" is ook gewoon portable genoeg om mee te nemen. Dus als je er nu een nodig hebt, kan je gerust voor dat model gaan. Als je nog even kan wachten, wacht kan en kijk dan wat de nieuwe 12" model met zich mee brengt. Vorig jaar was de refresh in april en dit jaar waarschijnlijk ook maar het kan ook in mei/juni op WWDC aangekondigd worden.

[ Voor 3% gewijzigd door MysticX op 07-03-2017 14:54 ]

hi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnevt2
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-05 10:44
MBP 13inch late 2016 gebruiker hier, Ik kan mij niet vinden in de kritiek op het toetsenbord, dit is dan ook echt per persoon verschillend! Daarnaast is het nieuwe trackpad zeker een verbetering, al helemaal ten opzichte van de air. Mijn advies is dus: ga naar een apple store or reseller en test daar wat je het beste bevalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-04 17:13

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Voor USB-C is er op dit moment gewoon nog weinig goed spul te vinden. Ik heb hier 4 collega's met de nieuwe MBP en ik heb zelf ook de nieuwe maar ik vind het toetsenbord heel irritant en weinig feedback (voelt aan als een houten plank). Daarnaast heb ik als ik de hele dag op de laptop zit vaak last dat ik net wat aantik met de trackpad als ik met 10 vingertjes op de toetsenbord zit. voor mij is het trackpad dan dus ook net iets te groot.

Voor meer info over hoe andere Tweakers de USB-C ervaren:
USB-C en Thunderbolt 3 accessoires

Ik zou gewoon even op V&A kijken naar een gebruikte Air

[ Voor 47% gewijzigd door xleeuwx op 07-03-2017 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnevt2
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-05 10:44
xleeuwx schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 14:50:
Voor USB-C is er op dit moment gewoon nog weinig goed spul te vinden.
Ik zou gewoon even op V&A kijken naar een gebruikte Air
En waar lees jij dat de TS dingen wil aansluiten op zijn macbook? hij gaat voornamelijk browsen videos kijken skypen, iets waarbij de kwaliteit van het scherm, in mijn mening, een stuk belangrijker is als de aansluitingen van de laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-04 17:13

xleeuwx

developer Tweakers Elect
arnevt2 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 15:14:
[...]

En waar lees jij dat de TS dingen wil aansluiten op zijn macbook? hij gaat voornamelijk browsen videos kijken skypen, iets waarbij de kwaliteit van het scherm, in mijn mening, een stuk belangrijker is als de aansluitingen van de laptop.
Heel simpel omdat je helemaal niks aan kan sluiten zonder USB-C, er zit geen andere aansluiting op. Echter heb ik niet gezegd dat de TS dat wilt maar meer dat hij dat wel mee kan nemen in zijn besluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06:36
heb zelf voor dezelfde keus gestaan, 12" of 13" 2016 model. Uiteindelijk is het 't de nieuwe MBP zonder touchbar geworden.

Ben zelf erg enthousiast over het scherm, het toetsenbord, maar vooral over het grotere touchpad. Voor mij echt 1 van de betere laptops die ik heb gehad. Dat het anders typt klopt, is denk ik een kwestie van wennen, vind het zelf erg fijn werken.

Wat betreft de magere aansluitmogelijkheden, klopt dat dit nu nog erg beperkt is, maar dat was volgens mij in de begindagen van USB 1 ook zo, denk dat je met de USB-C compatabiliteit naar de toekomst toe een goede investering doet, helaas moet je nu in veel gevallen nog even met een dongle / verloopstuk werken, maar gezien de opkomst van USB-C en het bijbehorende gemak, zie ik dat vrij snel veranderen.

Ik heb zelf een HDMI / USB-A en USB-C dongle van Apple en dit werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
tritimee schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 15:22:
heb zelf voor dezelfde keus gestaan, 12" of 13" 2016 model. Uiteindelijk is het 't de nieuwe MBP zonder touchbar geworden.

Ben zelf erg enthousiast over het scherm, het toetsenbord, maar vooral over het grotere touchpad. Voor mij echt 1 van de betere laptops die ik heb gehad. Dat het anders typt klopt, is denk ik een kwestie van wennen, vind het zelf erg fijn werken.

Wat betreft de magere aansluitmogelijkheden, klopt dat dit nu nog erg beperkt is, maar dat was volgens mij in de begindagen van USB 1 ook zo, denk dat je met de USB-C compatabiliteit naar de toekomst toe een goede investering doet, helaas moet je nu in veel gevallen nog even met een dongle / verloopstuk werken, maar gezien de opkomst van USB-C en het bijbehorende gemak, zie ik dat vrij snel veranderen.

Ik heb zelf een HDMI / USB-A en USB-C dongle van Apple en dit werkt perfect.
Thanks voor je waardevolle post :) Grappig dat jij voor t zelfde dillema stond. Mag ik vragen wat voor taken je op je MBP doet? En of hij er snel genoeg voor is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06:36
DennusB schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 15:54:
[...]

Thanks voor je waardevolle post :) Grappig dat jij voor t zelfde dillema stond. Mag ik vragen wat voor taken je op je MBP doet? En of hij er snel genoeg voor is?
't is voor mij echt een laptop voor op de bank, waar ik af en toe een licht spelletje op wil kunnen spelen. Beetje mailen, netflix / Kodi, downloaden, wat kleine office werkzaamheden, vakantie foto's eenvoudig bewerken etc.

Dat gaat allemaal zonder problemen, ben erg te spreken over de performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
tritimee schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 15:56:
[...]

't is voor mij echt een laptop voor op de bank, waar ik af en toe een licht spelletje op wil kunnen spelen. Beetje mailen, netflix / Kodi, downloaden, wat kleine office werkzaamheden, vakantie foto's eenvoudig bewerken etc.

Dat gaat allemaal zonder problemen, ben erg te spreken over de performance.
Dat klinkt goed :) Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

385994

Ik stond min of meer voor dezelfde keuze. Ik heb uiteindelijk voor een rMBP 13'' uit 2015 gekozen. Voornamelijk omdat de batterij (veel) beter is. Daarnaast vind ik het toetsenbord fijner, en de aansluitingen (zoals HDMI en normale USB) praktischer.

Om je een idee te geven over de batterij. Op Macrumors is een mooi topic aan de gang over de batterij prestaties van het 13'' 2016 model. Je ziet mensen in allerlei bochtjes springen om met een beetje geluk 8 uur op de batterij te halen. Terwijl de 13'' 2015 gewoon dik in de 12 uur zit met gemiddelde belasting. Gek genoeg zijn er weinig tot geen klachten te vinden over het 15'' 2016 model, daarmee zit het wel goed dus.

Dat gezegd te hebben, het was een moeilijke keuze. Maar uiteindelijk wegen de voordelen van het 2016 model niet op tegen de nadelen, voor mij persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Krijg net het aanbod om een nieuwe pricewatch: Apple MacBook Pro 2016 13,3" met Touch Bar 256GB Spacegrijs over te nemen voor 1700 euro.... scheelt 300 euro met de retailprijs bij Apple.... hmmm. Lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikhartman
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-05 22:36
DennusB schreef op maandag 20 maart 2017 @ 13:24:
Krijg net het aanbod om een nieuwe pricewatch: Apple MacBook Pro 2016 13,3" met Touch Bar 256GB Spacegrijs over te nemen voor 1700 euro.... scheelt 300 euro met de retailprijs bij Apple.... hmmm. Lastig.
Doen!! Zelf sinds vorige week in het bezit van een 13' 2016 TB versie, echt heel erg over te spreken. Toetsenbord is wennen, maar dan vooral aan het geluid.
De accuduur vind ik persoonlijk niet slecht, maar als de vorige inderdaad 12 uur haalde dan kun je daar wel 4 uur aftrekken voor dit model }:O
De prijs is alleen absurd.. maarja voor mij een zakelijke aankoop.
Pagina: 1