Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxus
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Goedenavond allemaal,

afgelopen weekend heb ik een computer in elkaar gezet voor het broertje van mijn vriendin. Na het knutselen hebben we Ubuntu 16.04 64 bits geïnstalleerd, omdat de Windows 10 installatie-USB nog even op zich liet wachten. Ubuntu werkte prima, inclusief (na enig klooien om de driver geïnstalleerd te krijgen) de videokaart. De voorlopige conclusie was dat alle hardware OK was.

Uiteindelijk overgegaan tot installatie van Windows 10 64 bits, met de officiële installatie-USB gemaakt volgens de methode van de officiële website (https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10). Windows geïnstalleerd zoals ik dat al 1000 keer eerder gedaan had, na een kleine 5 minuten was alles geladen op de SSD en werd er gereboot voor de eerste start. En vanaf daar was het drama. 8)7

Na het bios-scherm verschijnt de ronddraaiende stipjesanimatie, een seconde of 10, en daarna een BSOD: "INACCESSIBLE BOOT DEVICE". Elke keer. No matter what. Ik heb wel 20 keer een nieuwe poging gedaan om Windows opnieuw te installeren. Volgens het boekje van het moederbord moet je bij het installeren van Windows een extra driver toevoegen, de Intel Sata driver. Dat heb ik elke keer netjes gedaan. Daarnaast heb ik elke keer steeds wat anders geprobeerd om incorrecte (bios)-settings of foutieve hardware uit te sluiten, maar niets helpt. Een (incomplete) lijst met probeersels, in willekeurige volgorde:
  • Bios Compatibility / legacy modus aan/uit
  • Bios op "Other OS" versus "Windows 8/10"
  • Bios bijgewerkt naar nieuwste firmware (F20)
  • Sata modus op RAID versus AHCI
  • Fastboot aan/uit
  • secure boot aan/uit
  • Alleen SSD of HDD verbonden, de rest losgehaald.
  • Installeren op HDD ipv SSD
  • Geforce videokaart eruit, alleen interne graphics.
  • Toetsenbord en muis los tijdens opstarten
  • Oudere / nieuwere Intel Sata-drivers
  • Safe mode forceren vanuit command line met de opstart-USB (Safe mode lukt totaal niet, safe mode lijkt nog niet te bestaan als je nog nooit succesvol hebt opgestart...)
  • Drivers vervangen vanuit de command line met de opstart-USB
  • ...
Na twee dagen klooien de moed opgegeven, op dit moment is het een 1000 Euro paperweight... Ik ben out of ideas. Uiteraard heb ik het hele internet afgegoogled, maar het winnende antwoord zat er niet bij. Veel mensen schrijven over problemen met dit specifieke BSOD na upgraden van hardware, of na upgraden naar W10 vanaf een oudere versie. Dat is bij ons allemaal niet van toepassing, het is compleet nieuwe hardware. Verder lees ik veel over problemen met Gigabyte-moederborden en sommige versies van de Intel Rapid Storage driver, maar ook die oplossingen hebben niet geholpen.

Om te voorkomen dat het een enorme rant wordt zal ik hier even stoppen, wellicht is dit al genoeg om wat ideeën los te weken bij de ervaren PC-bouwers en W10-installeerders. Wie heeft voor mij de gouden tip? Onze dank is alvast groot!

Daikin Altherma 3 R F 6 kW, EHVH 08 S23 EJ9W + ERGA 06 EA V3H. 18 x 435 Wp PV, Enphase IQ8MC-72-M-INT micro-omvormers, 5850 Wp.

Beste antwoord (via luxus op 08-03-2017 10:33)

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01-05 18:59
was net dit aan het typen maar je was me voor:

Let op combinatie UEFI met GPT geinitialiseerde schijven of
BIOS/Legacy met MBR geinitialiseerd.
Welke versie installeer je. Er worden problemen met de Education versie gemeld, Home en pro zouden wel werken.
Probeer eens een oudere ISO te downloaden (10586) Er zijn problemen met installatie 1607 AU versie gerapporteerd.
.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ik heb het gezeik ook gehad met een mobo waarbij de pins op de CPU /mobo afgebroken(verbogen) waren :( iets waar je niet meteen aan denkt en of zou willen checken ..

Als het geen HW issue is (hoop voor je van niet)

probeer Windows PE op USB

Kan je dan de drives benaderen ?

De makkelijkste (simpel te "vergeten" is dat je uefi vernaggelt is .. er zijn tools om je uefi boot te checken.. er kunnen meerdere "opstart" meuk in staan. dus die verwijzen naar een boot device van debian ofzo)
dit staat in je bios niet op je HDD(s)

je zal wellicht met mijn laatste tip beginnen is immers software ..;)

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 06-03-2017 23:13 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 30-04 10:05
5 minuten lijkt me ook erg snel voor een fresh install voor windows 10 zal zeker een andere kopie downloaden of een iso zelf en dan die op usb zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxus
  • Nu online
Thanks voor de tips, ik ga me nog eens verdiepen in het UEFI gebeuren. Drives benaderen vanuit command line recovery vanaf de USB-stick werkt prima, alles lijkt goed gekopieerd te zijn zoals het hoort.

Ik heb net dit topic gevonden met precies hetzelfde probleem (sorry knorrie heb ik eerder niet gezien):
Probleem met installatie

Ik heb niet vermeld dat ik W10 Education aan het installeren was, en dat lijkt in dit topic juist het cruciale probleem te zijn. Dit zal ik nu als eerste gaan proberen, maar dat kan helaas pas morgen weer...

Daikin Altherma 3 R F 6 kW, EHVH 08 S23 EJ9W + ERGA 06 EA V3H. 18 x 435 Wp PV, Enphase IQ8MC-72-M-INT micro-omvormers, 5850 Wp.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01-05 18:59
was net dit aan het typen maar je was me voor:

Let op combinatie UEFI met GPT geinitialiseerde schijven of
BIOS/Legacy met MBR geinitialiseerd.
Welke versie installeer je. Er worden problemen met de Education versie gemeld, Home en pro zouden wel werken.
Probeer eens een oudere ISO te downloaden (10586) Er zijn problemen met installatie 1607 AU versie gerapporteerd.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxus
  • Nu online
Het was dus inderdaad de education versie die weigerde te installeren. Vraag me niet waarom.

Oplossing: W10 Pro installeren zonder key, en dan later activeren met W10 Education key.

Pagina: 1