Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Desktop voor Visual Studio & enkele VM

Pagina: 1
Acties:

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11 22:36
Hoi! Ik zou graag van jullie kennis gebruik maken om een mooi systeem samen te stellen,
Vroeger heb ik veel zelf samengesteld, maar dat is zeker al 12 jaar geleden. Ik heb mijn best gedaan om mij in te lezen in wat hedendaags de mogelijkheden zijn. Alleen laat ik mij graag voor beginnersfouten behoeden ;).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een desktop machine waarmee ik voornamelijk software kan ontwikkelen. Snel compilen. Meerdere instanties van Visual Studio. Debuggen op een enkele virtual machine (denk aan emulators).

Geen eis; maar incidenteel lijkt een spel mij ook leuk. Denk hierbij aan de nieuwe Quake als hij uit komt. Daarom heb ik in het voorstel een simple videokaart gestopt. Ik heb mij hier verder niet in verdiept en ontvang graag feedback.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De richtprijs is 1000-1200 euro incl. verzenden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik werk met dual monitors. Momenteel zijn het DVI's met een verloopje naar HDMI. Voor extra storage heb ik nog een nieuwe 3TB harddisk.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Belangrijk is denk ik de file access time (SSD). Wie heeft hier ervaring mee voor development workstations?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Om in de toekomst makkelijker te kunnen upgraden wil ik instappen op Razer van AMD (AM4).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen

Ga je overklokken?
Ik heb geen ervaring met overklokken. Ik heb bij voorkeur een stabiel en betrouwbaar systeem.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb al 12 jaar geen computer meer zelf samengesteld. Ik wil graag advies over de beste build om snel te kunnen compileren en meerdere ontwikkelomgevingen open te kunnen hebben met een enkele virtual machine. Gamen hoeft geen rekening mee te worden gehouden, maar mooi meegenomen kan geen kwaad ;).

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed€ 346,-€ 346,-
1MSI B350 Tomahawk€ 120,50€ 120,50
1MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G€ 176,95€ 176,95
1Fractal Design Define R5 Titanium€ 109,90€ 109,90
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 129,95€ 129,95
1Corsair CX450M€ 55,-€ 55,-
1Samsung 960 EVO 250GB€ 124,95€ 124,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.063,25

[ Voor 3% gewijzigd door Aphelion op 06-03-2017 18:44 ]

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

• Pieter E.
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-11 17:58
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Belangrijk is denk ik de file access time (SSD). Wie heeft hier ervaring mee voor development workstations?
Tijdens het compileren is een zo laag mogelijke vertraging van belang. In verhouding tot games maakt een compiler korte runs waardoor je systeem hevig wordt belast. Het meeste tijdsverlies is het koppelen (linken) van bibliotheken tijdens compilatie.

Een SSD (SSD M.2 nog mooier) is noodzakelijk wanneer je projecten steeds groter worden. Je keuze om een Samsung 960 EVO 250GB te nemen is een goede. Let wel dat je je projecten niet verplaatst naar je standaard HDD, dan heb je geen winst meer. ;)

Daarnaast is de juiste keuze van processor belangrijk. Zijn je projecten klein dan is een processor met een hoge snelheid en een beperkt aantal kernen over het algemeen de beste keuze. Persoonlijk zou ik dan voor een Intel processor kiezen.
Zijn je projecten echter groot en complex dan kun je winst behalen doordat verschillende onderdelen tegelijk gecompileerd worden. Een processor met zoveel mogelijk kernen biedt dan uitkomst. Theoretisch is een Ryzen processor dan een goede keuze. Zijn er al benchmarks van de Ryzen voor dev techs? (Eerlijkerwijs zou ik op dit moment nog gaan voor een Intel processor omdat deze stabiel te overclocken is. Althans, van de Ryzen weten we helaas nog niet wat deze op de lange termijn doet.)

Qua overige onderdelen is hoe sneller hoe beter, mits stabiel. Je gekozen geheugen is 2666 Ghz, sneller past niet binnen het budget? Overclocken is de moeite waard van het overwegen. Let wel dat je systeem hierop aanpast. Een goede processorkoeler is noodzakelijk.

Is er nog winst te behalen in een snel moederbord of bestaan snelle moederborden niet? Iemand met kennis van deze materie? _/-\o_

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Niet echt relevant voor de prestaties, maar als je niet meer dan 2 harde schijven of een externe drive gaat inbouwen kun je de kast vervangen door pricewatch: Fractal Design Define C
Die andere is nogal een lomp ding met 8 interne en 2 externe bays, zeker als je die toch niet gebruikt.

• Aphelion
Pieter E. schreef op maandag 6 maart 2017 @ 19:12:
[...]

Qua overige onderdelen is hoe sneller hoe beter, mits stabiel. Je gekozen geheugen is 2666 Ghz, sneller past niet binnen het budget? Overclocken is de moeite waard van het overwegen. Let wel dat je systeem hierop aanpast. Een goede processorkoeler is noodzakelijk.
Dank voor je feedback. Om hier op in te gaan, in een artikel op de frontpage trof ik deze afbeelding:

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/imagenormal/2001424929.png

Nu is niet helemaal duidelijk hoe ik dit moet interpreteren. Als ik kijk op de compatibility list van het moederbord dan staat er nog geheugen tussen van 3200.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit moet interpreteren? Daarnaast, wat is het verschil tussen RAM speed en Supported Speed?

Daarnaast, het door mij gekozen geheugen staat in die lijst als 'DS' (Dual Sided), met een speed van 2666 wat ik dan interpreteer als Dual Rank. Aldus de afbeelding hierboven zou de support dan 2400 moeten zijn. Welke denkfout maak ik hier?

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

• Pieter E.
Wanneer ik je link bezoek dan zie ik dezelfde kolom met RAM Speed en Supported Speed.

De RAM Speed is de daadwerkelijke snelheid van de geheugenmodule en de Supported Speed is de snelheid die de Ryzen hier maximaal uithaalt. Het is aan te raden om een geheugenmodule uit te zoeken waarbij de RAM Speed en Supported Speed gelijk zijn.

Meer informatie omtrent geheugen:

En een benchmark:

[ Voor 7% gewijzigd door Pieter E. op 07-03-2017 16:56 ]

• Aphelion
Pieter E. schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 16:24:

Meer informatie omtrent geheugen:

En een benchmark:
Heldere video's, dank daarvoor.

Bij het door mij gekozen geheugen zijn de waardes (2666) gelijk. Perfect. Echer, het staat gemarkeerd als 'DS' inplaats van 'SS'. Afgaande op de support aldus de afbeelding zou ik uitkomen op 2400. Daarbij interpreter ik 'DS' als Dual Rank. Dat is anders dan de compatibility list aangeeft. Maak ik een denkfout?

Tweede vraag: Je stelt voor dat nog sneller geheugen gaat schelen. Nu lijkt 2933 tov 266 mij verwaarloosbaar. Vooral ook omdat de RAM speed (3000) dan niet overeenkomt met de supported (2933). Dit lijkt dus af te vallen.

Het enige alternatief is om over te stappen op het Gigabyte AB350 gaming 3 moederbord (Link=compat list). Daar is de Kingston HyperX HX432C16PB3K2/16 compatible mee. Hierbij valt mij ook op dat dit geheugen SS (Single Sided) is.
Voor EUR 50 euro extra krijg ik SS ipv DS, 3200MHz ipv 2666MHz. Misschien dat ik het bijv. bij Resharper (en compilen) ga merken

Nu vermoed ik dat de genoemde MHzs alleen gehaald worden door de timings aan te passen, en dat dus die MHz van de afbeelding de default waardes zijn. Kan ik er dan vanuit gaan dat, in het geval van de default waardes, het geheugen niet optimaal zal draaien?

Voor de volledigheid het momenteel voorgestelde systeem.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed€ 345,50€ 345,50
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 129,-€ 129,-
1Fractal Design Define C€ 79,90€ 79,90
1Kingston HyperX HX432C16PB3K2/16€ 179,15€ 179,15
1Corsair CX550M€ 71,-€ 71,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 929,50

[ Voor 57% gewijzigd door Aphelion op 07-03-2017 19:18 ]

• Pieter E.
Aphelion schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 17:48:
[...]
Bij het door mij gekozen geheugen zijn de waardes (2666) gelijk. Perfect. Echer, het staat gemarkeerd als 'DS' inplaats van 'SS'. Afgaande op de support aldus de afbeelding zou ik uitkomen op 2400. Daarbij interpreter ik 'DS' als Dual Rank. Dat is anders dan de compatibility list aangeeft. Maak ik een denkfout?
Single Sided is sneller en vaak duurder dan Dual Sided. Kijk naar je budget. Staar je niet blind op dit soort zaken.
[...]

Tweede vraag: Je stelt voor dat nog sneller geheugen gaat schelen. Nu lijkt 2933 tov 266 mij verwaarloosbaar. Vooral ook omdat de RAM speed (3000) dan niet overeenkomt met de supported (2933). Dit lijkt dus af te vallen.
Wanneer de RAM Speed en Supported Speed in de lijst niet overeenkomen dan is dat geen probleem. Echter zul je niet meer snelheid halen dan de getoonde Supported Speed. Dus 2933 is de max die je uit de desbetreffende 3000 module haalt. De 2933 is wel degelijk sneller dan 2666. Ook hier geldt: kijk naar je budget en staar je niet blind. Er worden hele studies gedaan en net zoveel discussies gevoerd. ;)
[...]

Het enige alternatief is om over te stappen op het Gigabyte AB350 gaming 3 moederbord (Link=compat list). Daar is de Kingston HyperX HX432C16PB3K2/16 compatible mee. Hierbij valt mij ook op dat dit geheugen SS (Single Sided) is.
Voor EUR 50 euro extra krijg ik SS ipv DS, 3200MHz ipv 2666MHz. Misschien dat ik het bijv. bij Resharper (en compilen) ga merken

Nu vermoed ik dat de genoemde MHzs alleen gehaald worden door de timings aan te passen, en dat dus die MHz van de afbeelding de default waardes zijn. Kan ik er dan vanuit gaan dat, in het geval van de default waardes, het geheugen niet optimaal zal draaien?
Die 5 tientjes zijn het investeren waard. Of het geheugen optimaal zal draaien daar kan ik je niet in raden. Zolang je niets overclockt en de fabrikanten aangeven dat iets ondersteund wordt dan zal het goed zitten. Ga je echter overclocken en/of fabrikanten spreken niet over ondersteuning dan loop je risico dat de handel niet lekker loopt. (Overclocken kun je natuurlijk terugdraaien)

Bij twijfel kun je je leverancier vragen om feedback of je kunt de fabrikanten mailen. Uiteindelijk zitten hier op Tweakers _/-\o_ ook een hoop experts die je waarschijnlijk kunnen geruststellen. :z
[...]
Voor de volledigheid het momenteel voorgestelde systeem.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed€ 345,50€ 345,50
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 129,-€ 129,-
1Fractal Design Define C€ 79,90€ 79,90
1Kingston HyperX HX432C16PB3K2/16€ 179,15€ 179,15
1Corsair CX550M€ 71,-€ 71,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 929,50
Je setup ziet er goed uit. Ik zou altijd een aparte processorkoeler aanschaffen. Deze zijn over het algemeen stiller en koelen beter dan de fabriekskoelers. Let op dat je double of single sides geheugen selecteert wanneer het moederbord dit ook ondersteund.

[ Voor 32% gewijzigd door Pieter E. op 08-03-2017 20:09 ]

• Aphelion
Pieter E. schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 20:02:
[...]

Single Sided is sneller en vaak duurder dan Dual Sided. Kijk naar je budget. Staar je niet blind op dit soort zaken.

[...]

Wanneer de RAM Speed en Supported Speed in de lijst niet overeenkomen dan is dat geen probleem. Echter zul je niet meer snelheid halen dan de getoonde Supported Speed. Dus 2933 is de max die je uit de desbetreffende 3000 module haalt. De 2933 is wel degelijk sneller dan 2666. Ook hier geldt: kijk naar je budget en staar je niet blind. Er worden hele studies gedaan en net zoveel discussies gevoerd. ;)

[...]

Die 5 tientjes zijn het investeren waard. Of het geheugen optimaal zal draaien daar kan ik je niet in raden. Zolang je niets overclockt en de fabrikanten aangeven dat iets ondersteund wordt dan zal het goed zitten. Ga je echter overclocken en/of fabrikanten spreken niet over ondersteuning dan loop je risico dat de handel niet lekker loopt. (Overclocken kun je natuurlijk terugdraaien)

Bij twijfel kun je je leverancier vragen om feedback of je kunt de fabrikanten mailen. Uiteindelijk zitten hier op Tweakers _/-\o_ ook een hoop experts die je waarschijnlijk kunnen geruststellen. :z

[...]

Je setup ziet er goed uit. Ik zou altijd een aparte processorkoeler aanschaffen. Deze zijn over het algemeen stiller en koelen beter dan de fabriekskoelers. Let op dat je double of single sides geheugen selecteert wanneer het moederbord dit ook ondersteund.
Hi Pieter, ik heb nogsteeds onduidelijkheid wat betreft de support. Het moederbord ondersteunt bijv. het door mij gekozen geheugen. Echter, die bovengenoemde afbeelding geeft aan dat de Ryzen support lager is. Heeft iemand enige verklaring hiervoor?

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
Ik dacht dat DS en SS voor doublesided en singlesided staan en dus anders zijn dan dual/single rank.

DIMMs are often referred to as "single-sided" or "double-sided" to describe whether the DRAM chips are located on one or both sides of the module's printed circuit board (PCB). However, these terms may cause confusion, as the physical layout of the chips does not necessarily relate to how they are logically organized or accessed. Wikipedia: DIMM

Verder is de RAM support mij voorlopig ook een raadsel, dus daar kan ik niet mee helpen.

@Pieter E. Waar baseer je op dat de Wraith koeler niet zou volstaan? Ik heb er zelf nooit een gehad maar de reviews laten toch zien dat het prima geluidswaarden geeft mits er geen speciale stilte eisen zijn.

• Pieter E.
lactaxative schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 20:54:
@Pieter E. Waar baseer je op dat de Wraith koeler niet zou volstaan? Ik heb er zelf nooit een gehad maar de reviews laten toch zien dat het prima geluidswaarden geeft mits er geen speciale stilte eisen zijn.
Pieter E. schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 20:02:
Ik zou altijd een aparte processorkoeler aanschaffen. Deze zijn over het algemeen stiller en koelen beter dan de fabriekskoelers.
Over Wraith koelers heb ik nooit gesproken. Ik heb al helemaal niet gezegd dat deze niet zouden volstaan. Wel goed lezen hè. ;) Verder baseer ik mijn antwoorden op kennis en ervaring.

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
Pieter E. schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 08:41:
Over Wraith koelers heb ik nooit gesproken. Ik heb al helemaal niet gezegd dat deze niet zouden volstaan. Wel goed lezen hè. ;) Verder baseer ik mijn antwoorden op kennis en ervaring.
Nu heb ik zelf nog geen Ryzen in handen gehad, maar google wijst mij er toch echt op dat de fabriekskoeler die bij de 1700 meegeleverd wordt de Wraith betreft. Mocht je daadwerkelijk een van de gelukkige zijn die daadwerkelijk een AM4 moederbord heeft, nodig ik je uit om dit op te komen schrijven in AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 37. Tot nu toe is er slechts 1 persoon die ervaringen heeft (kunnen) opschrijven.

*knip* niet op de man aub

[ Voor 11% gewijzigd door br00ky op 10-03-2017 17:51 ]

• Pieter E.
*knip* graag on topic, modereren doen moderators.

[ Voor 98% gewijzigd door br00ky op 10-03-2017 17:52 ]

• Aphelion
Iedereen bedankt voor de hulp! Ik heb het systeem aangeschaft.
Klein detail: het onboard video werkt niet met de Ryzen. Toch een losse videokaart toevoegen dus!

• Pieter E.
Gefeliciteerd met je nieuwe aanschaf! Fijne uren toegewenst! :) :) :)
Pagina: 1