Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egocentrix
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-05 20:07

Egocentrix

Parttime zeurkous

Topicstarter
Gisteren zat ik in de tuin vogelfoto's te maken met de camera van mijn vader (Nikon D7200). Toen ik die foto's overzette op mijn laptop, viel het me op dat de kleuren veel grijzer leken dan op het camerascherm. Op het camerascherm was het een scherpe, contrastrijke foto met mooie kleuren. Op mijn laptop was het lelijk grijsblauw, eigenlijk vond ik het een matige foto. Door flink aan de witbalans te trekken was er veel meer van te maken.
Ik denk dus dat mijn laptopscherm veel te blauw is. Verder is het contrast van het cameradisplay veel beter door de hoge pixeldichtheid, maar daar is niet zoveel aan te doen. Met mijn eigen camera (D300) was het me eerder nooit opgevallen, omdat ik eigenlijk altijd in RAW fotografeer en de witbalans achteraf instel.

Om dit te onderzoeken heb ik onderstaande foto gemaakt met mijn D300, in jpeg, met de witbalans op automatisch en Picture Control op D2X Mode 1.
De linkerfoto is de oorspronkelijke jpeg en die vind ik dus te blauw. Bij de rechter heb ik de witbalans aangepast zodat hij er op mijn scherm natuurlijk (misschien heel iets te warm) uitziet en qua kleuren vergelijkbaar is met het display van mijn camera. Het schuurtje rechts is in het echt ook licht crèmekleurig. Ik ben benieuwd wat jullie vinden van de witbalans van de foto's op jullie eigen scherm. Misschien is bij jullie de linker juist goed en de rechter veel te warm?

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/4/3717/33245223466_a27da3ef10_n.jpgDSC_7230 Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/734/32903881180_41ab2f0f9f_n.jpgDSC_7230_edit

Ik denk dus dat er iets mis is met de kleurbalans van mijn laptopscherm. Ik heb wat met de kleurensliders gespeeld van de Windows-calibratietool en de kleurtemperatuur van de videokaart-instellingen om de foto (origineel dus, links) vergelijkbaar te krijgen met die op het cameradisplay. Dit is gelukt en mijn jpeg-foto's zien er veel beter uit, maar grijze en witte vlakken (bijvoorbeeld hier op T.net) hebben nu een roze/oranje zweem en dit kan ook niet de bedoeling zijn.

Ik zit te twijfelen hoe ik hiermee om moet gaan en ik vind het lastig dat ik nu niet weet hoe mijn foto (die op het camerascherm goed leek) er nu echt uitziet. Verder zou ik het jammer vinden als de foto's die ik via Facebook of Flickr aan andere mensen laat zien juist veel te oranje zijn, omdat ik probeer te corrigeren voor mijn mogelijk te blauwe scherm.

Is het mogelijk om hier iets zinnigs over te zeggen, bij voorkeur zonder dat ik met (dure) kalibratiespullen aan de slag moet?

De laptop in kwestie is een HP Elitebook 8570w met een AMD FirePro M4000, mocht dat uitmaken.

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-05 11:42
Lastige kwestie :) Bij mij komt links beter naar voren (tikkeltje aan de koude kant) en is rechts veel te warm.

Ik kijk dit op een Dell xps 15 9530 (schijnt gekalibreerd scherm te hebben).

Als je in Raw schiet is het verschil tussen het schermpje op je camera en je laptop sowieso groot. Als ik met mn Canon een zwart wit foto maak komt deze in kleur als Raw bestand in lightroom terecht.
Op het schermpje van je camera zie je namelijk de jpeg preview en niet het raw bestand. De kleuren/contrast van deze preview is afhankelijk van het profiel waarin je schiet (zie mijn zwart wit verhaal).

Maak eens een raw foto. Post deze dan zonder bewerking en met bewerking. Als jij m vervolgens (naar mijn idee) veel te warm maakt in je nabewerking dan is je scherm inderdaad niet heel goed gekalibreerd.

Om in te gaan op het schermkalibratie verhaal... Je kan hem zelf wel kalibreren, alleen dit zal afhankelijk zijn van jouw ogen, omgevingslicht, etc. Oftewel, nooit helemaal spot on.

De enige manier om dit voor elkaar te krijgen is door toch een apparaat hiervoor aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egocentrix

Egocentrix

Parttime zeurkous

Topicstarter
Dat een Raw-foto er heel anders uitziet op je camera dan op je computer snap ik. Voor die jpeg-preview worden contrast en verzadiging meestal flink opgeschroefd. Mijn vergelijking gaat daarom ook over hoe de (auto-WB) jpeg er op mijn computer uitziet :)

Ik zal vanavond een RAW-foto uploaden. Dan ben ik ook wel erg benieuwd hoe jij daarvan de witbalans in zou stellen op jouw scherm, dat is interessant vergelijkingsmateriaal.

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Potentieel probleem zou kunnen zijn dat je software de creme-kleurige muur als "wit" of neutraal herkent en daardoor bijstuurt. Je zou dit kunnen nagaan door een écht wit blad op de muur te hangen en dan de scene opnieuw te fotograferen.

Let er ook op dat omgevingslicht (zonsondergang vs. heldere middagzon vs. lamp binnen) een effect heeft op kleur-perceptie (zowel van dat muurtje als van je scherm). Een colorchecker is nog idealer.

GoT rozig zien betekent toch dat je teveel aan je kleurprofiel getweaked hebt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egocentrix

Egocentrix

Parttime zeurkous

Topicstarter
Ik had even wat anders aan mijn hoofd de afgelopen dagen, maar vanmiddag ben ik ervoor gaan zitten. Ik heb in de Windows-calibratietool de kleurbalans weer op standaardinstellingen gezet, alleen de gammacorrectie volgens de aanwijzingen aangepast.

De crèmekleurige muur heeft inderdaad roet in het eten gegooid :P. Als ik in RawTherapee de witbalans afstel op het vogelbadje middenlinks komt er onderstaande foto uit. Die vind ik (op mijn scherm) heel aardig met de werkelijkheid kloppen, maar hij is nog steeds grijzer dan op mijn D300. Waarschijnlijk is het camerascherm gewoon te fel en te warm om daadwerkelijk kleuren op te beoordelen. Eigenlijk is hij alleen geschikt voor het controleren van onscherpte en belichting (histogram).

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/4/3765/33283670966_2504a82226_n.jpg
DSC_7230_edit2

Als laatste experiment heb ik nog een testfoto gemaakt, de RAW is hier te vinden:
https://www.dropbox.com/s/up9mbqa3edi2sl7/RAW_7233.NEF?dl=0

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/4/3784/33324608495_6de8d5fd16_n.jpg
RAW_7233.thumb
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/703/32942147800_29e159f277_n.jpg
RAW_7233-1

Links is de thumbnail van de Raw-file (met dcraw -e eruit gedestilleerd), rechts is mijn nabewerking zodat hij op het echte theedoosje lijkt. De belichting was vooral de (ingebouwde) flits, en een beetje (vrij oranje) spaarlamp aan de linkerkant.

Zou iemand van jullie die misschien ook willen bewerken, zodat ik kan zien hoe wat jullie normaal vinden er op mijn scherm uitziet? Ik denk dat ik daarmee het best kan inschatten of ik serieus met kalibratie aan de slag moet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Egocentrix schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 16:59:
Ik had even wat anders aan mijn hoofd de afgelopen dagen, maar vanmiddag ben ik ervoor gaan zitten. Ik heb in de Windows-calibratietool de kleurbalans weer op standaardinstellingen gezet, alleen de gammacorrectie volgens de aanwijzingen aangepast.

De crèmekleurige muur heeft inderdaad roet in het eten gegooid :P. Als ik in RawTherapee de witbalans afstel op het vogelbadje middenlinks komt er onderstaande foto uit. Die vind ik (op mijn scherm) heel aardig met de werkelijkheid kloppen, maar hij is nog steeds grijzer dan op mijn D300. Waarschijnlijk is het camerascherm gewoon te fel en te warm om daadwerkelijk kleuren op te beoordelen. Eigenlijk is hij alleen geschikt voor het controleren van onscherpte en belichting (histogram).

[afbeelding]
DSC_7230_edit2
Als ik dit zie, dan vind ik de originele foto nog het meest realistisch ogen. Ook bij deze foto is de muur behoorlijk warm geworden. Ik kan natuurlijk niet inschatten hoe het licht er echt uitzag, maar dit rijmt niet helemaal met een koude middag.

Overigens: als jij de foto's te warm afstelt op je laptop, dan is het scherm juist te koud lijkt me. Dus een te hoge kleurtemperatuur.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
• Flitslicht = relatief koud licht
• Spaarlamp = kan heel warm licht geven (niet echt constant om er conclusies aan te verbinden denk ik zo)

Welke WB heb je gebruikt? Als ik in "kleur" werk, probeer ik eerst de WB correct te zetten (bvb dmv een effen grijsvlak - al gebruik ik ook vaak wit-lichtgrijs). Ik heb geen LR maar normaal kan je met een pipet oid de WB instellen (vb op 't grijs papier(?) of de tafel.
Hou er rekening mee dat er sommige kleuren "onmogelijk" zijn op je scherm of je camera.

Er is volgens mij een topic rond kalibratie en kleurvastheid in de workflow. Wellicht Gamut, color space, profielen en publiceren. Hoe zit het nu? ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egocentrix

Egocentrix

Parttime zeurkous

Topicstarter
Ik heb bij het theedoosje de witbalans in Rawtherapee afgesteld op de grijze kaart, die gek genoeg een iets lagere kleurtemperatuur geeft dan de witte. Ik heb dat topic een beetje doorgelezen, maar ik heb niet echt behoefte aan een volledig color-managed workflow. Ik wil alleen zorgen dat wat ík een goede foto vind er niet volledig belachelijk uitziet als iemand anders hem bekijkt. Afgaande op jullie commentaar is mijn laptop-beelscherm in ieder geval te warm afgesteld (te blauw) en is mijn cameradisplay een stuk meer oranje (naast de contrastverschillen). Toch eens rondvragen of iemand in mijn omgeving een X-Rite of zoiets heeft die ik een keer mag lenen.

Dank allemaal voor jullie input in elk geval :)

Pagina: 1