Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:03
Sandolution schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 21:23:
Zojuist mijn vijf sensoren van AliExpress binnen gekregen. Netjes verpakt in bubbelfolie, ook de sensoren netjes in een degelijke verpakking. Al met al weer erg tevreden.

Waar ik momenteel nog erg tegenaan loop, is het bereik van de Bluetooth. Dat zou zo'n 10 meter moeten zijn. Server staat in de meterkast, en die red het net om een sensor 2 á 3 meter verderop uit te lezen, maar dan houdt het ook wel op. En gezien mijn planten niet allemaal rondom mijn meterkast staan, is dat nog wel een probleem. Wellicht een andere dongle proberen. Hoe hebben anderen hier dat opgelost?
Ik heb deze: pricewatch: König Micro Bluetooth versie 4.0 dongle en dan met een lange kabel boven in de meterkast opgehangen. Op die manier goed bereik, nooit getest hoe ver precies maar de verste plant staat ongeveer 7 meter daar vanaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:49

dof

dof schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 21:58:
...
Maar ik wil ze gebruiken in Home Assistant (daar zit alles in huis op) en eigenlijk aansluiten via een Google Home Mini (heeft Bluetooth), maar lees ergens dat iemand er maar 1 Mi-Flora op kon aansluiten i.p.v. meerdere.

Alternatief is ze aan te sluiten op een ESP32 module met ESPHome, maar dat heeft een mindere WAF dan zo'n stijlvolle en nette zwarte mini (heb nog een paar liggen) :)
Sandolution schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 21:23:
...
Waar ik momenteel nog erg tegenaan loop, is het bereik van de Bluetooth. Dat zou zo'n 10 meter moeten zijn. Server staat in de meterkast, en die red het net om een sensor 2 á 3 meter verderop uit te lezen, maar dan houdt het ook wel op. En gezien mijn planten niet allemaal rondom mijn meterkast staan, is dat nog wel een probleem. Wellicht een andere dongle proberen. Hoe hebben anderen hier dat opgelost?
-LA- schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 22:10:
...
Gebrekkig bereik herken ik wel, viel mij ook enorm tegen voor een Bluetooth device en ik denk niet dat je er veel aan kan doen. Erg jammer want verder zijn het prima dingen.
Bluetooth is natuurlijk gemaakt voor echt korte afstand, dus geen oplossing voor Mi Flora's bij planten door het huis (ik heb 4 woonlagen). Er zijn diverse manieren om het aan HA te koppelen en na wat proberen (Google Home koppeling is me niet gelukt) heb ik het aangesloten via een Bluetooth-Wifi bridge middels een esp32dev module. Dit bleek makkelijk op te zetten via ESPHome (gebruik ik toch al) en kost weinig (~10€ in nl, ~5€ bij Ali). Uitleg is onder andere hier te vinden.

Draait nu leuk met m'n 4 Mi Flora's (oftewel Flower Care), die ook netjes aankwamen en ~12,50 € per stuk op Ali-Express deden. Ben nog een beetje aan het knutselen met Lovelace voor mooie interface.
Daarna kan het beheer weer terug naar vrouw :)

Inmiddels in lovelace via “plant status” en “plant.” entity ingevoegd, want dan kun je mooi de minima en maxima parameters van de betreffende plant meegeven. Foto’s / images kunnen niet in de lovelace ‘plant status’ maar wel via “entity customize” gekoppeld worden. Foto’s kunnen beter maar zo zijn ze wel te vinden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7_9GDwpx4ecIJbR0sR0SXGa57E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V3fts2ceTYs7HU38bu25Rt3S.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door dof op 11-07-2020 14:12 ]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:05
dof schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 17:06:
[...]

[...]

[...]

Bluetooth is natuurlijk gemaakt voor echt korte afstand, dus geen oplossing voor Mi Flora's bij planten door het huis (ik heb 4 woonlagen). Er zijn diverse manieren om het aan HA te koppelen en na wat proberen (Google Home koppeling is me niet gelukt) heb ik het aangesloten via een Bluetooth-Wifi bridge middels een esp32dev module. Dit bleek makkelijk op te zetten via ESPHome (gebruik ik toch al) en kost weinig (~10€ in nl, ~5€ bij Ali). Uitleg is onder andere hier te vinden.

Draait nu leuk met m'n 4 Mi Flora's (oftewel Flower Care), die ook netjes aankwamen en ~12,50 € per stuk op Ali-Express deden. Ben nog een beetje aan het knutselen met Lovelace voor mooie interface.
Daarna kan het beheer weer terug naar vrouw :)

...
Bedankt voor de tip, dat met ESPHome ga ik ook eens proberen, weer een leuk projectje erbij ;)

Inmiddels is bij mij de eerste (van de vier) sensors al overleden voor zover ik zie. Kon niet meer verbinden en nadat ik er een nieuwe batterij in had gedaan bleef het lampje continu aan staan, dat was dan weer een beetje een tegenvaller. :/

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelll
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20-09-2020
Hebben jullie ook een tip voor sensor die onderin een grote pot moet kunnen meten? Er ligt een steentjes laag bovenopAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yf5LPwUn6rrpg7is2UHH_Znwj38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TdsQrL0qZtQZBKmu1s947Hep.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandolution
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 04-06 23:22
michaelll schreef op zondag 20 september 2020 @ 18:42:
Hebben jullie ook een tip voor sensor die onderin een grote pot moet kunnen meten? Er ligt een steentjes laag bovenop[Afbeelding]
Gewoon dieper in de pot proppen? :*)
Misschien kun je iets met een afvoerbuis waar hij doorheen past, en een soort lang 'beugeltje'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:49

dof

'k Heb nu na lange tijd toch wat problemen met m'n de Home Assistant ESP setup (zie hierboven) en een Mi Flora die niet wil reageren via die setup (hij adverteert geen gegevens meer via BLE, maar werkt nog wel via de Flower App). Dit gebeurde na een batterijwissel vreemd genoeg.

Ik zit nog wat te zoeken in de ESPHome - BLE tracker parameters of ik daar nog iets kan tweaken, maar nog niet veel verder gekomen.

Maar intussen (tijdens zoeken) ook gestuit op een WatchFlower app die heel aardig werkt (hoewel nog maar een dag in gebruik :) ).

Zie ook de discussie hier.

Misschien hebben jullie er wat aan.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandolution
dof schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:39:
Maar intussen (tijdens zoeken) ook gestuit op een WatchFlower app die heel aardig werkt (hoewel nog maar een dag in gebruik :) ).

Zie ook de discussie hier.

Misschien hebben jullie er wat aan.
Ik heb de WatchFlower app ook gekocht, en ook ik ben meteen verkocht. Ziet er niet alleen goed uit maar werkt ook goed!

Zolang ik de gegevens nog niet automatisch uitlees en naar Domoticz verstuur (sensoren zijn verspreidt over het hele huis), is dit een goede oplossing. Nu alleen mezelf nog aanleren om regelmatig op de app te kijken |:( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:30
Twee van de drie devices waren sinds kort volledig onbereikbaar voor Home Assistant. Voorheen lag dit nog wel eens aan HA OS, maar aangezien het dit keer niet opgelost wordt met een reboot en één van de drie het nog wel deed toch de batterijen maar vervangen. Met nieuwe batterijen kreeg ik meteen witte flitsen, met de oude niet.
Opvallend, want de batterij is volgens mij nog nooit onder de 90% geweest. Is die waarde zo onbetrouwbaar?

HA heeft in de documentatie ook een voorbeeld-automation die na 24u unavailable een notificatie geeft (ipv één gebaseerd op een laag batterijniveau...). Misschien zegt dat genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:13
RudolfR schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:24:
Twee van de drie devices waren sinds kort volledig onbereikbaar voor Home Assistant. Voorheen lag dit nog wel eens aan HA OS, maar aangezien het dit keer niet opgelost wordt met een reboot en één van de drie het nog wel deed toch de batterijen maar vervangen. Met nieuwe batterijen kreeg ik meteen witte flitsen, met de oude niet.
Opvallend, want de batterij is volgens mij nog nooit onder de 90% geweest. Is die waarde zo onbetrouwbaar?

HA heeft in de documentatie ook een voorbeeld-automation die na 24u unavailable een notificatie geeft (ipv één gebaseerd op een laag batterijniveau...). Misschien zegt dat genoeg.
Ik heb er 4 draaien maar ik heb nog nooit iets anders gezien dan 0%. Als ik de bluetooth berichten zie, komt er ook geen batterij status langs. 1x per 10 maanden stopt het apparaat en doe ik er een nieuwe Ikea batterij in. Kost niks en levert altijd op dat de sensor het weer doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandolution
Mijn ervaring is ook dat de batterijen zo'n driekwart tot een jaar meegaan. Heb 6 sensoren door het huis heen en gebruik WatchFlower app zo'n 1 á 2x per week. Daar zie je de batterij status trouwens wel steeds minder worden, dus dat lijkt te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoPoldervaart
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:55
Vraagje: hoe komen jullie aan de juiste parameters voor je plant? Ik heb een flora sensor in Home Assistant hangen en wil nu de juiste parameters instellen voor mijn plantje, maar ik krijg niets gevonden :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
ArjoPoldervaart schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:41:
Vraagje: hoe komen jullie aan de juiste parameters voor je plant? Ik heb een flora sensor in Home Assistant hangen en wil nu de juiste parameters instellen voor mijn plantje, maar ik krijg niets gevonden :-(
De officiële app downloaden en gebruik maken van de bijbehorende database?

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• ArjoPoldervaart
Sorry, ik had er bij moeten zeggen dat ik dat nou net niet wil doen :-)
Nnoitra schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 22:25:
[...]

De officiële app downloaden en gebruik maken van de bijbehorende database?

• Nnoitra
  • Nu online
ArjoPoldervaart schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 06:29:
Sorry, ik had er bij moeten zeggen dat ik dat nou net niet wil doen :-)

[...]
Waarom niet? :+
Je hoeft niet alles te koppelen; plantje zoeken, waarden noteren, next.
Die waarden kun je wel weer in HASS verwerken.
En mocht je Chinese angst hebben; https://www.bluestacks.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:14

de Peer

under peer review

Deze moet ik even delen:
https://community.home-as...ra-battery-life/148532/11

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uho-pTC4jXzVoRvxvfGt7ilQsQA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qQ481bQ0jeYBONyISfaZPD6o.jpg?f=fotoalbum_large

-Waterdicht
-Batterijcapaciteit vergroot
-Bereik significant verbeterd

Voor in de tuin lijkt me dit wel wat, als onderdeel van irrigatiesysteem.
De antenne vind ik lomp, maar het idee van het waterdichte kastje met fatsoenlijke batterij/accu vind ik geniaal.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 30-03-2021 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:51:
Deze moet ik even delen:
https://community.home-as...ra-battery-life/148532/11

[Afbeelding]

-Waterdicht
-Batterijcapaciteit vergroot
-Bereik significant verbeterd

Voor in de tuin lijkt me dit wel wat, als onderdeel van irrigatiesysteem.
haha ik stuurde deze naar mijn vrouw, die vond het geen WAF hebben.... :+

Maar wel cool gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tip.

Je kunt nu ook eenvoudig Mi Flora uitlezen via een goedkope ESP32 chip met daarop Tasmota (ESP bluetooth bin).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XrOk_XQj2gzyR4MYpPhTegPMFZY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mtoG8DQQ0fKh1fruReDEeiGA.jpg?f=user_large

Even de bluetooth driver aanzetten met "setoption115 1" in de console

En ik gebruik deze Tasmota-rule om de waarde te importeren in Domoticz:

Rule1 on tele-Flora6c3e1b#Moisture$!NULL do publish domoticz/in {"idx":821,"nvalue":%value%,"svalue":"1"} endon

flora-nummer en idx uiteraard even aanpassen naar eigen situatie.
idx 821 is bij mij een Humidity virtual sensor in Domoticz.

Voor de bemesting (geleidbaarheid):
Rule2 on tele-Flora6c3e1b#Fertility$!null do publish domoticz/in {"idx":822,"nvalue":0,"svalue":"%value%"} endon

Temperatuur en licht vind ik persoonlijk niet interessant dus die ga ik niet uitlezen.

1 x per dag om 00:05 de batterij uitlezen en om 00:10 mqtt bericht sturen met baterijwaarde:

RULE3 on Time#Minute=5 do MI32Battery endon on tele-Flora6c3e1b#Battery$!null do var1 %value% endon on Time#Minute=10 do publish domoticz/in {"idx":823,"nvalue":0,"svalue":"%var1%"} endon

Edit: wil je meerdere batterijen uitlezen, dan bijvoorbeeld zo:

RULE3 on Time#Minute=5 do MI32Battery endon on tele-Flora6c3e1b#Battery$!null do var1 %value% endon on Time#Minute=10 do publish domoticz/in {"idx":823,"nvalue":0,"svalue":"%var1%"} endon on tele-Flora6c8e24#Battery$!null do var2 %value% endon on Time#Minute=10 do publish domoticz/in {"idx":830,"nvalue":0,"svalue":"%var2%"} endon

[ Voor 40% gewijzigd door de Peer op 06-05-2021 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ik lees hier (https://community.home-as...flora-battery-life/148532) dat de mi flora's met een licht-groen kleurtje een batterijduur hebben van slechts 2 maanden.
Zien jullie dit ook? Dat zou wel erg kort zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekzzz
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-05 09:17
Korte vraag: Hoe reset ik de Mi Flora naar fabrieksinstellingen, of hoe zet ik de 'pairing mode' aan?

Wilde kijken of hij ook in de Tuya App gekoppeld kon worden, dus had ik het apparaat verwijderd uit mijn 'Flower Care' app, maar nu is de Mi Flora niet meer te koppelen.
Niet via Tuya, maar ook niet via de Flower Care app.

Een Bluetooth explorer vindt het device wel.

Iemand een idee?

Ohja, batterij eruit had ik al gedaan, meer dan 12 uur zelfs.
Verder werd ik ook niet veel wijzer van google en verpakking/handleiding van het apparaatje gaf ook niet veel nuttigs qua info.

[ Voor 19% gewijzigd door Niekzzz op 20-04-2021 20:00 . Reden: Eigen bevindingen toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvdd1989
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-11-2024
Misschien een wat vreemde vraag,

maar ik zie hier deze https://www.xiaomiproduct...er-care-touch-sensor.html

geen licht sensor of temperatuur, maar heeft iemand deeze al met een esp kunnen verbinden?
zou voor mij een oplossing zijn om deze per plant te gebruiken, en dan de andere iets meer globaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Nu online
Niekzzz schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:58:
Korte vraag: Hoe reset ik de Mi Flora naar fabrieksinstellingen, of hoe zet ik de 'pairing mode' aan?

Wilde kijken of hij ook in de Tuya App gekoppeld kon worden, dus had ik het apparaat verwijderd uit mijn 'Flower Care' app, maar nu is de Mi Flora niet meer te koppelen.
Niet via Tuya, maar ook niet via de Flower Care app.

Een Bluetooth explorer vindt het device wel.

Iemand een idee?

Ohja, batterij eruit had ik al gedaan, meer dan 12 uur zelfs.
Verder werd ik ook niet veel wijzer van google en verpakking/handleiding van het apparaatje gaf ook niet veel nuttigs qua info.
Die dingen hebben geen instellingen die je kunt resetten en ook geen pairing mode. ;)
Als de app niet wil koppelen, dan ligt dat aan de app. Vaak was de oorzaak de regio setting binnen de app en welke sensor versie je had; de global of china.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvdd1989
Nnoitra schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:00:
[...]

Die dingen hebben geen instellingen die je kunt resetten en ook geen pairing mode. ;)
Als de app niet wil koppelen, dan ligt dat aan de app. Vaak was de oorzaak de regio setting binnen de app en welke sensor versie je had; de global of china.
connecteren die one to one ook?
zou anders een esp32 gebruiken om ze uit te lezen,
maar ik zou het niet erg vinden moest ik de app ook op mijn gsm hebben staan en deze synct als ik in de buurt ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Nu online
jeroenvdd1989 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:38:
[...]

connecteren die one to one ook?
zou anders een esp32 gebruiken om ze uit te lezen,
maar ik zou het niet erg vinden moest ik de app ook op mijn gsm hebben staan en deze synct als ik in de buurt ben
Ik lees ze periodiek uit met een Raspberry Zero W ;)
En op android werkt deze prima:
https://play.google.com/s...id=com.emeric.watchflower
Wel zelf sync acties starten, dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvdd1989
Nnoitra schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:44:
[...]

Ik lees ze periodiek uit met een Raspberry Zero W ;)
En op android werkt deze prima:
https://play.google.com/s...id=com.emeric.watchflower
Wel zelf sync acties starten, dacht ik.
aha dan kan ik de geek mode gebruiken om ze met mijn systeem te monitoren en water te geven,

en install ik de app bij mijn vrouw voor de WAF :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Nu online
jeroenvdd1989 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:56:
[...]

aha dan kan ik de geek mode gebruiken om ze met mijn systeem te monitoren en water te geven,

en install ik de app bij mijn vrouw voor de WAF :)
https://github.com/ThomDietrich/miflora-mqtt-daemon
Geekse ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvdd1989
toevallig een idee of die 'beperktere' touch hier ook mee zou werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Nu online
jeroenvdd1989 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 14:05:
[...]

toevallig een idee of die 'beperktere' touch hier ook mee zou werken?
Als ik zou meten gokken; vast wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wleDfwms54kqcj_SgntLWYbFSRk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JhAQQWgJKPzUwTwhONGhmA1G.png?f=user_large

Ik heb afgelopen weekend de groene MiFlora binnen gekregen, mijn doel is ondersteuning in de besproeing. Via ESPHome ontvang ik nu de waarden in HomeAssistant. Ik vind alleen de waardes voor de vochtigheid en vruchtbaarheid van de grond érg laag. Deze sensor zit in een grote plantenbak buiten, en zelfs met vollebak regen komt de vochtigheidswaarde niet boven de 21 uit. Voor 'normale' waardes van de vruchtbaarheid van de grond zou de waarde tussen de 300 en de 1000 moeten liggen begreep ik. Met een waarde van 50-100 zou de grond onvruchtbaar moeten zijn, maar de plantjes groeien er goed in.

Is dit normaal? Of werkt het apparaat niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekzzz
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-05 09:17
Nnoitra schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:00:
[...]

Had het volgens mij al getest op andere regio's, maar ben vanavond voor de zekerheid alle mogelijke regio's langsgeweest, helaas. Nergens wilde deze koppelen.

Wel netjes in de Bluetooth Explorer zichtbaar :/.

Scheelt dat de planten inmiddels toch dood zijn en die paar euro al weer verdiend is, in de container ermee xD!

Desalniettemin, thanks for the info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvdd1989
consolefreak schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:18:
[Afbeelding]

Ik heb afgelopen weekend de groene MiFlora binnen gekregen, mijn doel is ondersteuning in de besproeing. Via ESPHome ontvang ik nu de waarden in HomeAssistant. Ik vind alleen de waardes voor de vochtigheid en vruchtbaarheid van de grond érg laag. Deze sensor zit in een grote plantenbak buiten, en zelfs met vollebak regen komt de vochtigheidswaarde niet boven de 21 uit. Voor 'normale' waardes van de vruchtbaarheid van de grond zou de waarde tussen de 300 en de 1000 moeten liggen begreep ik. Met een waarde van 50-100 zou de grond onvruchtbaar moeten zijn, maar de plantjes groeien er goed in.

heb hier even gekeken naar mijn eerste,
ik kom uit op 33% bodemvochtigheid en de voeding staat op 225,
dus die waarden zijn in verhouding hoog te opzichte van de jouwe,

waar haal jij de 'referentie' voor uw planten is er ergens een library die ook die procenten en us/cm gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:20
bedankt voor je reactie @jeroenvdd1989 , goed (voor mij) om te zien dat jouw waardes ook betrekkelijk laag zijn. Voor de us/cm had ik een algemene website gevonden (die ik nu niet terug kon vinden) voor wat nodig zou zijn voor planten in hun groeiseizoen. De waarde die ik had was dan ook vrij algemeen, ik heb geen library gevonden met waardes per plant. Van wat ik vond las ik dat je veel waardes relatief simpel kan omrekenen naar uS/cm.

Ik denk dat ik de voedingswaarde maar moet opgeven voor bruikbaarheid in een grote plantenbak buiten De vochtigheid is gisteren gestegen tot 23% op het toppunt en is op dit moment 18%. Voor de duidelijkheid, mijn plantenbak is niet gesloten aan de onderkant en is circa 70cm boven het maaiveld. Ik ga de vochtigheid van de grond in de gaten houden voor als het weer meerdere dagen mooi weer is na elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvdd1989
consolefreak schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:24:
bedankt voor je reactie @jeroenvdd1989 , goed (voor mij) om te zien dat jouw waardes ook betrekkelijk laag zijn. Voor de us/cm had ik een algemene website gevonden (die ik nu niet terug kon vinden) voor wat nodig zou zijn voor planten in hun groeiseizoen. De waarde die ik had was dan ook vrij algemeen, ik heb geen library gevonden met waardes per plant. Van wat ik vond las ik dat je veel waardes relatief simpel kan omrekenen naar uS/cm.

Ik denk dat ik de voedingswaarde maar moet opgeven voor bruikbaarheid in een grote plantenbak buiten De vochtigheid is gisteren gestegen tot 23% op het toppunt en is op dit moment 18%. Voor de duidelijkheid, mijn plantenbak is niet gesloten aan de onderkant en is circa 70cm boven het maaiveld. Ik ga de vochtigheid van de grond in de gaten houden voor als het weer meerdere dagen mooi weer is na elkaar.
Sidequestion:
kan jij over ble aan uw battery level?
ik krijg volgende gegevens:
code:
1
{"Time":"2021-05-06T17:25:38","Flora6caa96":{"mac":"c47c8d6caa96","Temperature":21.9,"Illuminance":317,"Moisture":34,"Fertility":228,"Battery":null,"RSSI":-71}}

battery blijft blijkbaar altijd op null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

jeroenvdd1989 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 18:29:
[...]

Sidequestion:
kan jij over ble aan uw battery level?
ik krijg volgende gegevens:
code:
1
{"Time":"2021-05-06T17:25:38","Flora6caa96":{"mac":"c47c8d6caa96","Temperature":21.9,"Illuminance":317,"Moisture":34,"Fertility":228,"Battery":null,"RSSI":-71}}

battery blijft blijkbaar altijd op null
Batterij uitlezen kan alleen actief niet passief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

consolefreak schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:18:
[Afbeelding]

Hangt ook van je grond af. Zand is weer heel anders dan potgrond. Andere dichtheid.
Dus niet te veel waarde aan hechten.
ik zou 3 niveaus onderscheiden: 0 procent, 0-10, 10-90
Droog, licht vochtig. Nat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvdd1989
de Peer schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 18:54:
[...]

Batterij uitlezen kan alleen actief niet passief
ahzo :) ik denk dat ik op de zelfde manier ongeveer werk dan jij (buiten openhab ipv ha)
Tasmota met ble en mijn mqtt topic uitlezen,

kun je me ergens linken hoe ik die actief zou kunnen verbinden?
of heb je dat zelf ook niet voor elkaar
(desnoods 1 maal per dag ofzo, als dit grote impact zou hebben op levensduur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

jeroenvdd1989 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 19:34:
[...]

ahzo :) ik denk dat ik op de zelfde manier ongeveer werk dan jij (buiten openhab ipv ha)
Tasmota met ble en mijn mqtt topic uitlezen,

kun je me ergens linken hoe ik die actief zou kunnen verbinden?
of heb je dat zelf ook niet voor elkaar
(desnoods 1 maal per dag ofzo, als dit grote impact zou hebben op levensduur)
Kijk hier onderaan de post :
de Peer in "Xiaomi flora plant sensor"

Ik doe het inderdaad 1x per dag. meer lijkt me ook niet echt nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5N9uwE-HWxcw8aqmDqYyhNSD3s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Gsrroz6Ylf8wqV0fBQgXuDiu.jpg?f=user_large

[ Voor 45% gewijzigd door de Peer op 06-05-2021 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Kan iemand toevallig ook iets vertellen over de batterij duur? Ik lees enorm veel verhalen dat de batterijen maar een maand of 2 a 3 mee gaan.

Ze adverteren zelf met 1 a 2 jaar, maar kan daar weinig ervaringen over vinden. Wat is jullie ervaring hiermee?

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
Denk dat het ligt aan de frequentie dat je de informatie ophaalt. Hier houden ze het een maandje of 4 tot 6 uit maar volgens mij haalt Home Assistant elke 20 minuten de gegevens opnieuw op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
royduin schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:11:
Denk dat het ligt aan de frequentie dat je de informatie ophaalt. Hier houden ze het een maandje of 4 tot 6 uit maar volgens mij haalt Home Assistant elke 20 minuten de gegevens opnieuw op.
Wat ik me dan nog afvraag, waarom moet het zo vaak worden uitgelezen? Waarom kan dit niet om het uur o.i.d.? Het is niet dat het vochtgehalte of licht ineens zo drastisch veranderd binnen een uur toch?

Milieutechnisch gezien vind ik 6 maanden ook enorm kort. Als ik kijk naar andere sensoren hier (deursensoren, bewegingssensoren etc.), dan draaien die hier al bijna 3 jaar zonder een batterij te hebben vervangen. Dit werkt weliswaar met Zigbee, maar het verschil is enorm qua batterij verbruik. En dat terwijl deze sensoren heel de dag aan het werk zijn.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
Kan vast minder maar nooit naar gekeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoPoldervaart
Bij mij draait 11 maanden en ik lees hem uit met behulp van EspHome en de default settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hier sinds Juni, batterij meldt nog steeds 100% via Hass.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0PSD1fNTk3vyHxAahs2XlDDsHk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xBwSnnGfs6Dl3Ks8rlYWwOAg.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechPunt.nl
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13-03-2024

TechPunt.nl

Bedrijfsaccount XiaomiProducts
Wachten... schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:43:
[...]

Wat ik me dan nog afvraag, waarom moet het zo vaak worden uitgelezen? Waarom kan dit niet om het uur o.i.d.? Het is niet dat het vochtgehalte of licht ineens zo drastisch veranderd binnen een uur toch?

Milieutechnisch gezien vind ik 6 maanden ook enorm kort. Als ik kijk naar andere sensoren hier (deursensoren, bewegingssensoren etc.), dan draaien die hier al bijna 3 jaar zonder een batterij te hebben vervangen. Dit werkt weliswaar met Zigbee, maar het verschil is enorm qua batterij verbruik. En dat terwijl deze sensoren heel de dag aan het werk zijn.
De batterij van de Xiaomi plant sensor gaat minimaal 1 jaar mee. Zodra het niet het geval gaat het waarschijnlijk om een defecte of mindere batterij. Neem contact op met de verkoper voor een nieuwe of vervang de CR2032 batterij zelf.
Pagina: 1 2 Laatste