Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesA
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-06 09:42
Hoi,

Ik heb een Windows 10 PC (Dell Optiplex 7040) met een "klassieke" HDD. De HDD is een bottleneck geworden.

Deze Dell Optiplex heeft een M2 aansluiting, dus ik dacht een Samsung 960 Evo te installeren. Deze wordt dus de enige HD in dit systeem.

Ik wil een herinstallatie vermijden. Dus ik zou graag de data van de huidige HD willen clonen naar de SSD.

Booten gebeurt via UEFI, Secure Boot is actief, en partities zijn GPT.

Wat ik al gevonden heb, is dat je een NVME driver nodig hebt (download link). Echter, als ik die wil installeren, krijg ik de foutmelding dat er nog geen NVME SSD in het systeem zit. Logisch, want ik heb die nog niet gekocht.

Ik vrees dat als ik eerst alles kloon, en daarna gewoon boot vanaf mijn SDD, dat het gewoon niet gaat werken.

Weet iemand van jullie hoe ik dit het beste aanpak? Hoe bereid ik de Win10 PC voor op het booten vanaf een NVME SSD?

Kan eender welke particitie-kloon software ook overweg met een NVME SDD?

Bedankt!
Dries

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-07 15:50
Waar je nog naar zou kunnen kijken is of het systeem (danwel na BIOS (ja UEFI) upgrade) wel het NVMe protocol ondersteund. De eerste systemen die een M.2-slot hadden, ondersteunden alleen SATA en PCIe via M.2.

Daarnaast zou ik zeker niks gaan clonen en gewoon een verse installatie doen. Desnoods zonder de originele schijf er in, zodat je niet "per ongeluk" stukjes boot-partitie op de oude schijf plaatst.

[ Voor 32% gewijzigd door Shaggy_NL op 07-03-2017 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-07 22:55

NSG

Je weet niks!

Uit deze pagina begrijp ik dat NVMe wél ondersteund wrodt door de OptiPlex 5040, maar zorg eerst dat je BIOS up-to-date is.

Windows 10 heeft zelf NVMe drivers ingebakken, de 960 EVO's kunnen daarmee overweg. De Samsung drivers leveren wel betere resultaten, maar die kan je dus ná het clonen installeren.

Ik heb recent de upgrade gedaan op mijn pricewatch: HP Spectre x360 13-4110nd, maar doordat ik geen software kon vinden die de NVMe SSD herkende, ben ik toch voor een schone installatie gegaan.

Houd er overigens rekening mee dat je misschien niet de volledige geadverteerde snelheid gaat behalen, het zou zomaar kunnen dat je net als mijn laptop tegen het DMI2.0 bottleneck (meer info) aanloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

NSG schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 08:51:

Houd er overigens rekening mee dat je misschien niet de volledige geadverteerde snelheid gaat behalen, het zou zomaar kunnen dat je net als mijn laptop tegen het DMI2.0 bottleneck (meer info) aanloopt.
Ach, het grote voordeel van SSD's is niet alleen de snelheid in throughput, maar met name de access time. Daarnaast is zelfs een afgeknepen nvme nog bloedsnel :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
  • Laatst online: 29-07 22:55

NSG

Je weet niks!

nelizmastr schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 08:58:
[...]

Ach, het grote voordeel van SSD's is niet alleen de snelheid in throughput, maar met name de access time. Daarnaast is zelfs een afgeknepen nvme nog bloedsnel :)
Helemaal mee eens, niks mis met de resultaten die ik behaal. Maar ik dacht ik benoem het even, want dan weet TS de oorzaak, mocht het ook het geval zijn in zijn situatie.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dL5yMgh.png Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/L5cHOfc.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTre
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-07 08:42
Kan de Samsung data migration software er niet mee overweg? (is een tool die onder windows werkt, en doet het prima naar sata-ssd's van samsung.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DriesA
Hoi allen,

Bedankt om jullie ervaringen te delen. Uiteindelijk is alles gemigreerd. Het ging niet zo vlot als ik dacht, dus ik deel ook even mijn ervaringen voor het "nageslacht".

Om te beginnen had ik de laatste BIOS er op gezet.

Vooraleer we de HD konden klonen, moest eerst de partitie op de bronschijf verkleind worden (van ongeveer 500Gb naar 250Gb). Aangezien er maar voor 100Gb aan data op de HD stond, moest dat geen probleem zijn. We hebben dat eerst via de Windows Disk Mgmt Tool geprobeerd, maar die kon verkleinen tot slechts 400Gb. Te weinig dus. Vervolgens EASEUS Partition Manager gebruikt. Het verkleinen ging prima, alleen, na de reboot: crashes e.d. De partitie was om zeep. 8)7

De partitie uiteindelijk kunnen recoveren. En in die tijd ook besloten om dan toch maar een clean install te doen (zoals hier ook aangeraden). Het bleek echter iets minder "Plug and Play" te zijn als ik dacht.

Ik ben begonnen met een kersverse Windows 10 Installation Media USB stick. Bij het kiezen van de boot-partitie zag ik dat de NVME disk niet zichtbaar was in UEFI/Secure Boot (wel via Legacy Boot / klassieke BIOS)... Blijkbaar kunnen de ingebakken NVME drivers toch niet alles...

Uiteindelijk heb ik deze pagina gevonden met de oplossing. Samengevat:
* Intel Rapid Storage downloaden;
* Deze drivers op de Windows 10 Installation USB stick zetten (maakt niet uit waar);
* Opnieuw de installatie opstarten, en "load drivers" kiezen op het moment dat je installatie-locatie kan kiezen. Na het inladen van deze drivers (duurde wel even bij mij) herkende hij de harde schijf. :)
* De installatie ging verder zonder zorgen;

Wat ik ook heb geprobeerd, maar zonder resultaat was deze procedure. Deze Samsung drivers die ik hier uit heb kunnen extracten werden herkend door de Windows installatie, maar zorgden niet voor het herkennen van de NVME schijf.

Nadat de initiële installatie voltooid was, wou ik de Samsung NVME drivers installeren. Deze zouden tot betere resultaten leiden dan de standaard Windows drivers die nu gebruikt werden.

Bij het installeren van de Samsung Drivers kreeg ik de foutmelding "Samsung NVM Express device is not connected, please connect your device.". Het leek alsof er geen Samsung NVME schijf in zat! En dat terwijl de Windows installatie er net op staat. |:( Ook de Magician software kon niet meer vertellen dan "Drive not supported".

Uiteindelijk heb ik deze pagina gevonden met de oplossing. Samengevat:
* In de BIOS in "System Configuration" > "SATA Operation" staat de standaard instellen op "Raid On". Deze moest omgezet worden naar AHCI. Dit vond ik een hele rare stap, want AHCI is toch een andere interface dan NVME? Volgens mij bedoelen ze met de setting "AHCI" in de BIOS vooral "Raid Off". Maar daar ben ik niet zeker van.
* Opgelet, je mag niet zomaar de BIOS aanpassen. Windows moet na de aanpassing eerst in veilige modus opgestart worden (zie bron).

Vervolgens kon ik de Samsung NVME Driver installeren. Ook Samsung Magician software herkent de schijf nu netjes.

Via de Samsung Magician Software heb ik ook een performance test gedaan (nadat ook alle software/data e.d. terug gezet is op de PC - hij was dus niet "lean and mean):
Sequential Read - 2,923;
Sequential Write - 1,297;
Random Read - 387,578;
Random Write - 69,338;

Ik weet niet of de cijfers veel zeggen. Ik zou een "echte" benchmark test moeten doen. Maar dat zal voor een andere keer zijn.

Groeten,
Dries

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Laatst online: 14:45

DON PAPA

Tweaker-fan

DriesA schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 10:16:
Hoi allen,

Bedankt om jullie ervaringen te delen. Uiteindelijk is alles gemigreerd. Het ging niet zo vlot als ik dacht, dus ik deel ook even mijn ervaringen voor het "nageslacht".
Ik heb vandaag ook een NVME SSD (Samsung 960 Evo) in mijn nieuwe Dell Optiplex 7040 Micro gezet, en naar aanleiding van jouw bovenstaande posting (dank daarvoor) heb ik een iets andere weg gekozen. Ik heb in de BIOS gewoon voor Legacy Boot gekozen en de SATA Operation op "AHCI".

Toen heb ik Windows 10 Home geïnstalleerd via een USB stick.

Vervolgens heb ik alle drivers en nieuwste bios via de Dell site er op gezet, en daarna Samsung Magician geïnstalleerd. Deze herkende de Samsung Evo niet en gaf de volgende snelheden met de standaard NVME driver van Windows

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Dyon3AOmXZg6x25lGhSnmapd/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hVVKDzXU9ywfKqGnvGNdsq8z/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1l1uz4ATnmTzeSmBCZKts4qi/full.jpg

Vervolgens heb ik de Samsung NVME driver geïnstalleerd en toen werd de Samsung 960 Evo wel herkend en kreeg ik ook een iets betere snelheid te zien als met de Windows NVME driver

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MsgukcW3aknCG991FNdSgrYp/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jZIVE7QEbsKuBR5qi0SsYvBz/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gen6VCdiCFOKNvsmUO4hrkvG/full.jpg

Wat mij wel opvalt is dat de i3 processor tijdens het draaien van een benchmark in Samsung Magician vaak op 100% komt te staan. En het lijkt wel of dit haperingen geeft en dus de benchmark negatief beïnvloed. Ik ga volgende week de i3-6100T vervangen voor een i7-6700T en ben benieuwd of dit dan nog is...

Al met al viel het mij dus heel erg mee om de Samsung 960 Evo in te bouwen en ben ik te vrede met de resultaten van deze SSD :)

[ Voor 8% gewijzigd door DON PAPA op 18-03-2017 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesA
Hoi,

Ik zal de komende week nog eens een benchmark doen en letten op de CPU. Dat was me vorige keer niet opgevallen.

Met Legacy Boot moet je inderdaad niet de Intel Rapid Storage drivers downloaden. Maar ik wou graag de Secure Boot en UEFI boot aan hebben staan. Dat heeft wat voordelen. Maar ik denk niet dat de schijf hierdoor echt sneller dan zijn dan Legacy Boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

DriesA schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 12:54:
Ik zal de komende week nog eens een benchmark doen en letten op de CPU. Dat was me vorige keer niet opgevallen.
Daar ben ik wel benieuwd naar of jij dat probleem met de CPU ook hebt, en wat er uit jouw benchmark komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesA
Hoi,

Hier zijn mijn resultaten:
CrystalDiskMark_SamsungNVME

Voornamelijk de write-resultaten vallen tegen. Maar ik heb de taskmanager open gehad, en het viel me op dat tijdens de benchmark de CrystalDiskMark niet altijd degene was die de SDD het meest belastte (virusscanner). |:( Misschien moet ik de benchmark nog eens herhalen met alle achtergrond processen afgesloten. Dat zal voor een andere keer zijn.

De CPU is echter nooit boven de 18% uitgekomen (i7-6700 CPU).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesA
De tweede benchmark gaf niet echt betere resultaten;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wCdfV7b1FYl57p9xm1Bmt7iX/full.jpg

Geen idee wat dit kan verklaren. De virusscanner zat er niet meer tussen.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

DriesA schreef op maandag 20 maart 2017 @ 10:08:
De CPU is echter nooit boven de 18% uitgekomen (i7-6700 CPU).
Ow dat klinkt beter, ben benieuwd of ik het dan van de week ook niet meer heb als ik er ook een i7-6700T in heb zitten, want nu heb ik steeds dit met de i3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qsW8CSfBsAcXgpNpACi8qWK3/full.png

[ Voor 6% gewijzigd door DON PAPA op 20-03-2017 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesA
Ik had je bericht verkeerd gelezen. Ik dacht dat je bij CrystalDisk Mark het probleem had.

Nu ook met Samsung Magician getest. Max CPU gebruik was ongeveer 65%.

Resultaten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AOMJ3P3r8nSR1HsqLhU3YZLv/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Ik heb inmiddels de i7-6700T er in zitten, maar dat maakt voor de snelheid van de Samsung 960 Evo niet echt uit, wat mij wel opviel is dat de waardes met CrystalDisk Mark soms behoorlijk verschilden. Ik heb nu een koelblokje op de SSD gemaakt en nu geeft CrystalDisk Mark steeds vergelijkbare waardes aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bRH3p1zKi0FKrheCkPmyF4vF/full.png

Dit is het koelblokje wat ik nu op de M.2 SSD heb zitten, en zelfs met het koelblokje past de andere SSD ook nog gewoon op zijn plek :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zBk4zUf9EFWYzWrzkW7JMrro/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MJLcbOqKeUpVYboEeTG9fRxH/full.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door DON PAPA op 25-03-2017 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesA
Ik moest terug aan de benchmarks in dit oudere topic denken.

Destijds een Samsung 960 Evo NVME disk geplaatst in een Dell OptiPlex 7040. De benchmark gegevens staan hierboven, waarbij vooral opviel dat de schrijf-resultaten tegenvielen. In "real life usage" was daar niets van te merken, dus ik heb er ooit nooit op verder gezocht.

Deze week heb ik exact dezelfde disk (ook 250Gb) geplaatst in opnieuw een Dell OptiPlex 7040 (zelfde CPU, RAM,... 100% match).

Hieronder de benchmark resultaten. Niets te merken van de mindere schrijfresultaten.

Crystal Disk Mark

Samsung Benchmark

Waar zou het dan aan kunnen liggen?
Beiden Windows 10 (pro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Andere firmware, andere software (actief op dat moment, mogelijk Windows Update in de achtergrond e.a. aan het schrijven etc.)

Fixing things to the breaking point...

Pagina: 1