Driver probleem of videokaart dood?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:58
Gisteren wilde ik csgo opstarten en tijdens het opstarten liep mijn pc vast. Dat gebeurt vaker. Opnieuw opstarten, alles lijkt goed te gaan tot na het windows (10) logo, scherm wordt zwart en pc doet niets.

5x opnieuw gestart, zelfde probleem.
Opnieuw gestart in veilige modus, pc functioneert prima. Dus gelijk even drivers verwijderd en ik wilde het opnieuw installeren. Dit ging niet. Pc herkent videokaart niet (in veilige modus).

Opnieuw gestart, pc ging gewoon aan en start op. Ik denk, snel drivers installeren. Dit lukte nu wel. Echter halverwege installatie, beeld op zwart en kon dus niets meer doen.

Samengevat:
Veilige modus: wel beeld
Niet veilige modus: geen beeld.

Mijn mobo heeft geen ander aansluiting voor beeld en geen andere videokaart in bezit.

Het gaat om een hd6990
Alvast bedankt voor de moeite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

Dat zou inderdaad kunnen duiden op een driver. Welke driver heb je?

Ik zou het even als volgt doen:

Start je pc in normale modus op > Download DDU vanaf de volgende link: http://www.wagnardsoft.com/DDU/download/DDU%20v17.0.5.5.exe > open het bestand > klik op "extract" > open het bestand "Display Driver Uninstaller" > kies bij "launch option" voor "safe mode" > klik op "reboot to safe mode" > je pc gaat nu opnieuw opstarten in safe mode > DDU wordt opnieuw geopend > kies nu voor "verwijder drivers en herstart computer"/"clean and restart" > je pc wordt opnieuw opgestart > installeer de nieuwste drivers van je videokaart.

Installeer nu de wat oudere drivers: http://support.amd.com/en-us/download

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Volgens mij is er al tijd geen nieuwe driver voor HD 6990, stamt nog uit eind 2015.
Zonder zou je systeem ook beeld moeten geven, alleen staan de resoluties wat lager.
Als op virus etc gescand ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
Anonymoussaurus schreef op zondag 5 maart 2017 @ 14:39:

Start je pc in normale modus op > Download DDU vanaf de volgende link: http://www.wagnardsoft.com/DDU/download/DDU%20v17.0.5.5.exe > open het bestand > klik op "extract" > open het bestand "Display Driver Uninstaller" > kies bij "launch option" voor "safe mode" > klik op "reboot to safe mode" > je pc gaat nu opnieuw opstarten in safe mode > DDU wordt opnieuw geopend > kies nu voor "verwijder drivers en herstart computer"/"clean and restart" > je pc wordt opnieuw opgestart > installeer de nieuwste drivers van je videokaart.

Ik zal het vanavond proberen! Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:34
Je kan altijd even met een live cd van een Linux distributie kunnen starten om te kijken of die wel goed werkt. Geeft je in ieder geval een indicatie dat de kaart het nog wel/niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:34

nelizmastr

Goed wies kapot

Hackus schreef op zondag 5 maart 2017 @ 14:49:
Volgens mij is er al tijd geen nieuwe driver voor HD 6990, stamt nog uit eind 2015.
Zonder zou je systeem ook beeld moeten geven, alleen staan de resoluties wat lager.
Als op virus etc gescand ?
Klopt. Komt ook geen nieuwe meer. Alles pre-7700 serie is EOL.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Die kaart lust wel wat stroom, tdp is 375watt. Het kan ook zijn dat de voeding niet meer je-van-het is. Welk type heb je en hou oud is die? Bij die serie komt het ook voor dat de kaart gewoon (half) doodgaat door hoge vrm temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
ToFast schreef op maandag 6 maart 2017 @ 10:00:
Die kaart lust wel wat stroom, tdp is 375watt. Het kan ook zijn dat de voeding niet meer je-van-het is. Welk type heb je en hou oud is die? Bij die serie komt het ook voor dat de kaart gewoon (half) doodgaat door hoge vrm temperaturen.
Ik heb en 650w sweex voeding in het systeem zitten (ook 7 jaar oud). Ook een AMD cpu. Ik heb als backup al een RX 480 aangeschaft omdat de stroomverbruik inderdaad mij ook liet schrikken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-10 11:58
Zou als ik jou was voordat je die 480 erin stopt eerst direct die Sweex voeding vervangen......... Erg slecht ding, zeker als die nog eens 7 jaar oud is. Nog een wonder dat die niet al naar de eeuwige jachtvelden is en tijdens overlijden je computer heeft gesloopt.....

[ Voor 10% gewijzigd door mach2 op 06-03-2017 20:18 ]

Hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Beter een goede voeding als de 480

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
FireBladeX schreef op maandag 6 maart 2017 @ 20:08:
[...]

Ik heb en 650w sweex voeding in het systeem zitten (ook 7 jaar oud). Ook een AMD cpu. Ik heb als backup al een RX 480 aangeschaft omdat de stroomverbruik inderdaad mij ook liet schrikken.
Gauw dat ding bij het vuilnis gooien. Wat een bagger spul is dat, koop geen sweex, ms-tech rotzooi als de rest van je hardware je lief is. Ook qua andere beveiligingen stelt dat niks voor verwacht ik (brandgevaarlijk ?), Over het echte en stabiele vermogen nog maar niet te spreken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
Nee joh, voeding functioneert prima, al 7 jaar :-). Ik begrijp dat het niet de volledig kracht levert... maar tja... ik wil eigenlijk niet meer veel geld investeren in deze pc. Ik ben van plan in de zomer een nieuwe pc samen te stellen en dan doe ik het in een keer goed. 200 euro zo en 50 euro daar 50 hier .... nee ik investeer nu 200 euro voor 4 maanden en daarna wil ik een mooie Ryzen beest samenstellen.

Ik ben niet zo met vooroordelen over hardware fabrikanten :P
Anonymoussaurus schreef op zondag 5 maart 2017 @ 14:39:

Heeft verwijderd... maar bij herinstallatie gaat het weer op zwart :(. Je hebt ongv. 30 seconde voordat beeld op zwart gaat. Ik denk nu echt dat het komt door de videokaart... Ik zal het proberen met de RX 480 en zal vervolgens posten of het probleem gefixt is.

Als de scherm op zwart gaat... krijgt de beeldscherm nog wel een signaal, alleen is die gewoon zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
FireBladeX schreef op maandag 6 maart 2017 @ 20:33:
Nee joh, voeding functioneert prima, al 7 jaar :-). Ik begrijp dat het niet de volledig kracht levert... maar tja... ik wil eigenlijk niet meer veel geld investeren in deze pc. Ik ben van plan in de zomer een nieuwe pc samen te stellen en dan doe ik het in een keer goed. 200 euro zo en 50 euro daar 50 hier .... nee ik investeer nu 200 euro voor 4 maanden en daarna wil ik een mooie Ryzen beest samenstellen.

Ik ben niet zo met vooroordelen over hardware fabrikanten :P

[...]

Heeft verwijderd... maar bij herinstallatie gaat het weer op zwart :(. Je hebt ongv. 30 seconde voordat beeld op zwart gaat. Ik denk nu echt dat het komt door de videokaart... Ik zal het proberen met de RX 480 en zal vervolgens posten of het probleem gefixt is.

Als de scherm op zwart gaat... krijgt de beeldscherm nog wel een signaal, alleen is die gewoon zwart.
Wees gewaarschuwd, als hij je 6990 of rx480 of de rest naar de eeuwige jachtvelden haalt straks moet je niet bij mij zijn :).

Ik vermoed zelf dat de voeding nu op/gaar is en de kaart in (net voor)Windows beeld meer ampère vraagt en dus niet werkt. Dat je 7.5 jaar ermee gered hebt is een wonder.

[ Voor 7% gewijzigd door ToFast op 06-03-2017 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-10 11:58
Heeft denk niet veel met vooroordelen te maken: https://nl.hardware.info/...0w-tot-750w-hall-of-shame En buiten dat kun je als je nu een nieuwe koopt die prima meenemen in je nieuwe pc net als die 480. Maar goed je moet het uiteraard zelf weten ;-)

Hallo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Een nieuwe voeding kun je later ook weer gebruiken. Ik snap niet dat mensen besparen op een goede voeding maar wel random spenderen voor een videokaart.

Kijk hier even voor een gedegen advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koop gewoon een goede nieuwe voeding, als die sweex kapot gaat dan kan de rest ook gaan door de lage kwaliteit van de voeding. En je kan een nieuwe voeding meenemen naar een nieuw systeem in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:01
Verwijderd schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 11:58:
Koop gewoon een goede nieuwe voeding, als die sweex kapot gaat dan kan de rest ook gaan door de lage kwaliteit van de voeding. En je kan een nieuwe voeding meenemen naar een nieuw systeem in de toekomst.
Dat die voeding "het doet" zegt niets. Ik had laatste het issue dat m'n HTPC pas na 5-6x aan uit pas opstartte. Voeding opengemaakt en ja wel hoor een elco had gelekt met bruine corrosie op de print van de voeding. Dan kan best als er wat meer stroom uit een 12V rail gevraagd wordt, de voeding niet kan leveren omdat er iets niet meer lekker is.

7 jaar oud ... klinkt als wat kritisch voor bv een voeding.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
Vandaag videokaart binnen. Blijkt dat mijn voeding geen 8 pins heeft. Dus hierbij, jullie winnen. Een 500watt voeding besteld (be quiet power 8). Hoop daarmee mijn random pc crashes ook te voorkomen :-).
Pagina: 1