G4560 knalt naar 100% als wilt downloaden op W10...?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fireglide
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-06-2021
Goedendag mede tweakers!

Ik heb een kleine uitdaging, waar ik niet uit kom.

Vorige maand heb ik een systeem samen gesteld mede door jullie advies, deze heb ik nu draaiden (zover het draaid).

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1753641/0

Hardware wat er in zit is:
1 Intel Pentium G4560 Boxed
1 MSI B250M PRO-VH
1 Scythe Mugen 4 PCGH Edition
1 G.Skill Value F4-2400C15D-8GNT
1 Seasonic G-series 360 watt

eigen hardware bij geprikt:
1 ssd 250GB (C Partitie - Windows)
3 hdd's software raid 0 (D partitie)

Ik heb hier W10 opgeknald, want ben toch simpele Windows goeroe en newsleecher, voor het download.

Zodra ik dan iets wilt gaan downloaden, dan zie ik mijn CPU totaal naar 100% knallen, met alles bij elkaar. De pc neem ik over met Teamviewer, ook deze zie ik af en toe naar 12/20% knallen, waardoor ik echt zoiets hebt van WTF? Het zou een krachtige dualcore met Hyperthreading moeten zijn en als ik hier op forum lees, zijn veel mensen die hem gebruiken en je kan er op gamen etc...

Nu ben ik van mening dat een teamviewer en een newsleecher dan niet zoveel zou moeten gebruiken of ben ik nu koekoek?!

Heb het ook geprobeerd met NZBget, maar zodra ik hiermee een download opstart, wordt mijn virusscanner ook aangepsproken en knalt alles in ze geheel ook weer naar 100% CPU.

Ben op dit moment spoor bijster waar het probleem nu zou moeten zitten, want het is alleen mijn CPU wat naar MAX knalt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FAgBYaiKcwEii8Nay4d7pWEc/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DCHUyVkaHMhRD0WQfJXOVzR7/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IDijLLmKj9dtQFsYI9csIC2C/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xqpPy7VKMYbMV7vBA5S8lcsO/thumb.jpg

Hoop dat jullie wel weten wat er aan de hand is of mij kunnen vertellen wat ik verkeerd doet.

Sven

PS:
Bedoeling is dat er nog meer straks op de machine gaat draaien, behalve alleen dit. Als hij nu al op 100% zit, gaat het geen nut hebben om er nog andere dingen tegelijk naast gaan doen, want je weet dat het alleen maar trager gaat werken |:(

[ Voor 5% gewijzigd door fireglide op 03-03-2017 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 15:58

garriej

Ik las ondertieten.

Merk je ook dat het traag is? Ik bedoel dat je pc aan het werk is, is toch geen ramp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05:45
Is het het downloaden, of het direct uitpakken / controleren van de files wat je CPU gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fireglide
jopie schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 10:45:
Is het het downloaden, of het direct uitpakken / controleren van de files wat je CPU gebruikt?
Repair en extract staat uit, maar knalt hij hem evengoed naar de volledige 100% totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fireglide
garriej schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 10:44:
Merk je ook dat het traag is? Ik bedoel dat je pc aan het werk is, is toch geen ramp?
Bedoeling is dat er nog meer straks op de machine gaat draaien, behalve alleen dit. Als hij nu al op 100% zit, gaat het geen nut hebben om er nog andere dingen tegelijk naast gaan doen, want je weet dat het alleen maar trager gaat werken |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-09 17:50
Download je naar de D schijf? Zo ja probeer het eens naar de C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:23
Probeer eens de 64 bit installaties ipv de 32 bit?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

Waarom is het een probleem dat de software gebruik maakt van de beschikbare capaciteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fireglide
Nat-Water schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 10:56:
Probeer eens de 64 bit installaties ipv de 32 bit?
Bestaat geen 64 bit newsleecher :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fireglide
.Maarten schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 10:51:
Download je naar de D schijf? Zo ja probeer het eens naar de C.
Hey Maarten,

Zelfde probleem helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-09 17:50
Probeer eens zonder virusscanner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fireglide
.Maarten schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 11:24:
Probeer eens zonder virusscanner.
met newsleecher is het niet de virusscanner die wordt aangesproken, heb hem uitgezet, maar deze speelt hiermee geen rol... Dit zie je ook in de screenshots die in topic opener zit.

Heb hem toch evengoed uitgeschakeld, want je weet het nooit, maar geen verschil.
Zie ook in de screenshot, welke processen veel vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-09 13:05

BLACKfm

o_O

Is het systeem net ingericht? Ik kan me voorstellen dat windows updates en allerhande 'first setup' acties op de achtergrond ook de nodige capaciteit opvragen.

Ik draai hier een celeron systeem en die had er de eerste uren/dagen ook wat moeite mee, en daar zit een m2 raid-0 setup in.

Een pentium is nou ook niet bepaald een alleskunner, en voor mijn gevoel een opgepoetste celeron.

[ Voor 14% gewijzigd door BLACKfm op 03-03-2017 11:31 ]

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-07 21:02
BLACKfm schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 11:31:
Een pentium is nou ook niet bepaald een alleskunner, en voor mijn gevoel een opgepoetste celeron.
En toch is een G4560 eerder een i3 dan een celeron..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fireglide
systeem draait al minimaal 3 weken... Daarnaast is het inderdaad wat Weezer-DC zegt bijna een core-i3 kwa sterkte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-09 13:05

BLACKfm

o_O

Weezer-DC schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 11:33:
[...]

En toch is een G4560 eerder een i3 dan een celeron..
Voor het doel als downloadbak zal het prima werken, maar als het systeem het even moeilijk heeft dan moet je er gewoon even op wachten.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Probeer anders NZBGet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herax10NL
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:53
Ik zou ESXi gaan draaien en dan in aparte (Linux) VM's NZBGet of andere software.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-09 17:54

FlyEragon

Alien Monkeys

Chipsetdrivers etc allemaal geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fireglide
Jij leest echt niet mijn begin topic zie ik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shivvers
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-12-2024
Lees het beginbericht eens...daar staat volgens mij in dat FireGlide dat al zonder succes geprobeerd heeft.

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fireglide
FlyEragon schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 11:38:
Chipsetdrivers etc allemaal geinstalleerd?
Jup, eerste wat ik doe na Windows!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Bizar, eventueel andere netwerk gebruiken? Losse wifi dongle b.v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fireglide
FlyEragon schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 11:39:
Bizar, eventueel andere netwerk gebruiken? Losse wifi dongle b.v.
Kan je deze uitleggen wat dit met mijn CPU te maken heeft die naar 100% knalt?

Snap deze even niet, wat mijn netwerk kaart hier eventueel mee te maken kan hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

fireglide schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 11:42:
[...]
Kan je deze uitleggen wat dit met mijn CPU te maken heeft die naar 100% knalt?
Snap deze even niet, wat mijn netwerk kaart hier eventueel mee te maken kan hebben?
Je netwerkkaart kan b.v ontzettend veel foute berichten naar je cpu sturen, of in een standje moeilijk zitten waardoor je cpu er extreem veel tijd aan moet besteden.

Aangezien het vooral met netwerkverkeer te maken lijkt te hebben,acht ik deze kans waarschijnlijk. Misschien heb je een verkeerde driver of net een versie die niet goed werkt. Om eventuele driver problemen en incompabiliteit uit te sluiten wat betreft netwerk is het makkelijkste om via een andere netwerk hetzelfde te proberen. Ik hoop dat mijn betoog duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fireglide
FlyEragon schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 11:46:
[...]

Je netwerkkaart kan b.v ontzettend veel foute berichten naar je cpu sturen, of in een standje moeilijk zitten waardoor je cpu er extreem veel tijd aan moet besteden.

Aangezien het vooral met netwerkverkeer te maken lijkt te hebben,acht ik deze kans waarschijnlijk. Misschien heb je een verkeerde driver of net een versie die niet goed werkt. Om eventuele driver problemen en incompabiliteit uit te sluiten wat betreft netwerk is het makkelijkste om via een andere netwerk hetzelfde te proberen. Ik hoop dat mijn betoog duidelijk is.
Top dit wist ik niet en fair enough inderdaad om te vragen dan! ga eens kijken naar andere drivers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:53

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Heb je SSL aan staan op je Newsleecher? Ik zie op je tweede afbeelding tegelijkertijd een dip op CPU load en network usage (als mijn ogen goed uitgelijnd zijn tenminste :))

Kan je het eens proberen zonder SSL (mits dit aan staat)?

Op mijn 2500k @ 4,5Ghz haal ik 80-90% CPU load als ik met SSL nieuwsgroepen aan de slag ga met 400 Mbit/s. Nou is dit een oudere chip maar toch.

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fireglide
JGoeij schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 11:55:
Heb je SSL aan staan op je Newsleecher? Ik zie op je tweede afbeelding tegelijkertijd een dip op CPU load en network usage (als mijn ogen goed uitgelijnd zijn tenminste :))

Kan je het eens proberen zonder SSL (mits dit aan staat)?

Op mijn 2500k @ 4,5Ghz haal ik 80-90% CPU load als ik met SSL nieuwsgroepen aan de slag ga met 400 Mbit/s. Nou is dit een oudere chip maar toch.
SSL staat uit. SSL vertraagde me download snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

fireglide schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 11:59:
[...]

SSL staat uit. SSL vertraagde me download snelheid.
Duidelijk, helaas dan..

Dan zou ik inderdaad de driver updaten.

MSI heeft sinds eergisteren de laatste Realtek drivers op de site staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fireglide
heb live update tooltje nog op de pc staan, daarmee heb ik tot nu toe alles drivers tot laatste versie. Was aan kijken naar eventueel een oude, misschien dat nieuwe foutje in zit. Heb net van realtek zelf download en is dezelfde versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Dan zal het misschien niet in de driver zitten.
Als je de downloadspeed van Newsleecher op 100 Mbit/s zet, daalt de CPU load dan ook evenredig? Als dat het geval is dan kan het gewoon komen dat nieuwsgroepen teveel van de CPU vragen.

Je kan ook even een testfile downloaden om te kijken of de CPU met een normale download ook zo hoog piekt. Dit is 1 groot bestand waar er bij nieuwsgroepen er heel veel kleinere bestanden tegelijkertijd verwerkt worden. CPU load zou dus eigenlijk laag moeten blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02:05
JGoeij schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 11:55:

Welk programma gebruik je? Ik gebruik SABnzbd en met 300Mbit/s ongeveer 20% CPU load op een i5 3550, uiteraard met SSL.

TS: probeer eens SABnzbd om uit te sluiten dat het aan het programma ligt.

[ Voor 9% gewijzigd door GioStyle op 03-03-2017 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

GioStyle schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 12:34:
[...]

Welk programma gebruik je? Ik gebruik SABnzbd en met 300Mbit/s ongeveer 20% CPU load op een i5 3550, uiteraard met SSL.

TS: probeer eens SABnzbd om uit te sluiten dat het aan het programma ligt.
SABnzbd via Spotnet. Moet zeggen dat de load wel flink gedaald is nadat ik de Intel drivers had geïnstalleerd. Weet niet hoe hoog de load nu is tbh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Shame on you. Voor vergeten drivers mag je nu een rondje trakteren aan iedereen in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shivvers
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-12-2024
FlyEragon schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 13:15:
Shame on you. Voor vergeten drivers mag je nu een rondje trakteren aan iedereen in dit topic.
zie reactie van vrijdag 3 maart 2017 12:11

Jij mag trakteren! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Shivvers schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 13:18:
[...]

zie reactie van vrijdag 3 maart 2017 12:11

Jij mag trakteren! *O*
Volgens mij moet ik trakteren.

Bij deze een rondje voor iedereen: OOOO >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fireglide
JGoeij schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 12:34:
Dan zal het misschien niet in de driver zitten.
Als je de downloadspeed van Newsleecher op 100 Mbit/s zet, daalt de CPU load dan ook evenredig? Als dat het geval is dan kan het gewoon komen dat nieuwsgroepen teveel van de CPU vragen.

Je kan ook even een testfile downloaden om te kijken of de CPU met een normale download ook zo hoog piekt. Dit is 1 groot bestand waar er bij nieuwsgroepen er heel veel kleinere bestanden tegelijkertijd verwerkt worden. CPU load zou dus eigenlijk laag moeten blijven.
deze is zonder teamviewer de pc overgenomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GWHZlBR93gOvvIClo3olTvfJ/thumb.png

deze is toen ik de pc nog met teamviewer overgenomen hebt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hx3up94X3YmBQNQ3cEn6gLcu/thumb.jpg

Ik krijg gevoel dat lijkt alsof windows fucked up is of drivers indd met netwerk kaart.
Alles met download knalt het omhoog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Heb je met Remote Desktop i.p.v. TeamViewer ook problemen?

Zie je foutmeldingen of waarschuwingen in de Event Viewer, met name onder System en Application?

Zijn jumboframes uitgeschakeld op je netwerkkaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fireglide
mrmrmr schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 14:32:
Heb je met Remote Desktop i.p.v. TeamViewer ook problemen?

Zie je foutmeldingen of waarschuwingen in de Event Viewer, met name onder System en Application?

Zijn jumboframes uitgeschakeld op je netwerkkaart?
jumboframes staan uitgeschakeld

event viewer nagenoeg geen foutmeldingen of warnings bij system en toepassingen.

UPDATE (16:54):

Ik denk dat Euvel boven wat er is!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nIihpblI6ziofNhVNXqPtold/thumb.jpg

Ik heb op gegeven moment alle software/utilities/etc... gedeinstalleerd die er op stonden (waaronder ook de tools van MSI zelf). Nadat ik alle meuk in 1 keer deinstalleerd had en na herstart van de pc newsleecher aanslingerde, blijft hij nu in de 20% hangen.

Dit is al een stuk beter en hoopvoller dan de 100% wat ik had, ondanks dat het volgens sommige hier op tweakers blijkbaar normaal is...?

Mocht iemand nog verder tips/truuks hebben verneem ik ze alsnog graag natuurlijk!

Wil ook eventueel wel kijken naar een andere NZB download programma, weten jullie welke snel en niet zwaar is voor cpu/geheugen etc..?
SABNZB?
NZBGET?
Andere goede optie?

Andere? liefst eventueel ook 1 die automatisch kan repareren (liefst als klaar is met downloaden).

[ Voor 52% gewijzigd door fireglide op 03-03-2017 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:57

Zorian

What the fox?

Ik had altijd Alt.Binz toen ik nog aan nieuwsgroepen deed, werkte altijd prima maar weet niet of ie licht is op je CPU. Heb altijd i7's gehad enzo. Je kan het natuurlijk proberen.
Pagina: 1