Simpele Download pc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fireglide
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-06-2021
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Downloaden, seeden, uitpakken etc..

Wat mag het systeem gaan kosten?
goedkoop mogelijk, maar wel met Hyperthreading een quadcore

mee van de oude build:
[b]kast en schijven[/i]

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
cpu, mb, geheugen, voeding

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Superduper zuinig!

Ga je overklokken?
nee

Wat verwacht je van ons?
Assisteren of dit een knappe zuinige build is wat tevens goedkoop is, aangezien hij 24/7 aan staat, maar ook alles aan kan van uitpakken en tegelijk downloaden/seeden etc..
Moet wel paar van die taken vloeiend naast elkaar eventueel moeten kunnen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-7300T Boxed€ 161,99€ 161,99
1Gigabyte GA-Z270P-D3€ 120,41€ 120,41
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3733C17€ 94,50€ 94,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 376,90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:43
Ik zou de gewone 7300 pakken. De T is alleen interessant wanneer je beperkte koelingsruimte hebt. En is dan langzamer om daar aan te voldoen.
Idle zijn ze net zo snel en verbruiken hetzelfde. Neem aan dat je wel wat meer Power wilt hebben wanneer nodig?
De 7300 zou wat goedkoper ook kunnen zijn.
En waarom een Z moederbord en niet een H of B?
Zuinig kun je ook nog regelen door niet gebruikte functies in het BIOS of UEFI uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-09 15:12

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

een dualcore met hyperthreading is niet een quadcore, houdt dat in de gaten! daarnaast lijkt een pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed eigenlijk ideaal voor wat je zoekt, dual core met HT, en een belachelijk stuk goedkoper.
wat wil je voor de rest met zulk duur en snel geheugen? de snelheidswinst is minimaal, zeker deze investering niet waard.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 67,-€ 67,-
1MSI B250M PRO-VH€ 75,55€ 75,55
1Crucial CT8G4DFS824A€ 39,49€ 39,49
1Seasonic G-series 360 watt€ 63,95€ 63,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 245,99

dit is de richting waarin ik zit te denken, een mATX moederbord is iets zuiniger over 't algemeen, en 1 stick om uit te kunnen breiden naar 16gb zonder alles eruit te halen

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fireglide
Arunia schreef op maandag 6 februari 2017 @ 15:55:
Ik zou de gewone 7300 pakken. De T is alleen interessant wanneer je beperkte koelingsruimte hebt. En is dan langzamer om daar aan te voldoen.
Idle zijn ze net zo snel en verbruiken hetzelfde. Neem aan dat je wel wat meer Power wilt hebben wanneer nodig?
De 7300 zou wat goedkoper ook kunnen zijn.
En waarom een Z moederbord en niet een H of B?
Zuinig kun je ook nog regelen door niet gebruikte functies in het BIOS of UEFI uit te schakelen.
NLBUURMAN schreef op maandag 6 februari 2017 @ 16:07:
een dualcore met hyperthreading is niet een quadcore, houdt dat in de gaten! daarnaast lijkt een pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed eigenlijk ideaal voor wat je zoekt, dual core met HT, en een belachelijk stuk goedkoper.
wat wil je voor de rest met zulk duur en snel geheugen? de snelheidswinst is minimaal, zeker deze investering niet waard.
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 245,99

dit is de richting waarin ik zit te denken, een mATX moederbord is iets zuiniger over 't algemeen, en 1 stick om uit te kunnen breiden naar 16gb zonder alles eruit te halen
Ik snap dat het niet een echt quadcore is, maar de reden dat ik de 7300t had genomen, is omdat hij maar 35 watt is. de twee die jullie aangeven zijn 54 watt. Kijken naar stroom rekening op jaarbasis, ben ik op de 7300T gekomen, omdat de TBP lager was. Geheugen had ik gekeken naar wat moederbordje wat ik op dat moment had gekozen hoogste kon hebben van MHZ.

Ja een andere kan ook maar ik weet niet of elke 7 serie van Intel in een 100 chipset kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze zullen beiden hetzelfde gebruiken in jouw geval. Die 54 watt is theoretische de max, maar onder de 35 watt, en dat zal ongeveer 99% van de tijd zijn in jouw geval, verbruiken ze nagenoeg hetzelfde. Slechts het plafond ligt hoger mocht het toch een keer nodig zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2017 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
De G4560 is qua prestaties en energieverbruik vergelijkbaar met een i3. Maar voor €100 minder.
Google maar eens wat benchmarks of reviews.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:32
In principe is een Raspberry Pi 3 ook een quad core. Is goed genoeg en een stuk zuiniger als download PC. Ik bedoel een .rar file uitpakken, bijvoorbeeld, zal een stuk langzamer gaan dan een i3 intel processor. Maar je bent dan ook voor 5x goedkoper uit (als het niet meer is).

Je kan ook kijken naar de pricewatch: AMD Athlon X4 845 Boxed (low noise cooler)
Dat is een zeer capabele quad core van AMD. Maar zal het qua zuinigheid niet winnen van een 14nm Intel processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fireglide
Verwijderd schreef op maandag 6 februari 2017 @ 16:29:
Ze zullen beiden hetzelfde gebruiken in jouw geval. Die 54 watt is theoretische de max, maar onder de 35 watt, en dat zal ongeveer 99% van de tijd zijn in jouw geval, verbruiken ze nagenoeg hetzelfde. Slechts het plafond ligt hoger mocht het toch een keer nodig zijn.
Dus als ik het goed begrijp is het niet wat hij gebruikt, maar een richtlijn?

of moet je het zo zien dat als je hem 100% belast hij dan de 51/54 watt aantikt?

Ben nu kwijt hoe ik de TDP moet zien, vandaar de vraag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Laatst online: 15-09 12:05
De TDP is de maximale hoeveelheid warmte die de koeler dient te kunnen afvoeren.

De Processor gebruikt meer stroom naarmate hij meer belast wordt. Op de maximale prestaties kan de processor dus 54 watt aantikken waar de 7300T gelimitteerd is op 35W. De 7300T zal dus ook mindere prestaties hebben doordat hij een lagere TDP heeft.

Bij een download PC staat de computer vaak niks te doen en zal de processor dus bijna altijd uit zijn neus zitten te vreten met een lag energieverbruik. Wanneer je dan iets wil uitpakken moet de processor aan de slag en wil je dus liever een snelle processor hebben zodat hij dit zo snel mogelijk doet.

Om een zuinige PC te maken moet je naar meer kijken dan alleen de CPU, ook kan je veel functies van het moederbord uitschakelen bijvoorbeeld. Lees ook dit topic eens door: Het grote zuinige server topic - deel 2

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

fireglide schreef op maandag 6 februari 2017 @ 16:42:
[...]

of moet je het zo zien dat als je hem 100% belast hij dan de 51/54 watt aantikt?

Thermal Design Power (TDP) vertegenwoordigt het gemiddelde vermogen in watt dat de processor verbruikt bij de basisfrequentie met alle kernen actief, onder een op Intel gedefinieerde, uiterst complexe werklast. Raadpleeg het gegevensoverzicht voor de vereisten van thermische oplossingen.

Interessant artikel (inclusief de reacties daarop); Blog van Darkstone: TDP: verklaard

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fireglide
JeroenF schreef op maandag 6 februari 2017 @ 16:47:
De TDP is de maximale hoeveelheid warmte die de koeler dient te kunnen afvoeren.

De Processor gebruikt meer stroom naarmate hij meer belast wordt. Op de maximale prestaties kan de processor dus 54 watt aantikken waar de 7300T gelimitteerd is op 35W. De 7300T zal dus ook mindere prestaties hebben doordat hij een lagere TDP heeft.

Bij een download PC staat de computer vaak niks te doen en zal de processor dus bijna altijd uit zijn neus zitten te vreten met een lag energieverbruik. Wanneer je dan iets wil uitpakken moet de processor aan de slag en wil je dus liever een snelle processor hebben zodat hij dit zo snel mogelijk doet.

Om een zuinige PC te maken moet je naar meer kijken dan alleen de CPU, ook kan je veel functies van het moederbord uitschakelen bijvoorbeeld. Lees ook dit topic eens door: Het grote zuinige server topic - deel 2
hardware-lover schreef op maandag 6 februari 2017 @ 16:47:
[...]

Thermal Design Power (TDP) vertegenwoordigt het gemiddelde vermogen in watt dat de processor verbruikt bij de basisfrequentie met alle kernen actief, onder een op Intel gedefinieerde, uiterst complexe werklast. Raadpleeg het gegevensoverzicht voor de vereisten van thermische oplossingen.

Interessant artikel (inclusief de reacties daarop); Blog van Darkstone: TDP: verklaard
OK met deze twee korte uitleggen (was zelf ook al aan googlen om meer info te krijgen), snap ik inderdaad waarom ik beter de 7300T kan laten varen en ook naar een 51/54 watt CPU kan gaan kijken!

Thanks voor de korte uitleg guys!

De zoektocht dan naar CPU en moederbord + geheugen kan opnieuw beginnen, verkeerd begonnen begrijp ik dus nu |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
fireglide schreef op maandag 6 februari 2017 @ 16:42:
[...]

Je kan beter het typenummer van een processor in google intikken en dan reviews bekijken.
Een meting van het energieverbruik (load en/of idle) is bijna een standaard onderdeel van een review.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fireglide
NLBUURMAN schreef op maandag 6 februari 2017 @ 16:07:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 245,99

Ik denk dat dit dan beter kan beginnen met de build van NLBuurman en die van mij maar even over boord gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 09:38
Ik denk idd dat dat een verdomd mooi begin is. Die hyperthreading pentium is een mooie deal!

Mocht je nog interesse hebben wat die tdp betekend kan ik vrij simpel zijn. Het betekent eigenlijk niks, het is een technische marketing term die door Intel ontwikkeld is om mensen zodanig te verwarren dat ze een duurder product kopen. Het heeft op jouw gewerkt, het werkt op anderen....

Bekijk even deze geniale review, over wat de magische 't doet. HIj is al wat ouder maar ik ken Intel behoorlijk goed door mijn werk en denk niet dat het veranderd is.
productreview: Intel Celeron G1610 Boxed review door ShaiNe

[ Voor 17% gewijzigd door Flaat op 06-02-2017 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:04
Je richtprijs is rond de €300 ongeveer als ik je berichten lees.
Zou een NAS een oplossing kunnen zijn voor je als het alleen om het downloaden gaat ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14-09 23:36
pricewatch: ASRock B250M-HDV is interessanter vanwege de beter bekend staande netwerk controller, wat bij een download pc natuurlijk niet triviaal is. Verder eens met Buurman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fireglide
MdO82 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 19:36:
Je richtprijs is rond de €300 ongeveer als ik je berichten lees.
Zou een NAS een oplossing kunnen zijn voor je als het alleen om het downloaden gaat ?
Ik heb met een synology nas het geprobeerd, maar de download snelheid was om te huilen, vandaar dat ik een losse pc wilt gaan doen hiervoor. Kan ik op afstand overal vandaan overnemen met teamviewer en ook eventueel als moet even knap op internetten mail checken etc...

Nooit gedacht dat ik ooit nog een "pentium" processor zou gaan nemen ipv core i3i5/i7 8)7

Ik heb inderdaad ook ergens gelezen dat je een zo uitgekleed mogelijk MB moet hebben en asrock nogal daarin goed schijnt te zijn.

Bedankt voor jullie geduld en uitleg zover, ik had niet verwacht dat ik de TDP zo verkeerd had!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14-09 23:36
Ach, het hoeft niet uitgekleed te zijn. Het is alleen zo zonde te betalen voor dingen die je toch niet gebruikt, of zoals in die Gigabyte van je openingspost betalen voor dingen die er niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fireglide
helemaal gelijk! ik zit nu alleen even te kijken, want de borden hebben geen raid en ik zit dus nu te denken of ik raid wil hebben of niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
fireglide schreef op maandag 6 februari 2017 @ 23:19:
helemaal gelijk! ik zit nu alleen even te kijken, want de borden hebben geen raid en ik zit dus nu te denken of ik raid wil hebben of niet....
Een losse Raid controller is natuurlijk altijd een optie.
Heb je alleen een PCIx slot voor nodig.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Laatst online: 15-09 12:05
fireglide schreef op maandag 6 februari 2017 @ 21:53:
[...]

Ik heb met een synology nas het geprobeerd, maar de download snelheid was om te huilen, vandaar dat ik een losse pc wilt gaan doen hiervoor. Kan ik op afstand overal vandaan overnemen met teamviewer en ook eventueel als moet even knap op internetten mail checken etc...

Nooit gedacht dat ik ooit nog een "pentium" processor zou gaan nemen ipv core i3i5/i7 8)7

Ik heb inderdaad ook ergens gelezen dat je een zo uitgekleed mogelijk MB moet hebben en asrock nogal daarin goed schijnt te zijn.

Bedankt voor jullie geduld en uitleg zover, ik had niet verwacht dat ik de TDP zo verkeerd had!
Hum, das vreemd. Meestal kunnen Synology's wel geode snelheden halen.

Weet je trouwens al welke software je op de Pc gaat zetten? Ik heb zelf een tijdje met Xpenology gespeeld en dat werkt perfect. Leuke app's voor op je mobile, makkelijk te bereiken van elke locatie en Downloaden is ook gemakkelijk aan te zetten met plugins voor chrome/firefox/safari

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fireglide
Zit voor nu aan te denken gewoon domweg w10 er op te knallen. Gebruik nu een hele oude pc van mij waar w7 op staat met alles. Ik heb namelijk een 8 bay synology + 2x 5 expansion units waar ik alles opslaat, zodra gecontroleerd uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kan nog gekker: https://tweakers.net/pricewatch/compare/619341;619343/ :) (zit zelfs HDMI 2.0 op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fireglide
mijn bestelling dankzij jullie!

CPU: Intel Pentium G4560 Boxed
MB: MSI B250M PRO-VH
Geheugen: G.Skill Value F4-2400C15D-8GNT
CPU cooler: Scythe Mugen 4 PCGH Edition
voeding: Seasonic G-series 360 watt

----------------------------------------------------
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 64,95€ 64,95
1MSI B250M PRO-VH€ 76,01€ 76,01
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 43,90€ 43,90
1G.Skill Value F4-2400C15D-8GNT€ 66,90€ 66,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 315,71

----------------------------------------------------

moederbord vanwege m.2 aansluiting en mocht ik willen upgraden ik meteen de 2 serie bordje hebt.

geheugen is goedkoopste 8GB geheugen die op ondersteuning papieren staat van het moederbord. Mocht ik wel keer iets verzinnen, waardoor hij aan werk mag, dan heb ik baat bij het geheugen snelheid.

nog aan of opmerkingen of top zo?

[ Voor 66% gewijzigd door fireglide op 08-02-2017 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-09 15:12

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Ik denk dat je daar een erg leuk systeem aan gaat hebben, wel bijzonder dat je voor zo'n gigantische Mugen gaat op zo'n systeempje, beetje overbodig, maar goed...

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dat geheugen nou 70% duurder dan deze 8GB DDR4 2400 module? pricewatch: Crucial CT8G4DFS824A

Okee, dit is er weliswaar 1 van 8GB, i.p.v. 2 van 4GB, maar dat lijkt me alleen maar een voordeel t.o.v. eventuele uitbreidingen in de toekomst, toch?

Of mis ik hier iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fireglide
b
NLBUURMAN schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 14:49:
Ik denk dat je daar een erg leuk systeem aan gaat hebben, wel bijzonder dat je voor zo'n gigantische Mugen gaat op zo'n systeempje, beetje overbodig, maar goed...
belachelijke grote cooling houdt in ook dat decibel extreem laag is, hoor liever niet de pc.

Bedankt voor je bevestiging!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fireglide
Verwijderd schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 15:31:
Is dat geheugen nou 70% duurder dan deze 8GB DDR4 2400 module? pricewatch: Crucial CT8G4DFS824A

Okee, dit is er weliswaar 1 van 8GB, i.p.v. 2 van 4GB, maar dat lijkt me alleen maar een voordeel t.o.v. eventuele uitbreidingen in de toekomst, toch?

Of mis ik hier iets?
Hey Slingeraap, het gene wat je mist is, stukje dat ik zei dat ik geheugen hebt gepakt waarvan moederbord fabrikant heeft gezegd, deze is beschikbaar voor dit moederbord.
Ja ik kan kiezen voor geheugen die niet op de lijst staat, maar als het niet werkt of niet goed werkt misschien ben ik de sjaak. Vandaar dat ik gisteren alle geheugen types die ze op hun website hebben staan voor dit moederbord open had gezet in de browser en af heb zitten strepen.

dus het geheugen is niet de goedkoopste, maar wel de goedkoopste die ik kon vinden op tweakers die door moederbord fabrikant voor het moederbord die ik heb ondersteund wordt, volgens hun gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fireglide
Bestelling heb ik afgelopen nacht doorgevoerd, dus deze mag inprincipe opslot :). Weet alleen niet hoe dat kan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Aha okee. :) Mooi!
Pagina: 1