Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thuisserver voor verschillende toepassingen

Pagina: 1
Acties:

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:20
Ik ben van plan om een thuisserver te gaan draaien voor toepassingen als web(site, database), mail, FTP, voice, Games(bijv. Minecraft), testen, mediaserver, etc. Niet alleen voor de noodzaak, maar ook voor de fun. Ook als leuk hobbyprojectje, zeg maar.
Echter, ik ben niet zeker over de hardware die ik zou kunnen gebruiken. Ik heb thuis enkele oudere desktop PC's en servers staan die ik zo als server zou kunnen inrichten, maar die verbruiken redelijk wat electriciteit en zijn groot. Bovendien maken de (ventilatoren van de) servers veel lawaai.

Het schijnt dat redelijk wat mensen thuis een Raspberry Pi 3 B gebruiken als server, deze heeft een laag energieverbruik, is klein en redelijk sterk. Is deze in mijn geval ook sterk genoeg om meerdere Services tegelijk aan te kunnen? Of is er in mijn geval een beter alternatief?

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

• brainbuddy
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-11 10:49
Ik gebruik zelf freenas. De reden hiervoor is dat het gratis is en je heb er veel vrijheid in wat je kan doen.
Op freenas zijn er veel plugins waarbij je minecraft server, mail en website hosting ondersteund worden.

Het probleem is dat je echt een PC nodig moet hebben met een XEON cpu met ecc memory waardoor je in jouw geval nieuw hardware voor moet aanschaffen. Natuurlijk kan je het altijd doen zonder ecc memory maar is totaal niet aan te raden.

Raspberry pi is mogelijk alleen is toch echt te zwak voor de dingen die jij wild gaan doen, je zou dan echt meerdere moeten hebben wil het werken.

• Ixus74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:06
Het is maar wat het je waard is, zelf heb ik een Intel NUC waarop ik ESXi draai. Hierop heb ik dan weer een aantal servers draaien (windows en Linux). Het is wel wat kostbaarder dan een Pi, maar wel weer een stuk flexibeler en krachtiger.
Ik heb destijds gekozen voor een NUC omdat deze snel was (i5), klein en relatief weinig stroom gebruikt.

• Zaffo
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-10 16:25
Koop een Raspberry Pi 3 en probeer het. Dan kan je wat ervaringen opdoen en kijken hoe fijn het werkt, aan de hand daarvan kan je bepalen of een RPi voldoende is of dat je meer mogelijkheden wilt hebben.

Ik heb zelf een Freenas bak als NAS, maar daarnaast ook nog meerdere RPi's draaien (meerdere locaties). Beide platformen bevallen goed.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Als je het goed en echt mooi wilt doen:
Koop een machine die krachtig genoeg is voor een eenvoudiger hypervisor. (Proxmox, ESXi, etc.)

Zet iedere taak op een aparte vm en hang er afhankelijk van je budget en wensen een NAS achter waar de vm's hun data op slaan. (Hoeft niet, is wel mooi. Als je het goed in richt kun je altijd nog eenvoudig migreren naar een setup met NAS. Zeker als je met Proxmox gebruik maakt van disk images, kun je zelfs zonder of met minimale downtime alles migreren naar je NAS.)

Weet je niet zeker of het wat voor je is, pak dan een PC en experimenteer daar mee. Ben je dat stadium al voorbij, schaf dan hardware aan.

Ik vind zelf de HP Microservers erg fijn. Relatief zuinig en stil (in de meterkast hoor je ze absoluut niet), mooi compact en een ideale machine om zo'n setup mee te bouwen.

Hier begon het met 1, al vrij snel kwam er een 2e en nu heb ik er 3.
1x NAS met FreeNAS
2x Proxmox hypervisor in cluster

Hele spul zit aan elkaar geklust met een paar Zyxel GS1900 switches. Daar ben ik wel wat over the top gegaan, iedere machine heeft namelijk bij mij 6 netwerk aansluitingen. :) (4x GBit kaart per machine er bij.) Ok, 7, want er is ook nog ILO.

Zo'n setup is als eerste setup wellicht wat overkill, maar goed om nu alvast een goed upgradepad te bedenken voordat je hardware aan schaft.

Een kale Microserver Gen8, inclusief 16G geheugen en goede USB stick, exclusief harddisks, kost je rond de 350 EUR.

Eventueel kun je ook met FreeNAS virtualiseren, het ondersteunt standaard VirtualBox. Kan een keuze zijn. Ik vind het zelf niet fijn en kies liever voor een *echte* hypervisor als Proxmox.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
timmie1 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 15:30:
Ik ben van plan om een thuisserver te gaan draaien voor toepassingen als web(site, database), mail, FTP, voice, Games(bijv. Minecraft), testen, mediaserver, etc. Niet alleen voor de noodzaak, maar ook voor de fun. Ook als leuk hobbyprojectje, zeg maar.
Echter, ik ben niet zeker over de hardware die ik zou kunnen gebruiken. Ik heb thuis enkele oudere desktop PC's en servers staan die ik zo als server zou kunnen inrichten, maar die verbruiken redelijk wat electriciteit en zijn groot. Bovendien maken de (ventilatoren van de) servers veel lawaai.

Het schijnt dat redelijk wat mensen thuis een Raspberry Pi 3 B gebruiken als server, deze heeft een laag energieverbruik, is klein en redelijk sterk. Is deze in mijn geval ook sterk genoeg om meerdere Services tegelijk aan te kunnen? Of is er in mijn geval een beter alternatief?
Als jij het echt gaat gebruiken als media server dan gaat een Pi 3 je niet redden.

Wat is je budget?

Je kan gemakkelijk een G4560 met een mini-itx bordje kopen en beginnen met 8GB geheugen.
Daar op een SSD (met voorkeur SATA SSD) gezien de zuinigheid en een Seasonic 360W voeding (zuinig!). Dat zal idle zo'n 12W doen.

Een HP micro server Gen8 zou ik niet adviseren. Beperkte ruimte, geen keuze in hardware. Enig voordeel wat ie wel heeft is een iLo. Daarnaast heb je met andere setups meer bang for buck.

Als OS een ESXi of Hyper-V.

Als verbruik belangrijk is kijk dan ook eens rond op:
Het grote zuinige server topic - deel 2

Voor website/mail/database/reverse-proxy oid zal een Pi3 wel volstaan. Echter "hobby" dingetjes daarnaast op de Pi3 doen zit er dan ook niet meer in. Wil je eigenlijk ook niet omdat wanneer je het omzeep helpt je ook geen "productie" omgeving meer hebt ;)

[ Voor 5% gewijzigd door renedis op 03-03-2017 14:31 ]

Pagina: 1