Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-09 13:43
Hi,

Sinds gisteren valt mijn macbook random uit, soms in een soort hibernate, soms valt de stroom ineens weg, soms sluit hij af en gaan de fans 100% draaien.

Het is een Macbook Pro 15" Retina mid-2014 model, dus buiten garantie. Ik heb de lowercase verwijderd en de laptop bekeken, met perslucht wat stof verwijderd in de hoop dat dit wat zou oplossen. Nu heb ik ooit een probleem gehad met mijn oplader, hiervoor heeft iCentre de service uitgevoerd en mij een nieuwe oplader gegeven uit garantie. Wel is toen mijn laptop opengemaakt door een een service bedrijf dat zij gebruiken. Sindsdien is de laptop nooit opengemaakt. Wel nog een keer een kapotte lader, die ik buiten garantie zelf niet heb aangeschaft.

Nu zak ik bij het openmaken het volgende: Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2h7fj43.jpg

Is dit waterschade? Zou dit de oorzaak van het uitvallen kunnen zijn?

Alvast bedankt voor het antwoorden.

Groeten Leezer14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 19:19
Dat zou goed kunnen, zit dit naast de intake gleuven voor lucht? wellicht dat daar ooit condensatie is opgetreden.

Wat me wel sterk lijkt is dat waterschade die bij Harmony is voortgekomen nu pas een effect heeft op het functioneren van je Mac. Misschien kan iemand met meer verstand daarvan je verder op weg helpen, maar ik vermoed niet dat daar het probleem ligt. Je zou het aan iCentre zelf kunnen vragen natuurlijk, maar dat gaat dan wel in ieder geval 80 euro onderzoekskosten kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Lijkt meer op een beetje flux dan vochtschade.....

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Ik weet niet precies waar je op doelt, maar op het DC-IN board lijkt me ook flux. En de vocht indicator is nog wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
Eduardboon schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 14:44:
Dat zou goed kunnen, zit dit naast de intake gleuven voor lucht? wellicht dat daar ooit condensatie is opgetreden.

Wat me wel sterk lijkt is dat waterschade die bij Harmony is voortgekomen nu pas een effect heeft op het functioneren van je Mac. Misschien kan iemand met meer verstand daarvan je verder op weg helpen, maar ik vermoed niet dat daar het probleem ligt. Je zou het aan iCentre zelf kunnen vragen natuurlijk, maar dat gaat dan wel in ieder geval 80 euro onderzoekskosten kosten.
De laptop heeft altijd wat 'problemen' gehad met de oplader. Soms geen statuslampje, soms niet opladen. Nooit een oorzaak voor kunnen vinden, misschien is het nu op een punt dat het echt 'kapot' is.

Verder probeer ik geen schuld te geven, vraag mij enkel af waarom dit daar zo dit. Dit zit ver weg van de lucht intake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
Leezer14 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 14:52:
[...]

De laptop heeft altijd wat 'problemen' gehad met de oplader. Soms geen statuslampje, soms niet opladen. Nooit een oorzaak voor kunnen vinden, misschien is het nu op een punt dat het echt 'kapot' is.

Verder probeer ik geen schuld te geven, vraag mij enkel af waarom dit daar zo dit. Dit zit ver weg van de lucht intake.
Als je zegt dat de laptop deze problemen altijd al heeft gehad, begrijp ik dan goed dat dit dan ook al speelde voor de reparatie?

Als dat zo is zou het om een fabrieksfout kunnen gaan. Je zou een genius-afspraak bij een Apple Store kunnen maken om ernaar te laten kijken. Je kan dan ook melden dat er een aantal keer naar gekeken is door iCentre maar er eigenlijk niks gevonden is en een nieuw lader hetzelfde probleem vertoont na een tijdje. Mogelijk bieden ze een schappelijke prijs voor een reparatie aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
Eduardboon schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 14:56:
[...]

Als je zegt dat de laptop deze problemen altijd al heeft gehad, begrijp ik dan goed dat dit dan ook al speelde voor de reparatie?

Als dat zo is zou het om een fabrieksfout kunnen gaan. Je zou een genius-afspraak bij een Apple Store kunnen maken om ernaar te laten kijken. Je kan dan ook melden dat er een aantal keer naar gekeken is door iCentre maar er eigenlijk niks gevonden is en een nieuw lader hetzelfde probleem vertoont na een tijdje. Mogelijk bieden ze een schappelijke prijs voor een reparatie aan.
Goed punt, het is na enkele maanden na aanschaf begonnen, lijkt mij niet dat het om een fabrieksfout gaat, maar zeker weet ik dat niet. Ik zal Apple eens bellen om het uit te leggen.

Is het verder mogelijk dat dat onderdeel de 'oorzaak' is van het uitvallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 12:27
Leezer14 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 14:59:
[...]

Goed punt, het is na enkele maanden na aanschaf begonnen, lijkt mij niet dat het om een fabrieksfout gaat, maar zeker weet ik dat niet. Ik zal Apple eens bellen om het uit te leggen.

Alles kan, maar dat gene wat je op de foto laat zien lijkt in mijn ogen op flux (wordt bij het solderen gebruikt, daarnaast zitten er ook soldeerpuntjes), en dat is gewoon normaal. Misschien iets teveel flux, maar dat kan dus geen kwaad.

Waterschade (erosie) ziet er anders uit dan dit. Op jouw foto is dus ook niks raars te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
Leezer14 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 14:59:
[...]

Breezers schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 14:44:
Lijkt meer op een beetje flux dan vochtschade.....
rvanpruissen schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 14:45:
Ik weet niet precies waar je op doelt, maar op het DC-IN board lijkt me ook flux. En de vocht indicator is nog wit.
Beide users hebben het over flux en rvanpruissen noemt dat de vochtindicator nog wit is. Het heeft in ieder geval niet met een user-error te maken dan. Zelf heb ik te weinig verstand van solderen en het materiaal dat daarbij gebruikt wordt om een indicatie te geven over de oorzaak.

Het zou dus kunnen, maar het zou ook iets anders kunnen zijn. Apple wil altijd dat je eerst je Mac helemaal opnieuw installeert, heb je dat al gedaan? Het kan namelijk ook softwarematig zijn.

Verder blijf ik bij mijn standpunt; laat Apple er naar kijken, het liefst in persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zo ziet het er meestal uit na 3 jaar. veel is gewoon stof, laat het goed drogen en stof het af met droge kwast.
(voorzichtig)
Pas op met lucht wat je wil gebruiken, dat kan vochtig zijn. ! Haarföhn van je vrouw erbij :P

[ Voor 27% gewijzigd door Hackus op 02-03-2017 15:09 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eduardboon
Hackus schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 15:08:
Zo ziet het er meestal uit na 3 jaar. veel is gewoon stof, laat het goed drogen en stof het af met droge kwast.
(voorzichtig)
Pas op met lucht wat je wil gebruiken, dat kan vochtig zijn. ! Haarföhn van je vrouw erbij :P
Maar de föhn niet te dichtbij houden he :+

Heb dat wel eens gehad met perslucht ja.. spuit er eerst een straal water uit omdat je niet schud. oeps.

[ Voor 12% gewijzigd door Eduardboon op 02-03-2017 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:19

dragonhaertt

@_'.'

Vergeet niet dat een (goedkope) föhn statische lading kan opbouwen!

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
Eduardboon schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 15:05:
[...]

[...]

[...]

Beide users hebben het over flux en rvanpruissen noemt dat de vochtindicator nog wit is. Het heeft in ieder geval niet met een user-error te maken dan. Zelf heb ik te weinig verstand van solderen en het materiaal dat daarbij gebruikt wordt om een indicatie te geven over de oorzaak.

Het zou dus kunnen, maar het zou ook iets anders kunnen zijn. Apple wil altijd dat je eerst je Mac helemaal opnieuw installeert, heb je dat al gedaan? Het kan namelijk ook softwarematig zijn.

Verder blijf ik bij mijn standpunt; laat Apple er naar kijken, het liefst in persoon.
Clean install gedaan (incl. schijf formatteren), probleem blijft aanwezig helaas. Ik heb zelf helaas weinig tijd voor het proberen van bovenstaande opties. Service is buiten garantie, dus zal kosten met zich meebrengen? Wat kan ik nog krijgen voor deze laptop? Hij ziet er puntgaaf uit, enkel dit probleem is aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
Leezer14 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 16:03:
[...]

Clean install gedaan (incl. schijf formatteren), probleem blijft aanwezig helaas. Ik heb zelf helaas weinig tijd voor het proberen van bovenstaande opties. Service is buiten garantie, dus zal kosten met zich meebrengen? Wat kan ik nog krijgen voor deze laptop? Hij ziet er puntgaaf uit, enkel dit probleem is aanwezig.
Met zo'n probleem daalt de waarde wel behoorlijk. Als Apple besluit dat het een fabrieksdefect is heb je alsnog kans op gratis reparatie of korting op de service. Gewoon eens vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
Eduardboon schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 16:26:
[...]

Met zo'n probleem daalt de waarde wel behoorlijk. Als Apple besluit dat het een fabrieksdefect is heb je alsnog kans op gratis reparatie of korting op de service. Gewoon eens vragen.
Apple support geeft aan: Ga naar een reseller en lever hem daar in. A Mac in mijn geval in de buurt hier. Zij rekenen 85 euro onderzoekskosten als ik de reparatie niet wil. Ik heb eerlijk gezegd wijzig tijd en zin om deze kosten te maken. Ik heb al een nieuwe namelijk vanuit het werk. Maar ik vind het zonde om hem zo weg te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Aan je verhaal te lezen, dat je lader al meerdere keren vervangen is zou er bij mij al snel een lampje gaan branden(wit). zelf nooit gedacht dat er meer aan de hand kan zijn als je lader ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
Leezer14 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 16:28:
[...]

Apple support geeft aan: Ga naar een reseller en lever hem daar in. A Mac in mijn geval in de buurt hier. Zij rekenen 85 euro onderzoekskosten als ik de reparatie niet wil. Ik heb eerlijk gezegd wijzig tijd en zin om deze kosten te maken. Ik heb al een nieuwe namelijk vanuit het werk. Maar ik vind het zonde om hem zo weg te doen.
Vandaar dat het ook loont om persoonlijk langs een Apple Store te gaan.

Maar als het voor jou de moeite niet waard is (kan ik begrijpen!) dan zou je kunnen kijken wat er op Marktplaats geboden wordt. Wees wel eerlijk in je advertentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
Hackus schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 16:28:
Aan je verhaal te lezen, dat je lader al meerdere keren vervangen is zou er bij mij al snel een lampje gaan branden(wit). zelf nooit gedacht dat er meer aan de hand kan zijn als je lader ?
Ja zeker wel, Apple wilde service uitvoeren via reseller, iCenter bood geen garantie meer na de reparatie toen de klachten weer aanwezig waren en nu ben ik een paar maanden buiten de garantie of consumentengarantie. Dus enkel reparatie voor eigen kosten is nog een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Leezer14 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 16:28:
[...]

Kan me voorstellen dat je er nog wel een paar honderd euro voor kan vangen. Wel eerlijk het defect vermelden natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
Eduardboon schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 16:29:
[...]

Vandaar dat het ook loont om persoonlijk langs een Apple Store te gaan.

Maar als het voor jou de moeite niet waard is (kan ik begrijpen!) dan zou je kunnen kijken wat er op Marktplaats geboden wordt. Wees wel eerlijk in je advertentie.
Staat op marktplaats inderdaad, ook eerlijk vermeld wat het probleem is.

Voor mij is een Apple store een hele dag onderweg zijn. Jammers zij ze enkel in één regio zitten, A'dam, Den Haag en Haarlem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-09 15:02

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Leezer14 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 16:31:
[...]

Staat op marktplaats inderdaad, ook eerlijk vermeld wat het probleem is.

Voor mij is een Apple store een hele dag onderweg zijn. Jammers zij ze enkel in één regio zitten, A'dam, Den Haag en Haarlem.
Lijkt mij dan de beste optie. Ik denk dat je hem vlot kwijt bent hoor via marktplaats. Met wat schoonmaakalcohol etc zou ik het nog wel aandurven.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
Sjoerdfoto schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 16:00:
[...]

Lijkt mij dan de beste optie. Ik denk dat je hem vlot kwijt bent hoor via marktplaats. Met wat schoonmaakalcohol etc zou ik het nog wel aandurven.
Offtopic natuurlijk: Mocht je interesse hebben, verkoop ik hem graag aan je. Ik heb weinig ervaring met schoonmaken in een laptop, dus laat het graag aan een ander over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
Het gekke is dat alle schijfhulp programma's, opstarten met D of OSX/MacOS installatie wel blijft werken. Dat zou duiden op een softwarematige fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Laten we de discussie niet te veel spreiden :) De vraag of dit waterschade is of niet, is inmiddels beantwoord. Het troubleshooten kan best weer verder worden gedaan in Random shutdown Retina Macbook Pro mid-14 model. Dit topic gaat derhalve op slot.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.