Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe desktop voor Inventor & casual gaming

Pagina: 1
Acties:

• RisdeK
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 02-09 01:06
Mijn vraag
...Ik wil mijn desktop vervangen met een nieuwe (liefst) self build. Vorige desktop heb ik ook zelf in elkaar geknutseld en dat beviel me goed. Echter zou ik graag advise ontvangen over wat op dit moment geode onderdelen zijn om weer een 5 tot 10 jaar mee te kunnen voor een redelijk budget (+/-€1000).

Wensen voor de desktop:
- Stil
- Eventueel te gebruiken als mediacenter
- Geschikt voor casual gaming op max 1080p
- Geschikt voor middelzwaar tekenwerk Autodesk Inventor

Relevante software en hardware die ik gebruik
...Ik gebruik momenteel AutoCAD 2016, maar ga binnenkort over op Autodesk Inventor 2016 en speel af en toe wat games als XCOM en Call of Duty.

Wat ik inmiddels gevonden heb:

Processors: Intel Core i7-6700K Boxed € 354,51

Moederborden: Asus Z170M-PLUS € 129,-

Videokaarten: Gigabyte Radeon RX 480 G1 Gaming 8G € 252,89

Behuizingen: Corsair Carbide Air 240 Wit € 79,-

Besturingssystemen: Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM € 17,95

Waterkoeling: Corsair Hydro H55 € 69,95

Ventilator: Noctua NF-F12 PWM, 120mm € 17,95

Geheugen intern: Kingston HyperX Fury black HX421C14FB2K2/16 € 124,90

Voedingen: EVGA SuperNOVA 650 P2 € 138,50

Solid state drives: Kingston SSDNow UV400 240GB € 85,99

Totaal kom ik hiermee dus wel een paar honderd euro boven budget uit. Enige suggesties zijn welkom op alternatieven of bespaarmogelijkheden :)

[ Voor 44% gewijzigd door RisdeK op 10-03-2017 19:57 . Reden: Meer specificaties van pc bouw ]

• elbowlessgoat
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23-08-2024
Hey RisdeK,

het is behoorlijk moeilijk om advies te geven zonder meer informatie te krijgen. Kijk even naar het DAA beleid zodat je weet wat er verwacht wordt. Het is handig voor ons als al de vragen beantwoord zijn (ze stonden in het topic template, dus je had ze daar allemaal kunnen beantwoorden).
Daarnaast is het beleid dat je zelf je onderzoek doet en met een opzet komt, zodat wij je kunnen helpen om bij je budget de nodige aanpassingen te adviseren om het systeem zo goed mogelijk te maken voor je requirements.

Iedereen hier wil je graag helpen, maar wel met de informatie die er gevraagd wordt en ons wordt gegeven.

[ Voor 5% gewijzigd door elbowlessgoat op 02-03-2017 09:11 ]

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 20:17
In de BBG van November zat een game systeem van 900 euro: reviews: Desktop Best Buy Guide - November 2016
Afhankelijk van wat er allemaal in jou richtbedrag van 1000 euro inbegrepen moet zijn is dat een prima advies.

[ Voor 20% gewijzigd door Jesse op 02-03-2017 10:27 ]

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Echter zou ik graag advise ontvangen over wat op dit moment geode onderdelen zijn om weer een 5 tot 10 jaar mee te kunnen
10 jaar is natuurlijk niet heel realistisch. Nog los van de de technische levensduur is het onmogelijk te voorspellen wat over 10 jaar de standaard is.

Sterker nog. Als je nu investeert in een systeem dat over 10 jaar precies aan je eisen voldoet betekent dat simpelweg dat je nu veel geld betaald voor rekenkracht wat je nu nog niet gaat gebruiken ;)

Ergo, zoals hierboven al aangegeven. Zet even op een rijtje wat je nodig denkt te hebben om in je huidige behoeften te voorzien.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:47

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
We verwachten dus ook echt dat je hier eerst moeite in steekt. Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum doorzoeken en de recente best buy guides van mei, juli, september en november.

Tevens vind je veel waardevolle informatie in [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen. Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Succes!

• RisdeK
Wat ik inmiddels gevonden heb:

Processors: Intel Core i7-6700K Boxed € 354,51

Moederborden: Asus Z170M-PLUS € 129,-

Videokaarten: Gigabyte Radeon RX 480 G1 Gaming 8G € 252,89

Behuizingen: Corsair Carbide Air 240 Wit € 79,-

Besturingssystemen: Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM € 17,95

Waterkoeling: Corsair Hydro H55 € 69,95

Ventilator: Noctua NF-F12 PWM, 120mm € 17,95

Geheugen intern: Kingston HyperX Fury black HX421C14FB2K2/16 € 124,90

Voedingen: EVGA SuperNOVA 650 P2 € 138,50

Solid state drives: Kingston SSDNow UV400 240GB € 85,99

Totaal kom ik hiermee dus wel een paar honderd euro boven budget uit. Enige suggesties zijn welkom op alternatieven of bespaarmogelijkheden :)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:09
Waarom doe je niets met de tips van Jesse, Brooky en anderen? Eventueel aangepast naar i5-7400 of -7500 en met een B250 moederbord. De voeding van BBG kost 55 euro, de voeding van jou kost 138.50.

[ Voor 5% gewijzigd door busscherski op 12-03-2017 21:28 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-11 13:38
@RisdeK Gelieve neem even de tijd om het DAA beleid door te nemen, dat maakt het duidelijker voor ons om met jouw mee te denken en te helpen. Hartelijk dank. :+

Niemand weet wat de standaard 5 jaar van nu is, dus een 10 jaar staande pc is niet echt realistisch moet ik helaas zeggen. Je kan er natuurlijk altijd naar streven! :) Ik lees dat je nogal veel werkt met AutoCad en Inventor. En je vroeg om een (redelijk) stille pc. Aan de hand daarvan heb ik het zo stil mogelijk geprobeerd te houden en ik vindt dat het aardig gelukt is. :P

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700 Boxed€ 319,-€ 319,-
1Gigabyte GA-B250-HD3P€ 99,-€ 99,-
1Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G€ 284,95€ 284,95
1Fractal Design Define S€ 69,95€ 69,95
1Arctic Freezer i32€ 27,95€ 27,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 115,95€ 115,95
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 54,99€ 54,99
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 93,95€ 93,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.065,74

Het is ruim 60 euro boven je budget, maar dit zou ik doen. Zelf maak ik heel veel gebruik van rendering en design programma's als Photoshop en 3DS Max, dus ik weet dat het best zwaar is/kan zijn, naarmate (verschillend per) de grootte van je project.

De voeding hierbij is heel stil, maar als je nog stiller wilt gaan dan moet je de pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W overwegen. Hij is overigens ook effiecienter en van iets betere kwaliteit. Je betaalt er wel ruim 20 euro meer voor in dat geval.

De GPU is semi-passief, wilt zeggen dat hij pas aanslaat met de ventilatoren boven een bepaalde hitte temperatuur. De Artic Freezer is ook vrij still, semi-passief waarbij de fan pas actief aanslaat boven een workload van 40% (reviews geven aan dat dat ongeveer 35C is).

pricewatch: MSI B250 GAMING M3 is ook een overweging als je een betere audiochip wilt en een paar fan headers meer. Ook iets van betere kwaliteit (gebouwd).

Als je echt zo dicht mogelijk bij je budget wilt blijven en de i7 niet kan veroorloven, dan zou ik voor de pricewatch: Intel Core i5-7600 Boxed gaan. In dat geval zou je uiteindelijke budget €981.69 zijn.

Maar ik moet zeggen voor zware programma's die jij gebruikt, raadt ik de i5-7600 af. De i7-7700 heeft multithreading waaraan AutoCad en Inventor makkelijker en beter laat draaien en renderen! Liefst wil je de i7 voor de beste performance daarvoor.

side-note: dit is geen build om mee te overklokken. Als je wilt overklokken geef het even aan aub. :+

[ Voor 2% gewijzigd door rain2reign op 13-03-2017 02:42 . Reden: Moederbord keuze aangepast en extra gegeven ]

Verwijderd

rain2reign schreef op zondag 12 maart 2017 @ 23:31:
@RisdeKAan de hand daarvan heb ik het zo stil mogelijk geprobeerd te houden en ik vindt dat het aardig gelukt is. :P
Nice, maar waarom dat prijzige moederbord? Dat kan toch ook met een moederbord van € 84,91? Hier een lijstje van B250 moederborden van 84 tot 99 euro: https://tweakers.net/pric...181;716517;704003;702549/

• rain2reign
Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2017 @ 01:49:
[...]

Nice, maar waarom dat prijzige moederbord? Dat kan toch ook met een moederbord van € 84,91? Hier een lijstje van B250 moederborden van 84 tot 97 euro: https://tweakers.net/pric...551;704055;704181;716517/
Je hebt gelijk, had niet goed opgelet daarop, bedankt! _/-\o_ Ik had dat moederbord gekozen vanwege het vernieuwde audiochip en meer fan headers voor het gemak. Maar in principe kan je ook voor een pricewatch: Gigabyte GA-B250-HD3P die heel erg vergelijkbaar is voor 25 euro minder.

Heb mijn vorige post direct aangepast. :+

Verwijderd

rain2reign schreef op maandag 13 maart 2017 @ 02:05:
[...]

Je hebt gelijk, had niet goed opgelet daarop, bedankt! _/-\o_ Ik had dat moederbord gekozen vanwege het vernieuwde audiochip en meer fan headers voor het gemak. Maar in principe kan je ook voor een pricewatch: Gigabyte GA-B250-HD3P die heel erg vergelijkbaar is voor 25 euro minder.

Heb mijn vorige post direct aangepast. :+
Okay, ja daar zeg je wat, zoals die Realtek ALC1220 die wel een betere audio chip is ja. Ik heb zelf een Traktor Pro 2 ertussen dus ik merk het niet zo. :) Dat is hoorbaar beter geluid dan de ingebouwde soundcard, of het moet iets psychisch zijn. :)

• RisdeK
Bedankt voor het advies. Als ik de case verander in de door mij eerder aangegeven corsair air 240 heeft dit dan veel impact op de keuzen? De redden dat ik deze behuizing prefereer zijn de dimensies die goed passen in mijn ikea Kallax kast.

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 20:17
RisdeK schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 13:21:
Bedankt voor het advies. Als ik de case verander in de door mij eerder aangegeven corsair air 240 heeft dit dan veel impact op de keuzen? De redden dat ik deze behuizing prefereer zijn de dimensies die goed passen in mijn ikea Kallax kast.
Dan moet je even checken of de form-factor van het voorgestelde moederbord overeenkomt met die van die kast. pricewatch: Corsair Carbide Air 240 Wit

• rain2reign
Als je voor één van de twee moederborden kiest die ik hebt voorgesteld, dan... Nee dat gaat niet passen. Die zijn veelste groot helaas. De pricewatch: Corsair Carbide Air 240 Wit past alleen micro-ATX (µATX) en mini-ITX moederborden, integenstelling tot mijn voorgestelde moederborden die ATX form factor zijn(die is wat groter). En het zelfde geldt voor de CPU koeler, die is te hoog.

Optie 1Optie 2
Een andere optie is dat je voor andere kast gaat die van binnen anders is ingedeeld. Mist deze in je Ikea Kallax kast passen. Ze zijn 10 centimeter hoger dan de Corsair Carbide Air 240, die jouw voorkeur heeft. Kijk wel even naar waar de aan/uit knop en de usb staan.

Zoals een van de links hier beneden bijvoorbeeld:Als je toch voor de pricewatch: Corsair Carbide Air 240 Wit of een van de behuizingen hierboven gaat. Weet wel dat de meegeleverde fans niet al te stil zijn. Ik raadt aan om het een weekje te proberen of het echt stil genoeg. Je kan achteraf altijd een aantal stillere fans kopen en daarmee de standaard case fans vervangen.
Pagina: 1