Windows 10 Media Creation Tool installatie usb problemen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor een laptop met weinig opslagruimte heb ik een ssd schijf aangeschaft, waar ik graag een schone installatie van Windows 10 op wil zetten. De schijf is al getest in de laptop. Hij werkt prima en er valt ook van te booten. Nu heb ik al behoorlijk lopen klooien met het maken van de Windows 10 installatie usb. De laptop bevat geen cd/dvd drive. Natuurlijk heb ik geprobeerd uit te zoeken wat het probleem is maar verder dan antwoorden als "het ligt aan de usb" kwam ik niet. Nu heb ik het op mijn eigen pc en op de laptop met in totaal 4 verschillende usb sticks geprobeerd, van verschillende grotes maar de media creation tool van Windows zelf kan de usb stick hoe dan ook niet vinden. Uiteindelijk lukte het via opdrachtprompt wel om de usb te maken. De iso downloaden lukte gewoon via de tool, deze heb ik bij de laatste stap gekopieerd naar de usb.

Vandaag dacht ik dan ook dit word een makkie. Nieuwe ssd aangesloten, usb erin.. Vervolgens kreeg ik de volgende melding: "Kan de licentievoorwaarden voor Microsoft-software niet vinden. Zorg ervoor dat de installatiebronnen geldig zijn en start vervolgens de installatie opnieuw." Verder dan dat kwam ik dus niet. Er werd mij door anderen aangeraden de eMMC met Windows 10 erop te klonen naar de nieuwe ssd. Ten eerste is het niet mijn laptop. Ten tweede heb ik geen ervaring met klonen en ten derde las ik dat het klonen heel vaak de mist in gaat. Dat risico neem ik liever niet met de laptop van iemand anders. Daarbij kwam ik er ook nog achter dat ik alle toebehoren van de laptop heb meegenomen, behalve... Ja hoor, de oplader... Nu kreeg ik deze avond, balend van het vergeten van de oplader en moe van het usb geklooi ineens een "briljante" ingeving. Wat als ik nu eens de harde schijf van mijn eigen computer (waar wel een dvd drive in zit) er ff uithaal, inclusief de internet kabel. Dan de nieuwe ssd erin doe en via de gebrande cd Windows 10 erop installeer. Verder nog geen drivers en updates, puur alleen Windows 10 en deze dan terugzetten in de laptop. Of is dat een hele domme gedachte?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 00:36:
Wat als ik nu eens de harde schijf van mijn eigen computer (waar wel een dvd drive in zit) er ff uithaal, inclusief de internet kabel. Dan de nieuwe ssd erin doe en via de gebrande cd Windows 10 erop installeer. Verder nog geen drivers en updates, puur alleen Windows 10 en deze dan terugzetten in de laptop. Of is dat een hele domme gedachte?
Is vragen om problemen. Ondanks dat je zelf geen drivers installeert zal Windows tijdens zijn installatie wel de nodige drivers installeren voor de chipset van jouw pc.

Deze oplossing zou overigens wel mooi werken voor het eerder genoemde klonen. Beide schijven aan de pc hangen en gaan met die banaan.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat het toch niet zo briljant was vreesde ik al dus bedankt voor het antwoord. Beide schijven aan de pc hangen zou heel leuk zijn, alleen is de opslag die nu in de laptop zit en waar Windows 10 op geïnstalleerd staat een eMMC. Deze kan ik er helaas dus niet even uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Dan gewoon ssd aan de laptop hangen en 1 van de vele clone-programmatjes draaien

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddy Cosworth
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-08 14:42
zie de volgende link, hier staat precies uitgelegd hoe je een installatie usb maakt, ik heb deze manier al meerdere malen succesvol gebruikt

http://sevenbits.nl/howto/installeren_van_usb_stick.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Klonen zie ik, zoals ik al eerder aangaf echt niet zitten. Ik heb er totaal geen ervaring mee en via google kom ik wel erg veel mislukkingsverhalen tegen. Het risico zou ik met mijn eigen pc niet durven nemen, laat staan met de laptop van iemand anders. Daarbij, stel dat deze Windows niet meer optimaal zou functioneren, er geen herstel usb is en klonen geen goede optie is. Dan zou het toch gewoon mogelijk moeten zijn een schone installatie via een usb te doen. Kan echt niet bevatten dat nota bene de tool van Microsoft zelf 4 verschillende, prima werkende usb sticks van 4 verschillende merken en grotes niet kan vinden.

@eddy Cosworth De methode via cmd/opdrachtprompt had ik gebruikt om deze usb te maken. Volgens het venster was de usb succesvol geupdate en na het kopiëren van alle bestanden naar de usb leek hij dus te werken. Hij start ook wel, dan krijg ik de vraag of ik Windows 10 wil installeren. Vervolgens komt er een scherm met welke taal etc. Dat staat al allemaal goed ingevuld. Zodra ik dan naar de volgende stap wil gaan zegt hij; "Kan de licentievoorwaarden voor Microsoft-software niet vinden. Zorg ervoor dat de installatiebronnen geldig zijn en start vervolgens de installatie opnieuw." Dan word ik weer terug gestuurd naar het beginscherm met de vraag of ik Windows opnieuw wil installeren.

Update; Zojuist heb ik de usb getest via mijn eigen desktop. Natuurlijk heb ik de installatie niet afgemaakt maar ik kwam wel verder dan in de laptop. Verder dan het scherm over de productcode ben ik niet gegaan. Ditmaal kreeg ik in ieder geval geen melding over de licentievoorwaarden. Waarom hij in de laptop dan wel deze melding geeft is mij een raadsel 8)7 De usb heb ik niet op de laptop gemaakt maar op mijn eigen pc. Ik dacht dat dit niet uitmaakte omdat het een algemene Windows 10 installatie usb betrof. Volgens de laptop is het de Windows 10 Home versie, 64 bits, Nederlands. Dit is ook de versie die op de usb staat. Als het niet uitmaakt dat de usb op een ander apparaat is gemaakt, zou het dan misschien nog aan een instelling in het bios kunnen liggen? Of aan het feit dat Windows 10 momenteel nog op de eMMC geïnstalleerd staat?
De laptop waar het om draait is de Asus E402MA-WX0031T zie: pricewatch: Asus E402MA-WX0031T

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2017 02:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTre
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:38
Gebruik je misschien een USB-3 stickje? Die kan nog wel eens gekke dingen geven bij de Windows installatie, omdat Windows de driver niet altijd aan boord heeft voor de usb-3 controller (terwijl dat wel nodig is voor de installatie)
Hoewel Windows 10 volgens mij al een hoop meer usb-3 drivers aan boord heeft en ik deze fout er niet direct aan zou linken, lijkt het mij wel het proberen waard om een usb-2 stickje te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas :-( Het stickje wat ik nu heb gebruikt is al een usb 2.0
Nu zag ik iemand met een andere Asus laptop en een heel ander probleem:
Probleem installatie Win 10

Net als hem moest ik ook Secure Boot afzetten, en dan CSM boot activeren om de usb te kunnen selecteren. Ook dit heb ik teruggedraaid inmiddels. De usb heb ik in alle verschillende poorten gedaan die op de laptop aanwezig zijn. Nog steeds krijg ik dezelfde melding als voorheen: "Kan de licentievoorwaarden voor Microsoft-software niet vinden. Zorg ervoor dat de installatiebronnen geldig zijn en start vervolgens de installatie opnieuw."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11-09 11:38
Er bestaan ook externe DVD spelers (ca 25 euro) aan te sluiten via USB. Sowieso altijd handig om te hebben ook al omdat moderne laptops tegenwoordig veelal zonder ingebouwde DVD worden verkocht.
Mijn ervaring is dat booten vanaf USB stick vaak niet werkt en vanaf DVD vaak wel.

[ Voor 5% gewijzigd door TanteBeth op 02-03-2017 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NSG
  • Laatst online: 22:41

NSG

Je weet niks!

Je idee om de installatie op een ander device te voltooien en daarna in de laptop te plaatsen zou gewoon moeten werken als je gebruik maakt van Sysprep: MSDN: Sysprep (Generalize) a Windows installation

De oorzaak van de error die je krijgt is hoogstwaarschijnlijk doordat je .iso corrupt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

YouTube: Something Happened Error 0xC1800103 – 0x90002

als je deze problemen heb mocht dit nog wel helpen.
helpt in ieder geval voor mij. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:38
Je Windows license key is opgeslagen in een zogenaamde EFI partitie. Aangezien de nieuwe drive helemaal leeg is, kan W10 die licentie niet oppikken.

Ik adviseer bestaande disk klonen met bijv. Macrium Reflect Free. Heb ik goede ervaringen mee op uiteenlopende laptops en SSD-upgrade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Masimo schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 19:00:
Je Windows license key is opgeslagen in een zogenaamde EFI partitie. Aangezien de nieuwe drive helemaal leeg is, kan W10 die licentie niet oppikken.

Ik adviseer bestaande disk klonen met bijv. Macrium Reflect Free. Heb ik goede ervaringen mee op uiteenlopende laptops en SSD-upgrade.
W10 haalt zijn licentie activatie niet van de computer maar van de MS servers, 1 keer geactiveerd en je kan zonder gedoe herinstalleren. Win10 zal dan meestal al gelijk en anders binnen een dag of twee activeren zonder dat je iets hoeft te doen, als de setup vraagt om een licentie kan je gewoon door klikken en niks invullen.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen, een hele late reactie. Ik heb de usb nogmaals gemaakt, ditmaal via Rufus en nu werkte hij prima. Inmiddels is de oplader ook in mijn bezit lol. Windows is inmiddels geïnstalleerd en nu druk bezig met updaten. Daarna wil ik de laptop drivers installeren. Alleen vroeg ik me af, moet ik echt alles downloaden en installeren? Bijvoorbeeld bij EMI and Safety staan wel 6 opties, bij BIOS 3 en Utilities maar liefst 7. https://www.asus.com/Notebooks/E402M...Desk_Download/

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2017 10:07 ]

Pagina: 1