Probleem installatie Win 10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prancing_Moose
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05-09 07:13
Hallo,

Even uit beleefdheid voorstellen, Kevin, 25 jaar, Informaticabeheer gestudeerd, momenteel job in de bouwsector.
Ik volg al een tijdje op tweakers, en kan meestal m'n plan trekken als ik problemen heb, maar nu weet ik echt niet meer waar zoeken.
Heb net een nieuwe laptop voor m'n vriendin gekocht, nl. een Asus R416S (ook bekend als een E403SA).
Ik heb de vorige versie van die laptop sinds een half jaar.

Nu heb ik volgende probleem;
Bij de installatie van Windows 10 (wil een clean install uitvoeren omdat ik allemaal die rommel niet moet hebben die meekomt op een nieuwe laptop), krijg ik volgende foutmeldingen;

Windows kan niet worden geïnstalleerd op station 0, partitie 1.

Het detail is dan;

Kan Windows niet op deze schijf installeren. De hardware van deze computer ondersteunt mogelijk het opstarten van deze schijf niet. Zorg ervoor dat de schijfcontroller is ingeschakeld in het BIOS-menu van de computer.

Wat had ik nu dus gedaan, alle partities verwijdert op de schijf van de laptop (eMMC, 32GB).

Wat ik wel in de BIOS moest veranderen, was Secure Boot afzetten, en dan CSM boot activeren (anders kon ik m'n bootable USB niet selecteren).
Feit is dat ik als 2e bootoptie die eMMC niet meer vind... Vandaar dat ik denk dat die foutcode komt?
Heb alles al geprobeerd van diskpart, bootrec, tot gparted enz... MBR, GPT, niets helpt om die schijf terug te krijgen in de BIOS. Ook al andere USB stick gebruikt, niets...

In m'n eigen laptop heb ik wel een SSD gestoken, en via die BIOS vind ik die eMMC schijf echter ook niet. Maar ik kan die wel selecteren om Windows op te installeren (even getest).
En toen ik de laptop net had, kon ik ook gewoon effectief Windows installeren op die eMMC. Ik kan me wel niet meer herinneren of ik daarbij de MBR partitie had gewist, maar ik denk van niet.

Kan het zijn omdat die schijf wel nog een partitie van 16MB heeft voor de MBR (te zien via partitiesoftware), terwijl de probleemschijf compleet 'blank' staat nu?
Dacht altijd dat Windows zelf zo'n partitie voorzag?

Iemand dus een idee om die foutmelding weg te krijgen, en Windows te kunnen installeren?

Alvast bedankt!

[ Voor 0% gewijzigd door Prancing_Moose op 22-08-2016 00:46 . Reden: typo ]

Beste antwoord (via Prancing_Moose op 22-08-2016 10:49)

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:09
Beste Kevin,

Wat je het beste even kunt doen is een nieuwe USB bootable stick maken met de Mediacreationtool, van MS zelf.

https://www.microsoft.com...are-download/windows10ISO

(USB wordt volledig geformateerd)

Deze USB is zowel via UEFI als BIOS op te starten namelijk.

Schakel in de BIOS de CSM maar weer uit, heb je niet nodig dan.
Plaats de USB stick, start op. -> als het goed is pakt die automatisch de USB nu, en installeert hij via UEFI.

Soms als je hardeschijf in UEFI is aangemaakt, en verwijderd. En jij start op via CSM (BIOS MODE)
kan je de HDD niet meer verwijderen of nieuwe aanmaken.

Dit werkt vrijwel alijd wel

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
Beste Kevin,

Wat je het beste even kunt doen is een nieuwe USB bootable stick maken met de Mediacreationtool, van MS zelf.

https://www.microsoft.com...are-download/windows10ISO

(USB wordt volledig geformateerd)

Deze USB is zowel via UEFI als BIOS op te starten namelijk.

Schakel in de BIOS de CSM maar weer uit, heb je niet nodig dan.
Plaats de USB stick, start op. -> als het goed is pakt die automatisch de USB nu, en installeert hij via UEFI.

Soms als je hardeschijf in UEFI is aangemaakt, en verwijderd. En jij start op via CSM (BIOS MODE)
kan je de HDD niet meer verwijderen of nieuwe aanmaken.

Dit werkt vrijwel alijd wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je moet de installer in UEFI mode gebruiken, niet in CSM/Legacy mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prancing_Moose
Bedankt voor je reply supayoshi.

Ik ga het direct zo eens proberen.
Bij m'n eigen laptop en desktop heb ik het exact op jouw manier gedaan, ook geen problemen gehad zo.
Nu bij m'n vriendin heb ik de ISO ook via de Creation Tool gedownload, maar als optie gekozen om de ISO later te branden (zodat ik die ISO niet altijd opnieuw moet downloaden). Heb die ISO dan via de Windows 7 USB Tool naar de USB stick overgezet.
Zal eens proberen om de 'rechtstreekse' optie te gebruiken zodat de Creation Tool alles zelf naar USB overzet.
Als het hier aan ligt... Zou zoiets simpel dan zijn.
Ik laat asap iets weten vanaf de USB klaar is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prancing_Moose
johnkeates schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 00:56:
Je moet de installer in UEFI mode gebruiken, niet in CSM/Legacy mode.
Het probleem is dan dat ik niet van m'n USB kan booten (nergens te selecteren).
Ik ga zoals in m'n post hierboven het direct eens proberen met de rechtstreekse manier, dan ligt m'n fout dus bij het gebruiken van de Windows 7 USB Tool om die ISO over te zetten?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Probleem is dat je tegenwoordig met UEFI en Secure Boot beter niet je disk kan leeghalen. Daarnaast loop je misschien nog tegen een aantal andere zaken aan, zoals drivers.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prancing_Moose
Wim-Bart schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 01:06:
Probleem is dat je tegenwoordig met UEFI en Secure Boot beter niet je disk kan leeghalen. Daarnaast loop je misschien nog tegen een aantal andere zaken aan, zoals drivers.
Wat laat je dan best staan? Die 16MB partitie die als MBR gelabeld stond?
Want had out-of-the-box ook nog een partitie Recovery, nog eentje van 100MB en dan nog het OS.
Heb nog nooit problemen gehad met alles 'op te kuisen' qua partities, vandaar dat ik het altijd doe. Tot nu natuurlijk...
Kan je echt nu nog problemen hebben met drivers?! Heb ik nog nooit voorgehad dat ik een driver nodig had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Die extra partities zijn er niet voor niets en 100 of 350 MB maken niet veel uit. Overigens als je Bitlocker wil heb je die ook weer nodig. Want een laptop zonder encryptie....

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
je kan alle partities gewoon verwijderen, Windows 10 maakt ze opnieuw aan voor hem, ook die 350 en andere partities, je kan gewoon alles wipen, niks laten staan. Gewoon wipen en dan op schone schijf installeren.

Zolang je die UEFI startup maar doet, dan gaat het beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prancing_Moose
supayoshi schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 01:55:
je kan alle partities gewoon verwijderen, Windows 10 maakt ze opnieuw aan voor hem, ook die 350 en andere partities, je kan gewoon alles wipen, niks laten staan. Gewoon wipen en dan op schone schijf installeren.

Zolang je die UEFI startup maar doet, dan gaat het beter.
Heb het net geprobeerd en het werkt!
Lag dus gewoon aan die Windows 7 USB Tool / UEFI?! Ging ik nooit aan gedacht hebben dat het daar aan lag...
Bedankt voor de tip hé supayoshi!

Heeft inderdaad opnieuw een Herstel partitie van een 400MB, een System Reserved partitie van 100MB en een MSR partitie van 16MB aangemaakt.

Is nu aan het installeren op de 4e partitie met de rest.

Kan er echt niet van over dat het gewoon aan de tool lag om de ISO mee over te zetten.
De installatie gaf ook eerst de melding ivm EFI, moest gewoon even de 'oude' partitie verwijderen die onder de 'CSM-mode' was aangemaakt en dan opnieuw de correcte aanmaken.

Had ik geweten dat ik zo snel correct antwoord ging krijgen, had me veel gevloek bespaard :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supayoshi
Oh trouwens, om het nog even te verklaren. Die Windows 7 USB creation tool werkt met MBR op de USB stick. Die doet niets met UEFI.

Dat doet die Windows 10 Media Creation Tool wel, dus die start dus ook op met UEFI ipv BIOS.
Mede daardoor moest jij dus CSM aanzetten om uberhoudt bij het Windows 10 installatiemenu te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prancing_Moose
supayoshi schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 02:51:
Oh trouwens, om het nog even te verklaren. Die Windows 7 USB creation tool werkt met MBR op de USB stick. Die doet niets met UEFI.

Dat doet die Windows 10 Media Creation Tool wel, dus die start dus ook op met UEFI ipv BIOS.
Mede daardoor moest jij dus CSM aanzetten om uberhoudt bij het Windows 10 installatiemenu te komen.
Vandaar dat ik sloot zat, weeral wat bijgeleerd, bedankt!
Pagina: 1