Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 890889

Topicstarter
Beste medetweakers..

Ik heb een I54690k die nu stabiel op 4.4Ghz, en 1.2v netjes draait (al een half jaar..), nu heb ik net een andere cpu cooler gekocht en ik wil hem nu dus verder overclocken naar 4,6/4.7Ghz.. Dat is mijn doel.

Alleen zodra ik hem op 4.6Ghz wil draaien krijg ik freezes of een BSOD.. ookal zet ik de core voltage op 1.3V! want ik weet dat je daarboven wel boven de eigenlijke limit gaat van de vcore voltage..
de cache klok en voltage heb ik niet aangeraakt.. hier een screenshot van de stresstest 4.4Ghz.

https://i.imgur.com/Kx6W6O0.jpg

Specs:

CPU cooler, Cryorig H5 Universal.
CPU, I5 - 4690K
Mobo , Z97-K
RAM, 2400Mhz Corsair Vengeance Pro Gold
GPU, GTX 1070

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Kx6W6O0.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 890889 op 27-02-2017 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Hoi, Allereerst, Met aida64 test je geen echte stabiliteit, ik raad je aan de algemene tweakers standaard te gebruiken (8u prime95 blend v27.7 AVX1). Een aida stabiele cpu kan nogsteeds BSOD's geven. De cpu die je hebt heeft per 100Mhz OC ongeveer 0,05v nodig, dus een 4,6 zou MINIMAAL 1,3v/1,32v + wat andere optimalisaties nodig hebben. Wat heb je verder ingesteld? EIST/C-States/LLC/CPU input voltage (niet de vcore). Alle voltages dienen van AUTO afgehaald te worden en minstens op stock voltage vast gezet te worden.

Ten tweede vraag ik mij af waarom je hiervoor een apart topic maakt? We maken hier zoveel algemene OC topics per platform, waar juist deze vragen terecht kunnen. Zie: Haswell LGA1150 Core i3/i5/i7 Overclock topic - deel 1

Als laatst, welk tutorial volg je? Welke stappen heb je ondernomen buiten Vcore verhogen? Geef een zo compleet mogelijk beeld van je ervaring, wat je online gevonden hebt, enz enz.

Nog een kleine toevoeging. Een betere koeler garandeert je helemaal niets qua betere OC mogelijkheden. Mijn eigen 4690k heeft 1,22v nodig voor 4400Mhz, cpu Vin op 1,95v, LLC op 4, temps met prime in de hoge 70's (Corsair H70). 4600Mhz heb ik daar al 1,34+ voor nodig, met temps tegen de 100c. Kortom, Zonder Delidden kom ik ook niet verder. Be prepared to be dissapointed ;)

[ Voor 3% gewijzigd door millman op 27-02-2017 23:37 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

*knip*

Dat je gefrustreerd bent is één ding, maar dat maak je niet op zo'n manier openbaar. Zie de policy.

[ Voor 88% gewijzigd door Rone op 02-03-2017 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:30
echt zware test hoeven niet eens op die voltage,sterker nog zijn af te raden,doordat de cpu sneller kapot gaat als je op die hoge vcores zwaar gaat stress testen.

Wat ik zelf een heel fijn programma vind om stabiliteit te testen is realbench,deze test het systeem op dagelijks gebruik,niet onrealistisch hoge belastingen.En het werkt,als ie hier stabiel is,is het systeem voor mijn gebruik stabiel.

maar je moet niet alleen op vcore letten,maar ook de andere voltages

op deze site staat vind ik erg bruikbare informatie:

http://www.overclock.net/...ing-guide-with-statistics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ltnick
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-06 12:27
Realbench en 20 passes intel burn test - is t stabiel? probeeer prime voor n uurtje? nogsteeds geen bsods? sounds stable to me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProxXi
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-06 16:07
Als je prime gaat proberen, moet je wel goed opletten welke versie er geinstalleerd word.... De nieuwste versie die gaat voor elke processor die ik heb gebruikt met of zonder overclock al snel richting de 90 graden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-06 11:08

djunicron

*click-swoosh-thud*

ProxXi schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 15:31:
Als je prime gaat proberen, moet je wel goed opletten welke versie er geinstalleerd word.... De nieuwste versie die gaat voor elke processor die ik heb gebruikt met of zonder overclock al snel richting de 90 graden!
Ja, simpelweg omdat het een bijzonder zware instructie set kan gebruiken, welke je ook werkelijk in applicaties gaat aantreffen.

Daarbij moet wel genoemd worden dat v29.x inderdaad wat overboord gaat met z'n AVX2 gebruik, specifiek voor Haswell-R is dat echt een killer.

Maar dat neemt niet weg dat als iets niet 24u prime v27.7 stabiel is, uitendelijk kan gaan crashen. Overwatch, Battlefront, Battlefield 1, alles in UE4 - titels die bij mij op m'n 4690K ook werkelijk de temps aan kunnen doen tippen die Prime 27.7 in small FTT kan aantikken.

Voor de duidelijkheid, een dergelijke FPU test moet je zeker niet uren aan laten staan, maar het is wel degelijk een prima indicatie van stabiliteit / temps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProxXi
djunicron schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 18:55:
[...]

Ja, simpelweg omdat het een bijzonder zware instructie set kan gebruiken, welke je ook werkelijk in applicaties gaat aantreffen.

Daarbij moet wel genoemd worden dat v29.x inderdaad wat overboord gaat met z'n AVX2 gebruik, specifiek voor Haswell-R is dat echt een killer.

Maar dat neemt niet weg dat als iets niet 24u prime v27.7 stabiel is, uitendelijk kan gaan crashen. Overwatch, Battlefront, Battlefield 1, alles in UE4 - titels die bij mij op m'n 4690K ook werkelijk de temps aan kunnen doen tippen die Prime 27.7 in small FTT kan aantikken.

Voor de duidelijkheid, een dergelijke FPU test moet je zeker niet uren aan laten staan, maar het is wel degelijk een prima indicatie van stabiliteit / temps.
Ik heb meerdere benchmarks op me systeem staan maar prime is het enige wat bij mij op te hoge temperaturen komt.... Gelukkig schakelt me pc automatisch uit als hij te warm word, maar overal tijdens gamen enz komt ie niet boven de 75 graden met een dark rock pro 3 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrgnex
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-11-2024
Zet eens XMP uit en je ram op 1600 MHz en probeer het nog eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProxXi
mrgnex schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 12:24:
Bij mij vorige pc hielp XMP juist met overclocking.... Maar met dit systeem heb ik idd alles zelf ingesteld voor de optimale overclock.... Dus je kan het opzich wel proberen ja xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

De TS heeft nooit meer gereageerd.. raar topic zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellie112
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Mijn ervaring is dat 10min Prime95 voldoende is om de stabiliteit te testen.
mrgnex schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 12:24:
De snelheid waarop het ram draait heeft bij mij nog nooit de processor overklok beïnvloed. Overigens toen ik extra geheugen dimmtjes erbij had geprikt moest ik mijn vcore wel met 5mV verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrgnex
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-11-2024
Hellie112 schreef op maandag 17 april 2017 @ 17:53:
Mijn ervaring is dat 10min Prime95 voldoende is om de stabiliteit te testen.

[...]

De snelheid waarop het ram draait heeft bij mij nog nooit de processor overklok beïnvloed. Overigens toen ik extra geheugen dimmtjes erbij had geprikt moest ik mijn vcore wel met 5mV verhogen.
De IMC word zwaarder belast met een hogere oc ;)
Pagina: 1