Pakket niet voor mij ontvangen, retouradres bestaat niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik zit al eventjes te denken hoe ik dit het beste op kan lossen, daarom graag jullie hulp/advies.

Gisteren ontving ik een pakketje die niet voor mij bestemd is, maar het adres wat erop staat, bestaat niet. Om het even kort te houden: ik heb stickers verwijderd en barcodes opgezocht, maar dit liep allemaal op een dood spoor.

Omdat het bij de buren ook geen belletje deed rinkelen, heb ik eerst de bezorgdienst gebeld en die konden ook niks vinden op het Tracking nummer, wat ik vreemd vind.

Uiteindelijk maar besloten open te maken en het blijkt een iPhone te zijn. Mijn eerste reactie: mooi, dan kan ik de eigenaar vast makkelijk achterhalen! Om vervolgens te denken: hmm, ik heb eigenlijk geen zin om hem thuis aan te zetten en dat mijn adres via Find my iPhone gelijk te tracen is. Uiteraard wil ik de iPhone aan de rechtmatige eigenaar terugsturen/geven, maar wie weet denkt die persoon wel gelijk "hij is gestolen!" en staat er een woedend persoon voor mijn deur straks. Dus daarom eerst even gecheckt of er een sim-kaart in zat: wat niet het geval is. Vervolgens aangezet en hij blijkt gewist te zijn. Ik ga hem alleen dus niet op mijn eigen Wi-Fi zetten.

Kortom:
- pakketje naar buitenlands adres
- afzender achterop (postcode + huisnummer) klopt niet qua combinatie, levert geen adres op (postcode.nl)
- ook met mijn straatnaam en het huisnummer (ipv postcode) krijg ik geen juiste combinatie
- volgens IMEIpro is de iPhone inderdaad op Find my iPhone geregistreerd (al weet ik niet of het klopt, omdat Apple's tool offline gehaald is), maar niet in Lost Mode

Ik ga later vandaag als ik op het station ben via publieke Wi-Fi maar eens proberen de telefoon te activeren, ik verwacht dan een activation lock tegen te komen, maar ik weet dat je dan niet het volledige e-mailadres te zien krijgt.

Dus: hoe kan ik op de beste manier de eigenaar proberen te achterhalen? Daarbij wel enigszins mijn eigen privacy behouden. Hebben jullie nog ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-04 21:16
MooDyBLueS schreef op maandag 27 februari 2017 @ 13:20:
Ik zit al eventjes te denken hoe ik dit het beste op kan lossen, daarom graag jullie hulp/advies.

Gisteren ontving ik een pakketje die niet voor mij bestemd is, maar het adres wat erop staat, bestaat niet. Om het even kort te houden: ik heb stickers verwijderd en barcodes opgezocht, maar dit liep allemaal op een dood spoor.

Omdat het bij de buren ook geen belletje deed rinkelen, heb ik eerst de bezorgdienst gebeld en die konden ook niks vinden op het Tracking nummer, wat ik vreemd vind.

Uiteindelijk maar besloten open te maken en het blijkt een iPhone te zijn. Mijn eerste reactie: mooi, dan kan ik de eigenaar vast makkelijk achterhalen! Om vervolgens te denken: hmm, ik heb eigenlijk geen zin om hem thuis aan te zetten en dat mijn adres via Find my iPhone gelijk te tracen is. Uiteraard wil ik de iPhone aan de rechtmatige eigenaar terugsturen/geven, maar wie weet denkt die persoon wel gelijk "hij is gestolen!" en staat er een woedend persoon voor mijn deur straks. Dus daarom eerst even gecheckt of er een sim-kaart in zat: wat niet het geval is. Vervolgens aangezet en hij blijkt gewist te zijn. Ik ga hem alleen dus niet op mijn eigen Wi-Fi zetten.

Kortom:
- afzender achterop (postcode + huisnummer) klopt niet qua combinatie, levert geen adres op (postcode.nl)
- ook met mijn straatnaam en het huisnummer (ipv postcode) krijg ik geen juiste combinatie
- volgens IMEIpro is de iPhone inderdaad op Find my iPhone geregistreerd (al weet ik niet of het klopt, omdat Apple's tool offline gehaald is), maar niet in Lost Mode

Ik ga later vandaag als ik op het station ben via publieke Wi-Fi maar eens proberen de telefoon te activeren, ik verwacht dan een activation lock tegen te komen, maar ik weet dat je dan niet het volledige e-mailadres te zien krijgt.

Dus: hoe kan ik op de beste manier de eigenaar proberen te achterhalen? Daarbij wel enigszins mijn eigen privacy behouden. Hebben jullie nog ideeën?
Waarom niet retour aan de bezorgdienst 8)7

Laten zij het uitzoeken, wellicht dat zij meer info hebben dan jij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DwightKSchrute
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:01
MooDyBLueS schreef op maandag 27 februari 2017 @ 13:20:

Kortom:

http://opgelicht.avrotros...lichtingstrucs/item/5449/

Dit iets om in de gaten te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Bovenstaande reacties zijn afgesplitst van [iPhone 6s & iPhone 6s Plus] Ervaringen & discussie. Dit heeft uiteraard weinig te maken met de iPhone 6s. Daarnaast past dit beter in Algemene Zaken, dus een move die kant op :)

3i > AZ

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:06
Als iemand aanbelt "ja verkeerd geadresseerd" o.i.d. zou ik hem niet zomaar meegeven, nog eerder zou ik hem op het politiebureau afgeven en daar een bewijsje van ontvangen. Iemand die zich meldt kan hem dan daar gaan afhalen. Desnoods deponeer je hem als gevonden voorwerp. Is hij over een jaar van jou als niemand zich meldt (meen ik), en heb je volledig te goeder trouw gehandeld.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
R3M1 schreef op maandag 27 februari 2017 @ 14:35:
[...]

Waarom niet retour aan de bezorgdienst 8)7

Laten zij het uitzoeken, wellicht dat zij meer info hebben dan jij.
Omdat de bezorgdienst er volgens de datum van het label er 3 maanden over heeft gedaan om hem "retour afzender" te krijgen. De oorspronkelijke bezorging naar het buitenland dateert namelijk uit december. Ik ben zelf ook ooit een iPhone kwijtgeraakt door een bezorgdienst en meer dan een standaardonderzoek wat zoveel maanden duurt komt er niet uit.
Die ken ik, bedankt voor de tip, maar dit is toch écht anders. Ik had niet lang geleden bijna zo'n oplichting te pakken. Dat bleek achteraf de buurvrouw van 5 deuren verder te zijn geweest die de 1 voor haar huisnummer vergeten was te zetten. Ze had namelijk orderbevestiging (met verkeerd huisnummer zoals zij had ingevuld) en meer aan mij laten zien.

Na wat meer stickers eraf plukken, blijkt: het verzendlabel naar buitenland adres A zit over een met stift geschreven adres naar buitenland adres B. Met hetzelfde handschrift staat achterop "Sender: adres NL" en ook doorgestreept met stift. Dat is dus van een oude zending en dit doosje is hergebruikt.
Daedalus schreef op maandag 27 februari 2017 @ 14:46:
[mbr]Bovenstaande reacties zijn afgesplitst van [iPhone 6s & iPhone 6s Plus] Ervaringen & discussie. Dit heeft uiteraard weinig te maken met de iPhone 6s. Daarnaast past dit beter in Algemene Zaken, dus een move die kant op :)

3i > AZ[/]
Mee eens, al denk ik dat de hoofdvraag meer gaat over het hoe informatie te achterhalen van een iPhone eigenaar en niet de verzending zelf. Daarom had ik hem in het iPhone topic gezet. Misschien was iOS beter geweest. ;-)
coyote1980 schreef op maandag 27 februari 2017 @ 18:26:
Als iemand aanbelt "ja verkeerd geadresseerd" o.i.d. zou ik hem niet zomaar meegeven, nog eerder zou ik hem op het politiebureau afgeven en daar een bewijsje van ontvangen. Iemand die zich meldt kan hem dan daar gaan afhalen. Desnoods deponeer je hem als gevonden voorwerp. Is hij over een jaar van jou als niemand zich meldt (meen ik), en heb je volledig te goeder trouw gehandeld.
Klopt, dat doe ik sowieso niet (zomaar meegeven). Goede tip van het politiebureau, al twijfel ik dan of ik moet melden dat dit per pakket afgeleverd is, want dan sturen ze me misschien weer naar de koeriersdienst. Maar ja, wie zou er denken zich bij de politie te melden als zijn/haar telefoon per pakketpost is kwijtgeraakt? En kan een lokaal politiebureau daar een link mee (laten) leggen met iemand die zich in een andere plek in het land meldt?

Dan de laatste vraag: zijn er vanuit de iPhone geen andere mogelijkheden om de eigenaar te achterhalen? Ik heb wel het gemaskeerde e-mailadres, dus als iemand zich meldt, weet ik wel of het de juiste persoon is straks, maar Lost Mode staat niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-04 11:37
Gevonden voorwerpen (juridisch: onbeheerde zaken) kan je tegenwoordig vaak niet meer bij de politie inleveren. Daarvoor moet je bij de gemeente zijn. Dit is alleen geen onbeheerde zaak, dus dat gaat niet op. Er is verder ook geen sprake van een strafbaar feit, dus de politie kan hier ook niets mee.
Er is volgens mij maar één oplossing: retour naar de bezorgdienst. Je kunt namelijk helemaal niet vaststellen wie nu juridisch eigenaar van de telefoon is (de verzender of de geadresseerde) en zo in het slechtste geval betrokken raken bij een juridisch conflict.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-04 14:19

Stoney3K

Flatsehats!

voske schreef op maandag 27 februari 2017 @ 23:33:
Er is volgens mij maar één oplossing: retour naar de bezorgdienst.
En als het pakket bij de bezorgdienst ook niet bekend is? TS heeft gezegd dat hij de trackingnummers heeft geprobeerd na te treken bij de bezorgdienst, en het pakket is bij hun niet (meer) bekend.

Wat doet de bezorgdienst dan met het pakket? Terug naar TS die het mag houden? Of gaat het bij de bezorgdienst de shredder in?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• straaljager27
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 28-11-2024
MooDyBLueS schreef op maandag 27 februari 2017 @ 19:08:
[...]

Omdat de bezorgdienst er volgens de datum van het label er 3 maanden over heeft gedaan om hem "retour afzender" te krijgen. De oorspronkelijke bezorging naar het buitenland dateert namelijk uit december.
Her is voor mij nog niet duidelijk hoe jij dat pakket überhaupt hebt gekregen.

Persoon A(NL) stuurt een pakket naar persoon B (buitenland). Adres van B is onbekend/klopt niet, -->gevolg: bezorgdienst wil het pakket retourneren naar persoon A. Maar het adres van A klopt niet, dus bellen ze bij jou aan? En dat alles zonder tracking nummer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-04 21:46
Misschien kunnen ze er in die winkel van Apple wat mee.....
Wel bewijsje van goed gedrag vragen!!! >:)

[ Voor 27% gewijzigd door roches op 28-02-2017 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
straaljager27 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 21:59:
[...]

Her is voor mij nog niet duidelijk hoe jij dat pakket überhaupt hebt gekregen.

Persoon A(NL) stuurt een pakket naar persoon B (buitenland). Adres van B is onbekend/klopt niet, -->gevolg: bezorgdienst wil het pakket retourneren naar persoon A. Maar het adres van A klopt niet, dus bellen ze bij jou aan? En dat alles zonder tracking nummer?
Yup, daar komt het ongeveer op neer. Zonder mijn eigen adres publiekelijk op internet te gaan zetten, komt het er op neer dat er achterop het doosje met stift geschreven stond:
"Sender: 1234 AB 12" (dit is een fictieve combi natuurlijk, maar ook degene die erop staat bestaat niet in deze combinatie)

Waarbij ik op 1234 AB 1 woon. De onderste retoursticker zei ook 1234 AB 12 en dit is later met een nieuwe sticker gewijzigd naar 1234 AB 1-ii en zodoende is hij dus bij mij uitgekomen. Zo zie je maar weer: de bezorgdienst doet er alles aan om hem maar bezorgd te krijgen, ondanks dat het hele oorspronkelijke retouradres niet klopt.

Wie weet had het wel 1243 AB 12 moeten zijn of 1234 BA 12, ik heb zelf nog wat combinaties geprobeerd, maar ik kreeg met name op de lettercombinatie (die maar 2 kanten op kan en duidelijk niet voor andere letters aangezien konden worden) steeds dat het niet bestond i.c.m. het huisnummer en de omgekeerde variant daarvan.

Hoe dan ook, ik ga zoals ruches suggereert maar eens een Apple chat starten om te kijken of zij er iets mee kunnen. Ik kwam namelijk wel een website tegen die voor $99 een iCloud Owner Report ofzo kan uitdraaien. Nu klinkt dat sowieso al dubieus, maar ik ga daar ook dit geld niet aan uitgeven natuurlijk, zelfs geen $9. Punt is, dat als zoiets mogelijk is, dan heeft Apple zelf die mogelijkheid sowieso.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-04 21:07
Stoney3K schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 14:26:
[...]

En als het pakket bij de bezorgdienst ook niet bekend is? TS heeft gezegd dat hij de trackingnummers heeft geprobeerd na te treken bij de bezorgdienst, en het pakket is bij hun niet (meer) bekend.

Wat doet de bezorgdienst dan met het pakket? Terug naar TS die het mag houden? Of gaat het bij de bezorgdienst de shredder in?
Dat is dan toch lekker aan de pakketdienst? De TS hoort hier geen partij in te zijn en moet dus ook zorgen dat hij hier niet langer bij betrokken is. Het is netjes dat er even gecontroleerd wordt of je eenvoudig kan achterhalen waar het eigenlijk geen had gemoeten, maar dat blijkt niet het geval. Retour pakketdienst dus. Door hun in de shredder is ook een oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik vind het bewonderenswaardig dat je hier zoveel tijd in stopt. En het lijkt erop dat het gewoon niet gaat lukken. Met The Realone eens trouwens. Gewoon teruggeven aan de bezorgdienst. Zoeken zij maar uit wat zij er mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Retour naar pakjesdienst. Hun business, zij zoeken het maar uit.

[ Voor 74% gewijzigd door demichel op 01-03-2017 09:30 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:27
TS wil proberen het juiste te doen en iedereen roept stuur maar naar de pakketdienst? Jammer.

@TS ik heb helaas geen oplossing voor je behalve het contact opnemen met Apple. Maar respect voor wat je probeert te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-04 21:29
demichel schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 09:26:
Retour naar pakjesdienst. Hun business, zij zoeken het maar uit.
Nee, lekker zelf houden, maar melding doen bij de pakketdienst en apple. En wellicht bij de politie, al weet ik niet of dat de juiste instantie is. Dan ben jij ingedekt voor goede trouw, heb je dr alles aan gedaan om m terug te bezorgen en kun je m na een jaar verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:44

Yucon

*broem*

Hoe zien de mensen die roepen 'terug naar de bezorgdienst' dat precies voor zich? Niet dat ik het ooit geprobeerd heb, maar dat soort organisaties kennende gaat het je niet eens lukken om ze zo ver te krijgen dat ding weer aan te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-04 10:58
Goed dat je je zo inzet voor iets wat jouw probleem niet is. Maar met alle respect, als je weet welke account aan het toestel hing/hangt dan zegt dat nog steeds niet per se iets over de rechtmatige eigenaar. Tuurlijk grote kans van wel, maar hoeft niet.

Hier moet je je niet in willen mengen, niet aan jou om te bepalen wie de rechtmatige eigenaar is. Probleem voor de pakketdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Volgens mij is Apple de enige partij die in staat is te achterhalen wie de (oorspronkelijke) eigenaar van die iPhone is. De pakketdienst heeft zijn best gedaan, maar kan met zowel aan de verzend- als aan de ontvangstzijde een fout adres weinig doen. Voor de politie is er denk ik sowieso geen probleem, tenzij dat toestel als gestolen geregistreerd staat. Geen idee of ze dan de nodige moeite doen om een binnengebracht toestel met die melding te linken.

Blijf het wel een beetje een louche verhaal vinden. Niet dat ik de TS niet geloof, maar als ik een object van meer dan 200 of 300 euro verstuur, doe ik dat normaal verzekerd en ik zorg er altijd voor dat er binnenin nog een tweede blad zit met (geprinte) namen, adressen en telefoonnummers van afzender en bestemmeling om er zeker van te zijn dat zelfs als er iets misloopt met het pakket waardoor het originele label onleesbaar zou worden, het na openen door de pakketdienst toch nog op z'n plaats kan geraken.

Hier lijkt het op een of andere manier niet de bedoeling dat de afzender te traceren is, wat mij doet vermoeden dat de afzender niet de eigenaar was. Ik zou Apple contacteren met de vraag of zij hem voor jou aan de (oorspronkelijke) eigenaar willen terugbezorgen. Dan heb jij gedaan wat je kon en voor hen is dat nog wat positieve marketing, dus ik vermoed dat ze dat wel gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:27
Ik was benieuwd of en hoe je dit nu hebt opgelost?
Pagina: 1