Speaker systeem met wijde sweet spot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraWee
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-03-2018
Hi,

M'n hele set-up (mediaspeler, nas, tv) thuis is al bijna compleet.
Het enige wat ik nog mis is wat audio...

Na jaren met een Harman Kardon Sounsticks setje gedaan te hebben (en blij te zijn geweest met het design ;)), ben ik op zoek naar iets met wat meer power.
Dit kunnen actieve of passieve speakers zijn.
Zelf heb ik een voorkeur voor actieve, aangezien ik (nog) geen versterker heb (en bang ben dat ik zo de verkeerde koop...), maar ik hoor dat je je versterker ook met een dongel aan kan sluiten op wifi en dat vind ik een groot voordeel (versterker zal richting tv gaan, maar om te kunnen luisteren vanaf telefoon of laptop, lijkt dat me handig).

Ik weet hoe de Rokit KRK 6 klinken en die vind ik erg mooi / helder. Echter, aangezien het DJ monitors zijn hebben ze een kleine sweet spot.
Ik zoek dus iets met genoeg power en 'diepte' voor een vol, mooi geluid (voor 1 (hoge) woonkamer).

Budget: rond 200-250 euro (liefst incl. versterker indien nodig. 2e hands mag zeker!)
Alleen stereo of 2.1 is goed. Surround hoeft niet (wegens indeling woonkamer, bekabeling etc.)

Iemand tips? :)

[ Voor 9% gewijzigd door SaraWee op 27-02-2017 14:53 . Reden: Toevoegen specs (budget, stereo type) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-10 14:33
Wat is je budget? Moet het stereo zijn of wil je ook de optie voor surround? Wat wil je ermee? Voornamelijk films, muziek of combi?

De surround AV receivers van tegenwoordig zijn allemaal voorzien van wifi en veelal ook met spotify connect of apple airplay.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-10 19:07
afhankelijk van budget zou ik een goede versterker met 2 speakers of mogelijk een hele surround set kopen. Hoewel ik zelf voorstander ben van al het budget in stereo speakers steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:12
Naar mijn weten is er altijd maar 1 sweetspot, vandaar ook de naam. Om geluid goed te laten klinken is het altijd een samenspel van direct geluid, geluid via reflectie en de nagalm. Als deze drie goed op elkaar zijn afgestemd, heb je geluid zoals de fabrikant het bedoeld heeft. Door de reflecties is dit altijd maar 1 plek, omdat je door ergens anders te zitten, weer andere reflecties hebt. Perfect afstellen voor de ene plek, geeft onvermijdelijk een mindere afstelling voor een andere plek.

Wat je bedoeld is waarschijnlijk gewoon goed klinkende speakers. Door ze buiten de grenzen van het zitgedeelte te plaatsen klinkt het binnen het zitgedeelte meestal gewoon goed. Het nadeel van actieve speakers is dat deze meestal voor de pc bedoeld zijn, oftewel beluisteren van dichtbij. Ze missen vaak wat body bij een grotere afstand.

Er lijken wel wat meer actieve huiskamerspeakers te komen. De enige die ik uit eigen ervaring kan aanraden is de dali zensor 1ax (er is ook een vloerstaander de zensor 5ax). Ik heb zelf de passieve versie, maar denk dat de actieve gewoon gelijkwaardig klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraWee
  • Laatst online: 03-03-2018
Ah, sorry, een budget en wat meer specs waren misschien wel handig geweest. Ik heb even wat aangepast in de topic start...

Wel bedankt voor alle reacties.
Mijn 'angst' is alleen dat, wanneer ik een actief 'pc-speakersetje' koop, het geluid niet 'kamervullend' zal zijn.
Ik weet niet of dit alleen ligt aan het vermogen of dus ook aan de 'sweet spot'/verspreiding van het geluid: ik dacht dat monitors gewoon weinig 'oppervlak' vullen, aangezien ze gemaakt zijn om 1 persoon van het juiste geluid te voorzien.
Daarom wilde ik graag advies / tips. Zijn bv grotere kasten aan te raden?

[ Voor 66% gewijzigd door SaraWee op 27-02-2017 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-10 14:33
Monitors of boekenplank speakers kunnen zeker wel een aardige ruimte van geluid voorzien. Een vloerstaande speaker heeft veelal meer body, grotere woofers, waardoor die beter in staat zijn om meer laag weer te geven als boekenplankspeakers.

Met jouw budget zou ik tweedehands gaan bekijken.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-10 21:05
200 tot 250 euro is geen heel erg ruim budget, voor dat budget koop je nieuw geen 2 boekenplank speakers en een receiver of 2 actieve luidsprekers die het waard zijn later uit te bouwen naar een volledige 5.1 set.

Iets om ook nog rekening mee te houden is het feit dat 2.0 en 2.1 nog wel te doen zijn met actieve luidsprekers, meer wordt lastiger zonder het extra geld dat je voor actieve luidsprekers betaald over de balk te smijten. Lees: waarschijnlijk alsnog een receiver kopen om de signalen naar alle luidsprekers te krijgen.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
  • Laatst online: 08:55
Tweedehands is heel erg goed te doen met dit budget!

Je zal je gewoon suf moeten zoeken op MP bijvoorbeeld, gewoon in de categorie Audio -> Luidsprekers en de categorie Audio -> Versterks en receivers. De rest van parameters mag je vervolgens zelf invullen.

Ik zou met dit geld gaan voor een fatsoenlijke 2.0 set.

Dit heb ik letterlijk in 5 minuten gevonden, om een impressie te geven wat er mogelijk is:
Speakers : Kef Q50
Versterker: Pioneer A705R

Je zal misschien denken: wat een oude meuk. Maar dat is het mooie aan speakers en in zekere mate ook met versterkers: een beetje kwaliteitsspul gaat decennia mee. Zo komen mijn speakers en versterker ergens uit de jaren '80 en die draaien prima.

Ik zou zeggen, veel zoek en google-plezier, je kan vast wat moois vinden!

Psst: deze op GOT aanwezig FAQ kan je heel erg helpen te bepalen wat je wilt

[ Voor 6% gewijzigd door Micktator op 27-02-2017 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-10 11:53

JTfoto

Work hard

Als je er de tijd voor hebt zou ik nog wat langer doorsparen. Als je op lange termijn misschien overweegt voor een goede 2.0 set te gaan is dat zeker wel de moeite waard.
Ik zelf ben ook de hele tijd naar iets betere en duurdere speakers overgestapt, maar het is nu wel helder dat een duurdere investering zeker loont op het gebied van geluidskwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pindaman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-10 08:32
Van soundsticks over gegaan naar een setje xf6t staanders met een cx60.
Zeker aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
pindaman schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 09:49:
Van soundsticks over gegaan naar een setje xf6t staanders met een cx60.
Zeker aan te raden.
Ruim over budget.
SaraWee schreef op maandag 27 februari 2017 @ 14:00:
Budget: rond 200-250 euro (liefst incl. versterker indien nodig. 2e hands mag zeker!)
Maar maakt niet veel meer uit denk ik, TS SaraWee doet hier al van 27 Februari niet meer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-10 19:57
LA-384 schreef op maandag 27 februari 2017 @ 14:35:
Naar mijn weten is er altijd maar 1 sweetspot, vandaar ook de naam. Om geluid goed te laten klinken is het altijd een samenspel van direct geluid, geluid via reflectie en de nagalm. Als deze drie goed op elkaar zijn afgestemd, heb je geluid zoals de fabrikant het bedoeld heeft. Door de reflecties is dit altijd maar 1 plek, omdat je door ergens anders te zitten, weer andere reflecties hebt. Perfect afstellen voor de ene plek, geeft onvermijdelijk een mindere afstelling voor een andere plek.

Wat je bedoeld is waarschijnlijk gewoon goed klinkende speakers. Door ze buiten de grenzen van het zitgedeelte te plaatsen klinkt het binnen het zitgedeelte meestal gewoon goed. Het nadeel van actieve speakers is dat deze meestal voor de pc bedoeld zijn, oftewel beluisteren van dichtbij. Ze missen vaak wat body bij een grotere afstand.

Er lijken wel wat meer actieve huiskamerspeakers te komen. De enige die ik uit eigen ervaring kan aanraden is de dali zensor 1ax (er is ook een vloerstaander de zensor 5ax). Ik heb zelf de passieve versie, maar denk dat de actieve gewoon gelijkwaardig klinkt.
Dat is niet helemaal waar dat er maar 1 sweet spot is, ik heb een set Tannoy revolution dc6t staan en die heeft idd echt maar 1 sweet spot, maar wel een erg goede plaatsing en detaillering van instrumenten en zang. Als ik mijn rear speakers gebruik als front speakers de Tannoy revolution DC4 merk je dat de zitpositie iets minder kritisch komt maar de plaatsing van de instrumenten en zang ook iets minder zuiver is.

Het een en ander heeft ook te maken met de afstraling van de speakers.

Voor dat bedrag is er echt wel wat moois te krijgen, ik zou alleen niet persee naar alleen vloerstaanders kijken, de DC4 zijn 2 weg met een 4 inch woofer en geven in een kamer van 30m2 echt een verbazing wekkend vol geluid. Je kan beter een kwalitatief hoge boekenplankspeaker kopen dan een matige vloerstaander.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Pagina: 1