Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-04 14:45
In hoeverre mag je de pomp van een Hydro 115i horen?

Sinds 2 dagen in bezit en duidelijk hoorbaar boven de fans van de pc.

Ik kom van een H60i en die hoorde ik niet.

Voor ik deze retour stuur hoor ik graag de mening/ervaring van een paar gebruikers.

T.I.A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Zie ook: Pompsnelheid aanpassen h100i v2 oplossing? om het toerental van de pomp te verlagen.

[ Voor 5% gewijzigd door GoT op 26-02-2017 21:57 ]

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
ScooBY_DoO schreef op zondag 26 februari 2017 @ 21:52:
In hoeverre mag je de pomp van een Hydro 115i horen?

Sinds 2 dagen in bezit en duidelijk hoorbaar boven de fans van de pc.

Ik kom van een H60i en die hoorde ik niet.

Voor ik deze retour stuur hoor ik graag de mening/ervaring van een paar gebruikers.

T.I.A.
Met de kast open hoor ik de pomp een beetje. Maar dat zou ik niet als geratel omschrijven. Ik hoor de pomp zeker niet boven de fans uit.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
BillSpaarbank schreef op maandag 27 februari 2017 @ 08:04:
[...]

Met de kast open hoor ik de pomp een beetje. Maar dat zou ik niet als geratel omschrijven. Ik hoor de pomp zeker niet boven de fans uit.
Hangt volledig af van het aantal RPM van je fans natuurlijk. Als je fans constant op 800+ RPM draaien zal je inderdaad geen pomp kunnen horen.

Ik heb een NZXT X42 met Noctua fans die op 400-500 RPM draaien en dan hoor ik ook de pomp geluid maken. Je moet je realiseren dat je voor iets meer dan 100 piek een pomp, radiator, slangen, koelbok, fan(s) en koelvloeistof inéén hebt.. De pomp in de meeste AIO setjes is dus niet je-van-het helaas :) Je kan wat spelen met de software en kijken wanneer het pompgeluid het meest te 'verdragen' is.

Uit mijn ervaring is een goede luchtkoeler doorgaans stiller dan een AIO set. Wil je waterkoeling met volledige stilte dan zal je voor een custom loop met D5 (PWM) pomp moeten gaan, die dingen zijn echt onhoorbaar stil.. Maar wel prijzig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
stin00 schreef op maandag 27 februari 2017 @ 15:34:
[...]

Hangt volledig af van het aantal RPM van je fans natuurlijk. Als je fans constant op 800+ RPM draaien zal je inderdaad geen pomp kunnen horen.

Ik heb een NZXT X42 met Noctua fans die op 400-500 RPM draaien en dan hoor ik ook de pomp geluid maken. Je moet je realiseren dat je voor iets meer dan 100 piek een pomp, radiator, slangen, koelbok, fan(s) en koelvloeistof inéén hebt.. De pomp in de meeste AIO setjes is dus niet je-van-het helaas :) Je kan wat spelen met de software en kijken wanneer het pompgeluid het meest te 'verdragen' is.

Uit mijn ervaring is een goede luchtkoeler doorgaans stiller dan een AIO set. Wil je waterkoeling met volledige stilte dan zal je voor een custom loop met D5 (PWM) pomp moeten gaan, die dingen zijn echt onhoorbaar stil.. Maar wel prijzig :D
De 115i is 150 pieken, ik vind dat "best betaald" voor een cpu cooler.

Ik heb 3 H60i sets gehad en allemaal fluisterstil.

Dat ik de pomp iets zou horen is tot daar aan toe maar het ratelende geluid baart me meer zorgen.

Ik zal straks eens kijken of het aanpassen van het toerental invloed heeft daarop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
ScooBY_DoO schreef op maandag 27 februari 2017 @ 15:50:
[...]
De 115i is 150 pieken, ik vind dat "best betaald" voor een cpu cooler.

Ik heb 3 H60i sets gehad en allemaal fluisterstil.

Dat ik de pomp iets zou horen is tot daar aan toe maar het ratelende geluid baart me meer zorgen.

Ik zal straks eens kijken of het aanpassen van het toerental invloed heeft daarop.
Hmm fair enough. Ik heb zelf redelijk wat ervaring met AIO setjes, waaronder de NZXT X41, X61 en X42. Van Corsair de H100i en H110i GT. De NZXT veries ratelden allemaal wel in meerdere of mindere mate, de pompen van Corsairr varianten maakten meer een zoemend geluid. Daarbij was het opvallend dat in Corsair link de optie 'Performance' beter/prettiger klonk dan 'Silent mode'.

Maar aangezien je H60i's allemaal fluisterstil waren heb je nu of een brakke pomp of er is een instelling niet helemaal lekker. Aangezien je genoeg ervaring hebt met AIO waterkoelingestjes is de kans op een foute instelling zeer klein, maar wie weet.

Op welke fanheader is je pomp aangesloten? :)

[ Voor 7% gewijzigd door stin00 op 27-02-2017 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
Ik heb een msi z270 carbon met een aparte pompheader.

Volgens mij is die ook instelbaar.

Ik heb eerder geen last gehad van de pompen en ook corsair link nooit gebruikt omdat dat niet goed zou werken.

[Edit]

Het zal wel aan mij liggen maar ik krijg die pomp helemaal niet getuned...

Zowel in bios als in MSI command center loopt de pomp op 1450rpm.
Ongeacht welke setting ik aanpas, er gebeurd niets.
Ook zojuist van de pomp-header naar cpu-fan1-header geswitched, zelfde verhaal.

[ Voor 41% gewijzigd door ScooBY_DoO op 27-02-2017 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

PWM mode ipv DC mode ?
PWM blijft het op 12V.
Zie ook: GoT in "Pompsnelheid aanpassen h100i v2 oplossing?"

Edit: Zie pagina 37 in je handleiding.
Zowel CPU en Pump Fan zijn PWM only.
Alleen SYS_FAN1/ SYS_FAN2/ SYS_FAN3/ SYS_FAN4 heb je DC mode.
En je dient in je BIOS nog wel in te stellen op DC mode.
Gevalletje: RTFM !

[ Voor 46% gewijzigd door GoT op 27-02-2017 22:19 ]

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
RTFM.... Sure... Pagina 37? Dat zijn DRAM voltages. Op pagina 23 staan de DC voltages voor de sys-fans.

Ik heb direct jouw post bekeken en daar staat: ''Pomp heb ik aangesloten op de CPU fan.''
Nu zul jij wellicht een ander moederbord hebben maar die zin nodigt mij niet uit om in mijn manual te gaan zoeken naar DC-voltages.

Anyhow,

In BIOS staat DC mode aan. De pomp is aangesloten op SYS-FAN 1, alles wat ik probeer, hij blijft exact op 1450rpm draaien.
Zowel in de bios als in Command center, zowel via manual mode, full speed etc, er gebeurd niets.

Maybe rewrite TFM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Wat is de reden dat je de link software niet wilt gebruiken?

Ik heb de pomp op de CPU header aangesloten en de fans op de pomp. De link software regelt netjes de snelheid van de pomp en de fans.

In balanced mode draait deze rond de 1950rpm en op volle snelheid 2950rpm.

1450rpm lijkt me aan de lage kant voor de pomp.

Als je de Link software niet gebruikt en de pomp op de pumpheader aansluit moet je de curve in de BIOS kunnen regelen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
BillSpaarbank schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 09:29:
Wat is de reden dat je de link software niet wilt gebruiken?

Ik heb de pomp op de CPU header aangesloten en de fans op de pomp. De link software regelt netjes de snelheid van de pomp en de fans.

In balanced mode draait deze rond de 1950rpm en op volle snelheid 2950rpm.

1450rpm lijkt me aan de lage kant voor de pomp.

Als je de Link software niet gebruikt en de pomp op de pumpheader aansluit moet je de curve in de BIOS kunnen regelen toch?
Daar ik in de reviews een hoop negatieve uitspraken had gelezen, ik ervan uit ging dat ik inderdaad via BIOS of MSI's eigen software de fans/pomp kon instellen en ik een USB-header op moest geven om corsair link aan te sluiten had ik in 1e instantie ervoor gekozen dit niet te gebruiken.

Heb het nu toch even aangesloten en het eerste wat opvalt is dat de toeren totaal niet overeenkomen (Link vs MSI command center). Vandaar de 1450rpm.

Ik heb nu beide op quiet gezet via link en dit scheelt behoorlijk.
Even de temperaturen in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• junneh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:58
De pomp heeft altijd 12v nodig. anders gaat deze ratelen, dus geen fancurve en het liefst de header op PWM, zodat je zeker weet dat deze altijd 12v krijgt. Dit staat overigens ook duidelijk uitgelegd in de manual. De pomp "undervolten" komt ook niet ten goede vd levensduur. Dit is dus wel een gevalletje van rtfm. (Ik snap niet waarom ze er bij Asetek nog steeds geen sata voedings connector aanhangen, is heel dit probleem opgelost)

Mocht je pomp nog steeds ratelen hierna, is er meer aan de hand, je kan evt de unit wat schudden om luchtbellen eruit te krijgen (terwijl de pomp draait)

Verder via LINK: Qiuet mode voldoet prima, de performance mode zal weinig schelen in temperatuur.

Verder zijn de H60 setjes gemaakt door CoolIT, en de h115i door Asetek. (OEM). Met de Asetek zijn helaas vaker klachten over pompgeluiden/kapotte pompen. (neit dat de CoolIT units nu heel stil zijn, maar oke)

Verder wil Link nog wel eens niet werken/de unit niet herkennen in geval van een Asetek OEM unit. Dit omdat de software eigenlijk ontwikkeld was icm CoolIT units. Hier komen de meeste van die slechte reviews door.

Verder is de rpm die je ziet niet de pump rpm, de Asetek units geven de pump rpm niet door, maar de fan rpm (weer een rare asetek constructie)

Op het Corsair forum is bovenstaande info in uitgebreidere variant te vinden.

[ Voor 58% gewijzigd door junneh op 28-02-2017 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
junneh schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 13:14:
De pomp heeft altijd 12v nodig. anders gaat deze ratelen, dus geen fancurve en het liefst de header op PWM, zodat je zeker weet dat deze altijd 12v krijgt. Dit staat overigens ook duidelijk uitgelegd in de manual. De pomp "undervolten" komt ook niet ten goede vd levensduur. Dit is dus wel een gevalletje van rtfm. (Ik snap niet waarom ze er bij Asetek nog steeds geen sata voedings connector aanhangen, is heel dit probleem opgelost)

Bedankt voor je inbreng, ik draai ook niet undervolted. Op quiet zetten is voor nu afdoende.
Ook hier weer een RTFM.... Waar is die manual dan? Er zit een quickstartguide bij en dat is ook het enige dat bij corsair te downloaden is...?

Mocht je pomp nog steeds ratelen hierna, is er meer aan de hand, je kan evt de unit wat schudden om luchtbellen eruit te krijgen (terwijl de pomp draait)

Verder via LINK: Qiuet mode voldoet prima, de performance mode zal weinig schelen in temperatuur.

Klopt!

Verder zijn de H60 setjes gemaakt door CoolIT, en de h115i door Asetek. (OEM). Met de Asetek zijn helaas vaker klachten over pompgeluiden/kapotte pompen. (neit dat de CoolIT units nu heel stil zijn, maar oke)

Zover was ik niet gedoken in de materie maar ik neem het graag van je aan.

Verder wil Link nog wel eens niet werken/de unit niet herkennen in geval van een Asetek OEM unit. Dit omdat de software eigenlijk ontwikkeld was icm CoolIT units. Hier komen de meeste van die slechte reviews door.

Voorlopig werkt het, ook al kost het me een USB-header die ik liever niet had gemist.

Verder is de rpm die je ziet niet de pump rpm, de Asetek units geven de pump rpm niet door, maar de fan rpm (weer een rare asetek constructie)

Dit lijkt me dan weer stug want ik zie 2 verschillende rpm's, zowel van de pomp als van de fans. Beide zijn ook los instelbaar en de rpm's lopen prima mee.

Op het Corsair forum is bovenstaande info in uitgebreidere variant te vinden.

Ik hoop het niet nodig te hebben maar nogmaals dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• junneh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:58
"Verder is de rpm die je ziet niet de pump rpm, de Asetek units geven de pump rpm niet door, maar de fan rpm (weer een rare asetek constructie)"

Volgens mij is dit met de gen5 pumps van asetek wel opgelost inderdaad, bij de oudere GTX versies was dat echter niet zo.

Als je pomp op 12 volt draait en in quiet mode, kan ie helaas niet stiller worden als dat ie nu is. Bekend probleem met AIO's. Is ook logisch, want een goede custom pomp kost ongeveer net zoveel als een hele AIO :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
Kennelijk 8)

Vraag me nog wel af waar ik een volledig manual vind.....

Het valt nu alleszins mee, ik denk alleen dat ik nog een paar Noctua's neem om die van Corsair te vervangen, ook die zijn verre van stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
ScooBY_DoO schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 18:29:
Kennelijk 8)

Vraag me nog wel af waar ik een volledig manual vind.....

Het valt nu alleszins mee, ik denk alleen dat ik nog een paar Noctua's neem om die van Corsair te vervangen, ook die zijn verre van stil.
Ik heb de fans ook vervangen door noctua's. Dikke aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
BillSpaarbank schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 19:35:
[...]

Ik heb de fans ook vervangen door noctua's. Dikke aanrader.
Als ik het goed begrijp is de NF-A15 alleen geschikt voor 120mm montage en kan ik dus beter de NF-A14 nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
ScooBY_DoO schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 20:44:
[...]

Als ik het goed begrijp is de NF-A15 alleen geschikt voor 120mm montage en kan ik dus beter de NF-A14 nemen?
Ik heb deze pricewatch: Noctua NF-P14s redux-1500 PWM, 140mm

Pagina: 1