Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrokenny
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09-09 23:51
Goede nacht medetweakers.

Ik zal er later als het lukt een aan te raden is een uitgebreide uitleg over schrijven
Sinds een hele tijd heb ik wezen zoeken van hoe kan je de pompsnelheid van de h100i v2 aanpassen.

Sinds ik de Asus z170-a 2 maanden bezig vroeg ik me altijd af van hoe je de pompsnelheid kan aanpassen.
Het probleem zat hem in: of silent of performance maar niks tussenin of aanpasbaar.

Na flink wat zoeken en denken kwam ik er achter dat ik hem op smart/pwm kan zetten en zo de fancurve van m'n moederboard header kan aanpassen van de cpu pomp.
Dat betekent dus:
Of de voltage wordt minder waardoor de pomp minder kracht krijgt.
Of de pulsen worden minder waardoor dus ook de pomp minder kracht krijgt.
Naar mijn mening zijn het dus de pulsen naar de pomp op de pwm fanheader.

Na toch nog Corsair link te openen en de quiet preformance profiel te selecteren op maximaal voltage draait die bij m'n korte test op 1800 rpm.
Na wat zoeken op m'n fancurve van m'n moederboard kwam ik er achter dat als ik het profiel op 65 procent zet dat de pomp dan 1800 rpm gaat draaien.
Toen dus de fancurve aangepast van 65 procent op 40 grden naar 100procent op 60 graden.
de pompsnelheid is dus werdelijk aanpasbaar om het cirquit van de h100i v2 dus te undervolten.
zelf heb ik de fan spin up time en de spin down time aangepast naar 25seconden waardoor de pomp geen klap krijgt.

Maar:
Is dat dan ook aan te raden.........

Kenny ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Ik ben geen kenner van deze systemen.
Ik kan nergens vinden hoe het met de aansluiting van de motor zit. Als die geen tacho signaal geeft heb je geen controle over het werkelijke toerental. Als je dan op laag toerental draait zul je meer kans hebben dat de motor mss stopt/langzamer gaat lopen dan je wilt in vergelijking met altijd op full power draaien.
Of dat ooit tot problemen zal leiden weet ik niet. Normaal gesproken zal een lager toerental echter tot minder slijtage leiden.

[ Voor 8% gewijzigd door Veng7 op 17-10-2016 12:38 ]

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
ik weet dat op een ander forum iemand met het zelfde ''probleem'' zat
hij had ook de snelheid van de pomp terug gedraaid en maakte zich nu zorgen om de levensduur van de pomp

maar deze persoon heeft contact gehad met corsair en heeft het gesprek in de topic geplaatst.

hierin stond dat het terug draaien van de pompsnelheid geen probleem is. Echter het steeds plotseling wisselen van snelheid is niet erg prettig voor de pomp. het gesprek werd afgesloten met de kreet: mocht de pomp toch kapot gaan kan je altijd RMA aanvragen.

hopelijk heb je hier wat aan, kan het topic zo niet weer vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrokenny
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09-09 23:51
Oke hier als volgt een iets wat te late topic.

Ja het aansturen van de pomp heeft gewerkt.
Ja je kan doormiddel van adaptieve voltages de pomp aansturen.

Voordelen:
wanneer je cpu wat koeler is draait je pomp heel stil. zorg er wel voor dat je voltage hoog genoeg blijft je pomp te voeden.
Mijn voltage zat als laagst tussen de 60 en 70 procent.

Nadelen:
wanneer je cpu wat warmer wordt hoor je non stop je pomp harder en zachter draaien waardoor je het water door de pomp hoort lopen en meer geluid zal geven dan dat die stabiel op de zelfde snelheid blijft lopen.

Mijn conclusie:
laat je pomp op een gefixeerde snelheid lopen.
Je kan het doen maar ik heb hem nu op quiet mode laten lopen zonder de link software aan wat mij heel erg bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

inventaris: WhitePowah
Pomp heb ik aangesloten op de CPU fan.

Ik draai het al een tijdje op Manual DC mode in mijn BIOS:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kmjg2p1y6IyWbyv7bj10pYmo/full.jpg
PWM mode = pulsen
DC mode = voltage
Zet het dus op DC mode.
Ik kan het zelfs tot 40% zetten, dus 60% zit ik op een veilige marge.
Werkt prima, geen problemen met fluctuerende RPM, zelfs met stresstest haal ik de 65 °C niet eens en heel stil.

[ Voor 51% gewijzigd door GoT op 19-02-2017 07:51 ]

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.