Groepenkast nieuwbouwwoning: voorbereiden op PV-panelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgoe72
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-08 09:17
Mijn vraag

Eind van het jaar wordt gestart met de bouw van onze vrijstaande woning (780 m3). Aangezien ik deze zoveel mogelijk energieneutraal wil maken ga ik een groot aantal pv panelen installeren (rond de 30) icm warmtepomp ed.

Vraag: wat is wijsheid tav groepenkast. Meteen bij installatie laten uitbreiden naar 8 groepen? Ik wil in de badkamer een stoomgenerator (3 fasen) installeren. Zijn er andere tips tav elektrische installatie?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Ik vind 8 groepen zelfs aan de lage kant. Zou eerder denken aan het dubbele, wil je een beetje ruimbemeten zitten.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
3-fase WP
3-fase Omvormer

Dat zijn al 8 posities.

Ik heb 2 groepenkasten naast elkaar gehangen. :+

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:14
Uitbreiden naar 8? In mijn jaren 30 tussenwoning heb ik dr al 10 zitten... wasmachine, droger, oven, coocker, vaatwasser+magnetron zijn dr al 5...,

Ik zou zorgen dat als je veel pv legt, je vier groepen iig hebt voor die installatie.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-09 21:12

M2M

medicijnman

caspervc schreef op zondag 26 februari 2017 @ 20:40:
Uitbreiden naar 8? In mijn jaren 30 tussenwoning heb ik dr al 10 zitten... wasmachine, droger, oven, coocker, vaatwasser+magnetron zijn dr al 5...,

Ik zou zorgen dat als je veel pv legt, je vier groepen iig hebt voor die installatie.
en groepen zijn later nog wel uit te breiden, zolang je maar voldoende buizen *laat* leggen. Maar 8 is wel erg krap bemeten inderdaad...

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-09 10:12

BCM

Joepie.... Een greenfield!!!!!!!

In ongestructureerde volgorde:
*ZP - 3 fase, eventueel zonder aardlek.
* WP - 3 fase, incl aardlek.
* 3 aardlek schakelaars met 4 groepen moet voldoende zijn voor een huis.
* 1 aardlekautomaat voor de buitenverlichting / buitenstopcontacten
* 1 aardlekautomaat voor de schuur
* 1 aardlekautomaat voor de NAS/Switch/modem/router/ipcams/domoticaservers......(als er dan een aardlek uitklapt op de gewone groepen, blijft alles draaien.

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:01
BCM schreef op maandag 27 februari 2017 @ 09:07:
Joepie.... Een greenfield!!!!!!!

In ongestructureerde volgorde:
*ZP - 3 fase, eventueel zonder aardlek.
* WP - 3 fase, incl aardlek.
* 3 aardlek schakelaars met 4 groepen moet voldoende zijn voor een huis.
* 1 aardlekautomaat voor de buitenverlichting / buitenstopcontacten
* 1 aardlekautomaat voor de schuur
* 1 aardlekautomaat voor de NAS/Switch/modem/router/ipcams/domoticaservers......(als er dan een aardlek uitklapt op de gewone groepen, blijft alles draaien.
Zo ziet het er bij mij ook steeds meer uit :-) Dus als ik 'm 'greenfield' mocht knutselen werd het ook zo'n insteek.

Voor de duidelijkheid, je hebt dan 3 aardlek schakelaars met elk 4 groepen. 12 in totaal voor je woning alleen al. Dan de alamat + stop in 1 oplossing voor kwetsbaardere groepen zoals buitenstroom en/of je schuurtje. Losse alamat voor je 24/7 electronica zou kunnen, het klopt wel dat ik tot nu toe een keer of 2 iets doms deed met boren of een lamp wisselen en de aardlek eruit ging en dus ook de NAS etc uitviel. Gebeurt niet dagelijks dus.

Verder een hoofdschakelaar waarmee je alles in 1 keer uit kunt zetten en houd ruimte voor uitbreiding. Mijn kast was al onhandig vol, dus uitbreiden was niet reuzehandig.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:08
Lekker vol stoppen met groepen (allicht goedkoper om het achteraf te doen?) elke grote gebruiker op een eigen groep in elk geval. Bij voorkeur zelfs nog aardlekautomaten heb je helemaal geen gedonder meer ;)

Denk aan
- oven
- magnetron
- (keuken) boiler
- afwasmachine
- wasmachine
- droger
- zeker 2x WCD in de keuken op aparte groep (waterkoker, frituur, koffie etc)
- tuin (aparte aardlek of aardlek automaat)
- PV

Dat zijn al 9 groepen en dan nog je standaard, woonkamer + keuken, gang/trap, slaapkamers, badkamer etc.

Ga je ook electrisch koken? Zo nee trek dan in elk geval alvast een draad richting je kookplaat!

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dat is wel een geinig idee. Ik zie het nut niet zo in om nu 90 euro uit te geven aan een alamat voor iets wat sporadisch voorkomt, maar op de kosten van de bouw van een huis valt het wel mee dus is het zeker een leuke toevoeging 8) Voor het geld van die alamat heb je overigens ook wel een 700VA UPS die hetzelfde en meer bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Of je geeft "slechts" €27 euro uit:

https://www.groepenkastbe...ekautomaat-B-16A-30ma-1PN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
Gelijk ook een aansluiting voor bv een 11kW 3-fase aansluiting regelen :) #elektrischrijden

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-09 10:12

BCM

Bigs schreef op maandag 27 februari 2017 @ 16:09:
[...]
Dat is wel een geinig idee. Ik zie het nut niet zo in om nu 90 euro uit te geven aan een alamat voor iets wat sporadisch voorkomt, maar op de kosten van de bouw van een huis valt het wel mee dus is het zeker een leuke toevoeging 8) Voor het geld van die alamat heb je overigens ook wel een 700VA UPS die hetzelfde en meer bereikt.
Helaas is dat niet hetzelfde. Stel je bent niet thuis en de aardlek klapt eruit. Na een uurtje of wat is de UPS wel klaar. (bij mij althans wel!)
En een ABB Alamat is maar €60.

Cedo Nulli

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

En een UPS verstookt al €60 in een paar jaar aan laadverliezen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgoe72
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-08 09:17
Dank voor de reacties, kan ik zeker iets mee. Aannemer rekent 220,- extra per groep en dat lijkt me wel veel.
Ik laat in ieder geval voldoende loze leidingen leggen (90 euro p st....) en laat straks in eigen beheer een elektricien komen voor de uitbreiding. Enig idee wat de globale kosten zijn om van 6 naar 16 groepen te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

borgoe72 schreef op zondag 19 maart 2017 @ 03:00:
Dank voor de reacties, kan ik zeker iets mee. Aannemer rekent 220,- extra per groep en dat lijkt me wel veel.
Ik laat in ieder geval voldoende loze leidingen leggen (90 euro p st....) en laat straks in eigen beheer een elektricien komen voor de uitbreiding. Enig idee wat de globale kosten zijn om van 6 naar 16 groepen te gaan?
Pak em beet 25 a 30e aan materiaal per groep.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:20
[...]
Onlangs verhuisd en dit ook gelijk gerealiseerd. Heb te vaak gehad dat door een domme actie elders in huis de aardlekschakelaar eruit flapte en m'n domotica en NAS e.d. dus ook uitvielen. Heb eerder een UPS gehad, maar die gebruikt zelf ook stroom (4W continu in mijn geval) en toen ik hem echt nodig had viel hij uit omdat de batterij verrot was :S Heb nu een stopcontact in de meterkast die z'n eigen aardlekautomaat heeft :*) Oorzaak moet nu al buitenshuis liggen wil mijn NAS e.d. zonder stroom komen te zitten.
Leg er dan nog 3 euro bij en koop een gerenommeerd merk zoals 'ABB': https://www.sandervunderi...ekautomaat-16a-b-kar.html
Deze heb ik zelf net afgelopen week in de groepenkast geschroefd. Ga er nog eentje bijhalen zodat ik de schuur ook een eigen groep kan geven. Die EMAT is maar de vraag hoe betrouwbaar dat is, lijkt mij een B-merk (of zelfs C-merk) die misschien maar net aan de eisen voldoet.

Een losse automaat (in de volksmond 'groep') kost trouwens echt geen drol: https://www.sandervunderi...tieautomaat-b16-1p-n.html
Als je loze leidingen laat leggen dan is een nieuwe groep zo gemaakt.

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 19-03-2017 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
ThinkPadd schreef op zondag 19 maart 2017 @ 10:32:
[...]

Leg er dan nog 3 euro bij en koop een gerenommeerd merk zoals 'ABB': https://www.sandervunderi...ekautomaat-16a-b-kar.html
Deze heb ik zelf net afgelopen week in de groepenkast geschroefd. Ga er nog eentje bijhalen zodat ik de schuur ook een eigen groep kan geven. Die EMAT is maar de vraag hoe betrouwbaar dat is, lijkt mij een B-merk (of zelfs C-merk) die misschien maar net aan de eisen voldoet.

Een losse automaat (in de volksmond 'groep') kost trouwens echt geen drol: https://www.sandervunderi...tieautomaat-b16-1p-n.html
Als je loze leidingen laat leggen dan is een nieuwe groep zo gemaakt.
Tja dat blijft altijd een discussie punt maar een automaat met 5 jaar garantie, en div certificeringen lijkt mij prima. Misschien gaat hij wat minder lang mee maar hij zal toch echt wel veilig zijn.

Afbeeldingslocatie: http://upload.mattie-systems.nl/uploads/98171-capture.png
https://www.groepenkastbe...212lN87929LS633825zos.pdf

Pagina: 1