Western Digital data nog tee redden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PepijnS
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-01 14:22
Mijn vraag
Vorig jaar is mijn backup! schijf omgevallen, ja.. Ik had hem los staan met sata connecters etc.. Eindresultaat na een reboot kon ik hem niet meer vinden in disk manager, de header van mijn harde schijf maakte een krassend geluid, therefore heb ik hem opengemaakt en de header terug geschroefd naar begin positie. Ja, hij draait nog en maakt geen tikkend/krassend geluid meer.

Heb maar met vingers gekruisd gehoopt dat hij nog een teken van leven gaf naar mijn BIOS toe. Maar nee.

Op de harde schijf staat mijn wachtwoord managers master key, samen met mijn recovery woorden voor mijn blockchain Wallet.. Ik heb een heel jaar lang er geen aandacht aan besteed maar wil nog een poging wegen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- geen, mijn vraag aan jullie is dus wat ik moet proberen als begin. Ubuntu installeren op andere hdd om te zien of hij daar herkent wordt met extreem low level software?

Of moet ik juist iets van de hardware vervangen wordt lastig, de sticker van de hdd is weg. Ik meen me te herinneren dat het een relatief oude harde schijf is, van 500gb. En dat ik het serienummer kan vinden als iemand deze nodig heeft.

Gaat verdorie om 2 txt bestanden van nog geen MB bij elkaar. Het schijfje is niet gekrast, waarom zou men niet dit schijfje in een vervangend exemplaar kunnen doen? (Kan me er wat bij voorstellen)

Groet Pepijn

Alle reacties

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
PepijnS schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 12:08:
..., therefore heb ik hem opengemaakt en de header terug geschroefd naar begin positie. Ja, hij draait nog en maakt geen tikkend/krassend geluid meer.

...
:X

Bekeken zaak denk ik zo.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je hebt de originele bestanden niet meer? Wil je hier iets mee dan moet je het uitbesteden aan een professioneel recovery bedrijf. Wellicht kunnen die er nog wat mee via onderdelen transplantatie. Softwarematig ga je er geen succes meer op behalen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• PepijnS
@tweereactieshierboven dat dacht ik zelf jammer genoeg ook al. En tegelijkertijd dacht ik dat er wel een IT-junkie op Tweakers rondhangt die weet of er zonder 700 euro weg te leggen een alternatief is

Dit was juist mijn backup schijf die ik 1 uur lang in gebruik heb gehad om de originele schijf te herinstalleren, toen ik wat te drinken wilde pakken is deze omgedonderd..

[ Voor 36% gewijzigd door PepijnS op 22-02-2017 12:13 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

PepijnS schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 12:11:
@tweereactieshierboven dat dacht ik zelf jammer genoeg ook al. En tegelijkertijd dacht ik dat er wel een IT-junkie op Tweakers rondhangt die weet of er zonder 700 euro weg te leggen een alternatief is
Het probleem is dat het kleinste stofje al schade aan kan richten. Vandaar dat je een professionele cleanroom omgeving nodig hebt om met harde schijven te werken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• PepijnS
Dat wist ik toen ik het risico nam. Dus er is nu geen enkele manier om te proberen om geforceerd de geschreven bits te kopiëren?

Ondanks dit treurige verhaal ben ik heel blij voor de reacties binnen 2 minuten tijd! Top

[ Voor 26% gewijzigd door PepijnS op 22-02-2017 12:15 ]

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:01
Afbeeldingslocatie: https://common.ziffdavisinternet.com/encyclopedia_images/HEDCRASH.GIF

Nee, dat gaat je niet meer lukken. Openmaken van een HDD en niet in een cleanroom zitten = dode HDD.

• PepijnS
Jammer. Zal mijn verlies moeten accepteren..
Ik gooi hem nog eens in Ubuntu maar vrees indd het bovenstaande.

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-01 20:57
Jullie maken TS wel heel bang met het open maken van de schijf..

Een schijf kan nog prima werken na open maken zonder cleanroom. Je moet net even de mazzel hebben gehad dat er geen haar of té veel stof in is gevallen. Ik heb zelf ook een schijf kunnen redden door de kop weer in de beginstand te zetten en de schijf weer in te pluggen. We hebben de data er toen af kunnen halen en de schijf weg gemikt.

Al met al, heb je een gangbare schijf? Zoek dan een goedkoop controllertje en kijk of je `m aan de gang krijgt. We zitten hier op Tweakers, niet meteen bang zijn als het niet werkt na de eerste poging.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt Thematopic: Datarecovery nog eens doornemen.

Het jammere is dat je er zo ontzettend lang mee hebt gewacht, als je direct had geprobeerd om een datarecovery te doen op je originele disk, was de kans groot dat je daar nog wat van af had kunnen halen.

Als het belangrijke data is zou je een recovery bedrijf kunnen vragen. Niet goedkoop, maar dan is het afwegen wat je meer waard is; de data of die 700 euro.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Powergrim schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 12:26:
Jullie maken TS wel heel bang met het open maken van de schijf..

Een schijf kan nog prima werken na open maken zonder cleanroom. Je moet net even de mazzel hebben gehad dat er geen haar of té veel stof in is gevallen. Ik heb zelf ook een schijf kunnen redden door de kop weer in de beginstand te zetten en de schijf weer in te pluggen. We hebben de data er toen af kunnen halen en de schijf weg gemikt.

Al met al, heb je een gangbare schijf? Zoek dan een goedkoop controllertje en kijk of je `m aan de gang krijgt. We zitten hier op Tweakers, niet meteen bang zijn als het niet werkt na de eerste poging.
Je kan het natuurlijk altijd proberen, zeker als het alternatief is om de schijf weg te gooien. Echter moet je je er wel van bewust zijn dat dit juist meer schade aan kan richten. Dat is geen probleem als je enige alternatief de schijf weggooien is, dat is wel een probleem als je hem bij een professioneel bedrijf langs wilde brengen.

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:36

Rannasha

Does not compute.

PepijnS schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 12:19:
Jammer. Zal mijn verlies moeten accepteren..
Ik gooi hem nog eens in Ubuntu maar vrees indd het bovenstaande.
Als de schijf door de BIOS niet meer wordt herkend, dan zal een ander besturingssysteem ook niets uitmaken.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• PepijnS
@Powergrim, heb met latex hand schoentjes gewerkt, een schone torx 6 schroevendraaier en na het terugdraaien van de koppen indd direct weer afgesloten.
Leverde niks op, was er heel voorzichtig mee toen. Ik denk persoonlijk dat qua stof etc het nog wel meevalt. Dat hij nog steeds weg te brengen is.

Nadeel is de prijs, evenredig aan het geld in de blockchain Wallet die ik terug wil.

Ik heb tientallen schijven liggen. En ik denk dat ik hem morgen na nog even nadenken hem serieus nog een keer inplug, heb nu een hoop meer ervaring dan één jaar geleden.

Verder was dataherstel op originele schijf geen optie meer. Schijf partitie was verwijderd, met urandom alles overschreven en geformatteerd om als svn schijf te draaien. Weinig kans om die txt bestanden terug te vinden.

Alternatief is inderdaad weggooien, dat gaat niet gebeuren.

Om terug te komen op Powergrim, ik denk niet dat de connector gefaald heeft. Maar de head.
Pagina: 1