Laptop voor Autocad, Archicad en 3D Max

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GraFX
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-08 12:11

GraFX

The Bartender

Topicstarter
Beste mede-Tweakers,

Voor mijn (in het buitenland wonende) vriendin zoek ik advies voor een nieuwe laptop. Zij studeert architecture (bouwkunde) aan de universiteit en gebruikt programma's als Autocad, Archicad en 3d Max dagelijks. Ze is inmiddels toe aan een nieuwe laptop en aangezien ik (en zij) te weinig kennis heb van de eisen die deze programma's stellen vraag ik jullie om advies.

Wat ga je met je laptop doen?
De laptop zal vooral gebruikt worden voor programma's als Autocad, Archicad, 3d Max en Adobe Photoshop. Voor het renderen van modellen en maken van designs e.d.

Wat is je budget?
Maximaal 1000 euro Rond de 1500 euro, evt. maximaal 2000 euro, maar liever minder.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, constant. De voorkeur gaat uit naar een laptop die niet te zwaar is. Haar huidige laptop weegt 3,8 kilo, dat is teveel.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen Mac OSX, maar Windows.
Minimaal 15 inch scherm.
Een SSD (en evt. een hdd voor extra opslag).
Verder maakt het merk niet uit. Zolang het geen onbekend merk is en goed verkrijgbaar is.

Ik las in dit topic dat voor een programma als Autocad een Nvidia 960M voldoende is?
Graag hoor ik jullie advies/ervaringen! :)

[ Voor 2% gewijzigd door GraFX op 21-02-2017 21:38 . Reden: budget aangepast na overleg ]

Comfort is the enemy of achievement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
GraFX schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:45:
Wat ga je met je laptop doen?
De laptop zal vooral gebruikt worden voor programma's als Autocad, Archicad, 3d Max en Adobe Photoshop. Voor het renderen van modellen en maken van designs e.d.

Wat is je budget?
Maximaal 1000 euro.
Dat budget is te klein voor een workstation laptop. Een GTX 960 zou ik niet nemen, die zijn nu behoorlijk verouderd aan het raken. De GTX 1060 is nu ook al enige tijd beschikbaar, alhoewel die laptops niet in je budget passen nog.

Kan je vriendin niet een laptop kopen via haar onderwijs instituut? In Nederland zie je dat vaker, studenten kunnen tegen een veel lagere prijs dan aan een laptop komen die bij hun studie past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:40
Voor AutoCAD zou ik een processor nemen die een hoge kloksnelheid heeft. ACAD gebruikt maar nauwelijks meerdere threads, doet vrijwel alles op één core. Ook de Hardware Acceleration stelt niet zoveel voor.

3ds MAX is een ander verhaal, daar wil je natuurlijk wel een goede grafische kaart voor hebben.

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Ik zou inderdaad eens zien wat de unief daar zélf aanbied. Veelal kun je via hen een laptop aanschaffen welke min of meer de specs hebben die nodig zijn. Veelal ook voor een beschaafde prijs.

Voor 1000 Euro is het inderdaad krap. Xps valt erbuiten, een BTO voor die prijs met goede specs is ook al aan de krappe kant. zoals CMD zegt, de 960 zou het kunnen maar is al een oud beestje en de nieuwe 1060 is zeker het geld waard in de upgrade. Workstations zijn al zeker buiten bereik die beginnen ook veelal pas bij de 1500 (dell, lenovo, hp) SSD is ook in deze tijd eigenlijk wel de standaard, neem daarnaast een externe schuif om ook dingen op te kunnen zetten. T1 van samsung is een behoorlijk leuk ding daarvoor en betaalbaar. Geheugen lijkt me in dat soort programma's ook van belang dus 8GB kan al aan de krappe kant zijn. Nu is dat veelal zelf in te bouwen dus bespaar je daar kosten op.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GraFX

GraFX

The Bartender

Topicstarter
Beste allen,

Dank voor het advies. Ik heb het met haar overlegd. Ze heeft geen mogelijkheid tot een laptopprogramma via haar universiteit. Ze heeft tevens kenbaar gemaakt dat haar budget toch hoger ligt, namelijk rond de 1500 euro. Evt. richting de 2000, maar liever niet natuurlijk.

Wellicht dat jullie het advies kunnen herzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devaqto
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-09 21:28
Misschien een tweedehandse Zbook op de kop tikken?
V&A aangeboden: HP ZBook Studio G3 T7W01EA

Heb er ook een gehad, gemaakt voor architecten. Compact en snel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Karizma schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 09:28:
Misschien een tweedehandse Zbook op de kop tikken?
V&A aangeboden: HP ZBook Studio G3 T7W01EA

Heb er ook een gehad, gemaakt voor architecten. Compact en snel ;)
Lijkt me een goede keuze! Zelf er extra ram inzetten/laten inzetten en je hebt een zeer goede laptop :) Bezit zelf een 15" zbook g3 en dat is verreweg mijn favoriete laptop tot op heden. Zeer goede bouwkwaliteit en pakt alles wat ik naar hem toe gooi. Het toetsenbord is ook heel erg goed.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GraFX

GraFX

The Bartender

Topicstarter
Dank heren.

Zelf kwam ik op dit lijstje uit:
Asus ROG GL502VM
MSI GE62VR 6RF
HP ZBook 15 G3 T7V53ET

Omdat ze in het buitenland woont kan ze natuurlijk niet via V&A kopen. Mogelijk dat ik het voor haar voor kan schieten als ze dat wil. Zo niet, meningen over de door mij gegeven opties?

Ik las wel hier op Tweakers dat de ZBook Studio veel problemen heeft met warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GraFX schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 19:50:
Dank heren.

Zelf kwam ik op dit lijstje uit:
Asus ROG GL502VM
MSI GE62VR 6RF
HP ZBook 15 G3 T7V53ET

Omdat ze in het buitenland woont kan ze natuurlijk niet via V&A kopen. Mogelijk dat ik het voor haar voor kan schieten als ze dat wil. Zo niet, meningen over de door mij gegeven opties?

Ik las wel hier op Tweakers dat de ZBook Studio veel problemen heeft met warmte.
MSI Apache pro....zonder twijfel! Ook het meeste geheugen van de 3.
Pagina: 1