Wat is in ieder geval een veilige oc gtx760 msi AIB?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 776095

Topicstarter
Ik herrinerde me net dat ik mijn gtx760 van msi nooit heb overgeklokt. Wat is een veilige overklok? Met max temp en power target+ max 80% fan kreeg ik niet de gewenste resultaten, maar met +150mhz geheugen en +100mhz kreeg ik een aanzienlijke framerate boost in dirt 3 1080p max settings en 8xMSAA en had ik geen artefacten. Is dat normaal? kan ik zonder testen nog hoger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:20

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar OC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oh ja, die past eigenlijk beter en was ik eigenlijk al vergeten. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wat is een veilige overklok?
Dat is voor iedere CPU en GPU anders. De ene wil nog geen 50MHz harder en de andere doet makkelijk 200MHz. Je zal dit toch echt zelf moeten uitzoeken. Er is geen garantie bij overklokken. Gewoon langzaam omhoog en veel testen is de enige manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
PilatuS schreef op zondag 19 februari 2017 @ 21:58:
[...]

Dat is voor iedere CPU en GPU anders. De ene wil nog geen 50MHz harder en de andere doet makkelijk 200MHz. Je zal dit toch echt zelf moeten uitzoeken. Er is geen garantie bij overklokken. Gewoon langzaam omhoog en veel testen is de enige manier.
Ok, maar als ik power target op max zet en manual voltage uit, regelt afterburner dan het voltage voor me?

Ik heb in ieder geval een redelijke chip, want meteen 100mhz op core clock erbij was geen enkel probleem! Fan speed ging tot 60% daarmee en temperatuur kwam niet eens in de buurt van de 95 graden celsius limiet op afterburner. Denk dat ik in ieder geval niet verder zal gaan dan +200mhz core en +250mhz geheugen. Geen idee wat ik echt kan halen, maar +200mhz zou leuk zijn.

Is dirt 3 een goed programma om in te testen? En project cars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

561369

Als je dit nou even doorleest: Algemeen GPU Overclock Topic #1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Anoniem: 776095 schreef op zondag 19 februari 2017 @ 23:17:
[...]
Is dirt 3 een goed programma om in te testen? En project cars?
Nee.

De enige goede test is een programma wat de CPU of GPU 100% belast. Tijdens een game kom je vaak genoeg niet op constant 100% dus weet je niet of het stabiel is. Voor GPU's is Furmark een goede test en voor CPU's is LinX of Prime95 goed. Als je de boel niet voor langere tijd 100% belast weet je niet of een OC stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
PilatuS schreef op maandag 20 februari 2017 @ 15:09:
[...]

Nee.

De enige goede test is een programma wat de CPU of GPU 100% belast. Tijdens een game kom je vaak genoeg niet op constant 100% dus weet je niet of het stabiel is. Voor GPU's is Furmark een goede test en voor CPU's is LinX of Prime95 goed. Als je de boel niet voor langere tijd 100% belast weet je niet of een OC stabiel is.
Heb na heaven en furmark testen overduidelijk een stabiele overklok van +125mhz core en +400mhz geheugen met 80% tdp max en geeneens 60 graden celsius. Is het een goed idee nog verder over te klokken, of kan ik het beter hierbij laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Je kan prima verder gaan. Waar precies de max zit kan alleen jij uitzoeken. Het is handig om dan in kleine stapjes van 10 of 20MHz verder te gaan en bij iedere stap uitgebreid te testen. Gebruik ook 3DMark om te testen want een onstabiele overklok kan leiden tot een lagere score. In Furmark kan alles stabiel zijn maar de 3DMark score gaat omlaag. Dit kost een hoop tijd maar is de enige manier om een stabiele max te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
PilatuS schreef op maandag 20 februari 2017 @ 15:09:
[...]

Nee.

wat een slecht advies ten eerste is furmark een vrm killer op menig stock gpu nog maar niet tespreken over overclocked gpu's de load is zo onrealistisch hoog dat alles aan stront gaat (kaart zomaar warmer als 100% usage ingame) ook is het geen goeie stabiliteidstest je max furmark oc knalt er ingame in de eerste 5 minuten grandioos hard uit

Dat kan wel wat vriendelijker...

[ Voor 3% gewijzigd door Rone op 22-02-2017 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-07 11:19

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

maks11223344 schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 00:31:
[...]

wat een slecht advies ten eerste is furmark een vrm killer op menig stock gpu nog maar niet tespreken over overclocked gpu's de load is zo onrealistisch hoog dat alles aan stront gaat (kaart zomaar warmer als 100% usage ingame) ook is het geen goeie stabiliteidstest je max furmark oc knalt er ingame in de eerste 5 minuten grandioos hard uit
Buiten dat je ongelijk hebt (immers, ik moet de eerste GPU nog meemaken die zijn VRM's aan gort helpt tijdens een Furmark sessie), en dat het juist wel één goede manier is om de stabiliteit te testen (dus, gebruik meerdere programma's en games om te testen), en dat het geen onrealistische load is (immers, de load is er, en er zal dus vast ergens een scenario zijn waarin dat voor komt), is overclocken altijd een risico.

Met Furmark kijk je gewoon hoe je koeling de meest extreme situaties kan houden, als je zo rond de 75-80 graden zit na een half uur Furmark, dan weet je dat je in de meeste andere situaties genoeg koelingscapaciteit hebt.

Ik heb tot nu toe 1 GPU en 1 CPU gesloopt met overclocken, alle twee min of meer door warmte. De Asus 280X DCII had geen actieve VRM of geheugenchip koeling en stierf dus aan kapotte geheugenchips (tijdens een niet eens zo intensieve game, en die temps waren bovendien niet uit te lezen), en een AMD FX8320 vond het na 2 jaar op 4.6Ghz en 1.55V wel welletjes ondanks zijn koele waterdak. Ga je puur met je clocks omhoog, zal er niet snel iets gebeuren. Mhz'en erbij werkt lineair op het stroomverbruik, extra voltage werkt kwadratisch. En daar zit dus je pijnpunt, een CPU maar 0.05V meer geven kan resulteren in een temperatuurverschil van een graad of 10-15. Dát is wat vooral 'gevaarlijk' is aan overclocken, het overvolten.

Accepteer je het risico van overvolten? Ga vooral je gang :) Ik heb zowel de CPU als GPU onder garantie vervangen gekregen, en dus zelfs voor meer kunnen verkopen omdat ze nieuw waren haha. Een fabrikant kan niet (of ja, meestal niet, de geleerden zijn er nog niet uit) zien of jij met de clocks hebt zitten kloten. Zet je 4V op een Kaby Lake CPU dan zal 'ie direct doorbranden. Dat zul je fysiek (onder de TIM) waarschijnlijk wel kunnen zien en dus doei garantie.

[ Voor 0% gewijzigd door Rone op 22-02-2017 18:56 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
kuusj98 schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 00:50:
[...]

Buiten dat je ongelijk hebt (immers, ik moet de eerste GPU nog meemaken die zijn VRM's aan gort helpt tijdens een Furmark sessie), en dat het juist wel één goede manier is om de stabiliteit te testen (dus, gebruik meerdere programma's en games om te testen), en dat het geen onrealistische load is (immers, de load is er, en er zal dus vast ergens een scenario zijn waarin dat voor komt), is overclocken altijd een risico.

Met Furmark kijk je gewoon hoe je koeling de meest extreme situaties kan houden, als je zo rond de 75-80 graden zit na een half uur Furmark, dan weet je dat je in de meeste andere situaties genoeg koelingscapaciteit hebt.

Ik heb tot nu toe 1 GPU en 1 CPU gesloopt met overclocken, alle twee min of meer door warmte. De Asus 280X DCII had geen actieve VRM of geheugenchip koeling en stierf dus aan kapotte geheugenchips (tijdens een niet eens zo intensieve game, en die temps waren bovendien niet uit te lezen), en een AMD FX8320 vond het na 2 jaar op 4.6Ghz en 1.55V wel welletjes ondanks zijn koele waterdak. Ga je puur met je clocks omhoog, zal er niet snel iets gebeuren. Mhz'en erbij werkt lineair op het stroomverbruik, extra voltage werkt kwadratisch. En daar zit dus je pijnpunt, een CPU maar 0.05V meer geven kan resulteren in een temperatuurverschil van een graad of 10-15. Dát is wat vooral 'gevaarlijk' is aan overclocken, het overvolten.

Accepteer je het risico van overvolten? Ga vooral je gang :) Ik heb zowel de CPU als GPU onder garantie vervangen gekregen, en dus zelfs voor meer kunnen verkopen omdat ze nieuw waren haha. Een fabrikant kan niet (of ja, meestal niet, de geleerden zijn er nog niet uit) zien of jij met de clocks hebt zitten kloten. Zet je 4V op een Kaby Lake CPU dan zal 'ie direct doorbranden. Dat zul je fysiek (onder de TIM) waarschijnlijk wel kunnen zien en dus doei garantie.
Als koelingstest is het een super programma 10 graden warmer dan je met welke game dan ook gaat zien maar er zit wel degelijk verschil tussen 100% ingame en een furmark load (zomaar 50/100 watt extra).
Een gpu krijg je in furmark hoger geclocked dan in een game zomaar 20/30mhz op de core ;)

[ Voor 3% gewijzigd door maks11223344 op 22-02-2017 13:45 ]

• mrgnex
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-06 13:36
Je maximale overclock is gelimiteerd bij je temperaturen. Je kunt het voltage niet gevaarlijk hoog opvoeren zonder te modden. Gewoon langszaam het voltage verhogen als de kaart instabiel word.

Voor stress testen zijn zoals je al ziet meerdere methoden. Het leukste is denk ik om gewoon een paar games voor een aardige tijd te proberen en kijken of de kaart dan stabiel is. Mocht je dat te lang vinden duren kun je zoiets als furmark of een Unigene benchmark proberen. Deze schijnen onstabiliteit binnen 20 minuten tot een half uur te vinden, al blijft zoiets lastig te claimen naar mijn idee.
Pagina: 1