Inregelpogingen van vloerverwarming, in groot detail

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 887425

Topicstarter
Hallo,

Op zoek naar informatie over dit onderwerp kom ik overal op internet wel wat tegen, maar niet hetgeen waar ik naar op zoek ben, althans niet met succes. Dit forum leek mij uiteindelijk de aangewezen plaats om mijn ervaringen te toetsen. Omdat ik ervan uitga dat al hetgeen ik onderstaand beschrijf ook door een installateur bezien zou worden (dan: kostbare zaak vanwege de benodigde tijd) heb ik die (nog?) niet ingeschakeld. Jullie input eerst is hier van harte welkom!

PROBLEEM :(
Het probleem is het niet goed op temperatuur kunnen krijgen van het geheel. Althans, het lukt me niet om de RETOUR-temperatuur ONDER de AANVOER-temperatuur te krijgen (....) 8)7. Ik krijg ze wel steeds meer in elkaar's buurt, al weet ik ook dat er zo'n 5-10 graden verschil tussen beide behoort te zitten, maar die fine tuning lukt me gewoonweg niet..... :?

En bovendien: in WEERWIL van het bovenstaande: de uitgaande vloerleiding AANVOER voelt beduidend warmer dan de RETOUR, hetgeen volkomen logisch is, maar LIJNRECHT in tegenspraak is met wat de thermometers aangeven.....Het kan gewoonweg niet zo zijn dat de thermometers op de ROBOT verkeerd om zijn gemonteerd (fysiek onmogelijk). Het lijkt daarmee wel alsof de uitleg in de ROBOT montagehandleiding over de beide thermometers niet klopt:
- thermometer E : "Insteektemperatuurmeter ten behoeve van vloer-aanvoerwater". In mijn beleving is dat dus het water dat de vloer INGAAT en niet het CV-water dat de UNIT in stroomt, toch?
- thermometer F : "Insteektemperatuurmeter ten behoeve van vloer-retourwater", omgekeerd idem toch?

Zie ook afbeelding van de destijds door installateur overhandigde montagehandleiding. Kennelijk is dit zijn grotere broertje http://robot-vloerverwarm...-STD26032013DS-zonder.pdf.

Op voorhand: via foto's van de aanleg kan ik vrij zeker stellen dat de aftakkingen van de CV-leidingen bij aansluiting NIET zijn verwisseld (weggenomen radiator, welke voordien - net als nu - goed heet werd).

SITUATIE :/
1. bijgebouwde serre: 15m2 betonvloer met ingelegde vloerverwarmingsleiding op isolatie https://www.vloerenverwar...loads/2014/11/5443222.png,
2. ROBOT verdeelunit (2 groeps, waarvan 1 aangesloten) met thermostaat & voeler (ROBOT thermostatisch regelelement incl. dompelbuis http://www.heatnet-vloerv...ostaatknop-20-55-grc.html), hierbij een afbeelding van zoals bij mij aanwezig http://media.robot-vloerv...ng-eigen-huis-en-tuin.jpg.
3. Wilo pomp: ingesteld op verschildrukregeling "constant", zie afbeelding http://media.robot-vloerv.../uploads/2015/10/wilo.jpg, met een pompsnelheid van anderhalf (1,5).
NB: had ergens gelezen dat je op verbruik van die pomp erg kunt besparen, vandaar die stand.
4. CV zeer onlangs vervanging door Remeha Tzera CW4,
5. CV systeem is door installateur ontlucht,
6. vloerverwarming-ontluchting heb ik nadien - na bijvulling onder druk - zelf gedaan met de speciale stand op de Wilo pomp en ook door herhaaldelijk aftappen via het ontluchtingsventiel bovenop de ROBOT.
7. er zit geen gereutel in de CV leidingen (lucht) en evenmin geeft de Robot-pomp andere geluiden dan het zachtjes ruizen i.c. de lichte trilling van het draaien is aan de leiding voelbaar.

De werking van de vloerverwarming voordien was marginaal (maar werd wel hand/voetwarm, zoals het schijnt te horen). Na afloop van de nieuwe CV-installatie via elders gevonden inregelinformatie alles op de ROBOT gereset zoals voorgeschreven (m.a.w. ik heb de oude instellingen van onderstaande variabelen niet meer).
Tijdens inregelpogingen (nu al weer 2 wkn mee doende en vandaag bijna academisch verantwoord hier op een rijtje gezet): CV radiator in achterkamer dichtgedraaid, om de omgevingstemperatuur in de serre omlaag te krijgen en e.e.a. op de vloerverwarming inregelbaar te krijgen.

VARIABELEN :P
De variablelen, waarmee ik denk te maken te hebben bij het inregelen, zijn:
- temp aanvoerwater CV (80) = T0
- temp aanvoer vloerverwarming = TA
- temp retour vloerverwarming = TR
- pompsnelheid = 1,5 (ivm eerdere metingen en de gedacht: ruime verblijftijd van het afkoelende water in de vloer en zuinig zijn met energie, 45W/uur)
- en in relatie daarmee weer de stand van de kraan op de RETOUR leiding (gedachte: knijpen = verblijftijd opvoeren; en bij knijpen speelt dan weer de druk die de pomp moet opbrengen een rol).

Met het motto "meten = weten" heb ik de retourkraan omwikkeld met een stukje tape en met een stift van draai-indicaties voorzien. Van volledig open naar volledig dicht is 1,5 slag = 540 graden, om te beginnen goed voor 6 markeringen van telkens 1/4 slag (van volledig open, naar bijna dicht en exclusief volledig gesloten).
Vervolgens de CV flink opgestookt om voldoende warm inkomend water te hebben.

METINGEN >:)
Na een aantal foute proefmetingen (klokthermostaat in de huiskamer greep in) en beter observeren van de kraanstand H voor het "eggie" gegaan.
Dit gaf met telkens met 10 minuten tussenpauze de volgende waarden op de Robot thermometers te zien. E.e.a. onder verwijzing naar de (verklaring) volgens afbeelding http://robot-vloerverwarm...-STD26032013DS-zonder.pdf:
STANDkraan H openTA (E) TR (F)
1 = 540" volledig open30,040,0
2 = 450" open30,838,5
3 = 360" open26,027,0
4 = 270" open28,138,1
5 = 180" open52,054,0
6 = 90" open48,951,1
7 = 0" volledig dicht (uiteraard) nietgemeten
NB: ROBOT thermostatisch regelelement incl. dompelbuis zou op instelstand van 45 graden vanaf stand 5 in de tabel hebben moeten ingrijpen, toch.(??).

Observeringen :o
- het waardeverloop tussen de standen 1,2 en 3 lijken min of meer logisch
- de waarden van stand 4 (2x gemeten) lijken niet in lijn. Meerdere malen opnieuw gemeten bleek zo te blijven,
- de waarden van stand 4 naar 5 geven een temperatuursprong, aanleiding om in dat gebied te gaan tunen (en daarna ook tussen 5 en 6, om vermoede nauwkeurigheidsfouten van eerdere metingen te kunnen uitsluiten).

FINE TUNING :X
In het gebied met die temperatuursprong tussen 4 en 5 wordt de vloer voelbaar lauwwarm; het lijkt er dus op dat ik daar in de buurt van het te tunen streefgebied zit. Dit nog steeds ondanks de vermeende onjuistheid van de betekenis van TA en TR (alinea 3, laatste zinnen). Eerst op zoek naar tussenwaarden tussen 270 en 90 kraanopening, ben ik uiteindelijke de stappen tussen 270 en 180 kraanopening (ook) gaan verkleinen, op zoek naar het aldaar vermoede optimum.
STANDkraan H openTA (E)TR (F) opm.
4 = 270" open28,138,1zie tabel 1
4,5 =225" open31,041,0-
4,75 =202,5" open30,040,1-
5 =180" open52,054,0zie tabel 1
5,5 = 135" open52,055,5-
5,75 =112,5" open52,443,0-
6 =90" open48,950,1zie tabel 1
NB: ROBOT thermostatisch regelelement incl. dompelbuis zou op instelstand van 45 graden vanaf stand 5 in de tabel hebben moeten ingrijpen, toch.(??).

TEN SLOTTE |:(
In ALLE gevallen VOELDE de TA leiding WARMER dan de TR leiding, en dat is conform verwachting: WARM er in en AFGEKOELD retour naar de verdeelunit, en dit nog even los van de aanvoelingstemperatuur van de vloer zelf .......schiet mij maar lek.... 8)7 |:( 7(8)7 }) Voorlopig heb ik de unit ingesteld door kraan H op stand 5 te zetten, een kraanopening van 180" (van 540").

Constateringen - Conclusie? B)
Het meten is een uiterst tijdrovende en nauwkeurige aangelegenheid. Uitkomsten niet in lijn leidden tot noodzakelijke hermetingen, maar een ècht consistent beeld kreeg ik niet. Wellicht dat bij het knijpen van de retourleiding de pompsnelheid (stand: anderhalf) niet voldoende tegendruk meer bood en daarmee omhoog zou moeten. Misschien dat ik dat de volgende zondag "standje 2" dan nog eens uitprobeer.

Wellicht moet ik dan toch (C) en (J) verwisselen, zoals in de slotzin helemaal onderaan in deze bijlage wordt genoemd http://robot-vloerverwarm...-STD26032013DS-zonder.pdf. Maar hoe dat dan te doen, domweg verwisselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een paar dingen die me opvallen bij bovenstaand verhaal:
* Het probleem is dat de vloer niet warm wordt? In de zin daarna beweer je dat het probleem is "iets met delta-T".
* Heb je gekeken of in rust (=koude verdeler) beide thermometers dezelfde waarde geven? Ik zou ze niet erg vertrouwen als retour warmer is dan aanvoer :)

* Heb je gemeten wat de aanvoertemperatuur van je nieuwe ketel is? Deze is misschien modulerend en daarom is bij weinig warmtevraag wellicht de aanvoer niet je verwachte vaste 80 graden (wat trouwens sowieso te hoog is voor comfortabel en/of zuinig verwarmen)

* Je hebt aan H gedraaid, waarmee je de stroming door de vloer beïnvloedt. Wat niets doet aan de energietoevoer aan de verdeler. Daar is de thermostaatkraan B voor.

* C en J verwisselen lijkt me niet handig als je ook nog radiatoren in je huis hebt. Houd de verdeler maar hydraulisch neutraal :)

Verder hulde voor de uitgebreide TS :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Als ik het hele verhaal goed lees en her-lees, kom ik tot de conclusie dat er 2 leidingen zijn verwisseld.
Ik zou in eerste instantie om goed te kunnen meten een ir thermometer aanschaffen en de Ta en Tr leidingen zelf meten. Gelijktijdig ook de Ta en Tr van de vv leidingen om beide deltaT's in de gaten te kunnen houden.

Daarbij regel je met de pomp de flow, die flow zorgt voor een deltaT die je tussen de 5 en 10 wilt hebben.
Dus een lage flow kan helaas niet altijd de juiste instelling van de pomp zijn, wel die met de minste kWh verbruik maar niet die van een comfortabele en zuinige vloerverwarming.

[ Voor 30% gewijzigd door crazyharrie op 19-02-2017 22:44 ]

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Proton_ schreef op zondag 19 februari 2017 @ 19:51:

* Heb je gemeten wat de aanvoertemperatuur van je nieuwe ketel is? Deze is misschien modulerend en daarom is bij weinig warmtevraag wellicht de aanvoer niet je verwachte vaste 80 graden (wat trouwens sowieso te hoog is voor comfortabel en/of zuinig verwarmen)
Dat is een goed punt. Je hebt de Robot Standaard-verdeler (en dus niet de LTV-verdeler). Volgens hun site (http://robot-vloerverwarming.nl/product/standaard-unit/ ) heeft die hoge aanvoertemperatuur nodig:

hoge-temperatuursysteem: 70-90°C aanvoer (primair) / 40°C retour (primair).

Ook al is vloerverwarming gevoelsmatig iets dat op lage aanvoertemperatuur zou moeten werken, mijn ervaring is dat de robot standaardverdeler de vloer niet echt warm krijgt als de aanvoer te laag blijft. (ik heb zelf ook een robot standaard-verdeler en een modulerende thermostaat die enthousiast op lage temperatuur probeert te stoken). Dat lijkt simpelweg een gevolg van de mengverhouding/flow in de verdeler die uitgaat van hoge temperatuur aanvoer vanaf de CV. Als het eenmaal warm is, dan blijft het wel warm, ook op lagere aanvoertemperatuur, maar opstarten moet echt met water van 60+ graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor je reactie _/-\o_
Zou genegen zijn je te geloven, maar het staat in contrast met de met de hand duidelijk waarneembare temperaturen van de vloerAANVOER (warmer) en de vloerRETOUR (kouder). Om mijzelf te overtuigen heb ik ook de foto's van de aanleg terug kunnen vinden en daarop de leiding met "A" gemarkeerd gevolgd. En die is op de correcte aansluiting B gezet. Ook daar geldt bovendien: CV aanvoer is beduidend heter dan CV-retour.

Ik denk, ook afgaand op de reactie van _Proton hierboven, dat de thermometers domweg niet de 100% juiste waarden aangeven.
Wat betreft je opmerking over de pompsnelheid: die ga ik komend week-end lichtjes "opvoeren" , wordt vervolgd. ;)

Mvrgr
Paul
crazyharrie schreef op zondag 19 februari 2017 @ 22:40:
Als ik het hele verhaal goed lees en her-lees, kom ik tot de conclusie dat er 2 leidingen zijn verwisseld.
Ik zou in eerste instantie om goed te kunnen meten een ir thermometer aanschaffen en de Ta en Tr leidingen zelf meten. Gelijktijdig ook de Ta en Tr van de vv leidingen om beide deltaT's in de gaten te kunnen houden.

Daarbij regel je met de pomp de flow, die flow zorgt voor een deltaT die je tussen de 5 en 10 wilt hebben.
Dus een lage flow kan helaas niet altijd de juiste instelling van de pomp zijn, wel die met de minste kWh verbruik maar niet die van een comfortabele en zuinige vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
OK, da's prima info, dankje.
En in lijn met een andere reactie, stel jij ook dat "als de aanvoer te laag blijft". Kortom, ik ga de pompsnelheid omhoog brengen. Wordt vervolgd, na komend week-end. _/-\o_
Mvgr
Paul
ocaj schreef op maandag 20 februari 2017 @ 13:16:
[...]

Dat is een goed punt. Je hebt de Robot Standaard-verdeler (en dus niet de LTV-verdeler). Volgens hun site (http://robot-vloerverwarming.nl/product/standaard-unit/ ) heeft die hoge aanvoertemperatuur nodig:

hoge-temperatuursysteem: 70-90°C aanvoer (primair) / 40°C retour (primair).

Ook al is vloerverwarming gevoelsmatig iets dat op lage aanvoertemperatuur zou moeten werken, mijn ervaring is dat de robot standaardverdeler de vloer niet echt warm krijgt als de aanvoer te laag blijft. ......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hi,

Point taken, zoals de Engelsen plegen te zeggen, dankje !
- vloer wordt (inmiddels, na bovenstaande exercitie) marginaal warm, iets dat meer gebruikelijk is dan een hete vloer, begreep ik.
- beide thermometers geven bij niet stoken gelijke waarden aan; één van de andere reacties had het over het niet zo vertrouwen van die waarden...dit temeer de met de hand gevoelde temperatuurverschillen aan G (aanvoer) resp. J (retour).
- keteltemperatuur en ROBOT: is inmiddels met één van de andere responses besproken, 70-90 graden is bij mij met 80" - 85" dus binnen die marge en met de ROBOT dus op orde.
- regelen met thermostaatkraan ipv vloerretourkraan J: is de volgende stap, wellicht voor of na opvoeren van pompsnelheid. Gegeven het feit dat ik 'm op 45" heb staan en de (wellicht dus niet te vertrouwen thermometers) boven de 50" aangeven, is mijn aanvankelijke gedachte eerst met de pompsnelheid te gaan variëren....
- C en J houden we zoals het is, dankje voor je raad! _/-\o_

Met vriendelijke groet,
Paul
Proton_ schreef op zondag 19 februari 2017 @ 19:51:
Een paar dingen die me opvallen bij bovenstaand verhaal:
* Het probleem is dat de vloer niet warm wordt? In de zin daarna beweer je dat het probleem is "iets met delta-T".
* Heb je gekeken of in rust (=koude verdeler) beide thermometers dezelfde waarde geven? Ik zou ze niet erg vertrouwen als retour warmer is dan aanvoer :)

* Je hebt aan H gedraaid, waarmee je de stroming door de vloer beïnvloedt. Wat niets doet aan de energietoevoer aan de verdeler. Daar is de thermostaatkraan B voor.

* C en J verwisselen lijkt me niet handig als je ook nog radiatoren in je huis hebt. Houd de verdeler maar hydraulisch neutraal :)

Verder hulde voor de uitgebreide TS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
B moet je op de wens temp zetten 40 graden
C moet volledig open
Alle H-kleppen moeten volledig open als je geen zoneregling hebt is er geen argument om deze dicht te zetten.
E hoort hoger aan te geven dan F.

Ik denk dat er lucht in vloer zit, dat verstoord ernstig de flow.
Draai alle H kleppen dicht zet de pomp op max forceer de flow door een circuit (H) per keer om de lucht eruit te persen.

[ Voor 10% gewijzigd door leonbong op 20-02-2017 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Ik heb exact dit probleem met exact dezelfde verdeler. Heb je dit ooit nog opgelost?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koplopert
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 25-06 16:20
Dit klinkt alsof er geen doorstroming is door de vloer. Dat zou kunnen komen door lucht in de leidingen, zoals leonbong suggereert. Zijn oplossing is dan een goede. Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat de vloer-retourleidingen dicht staan.

Als er geen flow is door de vloer, dan loopt het water van de aanvoer rechtstreeks naar de retour van de verdeler en dus niet door de rest van de verdeler. Dat verklaart ook waarom de retour warmer aangeeft dan de aanvoer, doordat opwarming gebeurt door warmtegeleiding van staal of water. De retourtemperatuurvoeler zit dichter bij het warme water dat voorbij stroomt en geeft daardoor een hogere waarde.

Je zou kunnen voelen of de groepenleidingen warm worden. Zoniet, dan is er geen doorstroming door de vloer.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Anoniem: 887425 was je nog verder gekomen hiermee?

Ik merk ook rare waardes op de thermometers van de Robot.
Aan de leidingen voel ik duidelijk een groot verschil tussen aanvoer en retour, maar de thermometers geven dit niet weer.
Hooguit twee graden verschil tonen ze.

Ik heb -eigenwijs als ik ben- de aanvoer wel op 42 graden staan. Wat op 38 graden aankomt bij de verdelers.
Vloer wordt overigens prima warm, dus daar zit hem de uitdaging niet.

Vind alleen die thermometers zo raar.

As we speak staat de aanvoerleiding op 38 graden, bovenste thermometer op de robot op 25 en de onderste op 28.
Thermostaatknop staat op 30.

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 14-02-2019 10:44 ]

Pagina: 1