Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-11 20:09
Ik heb vorig jaar 5200Wpiek zonnepanelen geplaatst met een Sununo Plus 5K-M omvormer. In België moet ik hiervoor 5 x 128euro betalen aan netvergoeding... dus ongeveer de helft van m'n opbrengst is hiermee verloren.
Bovendien heeft de regering onlangs beslist de teruglevering af te schaffen (invoering nog niet helemaal duidelijk) omdat je als producent (zonnepanelen) toch zonder probleem je vaatwas kan aanzetten als je overschot hebt...

Om een lang verhaal kort te maken wil ik dus graag een nadenken over alternatieven om m'n omvormers te optimaliseren. (teruglevering lossen we dan wel op als het zover is :) )
Panelen bijplaatsen zou niet zo eenvoudig zijn omdat het piekvermogen dan in het gedrang komt (volgens de leverancier)
Dus dacht ik aan andere methodes. eerst aan een magneetmotor (maar dat blijkt eerder een hoax te zijn, maar theoretisch lijkt het me te kunnen) en dan aan windenergie.

Ik heb sinds enkele jaren een windmetertje en daaruit kan ik zien dat het vaak waait, maar meestal niet te veel, een gemiddelde van 5km/h is eerder aan te nemen.

Omdat ik eigenlijk niks wil investeren dacht ik aan zelfbouw voor de verticale windmolen en aan de huidige omvormer van de zonnepanelen voor het omzetten.
Vandaar m'n 2 vragen:

- welk type verticale windmolen is het meest geschikt ? Ik vond hier een uitgebreid verslag van de verschillende types maar ik hoor graag jullie ideeën, vooral omdat het over zelfbouw zou gaan.
- welke generator is het beste (ik lees veel over oude wasmachines?)
- kan het zomaar aangesloten worden (parrallel) met de zonnepanelen (natuurlijk is de wind uit te schakelen als er veel zon wordt verwacht)

Qua verwachting: een gemiddelde opbrengt van 100 a 400W zou me al zeer tevreden stellen :)

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Om er een vraag bij te geven: heb je hier een vergunning voor nodig?

• Promy
RemcoDelft schreef op zondag 19 februari 2017 @ 11:53:
Om er een vraag bij te geven: heb je hier een vergunning voor nodig?
Is inderdaad een goeie vraag. Voor mezelf zou ik het eerder klein willen houden, dus iets die max 1.5m hoog is en dus max 3m boven de grond komt (met de bovenkant), waardoor het bij mij (landelijk gelegen) zonder vergunning moet kunnen. :)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het is heel kosteneffectief om de omvormer te vervangen voor een < 3 kW variant. De opbrengst is maar een beetje lager, maar in de boete scheelt het veel.

Anders: heb je nog een MPPT over op je omvormer?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Promy schreef op zondag 19 februari 2017 @ 12:38:
[...]

Is inderdaad een goeie vraag. Voor mezelf zou ik het eerder klein willen houden, dus iets die max 1.5m hoog is en dus max 3m boven de grond komt (met de bovenkant), waardoor het bij mij (landelijk gelegen) zonder vergunning moet kunnen. :)
Dat is wel erg laag bij de grond( :P). Heb je anders eventueel al gekeken naar een thuisaccu?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Promy
@Proton
Het is natuurlijk jammer om een 6maanden oude omvormer te gaan vervangen. Ik vermoed dat een 3kW niet voldoende zal zijn en heel vaak uit zal liggen door overbelasting. De installateur wou om die reden ook geen 4kW plaatsen (hij zei me dat het toestel in veiligheid gaat en dus stopt met omvormen, dan ben je alle opbrengst kwijt tot je kan resetten wanneer de belasting lager is dan het maximum)

Op het toestel zitten er 2 MPPT, die zijn nu in gebruik voor 2 strings.

@Erasmo:
batterijen heb ik inderdaad ook al eens aan gedacht, maar die hou ik achter de hand voor als ze effectief het terugleveren afschaffen.

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-11 18:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Bovendien heeft de regering onlangs beslist de teruglevering af te schaffen

Waaar kan ik dit vinden??

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Promy schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 10:20:
@Proton
Het is natuurlijk jammer om een 6maanden oude omvormer te gaan vervangen. Ik vermoed dat een 3kW niet voldoende zal zijn en heel vaak uit zal liggen door overbelasting. De installateur wou om die reden ook geen 4kW plaatsen (hij zei me dat het toestel in veiligheid gaat en dus stopt met omvormen, dan ben je alle opbrengst kwijt tot je kan resetten wanneer de belasting lager is dan het maximum)

Op het toestel zitten er 2 MPPT, die zijn nu in gebruik voor 2 strings.

@Erasmo:
batterijen heb ik inderdaad ook al eens aan gedacht, maar die hou ik achter de hand voor als ze effectief het terugleveren afschaffen.
laagste wat je kunt gaan met 2 mpp's is 2,5-3kW. >:)
en overbelasting daar gaat een omvormer niet van uit!
(hij praat poep.)
hij gaat gewoon door!
maar dan wel met een max van 2,5-3kW. ;)
(heb zelf 5,66kWp op een 3kW omvormer gehad.
maar ik heb zelf een zeer speciaal systeem, namelijk geen zuid maar oost-west.
leuk systeem voor die vreemde belasting van de zuider buurtjes van ons. ;) )

zie ook anton's berekening over onderdimensoneren.
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

dus vervangen voor een +/-3kW is iets verlies, maar ook minder kosten.
(meer gegevens zijn nodig om te weten wat voor omvormer het dan precies zou moeten zijn.
en pas op, regels in BE, ik weet ze niet allemaal, dus check alles dubbel. ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 27-02-2017 11:39 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Promy
Dylantje2 schreef op maandag 27 februari 2017 @ 11:11:
Bovendien heeft de regering onlangs beslist de teruglevering af te schaffen

Waaar kan ik dit vinden??
Is een rechtstreeks gevolg van de slimme meter...ze zouden in eerste instantie nog teruglevering toelaten, maar dat beperken in de tijd, was in het nieuws enige tijd geleden (zou kunnen dat het enkel vlaanderen is, niet zeker)
Pagina: 1