Welk moederbord?

Pagina: 1
Acties:

• hotabibber
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18-11-2025
ik wil een nieuwe pc samenstellen en dan ook met de SSD M2 harde schijf erin.

Ik heb een:

Intel Core I 7-4790 SR1QF 3.60 GHZ

processor

Wat ik begrepen heb is dit een socket 1150 of kan dit ook op een socket 1151 ?

Wat ik verder wil is:

M2 aansluiting
minimaal 6 sata aansluitingen
minimaal 6 usb aansluitingen waarvan minimaal 2 usb 3.0

Verder weet ik er niets vanaf.

Ik zat zelf aan dit moederbord te denken:

MSI H97M-G43

maar zijn er betere alternatieven met een betere chipset bijvoorbeeld of moederborden die USB 3.1 ondersteunen?

Ik wil er ongeveer een 100 euro maximaal aan uitgeven, maar iets duurder mag ook.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het is een LGA1150 CPU, dus je zult een LGA1150 bord moeten pakken. LGA1151 gaat niet werken, want dat is niet compatible.

Om een keuze te maken voor je moederbord is het zinnig om *Algemeen Advies* Welk moederbord moet ik kopen? eens door te nemen.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:43

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat let je om op je wensen te filteren in de Pricewatch? Dan kom je er meteen achter of er moederborden aan je wensen voldoen :).

• hotabibber
Dank voor de reacties. Heb uiteraard zitten filteren in de pricewatch. Laatste dagen zeer veel gedaan.

Maar ik zie door de bomen het bos helaas niet meer.

Ik dacht al dat het een 1150 was, maar dacht ook dat dit op de 1151 kon, maar dat is dus niet zo.

[ Voor 24% gewijzigd door hotabibber op 18-02-2017 15:36 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maak dan eens een shortlist met borden waar je tussen twijfelt. Zo heel veel kunnen het er niet zijn als je je eisen invult als een M.2 slot, aantal SATApoorten en USB.
Daarnaast ga ik er vanuit dat je zaken als formfactor ook wel weet.

• hotabibber
Als ik in de pricewatch hier kijk en ik vul bij Harde schijf bus M2 in dan vind hij dus geen enkel bord. Daarom zie ik door de bomen het bos niet meer omdat ze er wel zijn. Als ik bij een aantal willekeurige winkels selecteer kom ik er een aantal tegen tenminste. Maar de meeste zijn toch net wat duurder dan de 100 euro die ik opgeef, denk dat ik het budget maar eens met 50 euro moet verhogen naar 150 euro.

Maar mijn ervaringen hier, hoe er gereageerd wordt zijn toch redelijke beginners op hardware gebied (wat ik ben) niet echt welkom. Er wordt er maar vanuit gegaan dat men overal verstand van heeft. Ik weet op software gebied zeer veel af, maar hardware juist weer heel weinig.

ATX moederbord
Socket 1150
6 sata aansluitingen mininmaal (2 dvd spelers, SSD schijf en daarnaast de M2 schijf, en daarnaast nog 3 harde schijven)
Minimaal geheugen 32 gb DDR 3

Budget dus 150 euro

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
hotabibber schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 16:14:
Als ik in de pricewatch hier kijk en ik vul bij Harde schijf bus M2 in dan vind hij dus geen enkel bord.
Je moet de goede filter pakken. Deze dus.
Maar mijn ervaringen hier, hoe er gereageerd wordt zijn toch redelijke beginners op hardware gebied (wat ik ben) niet echt welkom
Beginners zijn zeker welkom, maar we verwachten wel een zekere mate van inzet en onderzoek. Dat heb je vast gedaan (aangezien je blijkbaar in webshops al wel moederborden hebt gevonden). Geef dan op zijn minst aan welke dat waren en waar je nog over twijfelt :).

Jouw eisen zijn verder vrij arbitrair. Daar zullen alle borden uit de filter hierboven aan voldoen. Kies je favorieten, lees wat reviews en streep weg. Heel lastig is het allemaal niet ;).

[ Voor 10% gewijzigd door br00ky op 18-02-2017 16:35 ]

• hotabibber
Ben er toch weer eventjes mee bezig geweest en heb de keuze gemaakt uit de volgende moederborden:

https://www.megekko.nl/pr...t-1150/Asus-Z97-K-USB-3-1

of deze

https://www.megekko.nl/pr...-1150/Gigabyte-GA-Z97-D3H

Zouden jullie een moederbord kopen wat al verkrijgbaar is sinds 2014 ondanks dat het wel aan mijn wensen voldoet?

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:09

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

hotabibber schreef op zondag 19 februari 2017 @ 09:26:
Ben er toch weer eventjes mee bezig geweest en heb de keuze gemaakt uit de volgende moederborden:

https://www.megekko.nl/pr...t-1150/Asus-Z97-K-USB-3-1

of deze

https://www.megekko.nl/pr...-1150/Gigabyte-GA-Z97-D3H

Zouden jullie een moederbord kopen wat al verkrijgbaar is sinds 2014 ondanks dat het wel aan mijn wensen voldoet?
Ha, anders kan he je processor niet meer gebruiken. Ik heb zelf de pricewatch: Asus Z97-K en die voldoet prima.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
hotabibber schreef op zondag 19 februari 2017 @ 09:26:

JE zult inderdaad wel moeten ;). Je processor is inmiddels van 2 generaties geleden (maar kan nog meer dan prima mee!). Er zullen dus geen nieuwe moederborden meer bij komen.

• hotabibber
Dank voor je snelle reactie. Hoe bedoel je dat ik anders de processor niet meer kan gebruiken? Is toch allebei Socket 1150?

O.K. duidelijk.

Welke van deze twee moederborden zouden jullie kiezen? Processor is net een jaartje oud.

Of dus eventueel deze:

pricewatch: Asus Z97-K

Voldoet ook aan mijn wensen.

[ Voor 55% gewijzigd door hotabibber op 19-02-2017 09:49 ]

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:09

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

hotabibber schreef op zondag 19 februari 2017 @ 09:46:
Dank voor je snelle reactie. Hoe bedoel je dat ik anders de processor niet meer kan gebruiken? Is toch allebei Socket 1150?

O.K. duidelijk.

Welke van deze twee moederborden zouden jullie kiezen? Processor is net een jaartje oud.

Of dus eventueel deze:

pricewatch: Asus Z97-K

Voldoet ook aan mijn wensen.
Dan wel voor de de 3.1 gaan. Daar heb je in de toekomst meer aan. Verder maakt het niet uit.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Ik zou de goedkoopste pakken uit die lijst, de MSI H97M-G43 voor 68 euro. Ik heb de Z97 versie hiervan en voor mij voldoet het prima, alleen geen 5 en 6 sata (bij m2 slot gebruik). Ik zie zelf de noodzaak niet voor meer satapoorten dan 4 bij thuisgebruik (1x M2 SSD, 2x ssd & 2x HD zou voldoende moeten zijn).

Als je toch duurdere moederbordjes (++100euro) wilt met een iets oudere 1150-socket, check dan eerst de V&A sectie. Anders vind ik het zonde van het geld.

[ Voor 68% gewijzigd door govie op 19-02-2017 12:36 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Bij m2 slot gebruik, dan is het mogelijk dat je een sata poort verliest, dus zoek reviews met google of dit zo is, of de handleiding van moederbord zorgvuldig doorlezen.

• hotabibber
Dank voor de reacties.

Ik heb:

1) M2 harde schijf
2) 4 tb schijf voor bestanden
3) 4 tb schijf voor muziek
4) 4 tb schijf voor back-up
5) blue ray brander
6) dvd brander
Pagina: 1