Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

VLAN / powerline (WiFi) - IGMP snooping?

Pagina: 1
Acties:

• Scr3wdriv3r
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-12-2023
Hallo,

Onlangs ben ik overgestapt van Ziggo naar Vodafone thuis (glas, inmiddels T-mobile thuis).

Omdat ik geen internetkabels naar boven getrokken kreeg, heb ik een iptv en internet signaal gebundeld middels managed switches (Netgear GS105E) door gebruik van VLAN's.

Dit werkt als een trein, ik haal boven nu netjes tv en internet uit switch 2, die beide binnen krijgt via Devolo 2.

Nou had ik voorheen beneden ook een Devolo, maar met wifi. Die zit aan de achterkant van mijn huis bij de tv, en zou ik graag willen blijven gebruiken om tot achter in de tuin goede wifi te hebben.

Als ik iets bekabeld op die Devolo aansluit dan heb ik gewoon internet. Maar de wifi blijft maar bezig een ip adres te verkrijgen. Ik lees veel over IGMP snooping (dit staat standaard aan op mijn switches), dit zou moeten regelen dat herkend wordt welk type signaal een apparaat nodig heeft?

Iemand enig idee wat hier loos is, en wat ik misschien nog kan proberen? Of kan de wifi chip simpelweg niet met deze setup overweg?

Alvast dank!

draadje setup

[ Voor 4% gewijzigd door Scr3wdriv3r op 17-02-2017 19:20 ]

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Hoi,

Bij Vodafone werkte het altijd met VLANs over het LAN ipv met IGMP. Ik neem aan dat dat nog steeds zo is.

Ik denk dat je VLANs door die Devolo gooit en die dus geen idee hebben welk VLAN ze via WiFi moeten versturen. Kan je misschien een VLAN ook untagged aan de Devolo geven? Of op de Devolo aangeven welke VLAN ze moeten gebruiken voor WiFi?

• Scr3wdriv3r
RobinF schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 19:48:
Hoi,

Bij Vodafone werkte het altijd met VLANs over het LAN ipv met IGMP. Ik neem aan dat dat nog steeds zo is.

Ik denk dat je VLANs door die Devolo gooit en die dus geen idee hebben welk VLAN ze via WiFi moeten versturen. Kan je misschien een VLAN ook untagged aan de Devolo geven? Of op de Devolo aangeven welke VLAN ze moeten gebruiken voor WiFi?
Ok, het is dus het één of het ander, dat wist ik niet.

VLAN ben ik nu voor het eerst mee bezig, met behulp van de review van mijn switches heb ik een werkende situatie weten te maken. Is het niet zo dat de twee VLAN's die ik samen op 1 poort heb gezet, tagged moeten zijn? Of is tagged niet juist wat maakt dat ze 'samen' in en uit de Devolo's komen?

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Nee je kan in principe prima twee VLANs op 1 poort hebben en beide tagged/untagged hebben (sommige switches doen niet meerdere untagged).
Als die Devolo op een managed switch zit dan kan je daar gewoon het IPTV VLAN eraf halen voor die poort (tenzij je draadloze tv's hebt? :+) en internet untagged doorgeven.

Fixing things to the breaking point...

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:20
Tagged wil zeggen: aan elk pakketje hangt een 'tag' bij welke VLAN hij hoort. Als je meerdere VLANs op een poort wil hebben moeten ze dus tagged zijn, anders kan hij ze niet uit elkaar houden. Meerdere VLANs untagged is dus niet mogelijk (tenzij je echt moeilijk gaat doen met authenticatie e.d.).

Een managed switch kan de VLANs dan weer uit elkaar halen aan de hand van de tag. Dus die kan de tagged VLAN's die op poort 1 binnen komen verdelen over poort 2 en poort 3, en het kaartje (de 'tag') er af halen en dus untagged doorgeven.

Apparaten die snappen wat een VLAN is kunnen tags lezen, dus voor dat soort apparaten hoef je niet per se te untaggen. Apparaten die niets met VLAN's kunnen zijn dus altijd untagged en voor hen moet de switch juist het kaartje (de 'tag') er aan hangen.

Kortom, samenvoegen = taggen, uit elkaar halen (voor 'domme' apparaten) = untaggen.

• Scr3wdriv3r
Ik ben mezelf hier van de regen in de drup aan het helpen :(

Mijn switch beneden had ik in de Draytek een fixed ip gegeven (192.168.1.30), en het viel me op dat ik dit nog niet gedaan had voor de andere. Dus die op fixed 192.168.1.40 gezet (zo kon ik hem tot heden al benaderen, dacht dat ik hem handmatig op dat adres gezet had).

Nu lijkt er iets van interferentie te zijn; ik kan hem af en toe benaderen op dat adres en ook inloggen, maar na 1 of 2 instellingen door te gaan is hij dan al snel niet meer bereikbaar.

Ik wilde mijn volledige instellingen hier even plaatsen maar ik kom dus niet tot de VLAN setup van de tweede.

Wat doe ik fout? Dit lijkt zo basic, en werkt ook prima voor de eerste switch.

Edit: ik ga dit issue in een apart topic zetten. Maar als ik de reacties op het issue van dit topic goed begrijp, dan moet ik proberen om zowel internet als tv VLAN op dezelfde fysieke poort zetten, maar dan untagged, klopt dat?

[ Voor 13% gewijzigd door Scr3wdriv3r op 19-02-2017 14:17 ]

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:20
Internet zou ik untagged doen, omdat het gros van je internetapparaten geen VLAN snapt. TV mag je tagged doen, wat de TV ontvanger snapt als het goed is VLANs.

Dus:
Als je een managed switch gebruikt:

De poort waar je ene netwerkkabel binnenkomt = trunk = 2 VLAN's die binnenkomen (tagged)
De poort waar je AP aan hangt = untagged (internet VLAN)
De poort waar je ontvanger aan hangt = tagged IPTV VLAN

• duronbug
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:48

duronbug

Step on it.....!

Zorg dat je multicast IPTV verkeer niet op het Wifi netwerk terecht komt. Dit trekt je hele wifi verbinding onderuit.

• theHankyPanky
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-09-2024
Scr3wdriv3r schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 19:13:
Hallo,

Onlangs ben ik overgestapt van Ziggo naar Vodafone thuis (glas, inmiddels T-mobile thuis).

Omdat ik geen internetkabels naar boven getrokken kreeg, heb ik een iptv en internet signaal gebundeld middels managed switches (Netgear GS105E) door gebruik van VLAN's.

Dit werkt als een trein, ik haal boven nu netjes tv en internet uit switch 2, die beide binnen krijgt via Devolo 2.

Nou had ik voorheen beneden ook een Devolo, maar met wifi. Die zit aan de achterkant van mijn huis bij de tv, en zou ik graag willen blijven gebruiken om tot achter in de tuin goede wifi te hebben.

Als ik iets bekabeld op die Devolo aansluit dan heb ik gewoon internet. Maar de wifi blijft maar bezig een ip adres te verkrijgen. Ik lees veel over IGMP snooping (dit staat standaard aan op mijn switches), dit zou moeten regelen dat herkend wordt welk type signaal een apparaat nodig heeft?

Iemand enig idee wat hier loos is, en wat ik misschien nog kan proberen? Of kan de wifi chip simpelweg niet met deze setup overweg?

Alvast dank!

draadje setup
Hi @Scr3wdriv3r , mag ik vragen hoe jij je Switches hebt ingesteld (VLAN / IGMP / ....)?
Heb zelf vrijwel zelfde situatie:
Glasvezel T-mobile>Switch1>Devolo1>Devolo2>Switch2>STB met 2 VLAN's maar dan met TP-Link switches.

De TV heeft alleen veel last van storing, Ik vermoed dat dit door IGMP instellingen oid komt, maar ik krijg het niet voor elkaar om alles goed werkend te krijgen :-( . Afzonderlijk, of internet of IPTV (zonder trunked VLAN's) werkt het als een trein!

[ Voor 0% gewijzigd door theHankyPanky op 17-11-2017 16:41 . Reden: leesbaarheid ]

Very funny scotty, now beam up my clothes!!!

Pagina: 1