Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

UTP kabel trekken/splitten

Pagina: 1
Acties:

• Scr3wdriv3r
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-12-2023
Hallo,

Ik ben een jaar of 4 geleden vergeten om tijdens de verbouwing UTP kabels te trekken naar waar mijn tv's staan (boven en beneden). De leidingen waar mijn coax kabels doorheen lopen bleken te dun om ze er nog bij te doen. Ik heb daarom gekozen om dit met powerline adapters (Devolo) op te lossen. Werkt prima, beneden eentje met WiFi, boven zonder. Beneden heb ik een kabel in de tv en een kabel in mijn NUC, boven eentje in de tv.

Nu heb ik de keus gemaakt om eindelijk over te stappen naar glasvezel (Vodafone/T-Mobile), ze komen dit volgende week installeren.

Mijn coax kabels heb ik hierdoor niet meer nodig, dus ik overweeg om deze te vervangen door UTP kabels. Mijn powerline adapters wil ik laten zitten (boven levert me dit 1 kabel via Devolo, en 1 vanaf mijn modem rechtstreeks op, beneden wil ik de Devolo alleen houden voor de WiFi denk ik).

Mijn vraag is een simpele denk ik; wat is de beste manier om een kabel te splitten naar 2/3 aansluitingen? En wat is het gevolg voor de snelheid van die gesplitste aansluitingen, gaat er bijvoorbeeld dan nog de volledige snelheid door 1 aansluiting wanneer ik de andere niet gebruik, of wordt dit op voorhand gedeeld door het aantal aansluitingen?

Andere tips over hoe dit het beste aan te pakken zijn ook meer dan welkom, bedankt alvast!

Groet,
Thijs

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-11 09:55

OgWok

U.N.C.L.E.

Antwoord: een switch.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Grenco
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-11 14:06
Dag Thijs,

Dit kun je met een switch doen. De problemen die je omschrijft qua snelheidverlies gaan niet op. De switch "splitst" je (enkele) verbinding op naar X nieuwe aansluitingen en zal de snelheid van de verbinding die naar je router loopt dynamisch verdelen over de overige aansluitingen. Het werkelijke snelheidverlies (bij een goede switch) zal minimaal zijn. Ik zou wel een goede kabel gebruiken om de maximale snelheid van de verbinding naar je router te garanderen.

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-09 21:03
Neem dan wel een gigabit switch, die kosten tegenwoordig ook niet zoveel meer.

Ik weet niet of je bij het huidige Vodafone Thuis systeem TV en internet over 1 kabel kan laten gaan, check dit wel even. Sommige providers hebben met systemen gewerkt met een gescheiden netwerk voor TV en internet. Probeer ook meerdere routers te vermijden i.v.m. IGMP.

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-11 15:15
Je kunt evt ook moca gebruiken, dan kun je de coax laten zitten...

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:48
Coax eruit, UTP erin boven een gigabit switch en je bent klaar :)

My favorite programming language is solder.

• Scr3wdriv3r
Bedankt allemaal. Een switch dus, dat lijkt een prima oplossing inderdaad.

Even uit nieuwsgierigheid, wat voegt dit toe aan bijvoorbeeld een wandcontactdoos?

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:17
Scr3wdriv3r schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 14:57:
Bedankt allemaal. Een switch dus, dat lijkt een prima oplossing inderdaad.

Even uit nieuwsgierigheid, wat voegt dit toe aan bijvoorbeeld een wandcontactdoos?
Een wandcontactdoos split niet, maar is enkel doorvoer. Als je wandcontactdoos 2 aansluitingen heeft moeten er aan de achterkant ook 2 utp kabels in. Ik zou overigens geen CAT 5E wandcontactdozen meer nemen.

• Scr3wdriv3r
pacificocean schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 15:07:
[...]

Een wandcontactdoos split niet, maar is enkel doorvoer. Als je wandcontactdoos 2 aansluitingen heeft moeten er aan de achterkant ook 2 utp kabels in. Ik zou overigens geen CAT 5E wandcontactdozen meer nemen.
Ah zo, helder! Switch it is d:)b

• Valkaniac
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:21
Zoals Qlimaxxx al aankaart: Bij Vodafone/T-mobile thuis is het zo dat TV en Internet via gescheiden aansluitingen moeten lopen (Of je moet switches met VLAN gaan gebruiken)
Als je dus kabels gaat trekken zou ik (in ieder geval naar de plekken waar je TV wilt) dubbel UTP trekken om er zo zeker van te zijn dat het werkt, een eventuele switch kan dan voor de internet apparatuur.

• Scr3wdriv3r
Nou de installateur is geweest, we hebben het boven niet voor elkaar gekregen om een internetkabel te trekken (beunhaas die de coax daarheen gelegd heeft).

Nu zit ik met de volgende situatie op de Draytek2132:

Poort 1 (internet): NAS
Poort 2 (internet): Devolo (nodig voor dubbel signaal naar boven!)
Poort 3 (tv): kabel tv gedeelte beneden
Poort 4 (tv): leeg!

De monteur heeft dus 2 kabels tot 1 gebonden met als doel beneden beide te hebben op die kabel. Dat is ook het geval, alleen heb ik op die manier alleen nog een tv poort over. Is nu de bedoeling dat ik met een switch het volgende doe?

Poort 1+3: gecombineerde kabel voor internet+tv (zoals huidig).
Poort 2+4: nieuwe gecombineerde kabel -> switch 1 (poort 1) -> Devolo 1 -> Devolo 2 -> switch 2 -> vlan1 (tv) / vlan2 (internet).

Switch 1 (poort 2): NAS

Ben echt even lost wat hier de way to go is, glasvezel en switches zijn allebei eerste keren maar uit wat zoekwerk denk ik op te maken dat bovenstaande ongeveer is hoe het moet werken. Slimmere oplossingen zijn natuurlijk welkom!

Hoop dat iemand me uit de brand kan helpen :)

[ Voor 1% gewijzigd door Scr3wdriv3r op 11-02-2017 17:03 . Reden: NAS toegevoegd in geheel ]

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:46
De monteur heeft dus 2 kabels tot 1 gebonden met als doel beneden beide te hebben op die kabel. Dat is ook het geval, alleen heb ik op die manier alleen nog een tv poort over. Is nu de bedoeling dat ik met een switch het volgende doe?
Wat bedoel je hier precies mee? Dat er op 1 fysieke kabel 2 stekers zijn geknepen?
Dat werkt prima, je moet er dan alleen wel rekening mee houden dat de maximale doorvoersnelheid van beide aansluitingen 100mbit is per stuk, i.p.v. 1gbit.

Voor naar buiten zal dat niet veel uitmaken er vanuit gaande dat je een 100mbit glas aansluiting hebt of lager, maar voor intern wil je toch wel graag 1gbit houden zodat je lekker vlot bij je nas kan als je thuis bent.
Poort 1+3: gecombineerde kabel voor internet+tv (zoals huidig).
Poort 2+4: nieuwe gecombineerde kabel -> switch 1 (poort 1) -> Devolo 1 -> Devolo 2 -> switch 2 -> vlan1 (tv) / vlan2 (internet).
Niet helemaal... ALS je switch vlan tagging ondersteund (en dus zelf kan configureren) doet de switch het combineren voor je, dus:

Poort 2+4 -> (poort 1+2) switch (poort 3) -> Devolo 1 -> Devolo 2 -> (poort 1) switch 2 (poort 2) vlan TV / (poort 3) vlan internet. (poortnummers zijn ter indicatie)

houd er echter rekening mee dat lang niet iedere switch ondersteuning biedt tot het configureren van vlans.

Daarnaast zal je dan nog steeds maar een max 100mbit verbinding hebben naar je NAS ook op je interne netwerk.

Mijn voorkeur zou dan ook hebben om in ieder geval de NAS en de Delovo op dezelfde switch aan te sluiten zodat je (er vanuit gaande dat je een gbit switch hebt) intern een gbit verbinding houdt naar je NAS.

Wat nog een andere optie is, is om 2 sets Delovo's te gebruiken (dus 1 set voor TV en de andere voor internet). Je moet er dan alleen wel voor zorgen dat de 2 sets gescheiden gepaired worden. Of dat veel interferentie geeft durf ik echter niet te zeggen...

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• Scr3wdriv3r
Spekkie88 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 17:20:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee? Dat er op 1 fysieke kabel 2 stekers zijn geknepen?
Dat werkt prima, je moet er dan alleen wel rekening mee houden dat de maximale doorvoersnelheid van beide aansluitingen 100mbit is per stuk, i.p.v. 1gbit.

Voor naar buiten zal dat niet veel uitmaken er vanuit gaande dat je een 100mbit glas aansluiting hebt of lager, maar voor intern wil je toch wel graag 1gbit houden zodat je lekker vlot bij je nas kan als je thuis bent.

[...]

Niet helemaal... ALS je switch vlan tagging ondersteund (en dus zelf kan configureren) doet de switch het combineren voor je, dus:

Poort 2+4 -> (poort 1+2) switch (poort 3) -> Devolo 1 -> Devolo 2 -> (poort 1) switch 2 (poort 2) vlan TV / (poort 3) vlan internet. (poortnummers zijn ter indicatie)

houd er echter rekening mee dat lang niet iedere switch ondersteuning biedt tot het configureren van vlans.

Daarnaast zal je dan nog steeds maar een max 100mbit verbinding hebben naar je NAS ook op je interne netwerk.

Mijn voorkeur zou dan ook hebben om in ieder geval de NAS en de Delovo op dezelfde switch aan te sluiten zodat je (er vanuit gaande dat je een gbit switch hebt) intern een gbit verbinding houdt naar je NAS.

Wat nog een andere optie is, is om 2 sets Delovo's te gebruiken (dus 1 set voor TV en de andere voor internet). Je moet er dan alleen wel voor zorgen dat de 2 sets gescheiden gepaired worden. Of dat veel interferentie geeft durf ik echter niet te zeggen...
V.w.b. de kabel, zo mag je het denk ik wel omschrijving ja (er lijkt een stukje kabel aan de bestaande kabel gemaakt te zijn op een cm of 5 van de 'eigen' aansluiting zeg maar).

Ik heb inderdaad 100 mbit glas dus zolang ik dat buiten heb is dat prima inderdaad. Ben wel benieuwd of ik je nu goed begrijp, dat je aangeeft dat verder de setup goed is zolang ik maar rekening houdt om zogenaamde 'managed' switches te nemen (gbit)?

Ik stel het me voor dat in de meterkast, bij het glasmodem, switch 1 te plaatsen. Hier sluit ik dan poort 2+4 aan op poort 1+2 van de switch. Devolo 1 op poort 3 van switch 1, en de NAS op bijv. poort 4 van switch 1.

Switch 2 komt dan boven na mijn tweede Devolo gemonteerd op een plankje dat ik gemaakt heb voor de Embino. Daar haal ik vlan 1 en 2 uit, deze gaan op mijn tv cq. Embino.

Dan zou ik toch overal (voor zover de overige apparatuur het toelaat) gigabit moeten hebben liggen, behalve beneden misschien gezien de 'dubbele' kabel die daar loopt. Daar ontkom ik dan niet meer aan als het zo samenvoegen van kabels die beperking oplevert?

Alvast dank.

• Spekkie88
Ja zoals je nu omschrijft zou dat moeten gaan werken en lijkt me ook de netste oplossing. Waar je dan vooral op moet letten is dat de switches die je koopt het ondersteunen om vlans aan te maken (weet uit m'n hoofd niet of iedere managed switch dit ondersteund) en de juiste vlans te configureren, voor Vodafone. (heb ze hier in het ervaringen topic wel eens voorbij zien komen en anders is Google your friend). ;)

Wat je eventueel nog zou kunnen doen is weer 1 stekker knijpen aan beide uiteinden van de kabel naar de woonkamer en daar ook eenzelfde switch op aan te sluiten. Dan moet je alleen wel zorgen voor genoeg aansluitingen op de switch in de meterkast :)

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-11 07:55
Scr3wdriv3r schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 20:06:
[...]

V.w.b. de kabel, zo mag je het denk ik wel omschrijving ja (er lijkt een stukje kabel aan de bestaande kabel gemaakt te zijn op een cm of 5 van de 'eigen' aansluiting zeg maar).
Zou je daar een foto van kunnen maken ?
Ik kan mij even niet inbeelden hoe ik dat moet zien :)

2250 WP Zuid PVoutput

• Scr3wdriv3r
Spekkie88 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 20:20:
Ja zoals je nu omschrijft zou dat moeten gaan werken en lijkt me ook de netste oplossing. Waar je dan vooral op moet letten is dat de switches die je koopt het ondersteunen om vlans aan te maken (weet uit m'n hoofd niet of iedere managed switch dit ondersteund) en de juiste vlans te configureren, voor Vodafone. (heb ze hier in het ervaringen topic wel eens voorbij zien komen en anders is Google your friend). ;)

Wat je eventueel nog zou kunnen doen is weer 1 stekker knijpen aan beide uiteinden van de kabel naar de woonkamer en daar ook eenzelfde switch op aan te sluiten. Dan moet je alleen wel zorgen voor genoeg aansluitingen op de switch in de meterkast :)
Bedankt. Ik heb 2 van deze besteld, daar zou het mee moeten lukken als ik het goed heb. Mijn vrienden van Coolblue zijn onderweg (wat een fantastische hut is dat!), dus ik hoop ergens vandaag te kunnen melden dat ik de boel werkend heb :)

• Scr3wdriv3r
MdO82 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 21:07:
[...]

Zou je daar een foto van kunnen maken ?
Ik kan mij even niet inbeelden hoe ik dat moet zien :)
Zeker. Heb er de tape even niet afgehaald als je het niet erg vind, maar deze 2 kabels zijn dus na de tape nog slechts 1 kabel.

• Spekkie88
Scr3wdriv3r schreef op zondag 12 februari 2017 @ 10:06:
[...]

Bedankt. Ik heb 2 van deze besteld, daar zou het mee moeten lukken als ik het goed heb. Mijn vrienden van Coolblue zijn onderweg (wat een fantastische hut is dat!), dus ik hoop ergens vandaag te kunnen melden dat ik de boel werkend heb :)
Ik ben benieuwd heb je al gezocht naar de juiste vlans voor Vodafone? Je moet namelijk dezelfde tags gebruiken als van je provider anders gaat het niet werken ;)

Meende dan het bij Vodafone iets van 43/45 was ofzo, maar dat weet ik niet meer zeker...
Scr3wdriv3r schreef op zondag 12 februari 2017 @ 10:16:
[...]

Zeker. Heb er de tape even niet afgehaald als je het niet erg vind, maar deze 2 kabels zijn dus na de tape nog slechts 1 kabel.
Dat is inderdaad zoals ik me voor had gesteld, 2 aderparen per aansluiting voor 100mbit ipv 4 per aansluiting voor 1gbit.

Heb zelf iets vergelijkbaars gedaan (heb ook Vodafone) maar dan voor tv + telefoon

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-11 07:55
Hij heeft inderdaad de kabel gesplitst, zoiets wilde ik bij kennissen ook doen, maar aangezien ik niet precies weet hoe ik hem netjes kan splitsen heb ik het niet gedaan :)

Vraag me af hoe het onder de tape aangesloten zit, maar ik snap dat je hem niet los haalt ;)

2250 WP Zuid PVoutput

• Spekkie88
MdO82 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 10:59:
Hij heeft inderdaad de kabel gesplitst, zoiets wilde ik bij kennissen ook doen, maar aangezien ik niet precies weet hoe ik hem netjes kan splitsen heb ik het niet gedaan :)

Vraag me af hoe het onder de tape aangesloten zit, maar ik snap dat je hem niet los haalt ;)
Ik heb het als volgt gedaan (iets duurder, maar wel netter)
Ik heb een stuk ethernetkabel wat ik nog had liggen in 2 korte stukken geknipt (+/- 10 cm, al kan je de lengte uiteraard zelf variëren) en aan 1 kant 2 aderparen van beide kabels in 1 stekker geknepen en aan de andere kan van de kabels 1 stekker per kabel.
Vervolgens heb ik de stekker met de 2 kabels aangesloten op de hoofdkabel middels een utp koppelstuk.

Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je aan beide uiteindes dezelfde paren gebruikt.

Zal er later vandaag nog wel een foto van maken...

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• Tonne
  • Laatst online: 19:04
Door te splitsen is de kabel max 100 mbps. Waarom konden er geen twee kabels?

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:46

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Ik weet dat @ThinkPad deze weleens heeft gebruikt

https://www.routershop.nl...de-aansluitingen/pid=5298

Maximale bandbreedte per kabel is dan wel 100mbit aangezien gigabit alle 8 de aders vereist.

Wel een belachelijke prijs trouwens, ik heb ze hier in het magazijn (:P) denk ik ook nog wel liggen en kan ze tegen verzendkosten naar je opsturen. DM me maar.

www.google.nl

• Spekkie88
Tonne schreef op zondag 12 februari 2017 @ 11:35:
Door te splitsen is de kabel max 100 mbps. Waarom konden er geen twee kabels?
Scr3wdriv3r schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 16:50:
Nou de installateur is geweest, we hebben het boven niet voor elkaar gekregen om een internetkabel te trekken (beunhaas die de coax daarheen gelegd heeft).
Voor mijzelf had ik al 2 kabels liggen naar de woonkamer, maar paste er geen 3e meer bij voor de telefoon...

[ Voor 10% gewijzigd door Spekkie88 op 12-02-2017 11:49 ]

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• Scr3wdriv3r
Spekkie88 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 10:47:
[...]

Ik ben benieuwd heb je al gezocht naar de juiste vlans voor Vodafone? Je moet namelijk dezelfde tags gebruiken als van je provider anders gaat het niet werken ;)

Meende dan het bij Vodafone iets van 43/45 was ofzo, maar dat weet ik niet meer zeker...

[...]

Dat is inderdaad zoals ik me voor had gesteld, 2 aderparen per aansluiting voor 100mbit ipv 4 per aansluiting voor 1gbit.

Heb zelf iets vergelijkbaars gedaan (heb ook Vodafone) maar dan voor tv + telefoon
Slik, ik ben wat verder aan het zoeken, en ik had het me denk ik iets minder gecompliceerd voorgesteld inderdaad.

Zie overigens nergens de 'tag' nummers (43/45) die jij noemt terugkomen, wel een hoop termen waar ik even in moet duiken (trunked/hybride poorten :? ). Zie wel tags als 300/640 voorbij komen, maar misschien gaat dit over totaal iets anders. Waarschijnlijk zijn mijn zoektermen niet helemaal de juiste?

Dit draadje bijvoorbeeld wordt helaas niet opgelost.

[ Voor 4% gewijzigd door Scr3wdriv3r op 12-02-2017 12:32 . Reden: 300/640 toegevoegd ]

• Tonne
  • Laatst online: 19:04
Nee drie is teveel voor zo'n dunne buis.
Maar telefoon is draadloos toch tegenwoordig?

• Spekkie88
Scr3wdriv3r schreef op zondag 12 februari 2017 @ 12:28:
[...]

Slik, ik ben wat verder aan het zoeken, en ik had het me denk ik iets minder gecompliceerd voorgesteld inderdaad.

Zie overigens nergens de 'tag' nummers (43/45) die jij noemt terugkomen, wel een hoop termen waar ik even in moet duiken (trunked/hybride poorten :? ). Zie wel tags als 300/640 voorbij komen, maar misschien gaat dit over totaal iets anders. Waarschijnlijk zijn mijn zoektermen niet helemaal de juiste?

Zou ook kunnen hoor, het kan ook zijn dat dat voor kpn was... Ik zal zo ook nog even zoeken, maar op de telefoon zoekt het niet zo fijn ;)
Tonne schreef op zondag 12 februari 2017 @ 12:55:
Nee drie is teveel voor zo'n dunne buis.
Maar telefoon is draadloos toch tegenwoordig?
Wilde het basisstation ook in de woonkamer. En een ander nadeel van het Vodafone modem is dat het direct op de fibers wordt aangesloten waardoor die binnen een meter van je glas aansluiting MOET staan...

(Ja, theoretisch zijn er wel mogelijkheden, maar splitten was dan verreweg de makkelijkste en goedkoopste oplossing in mijn geval. Telefoon heeft aan 2 ader paren genoeg en TV zal toch nooit meer kunnen trekken dan mijn 100mbit lijn...
Internet zit bij mij verder wel over de andere kabel naar de woonkamer zodat dat wel gbit is)

[ Voor 12% gewijzigd door Spekkie88 op 12-02-2017 13:04 ]

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• Spekkie88
Scr3wdriv3r schreef op zondag 12 februari 2017 @ 12:28:
[...]

Ik heb ook nog even gezocht en het blijkt inderdaad 300 / 640 (internet / IPTV) te zijn.
Vodafone Thuis via Glasvezel (is al gefilterd met alle posts met de tag vlan)
Wat ik ook nog tegenkwam was imgp-snooping uit moet staan voor de IPTV interfaces...
MdO82 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 10:59:

Foto hoe ik het heb gedaan:
UTP split

Bij kennissen heb ik hetzeflde gedaan maar dan met 2 ethernet kabels. Werkt ook prima, idee is hetzelfde.

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• Scr3wdriv3r
Het werkt! Ik heb e.e.a. met dit voorbeeld (review van de switches die ik heb) voor elkaar gekregen. Blijkbaar heb ik de tagnummers niet nodig, ik heb simpelweg gezorgd dat er een poort van vlan1 en van vlan2 getagd waren. Op die poort komt het samen binnen switch 2, en daar haal ik los een vlan1 (internet) en vlan2 (tv) uit.

Ik ben blij, dank allen! _/-\o_

• Spekkie88
Scr3wdriv3r schreef op zondag 12 februari 2017 @ 19:02:
Het werkt! Ik heb e.e.a. met dit voorbeeld (review van de switches die ik heb) voor elkaar gekregen. Blijkbaar heb ik de tagnummers niet nodig, ik heb simpelweg gezorgd dat er een poort van vlan1 en van vlan2 getagd waren. Op die poort komt het samen binnen switch 2, en daar haal ik los een vlan1 (internet) en vlan2 (tv) uit.

Ik ben blij, dank allen! _/-\o_
Fijn om te horen! :D
En zoals gezegd zou je deze oplossing ook nog naar de woonkamer kunnen trekken door de gebundelde kabel weer te "ontbundelen" en een 3e switch in de woonkamer te plaatsen (mits er nog vrije poorten in switch 1 zijn uiteraard ;) )

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• Scr3wdriv3r
Spekkie88 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 19:55:
[...]

Fijn om te horen! :D
En zoals gezegd zou je deze oplossing ook nog naar de woonkamer kunnen trekken door de gebundelde kabel weer te "ontbundelen" en een 3e switch in de woonkamer te plaatsen (mits er nog vrije poorten in switch 1 zijn uiteraard ;) )
Toch te vroeg gejuicht. Ik had getest of ik boven nu tv en internet uit de switch kreeg, dat werkt prima. Ik had er echter niet bij stilgestaan om de Devolo beneden te checken (deze heeft WiFi, en dat komt goed van pas voor achter in de tuin).

Maar daar kan ik dus niet meer mee verbinden! Even dacht ik dat dit logisch zou kunnen zijn, met de gedachte dat er immers een soort 'gemixt' signaal door de Devolo in de meterkast gestuurd wordt, en een switch nodig was om deze weer 'los te trekken'. Dit lijkt echter niet de reden te zijn, de Devolo met WiFi geeft namelijk nog wel bekabeld internet.

Devolo cockpit maar eens ingedoken, en daar viel me op dat degene met WiFi alleen getoond wordt op het moment dat ik hem met een kabel aansluit. Zitten ze dan niet in hetzelfde netwerk o.i.d.?

Ben ook naar de webconfiguratie gegaan van de Devolo (zonder WiFi heb je dat niet), om te zien of er nog instellingen conflicteren ofzo), maar ik ben niet zo zeker van wat nu de bedoeling is. Moet of kan ik hem een statisch ip geven, of via dhcp verkrijgen? Bij dat laatste zie ik bij het openen van de configuratie een IP adres dat niet 'mijn netwerk' is (169.xxx i.p.v. 192.xxx).

Beide maakt overigens geen verschil, de WiFi lijkt er te zijn, maar blijft hangen op het verkrijgen van een IP adres tijdens verbinden). Ik heb hem zelfs gereset, hij zou nu in dezelfde staat moeten zijn als de andere 2 in mijn netwerk die wel werken.

Standaard SSID is er nu weer, maar met hetzelfde gedrag. Wat zie ik over het hoofd?

• Spekkie88
Kan wellicht zijn dat de wifi chip niet goed overweg kan met vlans?
Daar zou ik niet direct uitspraken over durven doen, maar aan de symptomen lijkt het alsof de wifi geen contact kan krijgen met de dhcp server inderdaad...

Kan die wifi delovo ook een eigen dhcp server draaien? Dan kan je in ieder gevaltesten of je het internet op kan.

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• Scr3wdriv3r
Spekkie88 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 20:59:
Kan wellicht zijn dat de wifi chip niet goed overweg kan met vlans?
Daar zou ik niet direct uitspraken over durven doen, maar aan de symptomen lijkt het alsof de wifi geen contact kan krijgen met de dhcp server inderdaad...

Kan die wifi delovo ook een eigen dhcp server draaien? Dan kan je in ieder gevaltesten of je het internet op kan.
Zoiets moet het haast zijn. Dit soort specifieke gevallen is ook lastig om op te zoeken.

Zal vanavond eens verder speuren en je voorstel proberen.
Pagina: 1