Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Internet / IP TV over 1 utp kabel, VLAN issue

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wboard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-04-2022

wboard

-=<wboard>=-

Topicstarter
Mijn vraag
Ik krijg het VLAN niet juist geconfigureerd op mijn HP 1920-24G managed switch om het voor elkaar te krijgen dat internet en IPTV over 1 kabel naar de verschillende kamers vlekkeloos draait.

Mijn Vodafone setop boxen blijven huilen dat ze de DHCP server niet kunnen vinden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Zie onderstaand diagram:
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/20py2cn.jpg

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik sluit dus poort 1 (poort 1 en 2 = internet) vanaf de DrayTek aan op poort 1 op mijn 1920 switch
en poort 3 (poort 3 en 4 = IP TV) vanaf de DrayTek aan op poort 2 op mijn 1920 switch.
Op deze 1920 switch heb ik een id=1 DEFAULT VLAN waar ik het internet over wil laten draaien en id=4 IP TV VLAN waar ik natuurlijk IPTV over wil laten draaien.

Op de 1920 switch zijn alle poorten hybrid en hebben ze allemaal een untagged membership.
Poort 1 heeft een untagged membership op VLAN 1
Poort 2 heeft een untagged membership op VLAN 4
Poort 9 t/m 16 hebben een untagged membership op VLAN 1 en 4
De overige poorten hebben een untagged membership op VLAN 1

Op de poorten 9 t/m 16 gaan 4 kabeltjes naar de "domme" HP 1410 switches naar de diverse kamers. Op deze switchen hangen dus weer de pc's, printers en ook settopboxen van Vodafone IP TV.

Ik ben dus begonnen met simpelweg de VLAN configuratie als bovenstaand "goed" te krijgen. Dit werkte niet.. Vervolgens heb ik gespeeld met "tagged en untagged" memberships, dit werkte niet.. Vervolgens ben ik verder gegaan met MAC AUTH. Ik heb alle settop boxen d.m.v. MAC AUTH gekoppeld aan een VLAN id 4. Dit werkte ook niet. Vervolgens ben ik ook nog bezig geweest met DHCP Relay, ook niets geworden.

Op poort 1 en 2 op de DrayTek wordt een IP reeks van 192.168.1.x afgegeven, dit kan ik op de DrayTek ook configureren. Poort 3 en 4 kan ik niet configureren en als ik hier een laptop aan hang zie ik dat dit een reeks van 10.97.0.x is. Alle settopboxen blijven zeggen "DHCP server not found".

Wat doe ik fout? 8)7

A smooth sea never made a skilled sailor

Alle reacties

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:51
draytek naar 1920 untagged 1 op poort1 - untagged 4 op poort 2
1920 uplink naar 1410 tagged 1 en tagged 4 (bv poort 9)
1410 uplink naar 1920 tagged 1 en tagged 4 (bv poort 8 )
1410 naar settopbox untagged 4 (bv poort 7)
1410 naar pc untagged 1 (bv poort 1-6)

Lijkt me dat je zoiets wilt bereiken

[ Voor 10% gewijzigd door kosz op 05-11-2016 22:15 ]

• wboard

wboard

-=<wboard>=-

Topicstarter
De 1410's zijn domme switches daar kan ik dus niets instellen qua vlan volgens mij.
Vandaar dat ik verder heb gekeken naar MAC VLAN (Mac Authentication) op de 1920, alleen krijg dat na veel gepuzzel niet werkend

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwachten die settopboxen een tagged VLAN op hun poort of willen ze iets zonder VLAN? Gezien de fysiek aparte poorten voor TV vanaf de Draytek gok ik op het laatste.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:00
Dit gaat niet werken. Je laatste switches moeten ook weer vlan aware zijn on de tagged signalen om te zetten naar untagged poorten waar je je iptv en computers op kunt aansluiten

CISSP! Drop your encryption keys!

• wboard

wboard

-=<wboard>=-

Topicstarter
jadjong schreef op zondag 06 november 2016 @ 12:21:
Verwachten die settopboxen een tagged VLAN op hun poort of willen ze iets zonder VLAN? Gezien de fysiek aparte poorten voor TV vanaf de Draytek gok ik op het laatste.
Het laatste inderdaad.

• wboard

wboard

-=<wboard>=-

Topicstarter
laurens0619 schreef op zondag 06 november 2016 @ 12:53:
Dit gaat niet werken. Je laatste switches moeten ook weer vlan aware zijn on de tagged signalen om te zetten naar untagged poorten waar je je iptv en computers op kunt aansluiten
Ik had ergens een artikel gelezen dat dit wel zou moeten kunnen op basis van MAC VLAN op de main 1920 switch. Je kunt de rest dan met "domme" switches aan elkaar knopen. Maar dit kan dus niet volgens jou?

Het was dit artikel: https://mijnglasvezelverb...10-mac-vlan-configuratie/

[ Voor 9% gewijzigd door wboard op 06-11-2016 15:27 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
wboard schreef op zondag 06 november 2016 @ 13:03:
[...]

Ik had ergens een artikel gelezen dat dit wel zou moeten kunnen op basis van MAC VLAN op de main 1920 switch. Je kunt de rest dan met "domme" switches aan elkaar knopen. Maar dit kan dus niet volgens jou?
Ik zou dat eens proberen door de boxjes eerst aan de 1920 te hangen, als dat werkt kun je een stapje verder gaan en een dom ding er tussen knopen.

• laurens0619
wboard schreef op zondag 06 november 2016 @ 13:03:
[...]

Ik had even over het MAC VLAN gebeuren gelezen, om eerlijk te zijn, ik had er nog nooit van gehoord.
Even ingelezen en het lijkt erop dat dit prima zou moeten werken. Ik ben hier ook met vlan en iptv bezig geweest en heb wel gemerkt dat de kastjes gevoelig kunnen zijn. Soms was mijn config wel goed maar werkte het pas na x uur of y reboots.

Misschien eerst even met een computer proberen of dat mac vlan werkt?
Zet 2 vlans op je switch/router op, met 2 dhcp servers in verschillende ranges. Kijk nu of je het kunt beinvloeden welk ip adres je computer krijgt

Misschien heb je hier iets aan?
https://mijnglasvezelverb...10-mac-vlan-configuratie/

• wboard

wboard

-=<wboard>=-

Topicstarter
laurens0619 schreef op zondag 06 november 2016 @ 14:20:
[...]

Ik had even over het MAC VLAN gebeuren gelezen, om eerlijk te zijn, ik had er nog nooit van gehoord.
Even ingelezen en het lijkt erop dat dit prima zou moeten werken. Ik ben hier ook met vlan en iptv bezig geweest en heb wel gemerkt dat de kastjes gevoelig kunnen zijn. Soms was mijn config wel goed maar werkte het pas na x uur of y reboots.

Misschien eerst even met een computer proberen of dat mac vlan werkt?
Zet 2 vlans op je switch/router op, met 2 dhcp servers in verschillende ranges. Kijk nu of je het kunt beinvloeden welk ip adres je computer krijgt

Misschien heb je hier iets aan?
https://mijnglasvezelverb...10-mac-vlan-configuratie/
Haha dat artikel bedoelde ik idd :).

Het lijkt mijn inziens op dat mijn DHCP relay niet goed werkt. Want als ik de settop boxen opstart zie ik iets van "Didn't receive ip address from DHCP server. Misschien dat het probleem daar dus enkel ligt. Als ik een laptop hang aan poort 3 of 4 van de Draytek krijg ik een ip adres in de range 10.97.0.x. Ik kan op de Draytek daar ook niets van configureren (kan DHCP niet uitzetten en/of aanpassen).

• laurens0619
wboard schreef op zondag 06 november 2016 @ 15:38:
[...]

Haha dat artikel bedoelde ik idd :).

Het lijkt mijn inziens op dat mijn DHCP relay niet goed werkt. Want als ik de settop boxen opstart zie ik iets van "Didn't receive ip address from DHCP server. Misschien dat het probleem daar dus enkel ligt. Als ik een laptop hang aan poort 3 of 4 van de Draytek krijg ik een ip adres in de range 10.97.0.x. Ik kan op de Draytek daar ook niets van configureren (kan DHCP niet uitzetten en/of aanpassen).
Ik weet niet of het ook bij vodafone is, maar ik heb wel eens gelezen dat het mis kan gaan als je met 2 dezelfde mac adressen je verbind met het glasvezel modem (1x voor internet, 1x voor iptv. Aangezien je geen igmp proxy setup lijkt te bouwen denk ik niet dat het relevant is maar wellicht iets om uit te sluiten

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-11 06:39
Sorry dat ik dit draadje even een bump geef, maar welke switch raden jullie aan voor IPTV (IGMP)?

Dit lijstje moet je schijnbaar mijden:
  • TP-Link SG105(E)
  • TP-Link SG108(E)
  • TP-Link SG1016(E)
  • TP-Link SG1024(E)
Volgens sommigen werken de volgende switches wél, andere verhalen doen mij daar weer aan twijfelen:
  • Netgear GS105E (vanaf v2)
  • Netgear GS108E (v2/v3)
Nadeel van bovenstaande is dat IGMP-snooping maar op één VLAN kan. Alle GSxxx en GSxxxGE modellen ook mijden, die ondersteunen IGMP-snooping niet.

Onderstaande kan ik geen ervaring in deze setup over vinden:
  • TP-Link JetStream TL-SG3210
Elders heb ik ook gelezen dat ZyXEL switches het ook zouden doen.

Voordat ik een switch koop die het toch gaat laten klapperen, met welke switches hebben jullie (goede) ervaringen?

[ Voor 10% gewijzigd door Joseph op 07-11-2016 13:00 ]

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
[b]Joseph schreef op maandag 07 november 2016 @ 11:21:Alle GSxxx en GSxxxGE modellen ook mijden, die schijnen ook problemen te hebben.
Die hebben geen problemen met IGMP Snooping maar die ondersteunen gewoonweg geen IGMP Snooping

• controll24509
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-07-2023
Poort 9 t/m 16 hebben een untagged membership op VLAN 1 en 4
Hier zit je probleem. Die poorten op de 1920 staan in accessmode (untagged). aan untagged poorten kan maar 1 enkel VLAN hangen. Je moet die poorten configureren in trunk mode.

Configureer dus poorten 9 t/m 16 in trunking (tagged) mode.

• controll24509
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-07-2023
klein issue is wel dat die 1420's domme switches zijn. Maar je IPTV zal sowieso tagged binnen komen.
Wellicht kan je op die 1920's je iptv vlan tagged aanbieden
en een default vlan (untagged) op de poort zetten voor je internet?

• Niels.68
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-08-2024
Joseph schreef op maandag 07 november 2016 @ 11:21:

Volgens sommigen werken de volgende switches wél, andere verhalen doen mij daar weer aan twijfelen:
  • Netgear GS105E (vanaf v2)
  • Netgear GS108E (v2/v3)
Ik heb de GS108V3 en kan beamen dat deze out of de box werkt met routed iptv van Telfort. Ik heb helemaal niets in hoeven stellen (wat op zich ook wel weer een beetje jammer is).

• wboard

wboard

-=<wboard>=-

Topicstarter
controll24509 schreef op maandag 07 november 2016 @ 16:59:
klein issue is wel dat die 1420's domme switches zijn. Maar je IPTV zal sowieso tagged binnen komen.
Wellicht kan je op die 1920's je iptv vlan tagged aanbieden
en een default vlan (untagged) op de poort zetten voor je internet?
1) Het is wel zo dat op de DrayTek poort 1 en 2 internet zijn en poort 3 en 4 IPTV, switchen gaat niet. Zou dit tagged VLAN zijn?

2) 9 t/m 16 zijn hybrid ports, geen access port, zie onderstaande layout
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2utg7rl.jpg
ps poort 9 PVID wijkt af, poort 9 is mijn "test poort" naar de woonkamer, die wil ik werkend hebben en dan configureer ik 9 t/m 16 hetzelfde..

Alsnog de hybrid poorten switchen naar trunk?

[ Voor 10% gewijzigd door wboard op 12-11-2016 16:17 ]

• wboard

wboard

-=<wboard>=-

Topicstarter
Kickk

[ Voor 11% gewijzigd door wboard op 08-01-2017 10:21 ]

Pagina: 1