Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi3344
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-07 22:51
Goedemiddag mede-tweakers,

Ik ben in het bezit van een XFX RX480 Reference GPU
#ProductPrijsSubtotaal
1XFX Radeon RX 480 XXX Edition 8GB€ 256,70€ 256,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 256,70

Fijne kaart wat mij betreft, doet precies wat ik er van had verwacht, maar er zijn echter wel 2 problemen.
  1. Veel geluid bij 100% usage
  2. fan maakt een ontzettend rot geluid bij lage toeren, zal vast een term voor zijn
Ik heb d.m.v. MSI afterburner mijn fancurve al aangepast, waardoor de kaart max 80 graden wordt, wat in principe prima is. Echter zijn de decibellen erg goed hoorbaar... wat redelijk normaal is voor de reference koelers. Ik heb ook geprobeerd wat te overclocken, maar dat kan de koeler gewoonweg niet aan (power +50%, 20 is net haalbaar).

Graag wil ik dat de kaart z'n snavel houdt wanneer deze onder b.v. 60 graden is (of 70, maakt mij dat uit). Wanneer ik dit instel gaat dit perfect, tot hij na een half uur rustig naar de 60 graden is geklommen en de fan tot 10% aangaat. Deze percentage toeren maakt een erg irritant geluid. Daarnaast gaat hij vrolijk na 5 seconden weer uit, waarna hij na een minuut weer aan gaat. dus constant gaat de fan aan en uit.

Nu kan ik bovenstaande accepteren, of ik ga op zoek naar een andere manier. Nu weet ik dat je er gewoon een ander koelblok op kunt plaatsen voor betere koelperformance. Dit lijkt mij dan ook een goed idee. Graag zou ik daarmee ook gewoon de power usage op +50% willen kunnen zetten, zonder dat de kaart te heet wordt en er een vliegtuig opstijgt in mijn case.

Ik heb overigens een self-made case die nog under construction is: (Er moeten nog 2x2 USB 3.0 aan de voorkant gemaakt worden, alles moet nog afgewerkt worden, fans geplaatst, raam geplaatst, kabels in de dubbele wand, zodat deze bijna niet meer zichtbaar zijn)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/s6I7kbschVi50V45G9QkZvxv/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/82OGSoVwprSvzKXrkP2ZLKkE/medium.jpg

Nu lijkt het mij dat er 2 opties zijn:
1 - Luchtkoeling
2 - Waterkoeling

1 - Luchtkoeling is redelijk straight forward, maar heb juist met opzet een reference kaart genomen, waarbij de warme rechtstreeks uit de kast geblazen wordt, i.p.v. door de kast heen. Een andere luchtkoeler zal dit natuurlijk niet doen?

2 - Het coolst lijkt mij om een keer wat met waterkoeling te doen. Ik heb er namelijk nog nooit mee gewerkt. Een gesloten waterkoelsysteem voor de videokaart lijkt mij mooi, maar weet zo niet 1.2.3. wat er bij komt kijken. En zoals je kunt zien op bovenstaande foto's is de ruimte erg beperkt voor een radiator.....

Wie-o-wie heeft hints en tips en wil mij helpen beslissen in deze case. Een eis is dat het systeem wel relatief stil is, ook onder volle belasting. Daarvoor heb ik ook de Scythe Fuma op mijn CPU (I7 6700K) geplaast.

Alvast bedankt voor al jullie leuke reacties! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:12

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik weet niet maar er kunnen AIO's zijn die standaard op de ref kaarten past of met minimale aanpassing :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zie ik het goed, dat je nu klaagt over geluidoverlast in een kast die aan alle kanten open is?

Hoe is het geluid in een afgesloten kast? Kan je niet wat geluiddempend materiaal aanbrengen in de kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 16:04:
Zie ik het goed, dat je nu klaagt over geluidoverlast in een kast die aan alle kanten open is?

Hoe is het geluid in een afgesloten kast? Kan je niet wat geluiddempend materiaal aanbrengen in de kast?
Dat is ook een manier :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holl
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19-07 15:41
Leuk idee die kast. Veel werk / moeilijk om te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaVince
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-04 15:08
Ik heb zelf geprobeerd om een kraken x31 op mijn reference rx 480 te zetten, maar het koperblok dat de GPU raakt is te groot om er op te passen zonder de onderliggende bracket weg te halen die de vrm en memory modules koelt.
Ben op zoek geweest naar een bracket waar je een waterkoeler op kunt vast maken (vergelijkbaar aan die voor de r9 290 bv) maar die bestaan gewoon niet. Tenzij je zelf een handige harry bent die er zelf een kan maken dan.
Er bestaat echter wel een waterblok voor een custom water loop voor de 480, misschien is die interessant om even op te zoeken?

P.s. vette kast man, heb je een buildlog bijgehouden voor het zelfbouw forum?

[ Voor 6% gewijzigd door ParaVince op 17-02-2017 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi3344
Damic schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 16:00:
Ik weet niet maar er kunnen AIO's zijn die standaard op de ref kaarten past of met minimale aanpassing :)
Wat bedoel je precies met een AIO? heb je misschien een voorbeeld? O+
Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 16:04:

Daar heb je een punt hoor. de kast is momenteel erg open, aangezien hij nog niet af is. Maar aangezien ik een huis heb gekocht en vol aan het klussen ben geslagen is dit even low priority.
holl schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 16:52:
Leuk idee die kast. Veel werk / moeilijk om te maken?
ParaVince schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 18:11:
Ik heb zelf geprobeerd om een kraken x31 op mijn reference rx 480 te zetten, maar het koperblok dat de GPU raakt is te groot om er op te passen zonder de onderliggende bracket weg te halen die de vrm en memory modules koelt.
Ben op zoek geweest naar een bracket waar je een waterkoeler op kunt vast maken (vergelijkbaar aan die voor de r9 290 bv) maar die bestaan gewoon niet. Tenzij je zelf een handige harry bent die er zelf een kan maken dan.
Er bestaat echter wel een waterblok voor een custom water loop voor de 480, misschien is die interessant om even op te zoeken?

P.s. vette kast man, heb je een buildlog bijgehouden voor het zelfbouw forum?
Zekers zekers :
[CiP] Sprucebuild

Ok het is allemaal dus niet zo makkelijk als het lijkt? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad. Een CPU koeler prop je als het ware op de RX480.

Maar ik heb het handiger gedaan zonder te hakken en te zagen. En hij is best stil middels Wattmann enz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ghd2rCsJs6tJ1ZBwCTw78YGg/full.jpg

- Pasta vervangen met zeer goed spul
- Schroefjes die rondom de VRM zitten ingesmeerd met K5-Pro thermal paste (niet geleidend). Dit zodat de warmteoverdracht van de voorkant (daar waar de VRM zit) beter geleid met onder andere de backplate.

- Schroefjes in het algemeen lekker strak aangedraaid (zonder de boel kapot te draaien).

Resultaat? Een kleine 7 graden verschil, en een stuk stiller in ieder geval. OC'en hoeft niet zozeer, de kaarten halen vaak toch niet meer dan 1400 ~ 1450Mhz. Met water en de custom bios zou je theoretisch veel hogere snelheden moeten halen.

Maar de efficientie van die chip gaat al voorbij als je meer dan 200W nodig hebt voor 1450Mhz.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2017 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik heb een pricewatch: NZXT Kraken X41 liggen die perfect op een rx480 past, het probleem is dat ik de vrm's niet kon koelen dus heb ik het maar gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi3344
Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 21:46:
Inderdaad. Een CPU koeler prop je als het ware op de RX480.

Maar ik heb het handiger gedaan zonder te hakken en te zagen. En hij is best stil middels Wattmann enz.

[afbeelding]

- Pasta vervangen met zeer goed spul
- Schroefjes die rondom de VRM zitten ingesmeerd met K5-Pro thermal paste (niet geleidend). Dit zodat de warmteoverdracht van de voorkant (daar waar de VRM zit) beter geleid met onder andere de backplate.

- Schroefjes in het algemeen lekker strak aangedraaid (zonder de boel kapot te draaien).

Resultaat? Een kleine 7 graden verschil, en een stuk stiller in ieder geval. OC'en hoeft niet zozeer, de kaarten halen vaak toch niet meer dan 1400 ~ 1450Mhz. Met water en de custom bios zou je theoretisch veel hogere snelheden moeten halen.

Maar de efficientie van die chip gaat al voorbij als je meer dan 200W nodig hebt voor 1450Mhz.
vet, heb je misschien meer pics? soort van guide hoe en wat? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Damic schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 16:00:
Toevoeging op dit, zorg wel voor een rib-kit voor de overige chips, extra koeling is nooit overbodig :)

Ik heb zelf die NX kit van Antec dacht ik, past goed en zo'n koelrib kitje kost iets van 7 euro extra.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

hoi3344 schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 23:17:
[...]

vet, heb je misschien meer pics? soort van guide hoe en wat? :9
Het is niet zo lastig.... als eerst een kleine schroevendraaier om de schroefjes eruit te halen. Je begint aan de achterzijde (backplate) en haalt alle schroefjes los. Leg ze zo neer dat je ze qua volgorde altijd terug weet te vinden. Als laatst haal je de 4 schroefjes los die de koeler fysiek op de GPU drukken. Hiermee vervalt wel je garantie als daar een sticker op zit.

Nu dat je alles los hebt, kan je de kaart voorzichtig loshalen van het brok plastic. Let erop dat de fanstekker vrij kort is en deze nog in het printplaatje blijft steken. Je kunt 'm eruit halen, maar bij mij zat ie zo vast dat ik 'm maar heb laten zitten.

Let even op de kussentjes die op je geheugen zit. Die moet je gewoon laten zitten, ook al plakken ze aan het koelblok ipv geheugenchip.

GPU maak je schoon met wat alcohol en het liefst keukenrol papier. De pasta die rondom de 'core' zit kan je laten zitten, dit maakt in de regel niet zoveel uit, je kunt als je te hard te keer gaat SMD's afbreken en dat is gevaarlijk.

Ik heb het wel schoongemaakt met de hoek van een oude bankpas. Vervolgens pasta erop, de credit-card methode, het uitsmeren over de gehele core dus, koelblok en fan schoongemaakt, alles erop gedrukt, goed gekeken welke schroeven o.a de VRM 'vastzetten' en deze ingekit met K5-pro.

Wat het doet is dat het warmte beter doorvoert zonder de kans op electrische geleiding. Vervolgens zet je alles weer in elkaar, draai je de schroeven eerst losjes aan, als alles erin zit begin je ze vast te draaien (kruislings). Draai ze vast totdat ze niet meer kunnen zonder de schroefjes te slopen.

Kaart er terug in, beetje spelen met Wattman en je komt er wel :+ De stock-koeler is opzich goed alleen het gaat herrie maken boven een bepaald toerental. Het enige goede eraan is is dat het de hete lucht je kast uit blaast.

K5-pro is overigens op Ebay te verkrijgen. Je kunt het een vervanger van o.a thermal pads noemen. Ik heb er eerder een plank mee ingesmeerd maar niet kunnen testen omdat ik iets anders helaas defect had geraakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dpctLEa67B7sq55eCARcit0L/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dp77lZB3fNehu2Qncja8dPVk/full.jpg

Echter op een nieuwe RX480 ga ik dat dus nog even niet doen. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi3344
Damic schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 21:52:
Ik heb een pricewatch: NZXT Kraken X41 liggen die perfect op een rx480 past, het probleem is dat ik de vrm's niet kon koelen dus heb ik het maar gelaten.
Die past zonder aanpassingen op de RX480? te koop toevallig? :P

De VRMS moeten dus wel gekoeld blijven dmv een heatspreader en evt wat lucht?
http://cdn.wccftech.com/w...2016/07/front-840x501.jpg
http://www.overclock.net/content/type/61/id/2821855/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ja VRM's en geheugen kun je beter koelen anders over leven die het niet lang :)

Nee koeler is niet te koop, gaat wrs op de AM4 in de toekomst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 861337

Je kan arctic accelero of twinturbo er op doen voordeel koelt veeel beter stiller. Nadeel WORD GROTER. Of evt goedkoop chinees spul wat ook redelijk koelt de GFH-409-02.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Verkoop je huidige kaart en koop er één terug met een fatsoenlijke OA koeling. Voor rond de €250 heb je tegenwoordig een RX480 8GB met een goede stille koeler.
Pagina: 1