Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Nieuw thuis netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
He!
Ik loop al jaren tegen het probleem aan te hikken dat het netwerk thuis niet goed loopt.
Ik heb glasvezel van ziggo maar daar heb ik een paar problemen bij en vroeg me af of ik deze misschien kon oplossen door een nieuw thuis netwerk aan te leggen en goed te configureren.

De huidige setup is Modem in de meterkast -> Router -> switch - > computers

De twee grootste problemen zijn dat ik ten eerste heel slecht bereik heb met het draadloos netwerk (dat alleen vanuit de router komt). Na zo'n 5 meter word het signaal al zwak en na 10 meter heb ik geen signaal meer.
Daarnaast lijkt er iets fout te gaan in het netwerk, want als ik bijvoorbeeld op de computer in game zit en iemand in het huis zet de xbox aan. Dan crashed het hele internet. Dit moet dan gereset worden en maar 1 van de twee kan tegelijk online zijn. Zelfde had ik tijdje terug als er op 2 pc's tegelijk gegamed werd. Maar dan niet altijd alleen soms? Heel raar...

De router die nu gebruikt word is de Sitecom x6 N900

Ik dacht er zelf aan om probleem 1 op te lossen door een nieuwe router te kopen en die op zolder neer te zetten. Vervolgens 2 á 3 accesspoints te maken door middel van netstroom adapters?

Voor probleem twee heb ik echter zelf geen idee of het iets in de configuratie is, het probleem bij de provider ligt of dat het iets heel simpels is?

Ik absorbeer graag jullie kennis en suggesties voor welke netwerk apparatuur ik zal aanschaffen! Het bugget is ongeveer 3-400 euro totaal.

Alvast bedankt!!

Alle reacties

• jerohoorn
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-08 13:31
Het probleem met het instabiele internet ligt waarschijnlijk aan de router/modem.

Je kan proberen eerst alle netwerk apparatuur te updaten.
Daarna stapsgewijs gaan kijken wanneer het precies misgaat en of je dan nog stabiel internet hebt via de kabel. Wanneer je stabiel internet hebt via de kabel en de wifi werkt niet goed, dan ligt het aan de router en hoef je alleen een nieuwe router/access points te kopen.

Wanneer de verbinding ook slecht is via de kabel kan je proberen een router van iemand te lenen en kijken of het dan beter is. Wanneer dit niet de oplossing is kan je contact opnemen met je provider en vragen wanneer je een slechte verbinding hebt of hun kunnen kijken of de verbinding vanaf de provider tot de modem stabiel is.

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:47
Heb je sinds kort uitval/traag internet?
Wat zegt deze situatie, hier, heb jij het net zo aangesloten? Ziggo Internet: Ubee modem + Sitecom X6 N900

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 13:55:
He!
Ik loop al jaren tegen het probleem aan te hikken dat het netwerk thuis niet goed loopt.
Ik heb glasvezel van ziggo
Glasvezel van Ziggo? Tenzij je een grootzakelijk abonnement hebt (en dat heb je niet als je een Sitecom-geval erachter hangt :+ ) doet Ziggo alleen aan kabelinternet. Dus ofwel je hebt geen glasvezel, danwel je hebt geen Ziggo :o

Geef eens aan exact welke modem/NTU je hebt, dan wordt snel genoeg duidelijk hoe vork in steel steekt :)
maar daar heb ik een paar problemen bij en vroeg me af of ik deze misschien kon oplossen door een nieuw thuis netwerk aan te leggen en goed te configureren.

De huidige setup is Modem in de meterkast -> Router -> switch - > computers

De twee grootste problemen zijn dat ik ten eerste heel slecht bereik heb met het draadloos netwerk (dat alleen vanuit de router komt). Na zo'n 5 meter word het signaal al zwak en na 10 meter heb ik geen signaal meer.

[...]

De router die nu gebruikt word is de Sitecom x6 N900
Dit is een dualband-apparaat. Verbind je op 2.4GHz of 5GHz?

En wat zit tussen die router en 10m? Hebben we het over niets meer dan lucht met directe line-of-sight, of zitten er betonmuren of tegels tussen?
Daarnaast lijkt er iets fout te gaan in het netwerk, want als ik bijvoorbeeld op de computer in game zit en iemand in het huis zet de xbox aan. Dan crashed het hele internet. Dit moet dan gereset worden
Het internet crasht? Dat is sinds jaren '70 niet gebeurd...

Exact wat moet je resetten om weer verbinding te krijgen?
en maar 1 van de twee kan tegelijk online zijn. Zelfde had ik tijdje terug als er op 2 pc's tegelijk gegamed werd. Maar dan niet altijd alleen soms? Heel raar...
Klinkt als DHCP problemen, maar om daar iets zinnigs over te zeggen is een stuk meer info nodig - naast de dingen die ik hierboven al vraag bijvoorbeeld ook welk lokaal IP je PC en de XBox hebben op moment dat het raak is.
Ik dacht er zelf aan om probleem 1 op te lossen door een nieuwe router te kopen en die op zolder neer te zetten. Vervolgens 2 á 3 accesspoints te maken door middel van netstroom adapters?
Euh, router op zolder :?

Een router is een apparaat die twee netwerken verbindt. Je wilt je router daar hebben waar de internetverbinding je huis binnen komt. Als dat in de meterkast is wil je daar - en nergens anders - een router hebben staan. Als de WiFi-functionaliteit van je router onvoldoende is, of als de locatie (meterkast) te slecht is voor WiFi vanaf de router zijn AP's inderdaad een goed idee. Maar powerline (die "netstroom adapters") - brr, dan vervang je een onvoorspelbare techniek (WiFi) met een andere net zo kwetsbare. Met het budget dat je hieronder noemt zijn dit soort halfbakken maatregelen nergens voor nodig.
Voor probleem twee heb ik echter zelf geen idee of het iets in de configuratie is, het probleem bij de provider ligt of dat het iets heel simpels is?

Ik absorbeer graag jullie kennis en suggesties voor welke netwerk apparatuur ik zal aanschaffen! Het bugget is ongeveer 3-400 euro totaal.

Alvast bedankt!!
Het is voorbarig om over aanschaf van andere netwerkapparatuur te hebben voordat je duidelijk hebt wat er fout gaat. Dat is alsof je vraagt welke chemo je moet nemen voordat je naar de huisarts geweest bent om te bepalen of je vastzittende hoest nu verkoudheid, allergie, TB of longkanker is 8)7

Met dat budget kun je het probleem - zodra je het scherp hebt - in ieder geval grondig aanpakken. Maar lukraak een apparaat van EUR 300 kopen gaat je zeker niet helpen.

Dus: eerst eens de twee (waarschijnlijk losstaande) problemen die je noemt uitzoeken. Als we weten wat er mis is kunnen we goede suggesties doen hoe het aan te pakken. Wat ik wel al kan roepen is dat het sowieso erg verstandig is om een significant deel van dat bedrag opzij te zetten om iemand via Werkspot in te huren om goede Cat6 UTP kabels te trekken naar strategische locaties in je huis zodat je degelijke access points van een goede backhaul (verbinding naar de router) kunt voorzien.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry ik heb me inderdaad vergist in de provider ik heb namelijk caiway. Haal die twee soms door elkaar,,
Daarnaast ben ik echt nieuw in alle netwerk gedoe dus heb ik inderdaad misschien te snel conclusies getrokken en zal ik eerst alle genoemde stappen doorlopen.
Het 'crashen' is dat hij geen DNS kan vinden.

Als ik bijvoorbeeld in game ben, gaat m'n game eerst nog vloeiend door zonder problemen maar kan ik geen nieuwe internet pagina's meer openen. Dan na verloop van tijd stopt ook de game ermee en is het hele internet gewoon plat.
Soms is het met 1x de router resetten opgelost, soms blijft het probleem en moet ik het blijven resetten.
Ook doe ik wel eens het modem resetten als ik echt denk dat het niet meer gaat werken. Ik kan geen vast punt vaststellen wanneer het wel weer goed werkt.

Bedankt alvast voor de input ik ga direct aan het werk en laat van mij horen!

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2017 20:01 ]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Grote kans dat een sitecom router bij veel traffic over de zeik gaat, daar zou ik een ander voor inzetten. Kijk daarbij niet naar de wifi capaciteiten die zou ik naar losse AP zetten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Als TS alleen aan het gamen is en verder niet aan het downloaden of iets, dan zal normaal gesproken die sitecom ook niet plat gaan (tenzij hij defect is). Het is niet de beste router ooit, maar dit soort extreme problemen kan heel goed ergens anders zitten.

Caiway dus, heb je toevallig ook nog interactive TV van ze? zo ja dan moet dit helemaal los van je computer netwerk aan gesloten zijn, dus 1 kabel vanaf je glasvezel modem poort 2 naar je interactive TV box zonder iets er tussen.

Je internet signaal moet je vanaf het glasvezelmodem (poort 1) op je WAN poort van je sitecom hebben aangesloten. Sitecom moet in router modus staan (zal hij standaard in staan normaal gesproken)
Vanaf daar heb je dan een kabel in poort 1-4 van de sitecom die naar je switch gaat en dan naar je PC van een netwerk kabel neem ik aan?

Slechte wifi kun je eenvoudig oplossen door een AP bij te plaatsen, bijvoorbeeld deze
https://apparatuurvoorthu...wifi-versterker-dualband/
(ook voor niet KPN internet prima geschikt en goedkoop).
deze sluit je met een kabel aan op bijvoorbeeld je bestaande switch en plaats je op een centrale plek waar je WiFi wil verbeteren.

Wat betreft de storing op het netwerk. Dat kan van alles zijn. Kun je iets meer vertellen over hoe alles precies is aangesloten? gewoon netwerk kabels of kabels door muren met installatie materiaal of zelf aan geknepen stekkers enz.

Kijk ook even naar je ip adressen. Je zou op je PC een ip adress van je router moeten krijgen,vaak is dat iets in de range van 192.168.xxx.xxx (xxx kan ook 1 ov 2 getallen zijn, is niet persee 3 getallen).
op je pc (neem aan windows) kijk even in netwerk centrum, klik daar op je lan verbinding en dan details. kijk daar even naar je ipv4 adres(= ip van jou pc) en je ipv4 standaard gateway (= ip van je router)

of als je dat lastig vind, voor dan "cmd" uit en typ het commando "ipconfig" in het venster (zwart met witte tekst) en kijk daar even naar de resultaten.

Om te testen waar het probleem zit, kun je vervolgens 2 ping testen laten mee lopen in de achtergrond.
open hiervoor 2 cmd vensters
in de eerste voor je in "ping www.tweakers.net -t" (deze test de verbinding naar tweakers.net of te wel je thuis connectie + connectie naar internet)

in de tweede voor je in : ping "192.168.xxx.xxx -t" waarbij je xxx.xxx vervangt door het ip nummer van je router.
deze test de connectie tussen jou pc en jou router of te wel alleen je thuis netwerk.

Normaal gesproken zie je nu gewoon een constante lijst verschijnen van getallen. laat dit mooi doorlopen en ga lekker gamen.
Op he moment dat het probleem zich voor doet, kijk je naar deze 2 vensters en kijk je of 1 of beide timeouts geven.

Het je op beide timeouts, dan zet het probleem tussen jou PC en je router (sitecom). Zit het alleen in de versie naar tweakers.net dan zit het probleem tussen je router en modem of de internet connectie.

Tenslotte zou ik het gebruik van plc adapters of netstroom adapters zoals jij ze noemt afraden. Netwerk bekabeling geeft veel stabielere en goedkopere resultaten. Gebruik PLC alleen als netwerk kabels niet kunnen.

• MaxTheKing
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-11 10:37
Sinds wanneer heeft Ziggo glasvezel?

EDIT: Lees net dat je Caiway hebt

[ Voor 8% gewijzigd door MaxTheKing op 19-02-2017 19:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke heel iritant vandaag 30 minuten lang gepinged terwijl ik zoveel mogelijk aparaten aangesloten heb op het netwerk en nu heb ik geen problemen. Daarnaast moet er zoizo een uitbreiding in het netwerk komen om op meerdere verdiepingen wifi te hebben. Het signaal van de router die op de begane grond is nogsteeds niet sterk genoeg om de hele begane grond van wifi te voorzien (in de keuken valt wifi regelmatig uit en is erg traag). Vervolgens is op de eerste verdieping en op zolder haast geen tot helemaal geen wifi beschikbaar. Is hiervoor de beste oplossing 1 of 2 van de voorgaand genoemde wifi versterkers te gebruiken? Of wat zijn andere opties die misschien beter zijn? Er moet zoizo wifi zijn namelijk

Edit: Ok eindelijk is het gebeurd het netwerk stopte ermee. De pings naar de router gingen gewoon door en bleven antwoord krijgen terwijl de pings naar tweakers.net stopten. Wat betekend dit nou precies en waar is het volgende wat ik kan testen?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2017 21:29 ]

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:42
Zou je nog 8.8.8.8 kunnen pingen, wanneer je internet verbinding wegvalt en de ping blijft lukken heb je een dns probleem.
Pagina: 1