Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 12:33:
Allen,
Al lange tijd ben ik 'meelezer', maar dan nu toch een eerste post...
Wij willen in onze woning een nieuwe CV-ketel plaatsen en overwegen of het zinvol is ook een warmtepomp te laten installeren. Vanwege kosten is het alleen interessant te kijken naar een warmtepomp die in de plaats komt van het ventilatiesysteem van de woning. Mogelijk een Nefit Ventiline of het initiatief van Eneco?
Wij hebben echter geen vloerverwarming, maar wel moderne convector-radiatoren. Is het dan uberhaupt zinvol na te denken over een warmtepomp?
Doelstelling: Verminderen energiekosten door verlagen gasverbruik of elektriciteitsverbruik
Mogelijkheden:
- Zonnepanelen?
- Warmtepomp?
- Zonneboiler?
- Iets anders?
Hartelijk dank voor het meedenken!
welke mogelijkheden je wil doen, dat is een beetje persoonlijk.
Zonnepanelen = gewoon lachen en werkt lekker, kosten zijn laag, opbrengst is hoog, maar ook een groter rizico op veranderen van de regels en dan vallen er veel voordelen weg.
Warmtepomp = jep, leuk, ik ben handig genoeg (zij dat het mij wel 4 tot 6x zoveel tijd kost als een pro, maar ik hobby dus een hobby die geld oplevert in plaats van kost, prijsloos.), heb zelf voor de inventum ecolution gekozen, vanwege zijn simpelheid om zelf te doen.
Zonneboiler = ook leuk. maar is dan wel vaak alleen tap water, en dat is niet mijn grootse kosten post. (de mijne is weer eens kapot, maar begrijp ik heb wel zo aftandse zooi ik heb het niet voor niks gratis gehad.

)
iets anders = lees je in, denk creatief en wie weet wat je kan verzinnen.
pas op met het : "initiatief van Eneco".
ik weet het niet, maar het is veel marketing en poehaa.
zelf heb ik de ecolution combi 50 gekocht in plaats van de solo (de eneco warmte winner).
die heeft wel een 50l voorraadvat voor tap water, zodat hij wel in de zomer een functie heeft.
die staat voor 3200€ bij
www.warmteservice.nl te koop, maar daar krijg je ook 17% korting op als je hem aan de balie besteld.
en ook daar krijg je gewoon 1000€ snoepsidie op.
dus hij heeft mij ook maar een 1750€ gekost.
maar daarna was ik zeker een 1000€ kwijt aan allerlei extra aan passingen die ik nodig had voor dat ding.
(denk aan dakdoorvoer/luchtpijp/waterleidingen etc etc etc)
dus dan is de vraag wat er allemaal aan meer prijs bij eneco nog bij komt met extra kosten die niet door de marketing worden verteld.
maar goed de grote broer van de warmtewinner, de ecolution.
wees maar niet te bang die geeft maar 1,5kW aan vermogen af, dat mag dan een lagere temperatuur zijn.
maar zelfs een huis die een systeem heeft voor hoge temperaturen kan daar zonder problemen goed mee over weg. no prob.
werkt zelfs erg prettig, waar een cv ketel korte periodes maar even warm water rond de radiatoren pomp.
doe het systeem nu continue warmte rond pompen (het is toch koud genoeg buiten) dus radiatoren zijn altijd een beetje warm.
of het jouw warmtepomp is, moeilijk te zeggen.
het is de meest wattige warmtepomp die je bijna kunt vinden.
trekt maar rond de 300W aan stroom, maar lever 1,4kW aan warmte, maar slurpt stiekem wel rond de 7-8kWh per dag er door heen.
in december installeert en nu al 460kWh er ingestopt, maar gas rekening is ook een stuk lager.
(een vol jaar gebruik van een 700-1500kWh is vrij normaal voor een ecolution.)
kijk je iets duurder rond, dan zie je er ook genoeg die 1-2kW aan stroom trekken en dan 5-9kW aan warmte leveren. (5kW is wat de meeste gasketels doen als ze je huis verwarmen.

)
grof weg doen de meeste(eigenlijk alle) warmtepompen goedkoper stoken als gas, ook als je de elektra gewoon koopt, maar heb je wel een flinke investering nodig om hem te hebben.
(zeker met het relatief dure gas wat we nu hebben, en de goedkope elektra.)
kijk eens of een tzerra-hp mischien wel leuk is om te laten installeren.
https://www.remeha.nl/consument/producten/tzerra-hp.htm
(die lijkt mij veel leuker als een eneco/ecolution/vetiline.
ik kan hem niet aan mijn huis installeren, geen ruimte voor.

)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)