Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Warmtepomp of geen warmtepomp, that's the question

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Allen,

Al lange tijd ben ik 'meelezer', maar dan nu toch een eerste post...

Wij willen in onze woning een nieuwe CV-ketel plaatsen en overwegen of het zinvol is ook een warmtepomp te laten installeren. Vanwege kosten is het alleen interessant te kijken naar een warmtepomp die in de plaats komt van het ventilatiesysteem van de woning. Mogelijk een Nefit Ventiline of het initiatief van Eneco?

Wij hebben echter geen vloerverwarming, maar wel moderne convector-radiatoren. Is het dan uberhaupt zinvol na te denken over een warmtepomp?

Doelstelling: Verminderen energiekosten door verlagen gasverbruik of elektriciteitsverbruik
Mogelijkheden:
- Zonnepanelen?
- Warmtepomp?
- Zonneboiler?
- Iets anders?

Hartelijk dank voor het meedenken!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Dus naast de nieuwe CV ketel willen jullie een ventilatiewarmtepomp plaatsen?

Of een ventilatiewarmtepomp zinvol is? Ja, je hergebruikt warmte die anders naar buiten wordt geventileerd.

Je kan met de Nefit Ventiline een redelijke hoeveelheid SWW ermee opwarmen wat naverwarmd wordt door je CV ketel en je kan maximaal 1,4 kW aan warmte toevoeren aan je CV systeem. Bij een hogere vraag dan dat komt de CV ketel erbij.

De warmtewinner van Eneco warmt er alleen je CV systeem mee op.

Als je moet kiezen tussen die twee zou ik voor de variant van Nefit kiezen (dus ook met een SWW boiler) zodat je er heel het jaar profijt van hebt.

Op welke aanvoertemperatuur stook je nu meestal als de temperatuur is bereikt? Als dat vrij laag is kan zo'n WP het prima (qua temperatuur) leveren. 1,4 kW is alleen erg weinig. Je installatie zal wel op zolder komen te staan en onderweg naar de woonkamer verlies je wel wat warmte van die 1,4 kW. Of het dan nog voldoende is om alleen op WP modus te verwarmen is maar net de vraag.

Verwijderd

Topicstarter
Rhaelak,

Dank voor je snelle reply. Ik begrijp van een CV installateur dat mijn radiatoren een redelijk hoge aanvoertemperatuur nodig hebben om zinnige stralingswarmte te genereren (ik moet even kijken waar de cv nu op staat...). Vanwege voorgaande zou de CV eigenlijk continu moeten 'bijverwarmen', waardoor de WP niet zo heel veel zin zou hebben (dat ding kost natuurlijk ook energie..). Huidige CV ketel werkt op aan/uit, dus aanvoertemp is denk ik vaste waarde?

Merci weer!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Je noemt moderne convector en hoge temperatuur aanvoer nodig.
Dan hangt het af van de minimale aanvoer temperatuur die nodig is om toch je woning warm te houden.
Alle warmtepompen leveren lage temperatuur aanvoer rond de 30C-40C max, indien je woning daar niet mee kan worden verwarmt heeft een wp alleen zin als je radiatoren gaat vervangen voor Jaga's /vloer/wand verwarming in een redelijk goed geïsoleerde woning.

Als je rekening wilt houden met een schone toekomst, en je portemonnee op lange termijn dan is terugschakelen met gasverbruik een goede optie. Overschakelen naar all-electric dus.
Wil je dat geleidelijk doen, dan kan een Elga of een andere hybride installatie wellicht een optie voor je zijn. Zonnepanelen erbij en je komt al aardig in de goede richting.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-11 13:51
crazyharrie schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 18:27:
Je noemt moderne convector en hoge temperatuur aanvoer nodig.
Dan hangt het af van de minimale aanvoer temperatuur die nodig is om toch je woning warm te houden.
Alle warmtepompen leveren lage temperatuur aanvoer rond de 30C-40C max, indien je woning daar niet mee kan worden verwarmt heeft een wp alleen zin als je radiatoren gaat vervangen voor Jaga's /vloer/wand verwarming in een redelijk goed geïsoleerde woning.

Als je rekening wilt houden met een schone toekomst, en je portemonnee op lange termijn dan is terugschakelen met gasverbruik een goede optie. Overschakelen naar all-electric dus.
Wil je dat geleidelijk doen, dan kan een Elga of een andere hybride installatie wellicht een optie voor je zijn. Zonnepanelen erbij en je komt al aardig in de goede richting.
Elektrisch verwarmen zonder zonnepanelen is toch stukken duurder?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@blubbers (jeej tagging, nu moet dit geen slowchat worden natuurlijk)
Met elektrisch bedoelen we: met een warmtepomp.
Die zijn met de huidige subsidie soms net zo duur als een CV ketel en goedkoper in gebruik (2 kWh á 18 cent geeft net zo veel warmte als 1 m³ gas a 56 cent).
Voor een lucht/water monobloc warmtepomp op vloerverwarming is maar een klein buffervat nodig en geen STEK monteur of bronboring, elke handige CV boer zou die zo op kunnen hangen (maar gek genoeg gebeurt dat niet).

Voor @Verwijderd, die moderne convectoren heeft, is dat een optie omdat convectoren eenvoudig te boosten zijn (zie het DBE topic) zodat ze voldoende warmte geven in het gebied waar een warmtepomp zich lekker voelt (<40 graden). Een convector moet het toch al niet van straling hebben, dan had-ie wel radiator geheten.
CV boeren hebben veel ervaring met verwarmingssystemen.. op een dikke gasketel.
Met warmtepompen hebben ze weinig ervaring en adviezen daaromtrent zou ik niet veel waarde aan hechten. Iets met schoenmaker blijf bij je leest en onbekend maakt onbemind.

Wat is de aanvoertemperatuur van het CV water nu? Vorige week met vorst was eigenlijk interessanter geweest, maar dat weet je vast niet meer :)

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 15-02-2017 13:37 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:38
Mij lijkt een HT warmtepomp (panasonic) ook een goede optie. Of de nefit modellen (gaan ook tot 55 graden)

Ik heb een CV en een ELGA, maar als ik nu opnieuw de beslissing moest nemen zou ik gewoon een WP plaatsen.

Geen gasaansluiting meer nodig, geen gasketel-jaaronderhoud-abonnement

Door daarnaast DBE in je convectoren te plaatsen kan je nog verder optimaliseren

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• nielscup
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07-01-2023
Wij staan nu voor de keuze. Op mijn zoektocht naar een goede oplossing voor ons huis hebben we een tweetal aanbiedingen gekregen: een "veilige" oplossing en een "All-the-way" oplossing.

1) De veilige oplossing: Een Elga warmtepomp aansluiten op onze bestaande CV ketel (een Nefit Ecomline HR met 80L boiler uit 1998, still going strong) + 12 zonnepanelen:
Prijs: 7000,- (Warmtepomp: 1995,- zonnepanelen: 5000,- )
2) De All-the-way oplossing: Een Energy Save Air-Water-Tank 9kW met 20 SolarFrontier 170wP
Prijs: 15.000,- (Warmtepomp: 8000,- zonnepanelen: 7000,-)

Beide inclusief subsidies en btw teruggaaf

Het liefst zou ik helemaal van het gas af willen maar ik vraag me af of dat echt haalbaar is: ik woon samen met mijn vriendin in een vrijstaand huis uit 1971 met plat dak. Het dak is in 2007 goed geisoleerd en onlangs hebben we de spauwmuren vol laten spuiten met grijze piepschuim balletjes. De woonkamer en hal zijn voorzien van vloerverwarming en tijdens de verbouwing laten we in twee andere kamers ook nog vloerverwarming leggen. Als ik @BarryH zo hoor dan zou jij nu voor optie 2 gaan, maar aangezien ik nog helemaal geen ervaring heb met warmtepompen vind ik het nog een beetje een risico.

@BarryH Mag ik vragen waarom je destijds hebt gekozen voor een ELGA en daar nu anders tegenover staat?
Heeft iemand al ervaring met een Energy Save Air-Water-Tank 9kW?

[ Voor 4% gewijzigd door nielscup op 18-02-2017 18:21 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 12:33:
Allen,

Al lange tijd ben ik 'meelezer', maar dan nu toch een eerste post...

Wij willen in onze woning een nieuwe CV-ketel plaatsen en overwegen of het zinvol is ook een warmtepomp te laten installeren. Vanwege kosten is het alleen interessant te kijken naar een warmtepomp die in de plaats komt van het ventilatiesysteem van de woning. Mogelijk een Nefit Ventiline of het initiatief van Eneco?

Wij hebben echter geen vloerverwarming, maar wel moderne convector-radiatoren. Is het dan uberhaupt zinvol na te denken over een warmtepomp?

Doelstelling: Verminderen energiekosten door verlagen gasverbruik of elektriciteitsverbruik
Mogelijkheden:
- Zonnepanelen?
- Warmtepomp?
- Zonneboiler?
- Iets anders?

Hartelijk dank voor het meedenken!
welke mogelijkheden je wil doen, dat is een beetje persoonlijk.
Zonnepanelen = gewoon lachen en werkt lekker, kosten zijn laag, opbrengst is hoog, maar ook een groter rizico op veranderen van de regels en dan vallen er veel voordelen weg.
Warmtepomp = jep, leuk, ik ben handig genoeg (zij dat het mij wel 4 tot 6x zoveel tijd kost als een pro, maar ik hobby dus een hobby die geld oplevert in plaats van kost, prijsloos.), heb zelf voor de inventum ecolution gekozen, vanwege zijn simpelheid om zelf te doen.
Zonneboiler = ook leuk. maar is dan wel vaak alleen tap water, en dat is niet mijn grootse kosten post. (de mijne is weer eens kapot, maar begrijp ik heb wel zo aftandse zooi ik heb het niet voor niks gratis gehad. >:) )
iets anders = lees je in, denk creatief en wie weet wat je kan verzinnen.

pas op met het : "initiatief van Eneco".
ik weet het niet, maar het is veel marketing en poehaa.
zelf heb ik de ecolution combi 50 gekocht in plaats van de solo (de eneco warmte winner).
die heeft wel een 50l voorraadvat voor tap water, zodat hij wel in de zomer een functie heeft. ;)
die staat voor 3200€ bij www.warmteservice.nl te koop, maar daar krijg je ook 17% korting op als je hem aan de balie besteld. >:)
en ook daar krijg je gewoon 1000€ snoepsidie op. >:)
dus hij heeft mij ook maar een 1750€ gekost.
maar daarna was ik zeker een 1000€ kwijt aan allerlei extra aan passingen die ik nodig had voor dat ding.
(denk aan dakdoorvoer/luchtpijp/waterleidingen etc etc etc)
dus dan is de vraag wat er allemaal aan meer prijs bij eneco nog bij komt met extra kosten die niet door de marketing worden verteld. ;)

maar goed de grote broer van de warmtewinner, de ecolution.
wees maar niet te bang die geeft maar 1,5kW aan vermogen af, dat mag dan een lagere temperatuur zijn.
maar zelfs een huis die een systeem heeft voor hoge temperaturen kan daar zonder problemen goed mee over weg. no prob.
werkt zelfs erg prettig, waar een cv ketel korte periodes maar even warm water rond de radiatoren pomp.
doe het systeem nu continue warmte rond pompen (het is toch koud genoeg buiten) dus radiatoren zijn altijd een beetje warm.

of het jouw warmtepomp is, moeilijk te zeggen.
het is de meest wattige warmtepomp die je bijna kunt vinden.
trekt maar rond de 300W aan stroom, maar lever 1,4kW aan warmte, maar slurpt stiekem wel rond de 7-8kWh per dag er door heen.
in december installeert en nu al 460kWh er ingestopt, maar gas rekening is ook een stuk lager.
(een vol jaar gebruik van een 700-1500kWh is vrij normaal voor een ecolution.)
kijk je iets duurder rond, dan zie je er ook genoeg die 1-2kW aan stroom trekken en dan 5-9kW aan warmte leveren. (5kW is wat de meeste gasketels doen als ze je huis verwarmen. ;) )

grof weg doen de meeste(eigenlijk alle) warmtepompen goedkoper stoken als gas, ook als je de elektra gewoon koopt, maar heb je wel een flinke investering nodig om hem te hebben.
(zeker met het relatief dure gas wat we nu hebben, en de goedkope elektra.)

kijk eens of een tzerra-hp mischien wel leuk is om te laten installeren.
https://www.remeha.nl/consument/producten/tzerra-hp.htm
(die lijkt mij veel leuker als een eneco/ecolution/vetiline.
ik kan hem niet aan mijn huis installeren, geen ruimte voor. :-( )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:38
nielscup schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 18:01:
Wij staan nu voor de keuze. Op mijn zoektocht naar een goede oplossing voor ons huis hebben we een tweetal aanbiedingen gekregen: een "veilige" oplossing en een "All-the-way" oplossing.

1) De veilige oplossing: Een Elga warmtepomp aansluiten op onze bestaande CV ketel (een Nefit Ecomline HR met 80L boiler uit 1998, still going strong) + 12 zonnepanelen:
Prijs: 7000,- (Warmtepomp: 1995,- zonnepanelen: 5000,- )
2) De All-the-way oplossing: Een Energy Save Air-Water-Tank 9kW met 20 SolarFrontier 170wP
Prijs: 15.000,- (Warmtepomp: 8000,- zonnepanelen: 7000,-)

Beide inclusief subsidies en btw teruggaaf

Het liefst zou ik helemaal van het gas af willen maar ik vraag me af of dat echt haalbaar is: ik woon samen met mijn vriendin in een vrijstaand huis uit 1971 met plat dak. Het dak is in 2007 goed geisoleerd en onlangs hebben we de spauwmuren vol laten spuiten met grijze piepschuim balletjes. De woonkamer en hal zijn voorzien van vloerverwarming en tijdens de verbouwing laten we in twee andere kamers ook nog vloerverwarming leggen. Als ik @BarryH zo hoor dan zou jij nu voor optie 2 gaan, maar aangezien ik nog helemaal geen ervaring heb met warmtepompen vind ik het nog een beetje een risico.

@BarryH Mag ik vragen waarom je destijds hebt gekozen voor een ELGA en daar nu anders tegenover staat?
Heeft iemand al ervaring met een Energy Save Air-Water-Tank 9kW?
Destijds waren andere warmtepompen met hogere capaciteit veel duurder. Nu kan je volgens mij voor ca. 5500 een 9kw oplossing kopen van nefit (en daar komt dan installatie bij en gaat subsidie af).
Daarnaast was mn CV pas 3 jaar oud.

Nu is bij mij het plan om over ca. 10 jaar de CV te vervangen door een LW WP met boiler (voor SWW in de winter).
als ik zou verhuizen en in een huis met een oude/versleten CV ketel zou komen zou ik de CV eruit doen en eenWP met voldoende capaciteit erin. Dit forum laat zien dat het niet heel duur hoeft te zijn en je kan een aantal vaste kosten uitsparen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• nielscup
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07-01-2023
Ok, bedankt voor de informatie. Ik heb tevens een afspraak gemaakt met Nefit voor de EnviLine. Ik ben zeer benieuwd...
Pagina: 1