Vervanging van GPU (ASUS GTX 760)

Pagina: 1
Acties:

• Dajin
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-03-2019
Ik zoek een?
Nieuwe GPU ter vervanging van de huidige, helaas de waarschuwingen in mijn originele build topic te laat gelezen 8)7 en in de laatste twee-en-een-half jaar al twee keer een maand de kaart moeten missen voor reparatie (1x heatpipe door hitte gewarped en fans uit allignment gebracht, 1x GPU chip doorgebrand). Nu begint de kaart error 43 codes eruit te gooien, dus hoog tijd voor wat anders.

Voornamelijk om te gamen, moet dual monitor's aansturen, 1x DVI, 1x HDMI (omdat de DVI poort bij het doorbranden van de GPU ook ter ziele was gegaan en deze monitor niet meer gemaakt wordt :'( , iiyama heeft wel aangeboden te upgraden, maar een groter scherm past niet in de ophangbeugel tussen mijn kasten 7(8)7 )

Edit: Voor 2x 1080p monitoren

Wat is je budget?
Het liefst niet meer dan ~€300

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
- Nvidia, slechte ervaring met ATI
- EVGA, ASUS (toch wel) preferent

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
In het systeem uit dit topic
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 189,50€ 189,50
1Noctua NH-L12€ 43,04€ 43,04
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 89,55€ 89,55
1Seasonic G-Serie 550Watt€ 79,95€ 79,95
2Iiyama XB2380HS-1 Zwart€ 170,30€ 340,60
1Asus Republic Of Gamers Maximus VI Impact€ 179,-€ 179,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 118,70€ 118,70
1Corsair Obsidian 250D€ 72,04€ 72,04
1Asus GTX760-DC2T-2GD5-SSU€ 237,73€ 237,73
1Microsoft Windows 7 Professional (UK OEM 64bit)€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.363,42

Ik was zelf al aan het kijken naar de ASUS Turbo GTX 1060 - 6G, jullie meningen hierover?
De fanhousing zou moeten helpen met het heatmanagement, ook gezien het verse lucht van buiten de kast aanzuigt en ook weer uitblaast.

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Welke games op welke resolutie met welke instellingen?
De fanhousing zou moeten helpen met het heatmanagement, ook gezien het verse lucht van buiten de kast aanzuigt en ook weer uitblaast.
Laat me raden. Je bent een marketeer?

Zou me hier niet te druk om maken. Zo'n 1060 is echt geen heethoofdje. Ongetwijfeld zitten er kleine verschillen in de koelcapaciteit van verschillende uitvoeringen maar gezien je build, budget en gebruik zou ik mij niet blindstaren op "heatmanagement" (wat het ook mag betekenen)

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Willem-H
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-09-2025
anders moet je even kijken tussen Vraag & aanbod voor een gtx 980 voor 300.
Dat is dan wel een mooie upgrade of je wacht tot de prijzen verder zakken maar dat duurt je te lang lijkt mij :)

• SunsetSundae
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09-2025
Switchie schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 23:31:

[...]

Zou me hier niet te druk om maken. Zo'n 1060 is echt geen heethoofdje. Ongetwijfeld zitten er kleine verschillen in de koelcapaciteit van verschillende uitvoeringen maar gezien je build, budget en gebruik zou ik mij niet blindstaren op "heatmanagement" (wat het ook mag betekenen)
Hij bedoelt gewoon dat ie met een blowermodel geen hitte in z'n kast krijgt, en het ding zuigt door z'n plaatsing met de fan tegen dat rooster aan de zijkant ook gelijk koele lucht van buiten de kast aan.

Maar ook ik zou me er niet zo druk om maken, zo'n 250 D is een redelijk open kastje, denk dat het kleine beetje hitte dat een custom kaart verspreidt dan ook nog wel weg moet kunnen lekken, zo niet weggezogen door een outtake fan.

• Dajin
Switchie schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 23:31:
O.a. Skyrim (originele, niet de re-release) met (4k) HD mods, Fallout 4 (high/ultra), Dragon Age: Inquisitor, Assassins Creed: XY en Z :P . En hopelijk de aankomende Mass Effect.
Ben geen marketeer, wel een medische student die 50% van zijn tijd in wetenschappelijke artikelen doorbrengt :O
Wat ik ermee wou zeggen is dat bij de huidige videokaart een deel van de hitte naar de zijkanten (in mijn kast boven/onder weggeduwd word, komt er hete lucht in de circulatie over mijn CPU (mijn ontwerpfout in CPU koeler keuze)

Mijn set-up ziet er ongeveer zoals deze uit:
Afbeeldingslocatie: http://img.hexus.net/v2/chassis/Corsair/250D/250D-12b.jpg

De warme lucht komt dus boven uit de grafische kaart, raakt dan het bovenpaneel en wordt de CPU fan in gezogen wat voor hogere CPU temps zorgt. Daarom zo'n gesloten kaart die de lucht naar buiten blaast.

• Dajin
SunsetSundae schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 23:39:
[...]

Hij bedoelt gewoon dat ie met een blowermodel geen hitte in z'n kast krijgt, en het ding zuigt door z'n plaatsing met de fan tegen dat rooster aan de zijkant ook gelijk koele lucht van buiten de kast aan.

Maar ook ik zou me er niet zo druk om maken, zo'n 250 D is een redelijk open kastje, denk dat het kleine beetje hitte dat een custom kaart verspreidt dan ook nog wel weg moet kunnen lekken, zo niet weggezogen door een outtake fan.
Precies, maar de hitteproductie van de GTX 760 viel aardig tegen, onder load lag het rond de 65 graden met af en toe een piek richting 75... waardoor mijn mobo van een rustige 30 naar 45 graden ging :|
Daarom ook het besluit om te veranderen.

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Ik heb een een Sharkoon CA-M gehad van 20 liter, de Obsidian D is 30 liter. Als blijkt dat de temps te hoog worden met een andere videokaart, dan kan je bij de 250D altijd een simpele waterkoeler plaatsen op een intake zodat de processor zo een lage luchttemperatuur heeft om mee te werken. Desnoods draai je de liuchtrichting om en koopt er 2 fanfilters (2x120mm) bij. Je komt er altijd wel uit.

[ Voor 17% gewijzigd door govie op 10-02-2017 07:36 ]

• Dajin
Ok, dus voor de hitte hoef ik het niet te laten.
Maar zijn er nog alternatieven?

Op verschillende benchmarks tussen de GTX 980 en de 1060 lijkt de 1060 op 1080p een voordeel te hebben, maar is dit te vertalen naar dual monitor setups?

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-02 18:39
Jammer dat je slechte ervaringen met ati/amd hebt, de rx480 is op dit moment de beste keuze in dit segment

Verwijderd

indifined1 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 22:18:
Jammer dat je slechte ervaringen met ati/amd hebt, de rx480 is op dit moment de beste keuze in dit segment
TS heeft ook slechte ervaringen met nVidia en ASUS en toch gaat zijn voorkeur daar naar uit. 8)7
ATI bestaat al 10 jaar niet meer en sindsdien is er heel wat veranderd en verbeterd.

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-12-2025

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Natuurlijk mag je je voorkeur hebben, maar je geeft aan dat je nu een ASUS GTX760 hebt waar je al meerdere malen problemen mee hebt gehad en toch gaat je voorkeur uit naar nVidia en ASUS?

Voor max € 300,- is een RX 480 8GB echt de beste keuze. Als je per sé nVidia wilt, dan zit je aan een 1060 6GB vast. Niet dat dat een slechte kaart is, maar de RX 480 is echt een stukje krachtiger in nieuwere games (en het verschil zal nog groter worden met driverupdates).

[ Voor 20% gewijzigd door adamvansanten op 11-02-2017 11:46 ]

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

• Dajin
EVGA heeft dus wel de voorkeur over ASUS, bijvoorbeeld:
EVGA GTA 1060 Gaming blower

met name voor de goede garantieregeling van 3 jaar met mogelijkheid om uit te breiden tot 10 jaar is aantrekkelijk.

Maar is het het waard om €50 euro meer uit te geven voor een andere versie van hun kaarten, bv. de FTW+?
Zie de vergelijkinglijst van EVGA

Edit: Oh en om terug te komen op de Radeon chipsets, heb hier niet zozeer problemen ondervonden met de hardware, als met software die er niet lekker mee kon omgaan. Dit is inderdaad wel een flink aantal jaren terug, maar goed. Ik wil het toch niet riskeren, met name in combinatie met de CT-scan en röntgen software van mijn universiteit :P

[ Voor 32% gewijzigd door Dajin op 11-02-2017 16:19 ]

Verwijderd

Als je je zorgen maakt over de software/drivers van de videokaart dan moet je absoluut geen nVidia kaart nemen. Meer instabiliteit, verplichte registratie en ook nog eens een stukje Spyware erbij. AMD heeft een veel modernere en beter driver programma, meer winst bij nieuwe driver updates, geen verplichte registratie en geen spyware er gratis bij.

• Dajin
Update, ik ben toch voor de EVGA GTX 1060 Gaming Blower gegaan, de kaart wordt 75-80 graden, maar mijn Mobo blijft stabiel op 35-40.

Blijkbaar heeft het toch wel nut gehad om voor de blower te gaan ipv een 'open model' :)

Ter vergelijking, de vorige kaart zorgde ervoor dat de Mobo (dus niet de CPU) al opwarmde tot 45-50 graden terwijl de GPU zelf pas 65-70 graden aangaf
Pagina: 1