Gaming mITX (1200-1500 euro)

Pagina: 1
Acties:

• Dajin
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-03-2019
Beste mede tweakers,

Afgelopen maanden heb ik al veel informatie ingewonnen over een nieuw systeem.

De games die ik op dit moment speel zijn oudere titels (SW:TOR en SC2:HOTS) omdat mijn huidige setup meer dan dat niet aankan. Dus deze setup is met oog op de toekomst bedacht en met een dual screen setup, waar ik later op terugkom.

Ik heb al een Corsair Obsidian 250D in huis:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 189,50€ 189,50
1Noctua NH-L12€ 43,04€ 43,04
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 89,55€ 89,55
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,31€ 13,31
1Seasonic G-Serie 550Watt€ 79,95€ 79,95
2Iiyama XB2380HS-1 Zwart€ 170,30€ 340,60
1Asus Republic Of Gamers Maximus VI Impact€ 179,-€ 179,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 118,70€ 118,70
1Corsair Obsidian 250D€ 72,04€ 72,04
1Asus GTX760-DC2T-2GD5-SSU€ 237,73€ 237,73
1Microsoft Windows 7 Professional (UK OEM 64bit)€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.363,42

Ik hoop hiermee redelijk uit de voeten te kunnen met 'out of the box' overclocken en een RAMdisk met behulp van het ROG softwarepakket.
De voorkeur gaat ook naar een luchtgekoeld ipv een watergekoeld systeem in verband met het vaak verplaatsen van het systeem.

Ik sta open voor suggesties voor tweaks, maar liever niet een compleet ander systeem tenzij er grote voordelen aan hangen zoals een budgetverlaging naar mijn optimaal (1200 euro) vanaf mijn maximale budget (1500 euro).

Mijn laatste grote twijfelpunten zijn de GPU en de schermen, ik heb voor deze GPU gekozen omdat hij al enigzins is overgeclocked en met de ROG software makkelijk getweaked kan worden. Maar is het een goede keuze prijs/kwaliteit?

De monitoren heb ik gekozen omdat de Dell zo'n lelijke badge in het midden heeft zitten :P en het verder in feite hetzelfde scherm is. Wat wel belangrijk is voor mij is dat het 90 graden kan draaien in verband met veel teksten doorlezen.
Maar nu twijfel ik of het wel een goede keuze is en of ik misschien een soort desktop ophangsysteem kan nemen waar dat draaimechanisme in verwerkt zit (bv. deze Conrad.nl link ivm ontbreken pricewatch) en er goedkopere monitoren bij passen? Hierbij zie ik door de bomen het bos niet meer en wil jullie graag om advies vragen. Hierbij is het wel van belang dat zij 21" tot 24" zijn, anders passen ze niet meer tussen mijn muur en kast |:(

Alvast bedankt mede-tweakers! :*)

tldr:
- Is het voorgestelde systeem goed? Zijn er grote winsten te behalen?
- Is de keuze van GPU goed of zijn er betere/goedkopere alternatieven?
- Weten jullie een goed ophangsysteem + schermen (max 24")?

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:43
Als ik zo naar het moederbord kijk betaal je wel veel geld voor allemaal "fluf" dat waarschijnlijk in de praktijk niet echt veel verschil gaat maken (sonic radar, perfect noise).

Kan je niet gewoon een beetje kwaliteit mobo gaan dat wat meer te betalen is? (bijv: pricewatch: Gigabyte GA-Z87X-D3H)

Verder mis je geloof ik ook een HDD.

[ Voor 4% gewijzigd door Basekid op 02-05-2014 14:45 ]

• erikitweakt
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-02 08:53
Basekid schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 14:44:
Als ik zo naar het moederbord kijk betaal je wel veel geld voor allemaal "fluf" dat waarschijnlijk in de praktijk niet echt veel verschil gaat maken (sonic radar, perfect noise).

Kan je niet gewoon een beetje kwaliteit mobo gaan dat wat meer te betalen is? (bijv: pricewatch: Gigabyte GA-Z87X-D3H)

Verder mis je geloof ik ook een HDD.
Maar hij heeft al een case die mini itx is.

Je moederbord is wel duur, maar ook een van de weinige met drie aparte fanpoorten. Op de meeste mini itx moederborden kom je niet meer dan 1 fanpoort tegen.

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

Ik denk dat je wel wat hebt aan mijn reacties in dit topic:

Omni in "[BBG] mini-ITX gamesysteem mei 2014"

De kast die je nu hebt uitgekozen is net zo groot als een doorsnee mATX-kast. Waarom dan nog een mITX-systeem nemen? Neem dan gewoon een mATX kast en bespaar dikke knaken op je onderdelen.

Als je het écht diehard compact wilt, lees dan mijn posts in het mITX-gamesysteem topic en bouw de meuk in een van de voorgestelde kasten.

In mijn ogen is het OF dat, of je neemt gewoon een mATX kast. Niet een verkapte mATX kast waar toevallig alleen ITX schroefgaten in zitten. :+ (Lees: Bitfenix Prodigy, Fractal Node 304, deze lelijke Corsair 250D).

Kun je de 250D nog terugsturen binnen de afkoelperiode? Tenzij je er een voorliefde voor hebt, doen, en dan een mooie mATX nemen. Op een mATX-bordje kun je ook een beetje RAM-disk maken namelijk. Met een mITX bordje met slechts 2 bankjes moet je daar niet aan beginnen.

[ Voor 8% gewijzigd door Omni op 02-05-2014 21:10 ]

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Bwah, de Node 304 is al de helft van een Prodigy, dat is nog een beetje toelaatbaar :+

Mobo is afgrijselijk duur, en sowieso lijkt overklokken mij in zo 'n kastje, die vaak matige airflow heeft, niet het meest slimme idee, al lijkt dit ding wel goede airflow te hebben. pricewatch: Asus Z87i-PRO is iig al wat goedkoper, en lijkt mij een behoorlijk goed overklokbordje, gezien er nog een behoorlijke sloot aan fases opzit. Wel moet je kijken of dat "daughterboard" niet in de weg van je koeler zit.

Een RAMdisk is maar zelden nuttig, vanwege het feit dat ie nooit heel groot zal zijn met 16GB RAM, 10GB is dan de max wil je ook nog wat werkgeheugen overhouden en of het snelheidsverschil met een SSD echt merkbaar is?

GPU's overklokken wordt bijna altijd met MSI Afterburner gedaan, wat met elk merk prima werkt. Mijn Club3D HD5870 heeft zijn overklokje ook te danken aan Afterburner. Die GTX760 is best duur, voor dat geld heb je ook de toch snellere R9 280x.

People as things, that’s where it starts.

• Dajin
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-03-2019
Dank voor jullie reacties,

Ik heb gekozen voor deze mITX kast omdat het precies past in mijn beperkte ruimte.
Wat overklokken en de koeling betreft is dit toch een goede kast, maar om hier volledig gebruik te kunnen maken heb ik dus ook dit duurdere mobo nodig, dankzij de 4 4-pins fan aansluitingen kan ik hopelijk toch een goede koeling krijgen.

Ik zal nog wat verder kijken wat betreft de GPU, maar een persoonlijke voorkeur gaat uit naar de nVidia chipsets. En ik had gelezen bij een aantal vergelijkingen dat de fabrieksovergeclockte 760 van Asus goed uit de cijfers komt, ook in het geluidsproductie segment.

De RAMdisk is vooral omdat SWTOR twee 1Gb files op de harde schijf gebruikt als cache files, in plaats van de RAM te gebruiken, dus een RAMdisk van 4Gb zou voldoende moeten zijn. En het voordeel van de Maximus Impact is dat ik dan geen aparte software hoef te installeren om dit voor elkaar te krijgen.

Wat ik nog wel hoopte te zien is wat advies wat betreft de schermen, zijn er goedkopere versies (of andere merken) van mijn iiyama's te vinden die dezelfde specs dragen, maar goedkoper zijn door ontbreken van een voet bijvoorbeeld?

Excuses als het lijkt alsof ik een beetje defensief ben, maar ik waardeer jullie suggesties zeer en heb ze dan ook eerst allemaal uitgezocht voordat ik deze reactie heb geplaatst.
Hopelijk willen jullie mij nog helpen met het vinden van de twee schermen.

Verwijderd

Waarom 16gb 8gb ram is meer dan voldoende games gebruiken Max 6gb ram zonde van je geld 8)7
En die gtx760 zijn niet zo betrouwbaar word heel snel warm. geforce-gtx-770-gaming. ;) zijn veel beter

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2014 02:44 ]

• Athos vk
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-09-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 02:39:
Waarom 16gb 8gb ram is meer dan voldoende games gebruiken Max 6gb ram zonde van je geld 8)7
Zoals de topic starter uitlegt: RAMdisk. Daarnaast zie ik hier ook wel wat meer nut dan bij een atx build vanwege het kleinere moederbord. Deze heeft ten slotte maar 2 RAM sloten en mocht je willen upgraden, stop je hier niet zomaar 2 latjes bij. (Note: laatstgenoemde is wel puur mijn mening )

Gelijk ingaande op het stukje RAMDisk: naar mijn weten heeft zeker niet alleen ROG/Asus een versie hiervan. Als je het echt wilt hebben, zou ik zeker ergens anders zoeken (volgens mij is er zelfs freeware/open source). Je geeft zo +- 100 euro extra uit aan dat extra tooltje welke je misschien voor nog niet de helft op de kop tikt.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-02 23:49
Dajin schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 02:07:

De RAMdisk is vooral omdat SWTOR twee 1Gb files op de harde schijf gebruikt als cache files, in plaats van de RAM te gebruiken, dus een RAMdisk van 4Gb zou voldoende moeten zijn. En het voordeel van de Maximus Impact is dat ik dan geen aparte software hoef te installeren om dit voor elkaar te krijgen.
Gelukkig heb je een ssd in je kooplijst staan, als daar die cache file op staat gaat het al zo snel denk je echt dat je een ramdisk nodig hebt? (ik niet)

• Skynick
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-02 00:21
Waarom ga je niet voor een MSI GTX770 Gaming edition? Dan neem je ook de asus z87i pro om het verschil in prijs te compenseren. Dan heb je toch weer iets meer power voor je pc.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 02:39:
En die gtx760 zijn niet zo betrouwbaar word heel snel warm. geforce-gtx-770-gaming. ;) zijn veel beter
Nu snap ik je niet meer. Je verkondigt overal vol bravoure dat 16GB echt een must is, maar nu is max 6GB voldoende?

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Windows 8.1...

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Pagina: 1