Hoe gemakkelijk een infrarood signaal verzenden met RPI?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Raspberry Pi 2B die ik graag wil gebruiken om IR-signalen te versturen.

Maar ik vind precies geen kant-en-klare modules om IR-signalen te verzenden? Wel kant-en-klare modules om IR-signalen te ontvangen/detecteren.

Iemand raad of heeft dit zelf al eens geprobeerd?

Thanks!

Groeten,
Braek

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 11:09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:58

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Misschien helpt het om even in dit topic te gaan zoeken: Raspberry Pi - deel 2

Ik zie dat SuperKris al wat heeft gestuurd.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:04
Je pakt een IR ledje en laat die knipperen. Voila, je hebt een IR-signaal.

(De meeste van de bordjes waar Superkris naar linkte zijn ook alleen een ledje met een break-out bordje om het aansluiten wat makkelijker te maken)

[ Voor 50% gewijzigd door Raling op 09-02-2017 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En kan je zo'n IR led aansturen met de standaard GPIO van een Raspberry Pi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:58

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Deze dus: IR-emitters. Dan die juist laten knipperen. En dat heb je IR-signaal dat je kan opvangen met een IR-ontvanger.
Verwijderd schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 17:10:
En kan je zo'n IR led aansturen met de standaard GPIO van een Raspberry Pi?
Ja, verbinden met de GND en een schakelbare pin. Dan dat goed inprogrammeren.

[ Voor 42% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 09-02-2017 17:12 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Raling schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 16:53:
Je pakt een IR ledje en laat die knipperen. Voila, je hebt een IR-signaal.

(De meeste van de bordjes waar Superkris naar linkte zijn ook alleen een ledje met een break-out bordje om het aansluiten wat makkelijker te maken)
Als ik die zo bekijk hebben die een VCC, GND en een data aansluiting. Ook het aantal componentjes suggereert dat er een transistortje op zit, om zodoende de stuurstroom klein te houden.

Verder valt me op dat er soms een golflengte van het IR-licht aangegeven wordt. Ik neem aan dat deze golflengte moet matchen met het ontvangende apparaat, maar dat weet ik niet zeker.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
u_nix_we_all schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 17:11:
[...]

Als ik die zo bekijk hebben die een VCC, GND en een data aansluiting. Ook het aantal componentjes suggereert dat er een transistortje op zit, om zodoende de stuurstroom klein te houden.

Verder valt me op dat er soms een golflengte van het IR-licht aangegeven wordt. Ik neem aan dat deze golflengte moet matchen met het ontvangende apparaat, maar dat weet ik niet zeker.
En je gebruikt dan een GPIO pinnetje als stuurstroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 17:18:
[...]

En je gebruikt dan een GPIO pinnetje als stuurstroom?
Ja, inderdaad.
Maar weet je al hoe je het softwarematig gaat aanpakken ? Ik denk dat je eens moet kijken naar LIRC. Die hebben libraries waar voor veel apparaten al de ir-codes inzitten. En als je daar ook een ir-receiver aan koppelt kun je die ook codes van bestaande afstandbedieningen mee aanleren. Zie bijv: https://www.hackster.io/d...-with-raspberry-pi-d5cf5f
Daar staat ook een schema hoe je een ir-led aan kunt sluiten als je een losse led ipv een module hebt.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OK, nog een paar extra vragen.

1. Ik moet zelf toch geen golflengte zitten regelen van de IR-led? Dit is toch gewoon iets wat eigen en vast is aan het feit dat het een IR-led is?
2. Hoe kan ik weten welke codes ik moet sturen om wat te besturen? En moeten die eventueel nog gemoduleerd worden?

Sorry voor de ietwat domme vragen... Is geleden sinds de unief (ondertussen al 10 jaar geleden) dat ik nog iets met elektronica gedaan heb... Heb liever wat "peer support" van een forum om vanaf de start op het juiste spoor te geraken. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:04
Check de link die u_nix_we_all stuurde. Grote kans dat de apparaten die jij aan wil sturen in de LIRC library staan. Golflengte is een gegeven iets, in de link staat dat je een 940nm IR led nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 19:28
Als je een IR led (met stroombeperkingsweerstand) aansluit tussen UART TX en een timer GPIO dan kun je gemoduleerde IR pulsen uitsturen met een draag-frequentie die je insteld in een timer, en de modulatie door de TX pin. Als je de kathode aan de TX pin aansluit zal deze IR pulsen uitzenden als de timer hoog is en de TX laag (0-bitjes).

Dan kun je als ontvanger bijvoorbeeld deze IR ontvanger gebruiken: TSOP38238 De output gaat laag als deze een reeks pulsen ontvangt met 38 KHz draagfrequentie. Dus zo krijg je weer UART data terug naar een RX pin. Maar ze zijn er ook voor andere draag-frequenties dan 38KHz. En meerdere fabrikanten hebben vergelijkbare ontvangers.

Uiteraard moeten LED en ontvanger voor dezelfde golflengte IR licht geschikt zijn om de ontvanger de led te laten 'zien'.

[ Voor 4% gewijzigd door Valen_76 op 10-02-2017 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 00:48:
OK, nog een paar extra vragen.

1. Ik moet zelf toch geen golflengte zitten regelen van de IR-led? Dit is toch gewoon iets wat eigen en vast is aan het feit dat het een IR-led is?
2. Hoe kan ik weten welke codes ik moet sturen om wat te besturen? En moeten die eventueel nog gemoduleerd worden?

Sorry voor de ietwat domme vragen... Is geleden sinds de unief (ondertussen al 10 jaar geleden) dat ik nog iets met elektronica gedaan heb... Heb liever wat "peer support" van een forum om vanaf de start op het juiste spoor te geraken. :-)
1. "Infrarood" is een vrij breed spectrum, dus er bestaan wel degelijk verschillende IR-LED's met verschillende golflengtes. Je moet er één kiezen die overeenkomt met de golflengte van je receiver, anders gaat het niet werken.
2. Kan op verschillende manieren. Als je zelf de receiver maakt, kun je het volledig zelf bepalen. Anders is het een kwestie van datasheets lezen. Of als je die niet hebt, de originele afstandsbediening met een IR-receiver uitlezen, en de signalen reverse-engineeren.
En zoals Valen_76 hierboven al uitlegt is het idd gebruikelijk het signaal op een (38kHz) draagfrequentie te moduleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
En nog iets belangrijks: vergeet de weerstand niet, anders is het snel einde oefening voor je IR ledje.

Lees je eventueel even in over het gebruik van gewone leds (aansluiting / aansturing), dit is feitelijk hetzelfde, alleen is het licht niet met het blote oog zichtbaar.

Houd er ook rekening mee dat de raspberry pi niet zo heel veel stroom kan leveren op IO pinnen, ik lees dat de maximaal aanbevolen stroom per pin zo'n 16mA is, en een totaal van 50mA voor alle gebruikte IO pinnen samen.

mocht je meer nodig hebben, zul je er iets tussen moeten zetten om de stroom niet uit deze pin te halen (transistor / mosfet).

Laat je niet afschrikken hierdoor, het is niet heel ingewikkeld, maar wel belangrijk om even goed te lezen voordat je gaat aansluiten, anders heb je straks een kapotte led / raspberry pi, zou zonde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
  • Laatst online: 08-09 08:10
We maken het de topicstarter ietswat te moeilijk ook al hebben we allemaal gelijk.
Om je niet af te schrikken:
Koop 2 IR ledjes bij Conrad 940nm (Any will do) kom je een heel eind mee (of sloop er een uit een afstandsbediening, 1 doet het ook prima) Heb je meteen de juiste golflengte (en je kan er meerdere IR ontvangers mee bedienen, no worries).

Bestel een P2N2222 transistor , een 22 ohm en en een 10 Kohm weerstand.
Knutsel deze in elkaar zoals hier beschreven. http://digitaljunky.io/co...web-using-a-raspberry-pi/ Je kan de 2e IR led ook weglaten. Ik haal een afstand van minimaal 4m met 1 IR led.

Heb je exotische hardware dan kun je ook nog de IR ontvanger (Die zwarte 3 potige blob) nabouwen. Again, sloop iets met een IR ontvanger, Set Top Box, Oude versterker, Oude TV, of alles wat ooit een afstandsbediening nodig had en niet meer gebruikt wordt (of lees:opgeofferd gaat worden voor een groter doel.)

Installeer Lirc, zoals beschreven in de link. Hier ga ik ooit nog eens een tutorial over schrijven want het klopt niet helemaal. Het is eenvoudig als je de juiste pagina's pakt. (Sorry, vergeten, niet opgeslagen enzo, veel experimenteer en he!, dit werkt wel niveau. Uren verder, RPI sd kaart crashte dus ik moet ook weer aan de bak) Lirc config weg en de backup was uhmm...leeg..

(Icm Alexa en Habridge kun je dingen doen als "Alexa, turn on TV" (En vervolgens gaat je TV aan, versterker, Set top box en dimmen de lichten en gaan de ledstrips gedimd aan)
Pagina: 1