aankoop / installatie advies. moederbord, m.2 / ssd raid...

Pagina: 1
Acties:

• yusisushi
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 29-11-2025
hallo, ik wil binnenkort mijn pc wat upgraden, momenteel heb ik de volgende stukken;
MicroATX Moederbord: pricewatch: MSI B150M BAZOOKA
CPU: pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed
GPU: pricewatch: Asus STRIX-GTX950-DC2OC-2GD5-GAMING
RAM: pricewatch: Crucial CT2K4G4DFS8213
en nog 2ssd's van crucial

voor mijn volgende pc zou ik willen 2 m.2 ssd's in raid0 configureren zodat ik heel snelle read/write tijden heb.
ik ga echter niet alles in een keer kopen maar waarschijnlijk meer 'down the road'..

maakt het uit of ze in de dedicated m.2 slot's zitten of als je ze via een adapter in pcie x4 steekt?
is het zo dat je ook niet boven +/- 3500MB r/wr kunt? en wat zijn de pro's en con's van software en hardware raid?
is het zo dat je niet sneller gaat opstarten met raid0 dan met een enkele ssd?

de volgende stukken had ik in gedachten;
bijvoorbeeld 2 van deze m.2's, of nog een ander type? welke zal mij nu de hoogste snelheid leveren?
pricewatch: Samsung 960 EVO 250GB
3.200/1.500MB/s maar meer IOPS? of
pricewatch: Patriot Hellfire M.2 240GB
3.000/2.300MB/s maar minder IOPS?

en dit ATX Moederbord: pricewatch: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3
met 3pci-e x16 lanes, zodat ik in de toekomst ook de mogenlijkheid voor sli heb of bijvvoorbeeld nog 2 m.2's in pcie (als ik dat zou willen)
ik begrijp ook dat je niet 3x 16lanes kan gebruiken, en dat ik ook een cpu nodig heb die meer lanes ondersteunt.
• Single x16
• Dual x8/x8
• Triple x8/x8/x4
en dit is een Z170 chipset is, dus overclockable. mijn huidige cpu is dat niet, kan ik deze dan op dit moederbord gebruiken tot ik een intel i5/i7....K zou gaan kopen?
ik had hier gelezen dat in sommige gevallen er maar 1 chipset beschikbaar voor een CPU ?
*Algemeen Advies* Welk moederbord moet ik kopen?

en tot slot, als ik dus dit moederbord zou kopen en voorlopig mijn huidige cpu enzo zou gebruiken,
vraag ik mij nog af of er bepaalde sata poorten/... wegvallen wanneer ik m.2 of extra pcie kaarten installeer.

ik gebruik mijn pc om te gamen, om films en series te bekijken, en af en toe Photoshop
tzijn een hoop vragen, maar alvast bedankt.
Mvg

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Voor standaard gebruik is het "excessive" en ik denk dat je beter af bent met 2 ssd's naast elkaar ipv in elkaar. Daarnaast is het de vraag wat je nu eigenlijk merkt in gebruik van jouw raid 0 opstelling.

[ Voor 28% gewijzigd door govie op 09-02-2017 15:29 ]

• yusisushi
momenteel is het geen raid opstelling aangezien de ene 500gb is en de andere 250
en het is inderdaad overkill.
maar het kan dus wel? mischien dat ik nog even wagt met raid op te stellen, maar als ik een m.2 zou kopen hoe moet ik dan kiezen, aangezien de ene meer mb/s heeft, maar die is goedkoper dus wat is dan het verschil?

[ Voor 65% gewijzigd door yusisushi op 09-02-2017 16:05 ]

Verwijderd

Alle Skylake en Kabylake heb 16 cpu lanes. het is de chipset die het verschil maakt.
Verder vraag ik mij het doel van de upgrade af. Wat maakt het uit of het OS of de game in 10 of 8 seconden laadt. Het geld zou ik eerder in een snellere videokaart stoppen. Daar merk je pas echt verschil.

• yusisushi
klopt, zoals ik al zei ga ik dit niet meteen doen maar is het wel iets dat ik in de toekomst wil.
ik weet dat ik het grootste verschil in gamen ga merken door een nieuwe videokaart te kopen..
hangt et aantal pcie lanes die je kan gebruiken enkel van je moederbord af?

[ Voor 23% gewijzigd door yusisushi op 09-02-2017 18:35 ]