Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik heb een aantal bedrijven om offertes gevraagd voor een PV systeem. Inmiddels 1 offerte binnen en ik vroeg me af of iemand er een lichtje over kan laten schijnen. Inmiddels geprobeerd het een en ander te vergelijken, maar ik vrees dat ik redelijk lost ben.

Het gaat om twee rijen op twee daken, het gebouw rechtsboven op de foto.
Afbeeldingslocatie: https://s28.postimg.org/w5le8g9gt/zon1.jpg
Het gebouw links heeft nog asbest op het dak, dus op het moment geen optie.

De daken hebben een hoek van ongeveer 20 en 35 graden en afmetingen van 2x10 en 3x10 (bovenste/onderste). Het dak is vrijwel precies op het zuiden gericht.
Qua schaduw liggen de vrijwel altijd in de volle zon, echter in de late herfst/vroege lente en de winter kan de schuur links een (klein) gedeelte van de daken in de schaduw zetten. Ook kan in die periode het bovenste dak aan de onderkant wat schaduw krijgen van het andere dak. De panelen komen op dat dak dan ook zo hoog mogelijk te liggen.

Er is dus wel wat schaduw maar niet bijzonder veel en niet constant.

Mijn huidige verbruik is rond de 4200kWh, ik zie daar in de nabije toekomst weinig in veranderen.

De offerte die ik binnenkreeg is als volgt:
  • Pv-pakket SE/Bisol 4.400Wp inclusief: € 5.570,00
  • - 8 stuks Bisol BMU270 polykristallijne (blauwe) panelen 270Wp
  • - 8 stuks Bisol BMO280 monokristallijne (zwarte) panelen 280Wp
  • Gemonteerd volgens bijgevoegde tekening
  • - SolarEdge driefasige omvormer SE4k inclusief 16 stuks
  • SolarEdge power optimizers P300 en inclusief internetmonitoring
  • - Van der Valk Pitched (geschroefd) montagemateriaal
  • - B16/4p Aardlekautomaat
  • - 30 mtr. 5x2,5 kabel
  • - Werkschakelaar
  • - Cat5 datakabel
  • - Stelpost graafwerken € 450,00
  • Montagekosten, elektrawerken en in bedrijf stellen pakket: € 950,00
  • Totaalprijs exclusief 21% BTW: € 6.970,00
Tijdens het gesprek heb ik aangegeven dat ik op zich wel een voorkeur heb voor (semi) Europese panelen. Ook vind ik zwarte panelen mooier, maar omdat het bovenste dak uit het zicht ligt, komen daar de poly panelen.
Het graafwerk beslaat onder meer een (stroom en data) kabel naar het huis.

Iemand die er een idee over heeft? (of meer info nodig?) Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heb je op het achterste dak, precies 2 mtr of ietsjes meer?

12 panelen op de achterste in landscape (2 rijen van 6 panelen)
12 panelen op de voorste in landscape (2 rijen van 6 panelen)
Landscape vanwege de bypassdioden en eventuele horizontale schaduw van het voorste dak.

12x 275 Wp Ecsolar 1580 x 1040 = 12x 48,5 Vmpp = 582 Vmpp, ideale spanning 3-fase SMA

mppt 1: 12x 275 Wp achterste dak (3300 Wp)
mppt 2: 12x 275 Wp voorste dak. (3300 Wp)

SMA STP 7000 TL-20 incl optitrac (schaduw management)

Of je neemt een nog veel grotere omvormer en wijzigd naderhand:
mppt 1: 2x 2x12x 275 Wp
mppt 2: je asbest dak panelen op west (als asbest eraf is)

Er bestaat een subsidie om asbest te verwijderen (dacht ik)
Je asbest schuurtje ligt ideaal om de hele dag energie op te wekken, met je zuid dak.
Handig als salderen wordt afgeschaft. Meer direkt verbruik.

Waarom wil je niet meer opwekken?
Hier draait een l/w warmtepomp (met subsidie). Huisje lekker warm in de winter en koel in de zomer op gratis stroom. ;)

wtf is dit nou weer? >:)

Bij mijn beide buren, links en rechts, liggen ook de 275 Wp panelen van ecsolar. Niks mis mee (al 2 jaar niet)

Edit:
Je kan beide daken ook helemaal vol leggen met SF-170S in landscape. (1257 x 977)
14 op achterste dak (2x7) 2380 Wp
21 op voorste dak (3x7) 3570 Wp
7 panelen in een string is ook ideaal op een SMA STP xxxx TL-20 (612 Vmpp) of op een Fronius 3-fase (als ventilator geluid geen probleem is)
Als er schaduw op 1 string valt van 7 panelen, beinvloed dat niet de produktie van de andere stringen.
Daar heb je zelfs ook powerset's voor.
http://shop.winkelman-zon...---turbo-3p-omvormer.html
(maar daar kun je niet mee uitbreiden op dezelfde omvormer op je asbestschuur(tje)

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-02-2017 17:53 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Allereerst bedankt voor je reply.
Echter het is niet helemaal wat ik zoek. Ik weet dat zelf je panelen/omvormer zoeken en kopen, aanleggen en dergelijke me geld kan besparen, maar dat ben ik uitdrukkelijk niet van plan (daarnaast blijf ik momenteel bij Europese panelen, maar niet vanwege kwaliteit).
Ik ben druk genoeg en heb zat te regelen zonder het project zonnepanelen op mijn schouders te nemen inclusief de "zorgen" en twijfels. Ik mis daarvoor de kennis, enthousiasme en inzet die een enthousiasteling zoals jij wel heeft.

Daarom verkies ik het uit te besteden aan een (liefst lokale) installateur, van wie ik nu dus de eerste offerte heb gekregen. Ik heb echter geen idee of wat hij aanbiedt ook een beetje voldoet aan mijn eisen (of te ver gaat) en of zijn prijs niet overdreven hoog is.

Qua waarom niet meer opwekken dan mijn verbruik, puur vanwege budget op langere termijn. Warmtepomp is leuk, ook met subsidie, maar kost alsnog ene aardige duit en er staan meer dure projecten te wachten. Op dit moment is het budget redelijk wat deze offerte aangeeft. Als over een aantal jaar het asbest is verwijderd, zien we wel verder of er nog panelen bij komen (asbest schuur staat trouwens richting het westen).

Begrijp me niet verkeerd, ik waardeer je gedetailleerde reply, maar gaat op dit moment iets voorbij mijn doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:35
In jou geval is solaredge een overbodig systeem, je hebt nauwelijks schaduw. Probeer panelen en omvormer zo goedkoop mogelijk te krijgen en leg er dan gewoon één of twee meer, levert meer op dan dat zogenaamde extra rendement. Je hebt er plek zat voor. Om schaduw te beperken kun je ook op beide daken slechts één rij leggen maar dan wel alleen aan de bovenkant van je dak.
Probeer het wel zo te maken dat het simpel uit te breiden is want dat ga je geheid doen.
Eigenlijk als je dat weet kun je misschien al op voorhand een te grote omvormer kopen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Wat ik aangeef is inderdaad deels zelfmontage. (wat je snel 1000 euro kan besparen)
Maar dat hoeft natuurlijk niet.
Vraag een offerte aan bij sun-solar.nl bijvoorbeeld. Incl monteren.
Het bovenstaande (beide) kan hij makkelijk leveren en komen installeren.
(maar ik weet niet waar je woont)

Waarom wil je perse europese panelen? En de SMA omvormer is ook duitse kwaliteit.
Ik durf wel te stellen dat Japanse kwaliteit boven de europese gaat.
Helaas hebben ze besloten niet verder te willen gaan met prijsverlagingen in Europa.
Maar hoe dat uitpakt valt nog te bezien.

Er is zoveel meer, dan de standaard SE offerte met wat panelen. Want dat is wat het is.
En poly en mono? vind het een erg vreemde combinatie..

Maar goed, misschien heeft iemand anders nog ideeen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
Ik vind het een nette, complete offerte met een goed werkende oplossing. Er is duidelijk naar je geluisterd (verschillende types panelen) dus een standaardofferte is het niet.
Ook de prijs valt me mee, het is geen bodemprijs, maar €1.26/Wp ex btw voor Bisol met SE is wel zo'n beetje marktconform. SolarNRG rekent € 5.399,35 voor een vergelijkbare set.

Maar.
Dit is een simpel dak waarbij SolarEdge weinig meerwaarde heeft.
Zelfs met een relatief dure SMA 5kW omvormer (=groter dan de 4 kW SE) wordt de set €200 goedkoper.
Met een Growatt 4400TL wordt het €1000 goedkoper. En dat is alleen materiaal, in bedrijf stellen gaat ook sneller.

Met zo'n schuur kan ik me niet voorstellen dat er niet al krachtstroom in de buurt aanwezig is. Dan kan je heel wat graafwerk en elektrakosten besparen met een onderverdeler.
Het beetje data dat de omvormer uitwisselt (dat moet je inderdaad willen) lukt wel over wifi met een degelijke buitenantenne.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 19:48:
Wat ik aangeef is inderdaad deels zelfmontage. (wat je snel 1000 euro kan besparen)
Maar dat hoeft natuurlijk niet.
Vraag een offerte aan bij sun-solar.nl bijvoorbeeld. Incl monteren.
Het bovenstaande (beide) kan hij makkelijk leveren en komen installeren.
(maar ik weet niet waar je woont)
Woon niet in de buurt van Oss, maar kan eens een email sturen of dat wat uitmaakt.
Waarom wil je perse europese panelen?
Puur gevoel. Niet zozeer kwaliteit, maar ik koop liever Europees dan gesubsidieerd door de overheid in China. Net zoals ik in principe eerst ging zoeken naar een lokale installateur. Ook al kost dat wat extra.
Er is zoveel meer, dan de standaard SE offerte met wat panelen. Want dat is wat het is.
En poly en mono? vind het een erg vreemde combinatie..
Het idee was dat ik uit zou komen op 4400Wp. Zwart staat mooier naar mijn mening, maar 8x mono plus 8x poly was goedkoper dan 16x mono. Aangezien de poly niet te zien zijn, boeit die kleur daar niet. Alles mono is een optie, maar duurder.
Maar goed, misschien heeft iemand anders nog ideeen. ;)
Hoe meer hoe beter.
reneeke1970 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 19:48:
In jou geval is solaredge een overbodig systeem, je hebt nauwelijks schaduw. Probeer panelen en omvormer zo goedkoop mogelijk te krijgen en leg er dan gewoon één of twee meer, levert meer op dan dat zogenaamde extra rendement. Je hebt er plek zat voor. Om schaduw te beperken kun je ook op beide daken slechts één rij leggen maar dan wel alleen aan de bovenkant van je dak.
Probeer het wel zo te maken dat het simpel uit te breiden is want dat ga je geheid doen.
Eigenlijk als je dat weet kun je misschien al op voorhand een te grote omvormer kopen
Zelf twijfelde ik inderdaad ook over de solaredge, maar goed om te zien dat die twijfel gedeeld wordt. Een andere optie die ook genoemd werd was een SMA omvormer, die zou dus niet de "voordelen" hebben van een solaredge (wat vooral op beter gedrag bij schaduw neer zou komen), maar waarschijnlijk wel iets goedkoper is.
Proton_ schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 20:13:
Ik vind het een nette, complete offerte met een goed werkende oplossing. Er is duidelijk naar je geluisterd (verschillende types panelen) dus een standaardofferte is het niet.
Ook de prijs valt me mee, het is geen bodemprijs, maar €1.26/Wp ex btw voor Bisol met SE is wel zo'n beetje marktconform. SolarNRG rekent € 5.399,35 voor een vergelijkbare set.
Dat is zon beetje óok waar ik op uit kwam in mijn warrige zoektocht, goed om het bevestigd te zien.
Maar.
Dit is een simpel dak waarbij SolarEdge weinig meerwaarde heeft.
Zelfs met een relatief dure SMA 5kW omvormer (=groter dan de 4 kW SE) wordt de set €200 goedkoper.
Met een Growatt 4400TL wordt het €1000 goedkoper. En dat is alleen materiaal, in bedrijf stellen gaat ook sneller.
Je bent de tweede die de solaredge overbodig vindt. Zeker een punt om het over te hebben met de installateur en bij de volgende offertes.
Met zo'n schuur kan ik me niet voorstellen dat er niet al krachtstroom in de buurt aanwezig is. Dan kan je heel wat graafwerk en elektrakosten besparen met een onderverdeler.
Het beetje data dat de omvormer uitwisselt (dat moet je inderdaad willen) lukt wel over wifi met een degelijke buitenantenne.
De data kabel was meer van als ze toch gaan graven, dan maar meteen die kabel erbij.
In de andere (asbest) schuur zit inderdaad krachtstroom. Echter de afstand huis - zonnepanelenschuur is ongeveer even lang als zonnepanelenschuur - asbestschuur. De asbest schuur is een grote overkapping waarbij de krachtstroom zich toevallig precies op het verste punt bevindt. Dus qua kosten zal het niet uitmaken, de exacte uitvoering (naar het huis of schuur) zal nog naar gekeken moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
2x 8 panelen met verschillende hellingshoek kan niet op een SMA 3-fase.
Te weinig spanning.
Vandaar de 2x 12 stuks, wat wel perfect is in spanning. (mits 48,5 Vmpp per paneel)

Maar laten we eens rekenen aan een voorbeeld van mij.
Je 4400 Wp kost 5570 excl btw voor het materiaal en bevestiging
Dat is dus 5570 / 4400 = 1,26 euro/Wp

SF powerset 5950 Wp: (voorbeeld van Winkelman)
4974 panelen + omvormer
1090 montage materiaal (5x 7 panelen clickfit)
Totaal: 6064 voor 5950 Wp = 6064 / 5950 =1,02 euro/wp

Maar ik houdt er maar over op...

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-02-2017 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

(jarig!)
Inderdaad, de SMA wil minimaal 188V.
Maar er passen 9 á 10 panelen, dus tja, die leg je er toch wel bij :)
Anders een Oostenrijkse Fronius Symo 4.5-M, die komt bij 150V al z'n bed uit.
Mogelijkheden genoeg.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 21:19:
Inderdaad, de SMA wil minimaal 188V.
Maar er passen 9 á 10 panelen, dus tja, die leg je er toch wel bij :)
Anders een Oostenrijkse Fronius Symo 4.5-M, die komt bij 150V al z'n bed uit.
Mogelijkheden genoeg.
Hij wil maar 8 panelen (en vanwege verschillende hellings hoek is dat per tracker) :?
Met wat voor rendement :?
SMA 3-fase wil geen 188 volt maar 570 Vmpp ;)

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-02-2017 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

(jarig!)
Vmin vs Vnom scheelt nog geen 1.5%. Niet de moeite om daar moeilijk over te doen.

Punt is dat ook met twee panelen meer je goedkoper uit bent en meer opbrengst hebt (dat hoedanook geld opleveren, als is het kolenfooi).
En die kWhs komen wel op: warmtepomp, elektrische auto,...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Totdat optitrac in werking gaat.
Slaap kindje slaap zegt de omvormer dan.

Maar inderdaad, gewoon volgooien dat dak.
Heb er dit jaar ook 2000 kWh over. Vroeger betaalde ik voor energie. Nu krijg ik er voor betaald.

[ Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-02-2017 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 21:20:
[...]

Hij wil maar 8 panelen (en vanwege verschillende hellings hoek is dat per tracker) :?
Met wat voor rendement :?
SMA 3-fase wil geen 188 volt maar 570 Vmpp ;)
Ik wil niet per se 8 panelen, ik ben uitgegaan van een bepaalde opbrengst plus budget en daar kwam dat uitrollen bij dit bedrijf.
Dat kan dus prima anders en er komen nog een aantal installateurs kijken met vast andere ideeën. Plus door input in dit topic kan ik mijn eisen eventueel ook bijstellen natuurlijk.

Begrijp me niet verkeerd, maar wat voor jou vrij evident en logisch is, kan voor mij, als totale leek zonder specifieke interesse in PV systemen, redelijk acradabra zijn. Desalniettemin leer ik er wel van en kan ik mijn eisen bijsturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 10:55
Het is in verhouding goedkoper om nu het dak in één keer zo vol mogelijk te leggen, dan later uit te breiden. Je hebt anders twee keer de kosten om het te laten installeren, plus eventueel uitbreiden van omvormers en dergelijke.
Ik sluit me aan bij het verhaal rondom de SolarEdge omvormer, die heb je niet nodig met de weinige schaduw die je hebt.

Ga in ieder geval bij meerdere bedrijven een offerte aanvragen. Heb destijds bij 8 stuks offertes aangevraagd, kan je een beetje vergelijken. Er zit namelijk heel veel verschil tussen bedrijven (vooral in prijs).

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:03
Fly-guy schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 21:33:
[...]

Ik wil niet per se 8 panelen, ik ben uitgegaan van een bepaalde opbrengst plus budget en daar kwam dat uitrollen bij dit bedrijf.
Dat kan dus prima anders en er komen nog een aantal installateurs kijken met vast andere ideeën. Plus door input in dit topic kan ik mijn eisen eventueel ook bijstellen natuurlijk.

Begrijp me niet verkeerd, maar wat voor jou vrij evident en logisch is, kan voor mij, als totale leek zonder specifieke interesse in PV systemen, redelijk acradabra zijn. Desalniettemin leer ik er wel van en kan ik mijn eisen bijsturen
4 jaar geleden zou ik je wel gelijk geven, maar vandaag de dag zijn de prijzen zo laag geworden.
(prijzen zijn niet alleen gedaald, maar voor de zelfde prijs kreeg je elk jaar een +/-10% beter spul)
dat je gewoon vol kunt leggen zoveel je wil.

ook is het zo, dat een 2x zo zware omvormer, niet 2x zoveel geld kost.
(ook laten leggen word niet 2x zo duur. maar 1x voorrij kosten etc etc etc...)
dus hoe groter je legt, de duurder de set word, maar de prijs per Wp die daalt.
en prijs per Wp is het belangrijkste, grof weg wek je 1 kWh op per Wp, meer Wp is meer opwek. *O*

zelfs als je dan 2x je jaargebruik opwekt, kun je zelfs met kolenfooi (het geld wat je krijgt voor je overschot) nog steeds een leuke TVT neerzetten. ;)

(en er is ook niks mis mee om een warmtepomp aan te schaffen, dan kun je het huis ook verwarmen met elektra, ook nog eens de subsidie van de warmte pomp koppen en je word spekkoper met je energie rekening, of een elektrische auto is een mogelijkheid etc etc etc...
niks mis met gewoon lekker uitpakken.
dus volg grof weg AUijtdehaag zijn wijzen woorden, of doe slimmer en geef hem meer mogelijkheden, daar zul je geen spijt van krijgen. ;) )

edit:
persoonlijk zou ik panelen van rond(minimaal) 295Wp gebruiken.
dat zijn nu de goedkoopste prijzen als je kijkt naar € per Wp.
en helemaal als je er bij rekent dat een bevestiging set voor het zelfde geld een 170-250Wp of een 295Wp vast houd. ;)
een bevestiging set kost +/-25€ deel je dat door 170Wp is het 14,7ct per Wp of een gemiddeld 220Wp paneel maakt 11ct per Wp.
25€ delen door 295 is 8,5ct per Wp.
kleine omvormer heeft een +/- 25ct per Wp.
grote omvormer heeft een +/- 15ct per Wp.

een paneel heeft de kosten van +/- 50ct per Wp. (maakt niet veel uit voor een 170 of 295Wp paneel)
dus materiaal kosten klein is 86ct per Wp
dus materiaal kosten groot is 73.5ct per Wp

1Wp lever 0,18ct op per jaar. (als hij perfect is uitgebalanceerd met omvormer en een goed dak)
dus grote set 73.5/18 = TVT
of
kleine set 86/18= TVT.

aan jouw de keus.
(alle prijzen zijn ongeveertjes, kan duurder en goedkoper.
dit is maar een grof voorbeeld. en alles ex BTW en ex laten leggen.
laten leggen is een grote variabele, die lastig te vertellen is. ;) )

[ Voor 19% gewijzigd door migjes op 09-02-2017 11:14 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
migjes schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 10:41:
[...]

dus volg grof weg AUijtdehaag zijn wijzen woorden, of doe slimmer en geef hem meer mogelijkheden, daar zul je geen spijt van krijgen. ;) )

edit:
persoonlijk zou ik panelen van rond(minimaal) 295Wp gebruiken.
dat zijn nu de goedkoopste prijzen als je kijkt naar € per Wp.
en helemaal als je er bij rekent dat een bevestiging set voor het zelfde geld een 170-250Wp of een 295Wp vast houd. ;)
AUijtdehaag schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 20:56:
2x 8 panelen met verschillende hellingshoek kan niet op een SMA 3-fase.
Te weinig spanning.
Vandaar de 2x 12 stuks, wat wel perfect is in spanning. (mits 48,5 Vmpp per paneel)

Maar laten we eens rekenen aan een voorbeeld van mij.
Je 4400 Wp kost 5570 excl btw voor het materiaal en bevestiging
Dat is dus 5570 / 4400 = 1,26 euro/Wp

SF powerset 5950 Wp: (voorbeeld van Winkelman)
4974 panelen + omvormer
1090 montage materiaal (5x 7 panelen clickfit)
Totaal: 6064 voor 5950 Wp = 6064 / 5950 =1,02 euro/wp

Maar ik houd er maar over op...
Inmiddels wat meer informatie opgezocht en offertes/bezoeker gekregen. Uiteindelijk zijn de adviezen hier nu ook wat minder verwarrend.

Plan is inmiddels redelijk om gegooid, zowel door de adviezen in dit topic als wat andere installateurs opmerkten.

Na wat exacter opmeten blijken er 3x6 panelen op het dak te passen. Schaduw is er niet dus geen solaredge of optimizer's.

Prijzen van de offertes lopen redelijk uit elkaar maar de twee goedkoopste komen met het volgende:
Nr 1
18x Canadian solar 295Wp
1X Goodwe gw5000-dt omvormer
Montage(materiaal)
Aansluiting plus aanpassing meterkast
5618 ex BTW (1,06 per Wp)

Nr2
18x phono solar 290Wp
1X solax X1 sl-tl2200 omvormer
Montage(materiaal)
5500 ex BTW (1,05 per Wp)

Daarmee is het dak vol en lever ik iets meer dan ik verbruik. Het tweede dak in het origineel blijft leeg.

Beide offertes komen qua layout en kosten/Wp redelijk in de buurt van de meeste adviezen in dit topic, de keuze voor welke panelen en omvormer heb ik aan de installateurs overgelaten. Van beide omvormers lees ik in dit forum weinig slechts. Qua panelen maar afgestapt van mijn eis qua herkomst en 290-295 als minimum genomen, wederom vanwege wat hier aangegeven werd.

Momenteel neig ik naar nr1, iets meer opbrengst voor dezelfde Wp prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Fly-guy schreef op maandag 20 februari 2017 @ 15:04:
[...]

[...]

Inmiddels wat meer informatie opgezocht en offertes/bezoeker gekregen. Uiteindelijk zijn de adviezen hier nu ook wat minder verwarrend.

Plan is inmiddels redelijk om gegooid, zowel door de adviezen in dit topic als wat andere installateurs opmerkten.

Na wat exacter opmeten blijken er 3x6 panelen op het dak te passen. Schaduw is er niet dus geen solaredge of optimizer's.

Prijzen van de offertes lopen redelijk uit elkaar maar de twee goedkoopste komen met het volgende:
Nr 1
18x Canadian solar 295Wp
1X Goodwe gw5000-dt omvormer
Montage(materiaal)
5618 ex BTW (1,06 per Wp)

Nr2
18x phono solar 290Wp
1X solax X1 sl-tl2200 omvormer
Montage(materiaal)
5500 ex BTW (1,05 per Wp)

Daarmee is het dak vol en lever ik iets meer dan ik verbruik. Het tweede dak in het origineel blijft leeg.

Beide offertes komen qua layout en kosten/Wp redelijk in de buurt van de meeste adviezen in dit topic, de keuze voor welke panelen en omvormer heb ik aan de installateurs overgelaten. Van beide omvormers lees ik in dit forum weinig slechts. Qua panelen maar afgestapt van mijn eis qua herkomst en 290-295 als minimum genomen, wederom vanwege wat hier aangegeven werd.

Momenteel neig ik naar nr1, iets meer opbrengst voor dezelfde Wp prijs.
ik zou nummer 2 zeker niet willen.
2000W omvormer met zoveel panelen. (ik gok dat er ergens een foutje word gemaakt. ;)
dit is waarschijnlijk het verkeerde type nummer. >:) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
migjes schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 11:27:
[...]

ik zou nummer 2 zeker niet willen.
2000W omvormer met zoveel panelen. (ik gok dat er ergens een foutje word gemaakt. ;)
dit is waarschijnlijk het verkeerde type nummer. >:) )
Zoiets dacht ik al toen ik de specs opzocht, maar niet verder op in gegaan omdat nr1 het waarschijnlijk toch wordt.

De folder door bij de offerte zit is ook van een ander type, dus zal inderdaad wel een foutje zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Fly-guy op 21-02-2017 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Fly-guy schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 11:35:
[...]

Zoiets dacht ik al toen ik de specs opzocht, maar niet verder op in gegaan omdat nr1 het waarschijnlijk toch wordt.

De folder door bij de offerte zit is ook van een ander type, dus zal inderdaad wel een foutje zijn.
het zal waarschijnlijk wel deze zijn: X1 - LX 5200
is maar 1 cijfer verschil dus type foutje, kan gebeuren. ;)

het lijkt mij wel een mooiere omvormer als de goodwe, maar verschillen zijn zo klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
migjes schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 12:01:
[...]

het zal waarschijnlijk wel deze zijn: X1 - LX 5200
is maar 1 cijfer verschil dus type foutje, kan gebeuren. ;)

het lijkt mij wel een mooiere omvormer als de goodwe, maar verschillen zijn zo klein.
Kan gebeuren inderdaad, maar wel slordig plus geeft twijfel of het inderdaad een typfout is of werkelijk een echte fout.

Of ie beter is dan de goodwe, geen idee, maar als de verschillen zo klein zijn lijkt het me ook van weinig invloed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Inmiddels zijn de panelen geplaatst, 18x canadian solar 295Wp plus goodwe omvormer.

zonnepanelen

Nu als een verslaafde de digitale portal in de gaten houden hoeveel er geproduceerd wordt...

Bedankt voor alle tips en adviezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiwan Kanobi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-07 15:27
Mooie keuze, bij welke leverancier heb je de set gekocht en wat was je ervaring als ik vragen mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Obiwan Kanobi schreef op maandag 5 juni 2017 @ 11:40:
Mooie keuze, bij welke leverancier heb je de set gekocht en wat was je ervaring als ik vragen mag.
Een lokale aannemer, RM bouwkundig duurzaam..
Prima ervaring, no nonsens, goed aan de prijs.
Hij regelde zowel de levering van de hardware als de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een waarschuwing m.b.t. het bedrijf sun-solar uit Oss.
Deze meneer is zeer onbetrouwbaar......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 20:41:
Alleen maar aangemeld bij Tweakers om slechte recencies te spuien?
Je eerste bericht 8)7

Onderbouwen is wenselijk, nu roep je maar een eind weg.
Mijn panelen komen toevallig uit Oss van deze meneer......uitstekende communicatie en levering zoals afgesproken.

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 20:41:
Goed onderbouwde topickick ook....

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.