Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

2 routers achter modem telenet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
situatie is al volgt
Afbeeldingslocatie: http://www.pc-helpforum.be/uploads/monthly_2017_02/netwerkopstelling.jpg.160edcc596d84133e58c546939214638.jpg
kan iemand mij helpen hoe ik dit aan de praat krijg zodat router 2 kan communiceren met router 1 ? :?

Relevante software en hardware die ik gebruik
dlink dir 855 als hoofdrouter , tp link switches (geen smart switches) en tp archer c5 router als router 2

Alle reacties

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 08:57
Als ik je plaatje goed lees, heb je een router achter een switch geplaatst. klopt dat? Dat kan volgens mij niet. Ik heb die denk fout ook een keer gemaakt door een switch beneden te zetten en de router boven maar werd door iemand hier erop gewezen dat dat niet werkt.
Het zou modem -> router -> switch moeten zijn en dan kan router 2 als AP daar gewoon achter.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Grote kans dat zijn modem ook een router functie heeft. Dan is een switch achter het modem geen probleem wilt.

TS, wat jij wilt kan als je beide routers instelt als accesspoint. En dan ga ik er vanuit dat je modem ook een router functie heeft.
Zo niet, dan hang je na je modem een router. Router 2 stel je dan in als accesspoint.

[ Voor 29% gewijzigd door job op 08-02-2017 12:05 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wat is de bedoeling dat router 2 gaat doen? Als het puur voor wifi is (want het moet elkaar kunnen blijven zien?) dan zou je ook een accespoint kunnen overwegen. Als het een router is die je al hebt liggen werkt het ook vaak wel als je DHCP uit zet en een van de lan-poorten gebruikt om hem aan te sluiten ipv de lan-poort.
Miss_80 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 12:00:
Als ik je plaatje goed lees, heb je een router achter een switch geplaatst. klopt dat? Dat kan volgens mij niet. Ik heb die denk fout ook een keer gemaakt door een switch beneden te zetten en de router boven maar werd door iemand hier erop gewezen dat dat niet werkt.
Het zou modem -> router -> switch moeten zijn en dan kan router 2 als AP daar gewoon achter.
Het telenetmodem is ook een router.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Topicstarter
hallo ,

dank u voor de reacties ,
modem heeft geen routerfunctie die switch achter de modem is omdat de modem binnekomt in de winkel.
de switch heeft als functie voor de digicorders aan te sturen , de router is er voor het aansturen van het netwerk.
de 2de router kan ik niet anders als ook rechtstreeks aansluiten op de eerste switch omdat er maar 1 kabel naar achter loopt en onmogelijk het gebruik kan maken van powerlines.(afstand te ver denk ik) dit probleem is er omdat er 2 digicorders achter staan maar daar moet ook een router zijn voor de wifi en liefst ook met toegang tot het netwerk van de winkel.

modem is als rechtse:Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JrnUSLDl.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2017 13:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
@marzman

dit heb ik reeds geprobeerd de 2de als accespoint in te stellen dus dhcp uit , en lan kabel in lan poort ipv wan poort maar dit werkt niet.
ik denk dat dit niet werkt omdat die ook ip rechtstreeks van de modem krijgt?

dus ook een variabel ip geen 192.x.x.x ip

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2017 13:13 ]

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-11 13:00

Tjark

DON'T PANIC

Als de modem geen router is, krijgt de TV met digirecorder dan een WAN ip toegewezen van je provider??

En ik zie 1 lijntje van de switch naar de TV en de router 2?

[ Voor 23% gewijzigd door Tjark op 08-02-2017 13:15 ]

*insert signature here

Verwijderd

Topicstarter
@tjark , ja dat doet de telenet modem die geeft een 10.x ip aan de digicorder.

vind ook allemaal maar wazig maarja.

ja van de switch gaat het naar de tv's,en naar router1 voor dhcp en via de kabel van de tv's naar router 2

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2017 13:16 ]

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

Verwijderd schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 13:15:
@tjark , ja dat doet de telenet modem die geeft een 10.x ip aan de digicorder.

vind ook allemaal maar wazig maarja.
Wil je dat ook? Want dat houdt in dat die TV rechtstreeks aan het internet hangt

*insert signature here

Verwijderd

Topicstarter
@tjark

de modem van telenet herkent op één of andere manier wat digiboxen en digicorder zijn en dan geeft die automatisch dat ip aan de decoders

bij telenet is het zo de tv's van telenet(digibox,digicorder) moeten rechtstreeks op de modem van telenet hangen die krijgen een appart ip zodat ze met mekaar kunnen communiceren en dat je dingen kunt huren via telenet.

dus er is geen mogelijkheid voor een gerouteerd ip door te geven aan de tv's vermits die een ip van telenet zelf moeten krijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2017 13:20 ]

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
10/8 range is gewoon een prive range voor lokale netwerken ;)
Zal gewoon een lokaal VLAN zijn voor de TV waardoor die direct aan het modem moet, omdat vrij weinig huishoudens managed switches hebben welke goed ingestelt worden om VLANs door te geven.
TS: 2 routers in 1 netwerk bestaat iig niet, elke router maakt zijn eigen netwerk, dus met 2 routers een netwerk in een netwerk kan prima (maar maakt configuratie en beheer onnodig ingewikkelt) maar 2 routers in 1 netwerk gaat niet, je zal die tweede dus als AP moeten instellen.
Wat ging er mis toen je dat probeerde en wat heb je exact gedaan? Heb je de tweede router (die als AP ingestelt wordt) een vast IP gegeven?

Fixing things to the breaking point...

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:04
een "10.x " adres is gewoon een lokaal adres hoor.

Ik snap alleen niet hoe het kabeltje richting de digicorder ineens opsplitst? Zonder apparaat ertussen? Dat lijkt me fysiek onmogelijk.

Verwijderd

Topicstarter
RGAT schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 13:21:
10/8 range is gewoon een prive range voor lokale netwerken ;)
Zal gewoon een lokaal VLAN zijn voor de TV waardoor die direct aan het modem moet, omdat vrij weinig huishoudens managed switches hebben welke goed ingestelt worden om VLANs door te geven.
TS: 2 routers in 1 netwerk bestaat iig niet, elke router maakt zijn eigen netwerk, dus met 2 routers een netwerk in een netwerk kan prima (maar maakt configuratie en beheer onnodig ingewikkelt) maar 2 routers in 1 netwerk gaat niet, je zal die tweede dus als AP moeten instellen.
Wat ging er mis toen je dat probeerde en wat heb je exact gedaan? Heb je de tweede router (die als AP ingestelt wordt) een vast IP gegeven?
ik wou die een ip geven zodat ik die vanaf router 1 kon benaderen en andersom , als dit echter echt onmogelijk is dan is dit maar zo.

heb hier ook een eap liggen van tp-link maar die weigerd ook wifi te geven als ik deze rechtstreeks op de modem hang :?

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-11 13:36
Tjark schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 13:17:
[...]

Wil je dat ook? Want dat houdt in dat die TV rechtstreeks aan het internet hangt
Hoezo? Ik kan namelijk niet zomaar een RFC1918 adres buiten mijn eigen netwerk benaderen. Het IPTV verkeer blijft gewoon binnen het Telenet netwerk. De TV hangt verder niet 'rechtstreeks aan het internet'.

Wat betreft het probleem van TS, op welk device termineer je je internet verbinding? Ofwel welk apparaat krijgt het Internet/WAN ip adres?

Indien dat Router 1 is, dan word het een lastig verhaal. Een oplossing is om gebruik te maken van VLAN capable switces. Dit betekend echter wel dat je 2 kabels van router 1 naar de switch achter het modem moet laten lopen. Ook dient er een tweede VLAN switch geplaatst te worden aan het einde van de kabel die naar de tweede router loopt.

Verwijderd

Topicstarter
luxan schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 13:23:
[...]

Hoezo? Ik kan namelijk niet zomaar een RFC1918 adres buiten mijn eigen netwerk benaderen. Het IPTV verkeer blijft gewoon binnen het Telenet netwerk. De TV hangt verder niet 'rechtstreeks aan het internet'.

Wat betreft het probleem van TS, op welk device termineer je je internet verbinding? Ofwel welk apparaat krijgt het Internet/WAN ip adres?

Indien dat Router 1 is, dan word het een lastig verhaal. Een oplossing is om gebruik te maken van VLAN capable switces. Dit betekend echter wel dat je 2 kabels van router 1 naar de switch achter het modem moet laten lopen. Ook dient er een tweede VLAN switch geplaatst te worden aan het einde van de kabel die naar de tweede router loopt.
is idd router 1 wat via wan wordt bedient en dus ip adressen uitdeelt aan alle pc's en camera's.

bedoeling is eig gewoon dat ik mijn tv's kan aansturen en een 2de router of ap of wat dan ook voor wifi en dan van dat toestel mijn lokaal netwerk ook kan benaderen. :|

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Zie nu pas dat er 3 routers zijn...
Anyway, lijkt dat alles gewoon goed ligt, even router 1 en 2 als AP instellen (dus vast IP buiten DHCP range, geen WAN poort en DHCP uit) en dat zou het moeten doen.
Overigens: de switch direct op het modem, is dat een managed switch? Vziw zou IPTV anders niet moeten werken :+

Fixing things to the breaking point...

Verwijderd

Topicstarter
RGAT schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 13:27:
Zie nu pas dat er 3 routers zijn...
Anyway, lijkt dat alles gewoon goed ligt, even router 1 en 2 als AP instellen (dus vast IP buiten DHCP range, geen WAN poort en DHCP uit) en dat zou het moeten doen.
Overigens: de switch direct op het modem, is dat een managed switch? Vziw zou IPTV anders niet moeten werken :+
nee hoor zijn maar 2 routers router1 met dhcp, router 2 zou ik eventueel kunnen instellen als ap maar dan kan ik mijn netwerk achter router 1 niet meer benaderen. dit zou ik wel leuk vinden mocht dit mogelijk zijn.

eersten modem(emta) is modem van telenet geen router

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2017 13:29 ]

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-11 13:08
Je zal gebruik moeten maken van VLANs.

Van Telenet modem naar VLAN aware switch op VLAN-a.
Op andere poorten in VLAN-a kan je op deze switch digicorders en een router aansluiten.

Van een LAN poort op de router ga je naar een switch poort geconfigureerd op VLAN-b. Alle poorten op VLAN-b zijn dan het data netwerk.

Je maakt een VLAN truk met VLANs a & b die je over de kabel naar de andere locatie(s) laat lopen.

Daar zet je weer een vlan aware switch, waar de je verschillende VLANs terug kan opsplitsen. VLAN-a weer voor digicorders, en VLAN-b voor het netwerk (hier plaats je niet nog eens een router, je hebt er al een, eventueel kan je een router instellen als accesspoint)
Er zijn routers die VLANs kunnen ondersteunen, eventueel met custom firmware (dd-wrt)

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

Ken het Telenet netwerk niet, maar als het dus zo is dat het modem eigenlijk een bridge is (!), en apparaten er achter van Telenet een WAN ip krijgen (10.*), dus je TV en elke router krijgt een 10.* WAN ip, dan zul je een VLAN of VPN tussen de 2 routers moeten bouwen op hun WAN ip. Maar die WAN IP's kunnen best dynamisch zijn als Telenet ze uitdeelt.

*insert signature here

• luxan
Verwijderd schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 13:26:
[...]

is idd router 1 wat via wan wordt bedient en dus ip adressen uitdeelt aan alle pc's en camera's.

bedoeling is eig gewoon dat ik mijn tv's kan aansturen en een 2de router of ap of wat dan ook voor wifi en dan van dat toestel mijn lokaal netwerk ook kan benaderen. :|
Ok maar dat beantwoord nog niet echt mijn vraag: "Welk apparaat binnen je netwerk ontvangt het internet adres? Het modem of Router 1?"

Verwijderd

Topicstarter
IceTeaGX schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 13:29:
Je zal gebruik moeten maken van VLANs.

Van Telenet modem naar VLAN aware switch op VLAN-a.
Op andere poorten in VLAN-a kan je op deze switch digicorders en een router aansluiten.

Van een LAN poort op de router ga je naar een switch poort geconfigureerd op VLAN-b. Alle poorten op VLAN-b zijn dan het data netwerk.

Je maakt een VLAN truk met VLANs a & b die je over de kabel naar de andere locatie(s) laat lopen.

Daar zet je weer een vlan aware switch, waar de je verschillende VLANs terug kan opsplitsen. VLAN-a weer voor digicorders, en VLAN-b voor het netwerk (hier plaats je niet nog eens een router, je hebt er al een, eventueel kan je een router instellen als accesspoint)
Er zijn routers die VLANs kunnen ondersteunen, eventueel met custom firmware (dd-wrt)
geen andere mogelijkheid dan vlan? heb dit nog nooit eerder gedaan maar dat moet ik dan maar uitzoeken als het echt niet anders kan :(

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

luxan schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 13:30:
[...]

Ok maar dat beantwoord nog niet echt mijn vraag: "Welk apparaat binnen je netwerk ontvangt het internet adres? Het modem of Router 1?"
Uit z'n antwoord eerder op mijn vraag lijkt 't dat TV's rechtstreeks aan het modem moeten hangen om IPTV te laten werken (hmm, ok), dus dat modem is een bridge en elk apparaat wat aan die bridge (of switch erachter) er aan hangt, krijgt van de provider Telenet een WAN ip uitgereikt ..... Dus en de switches en de TV krijgen een 10.* van Telenet.

[ Voor 5% gewijzigd door Tjark op 08-02-2017 13:33 ]

*insert signature here

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-11 17:50

Ravefiend

Carpe diem!

In deze setup gaat het naar mijn inziens niet lukken omdat je feitelijk 2 externe IP adressen gaat vragen, één voor elk van de 2 routers. Bovendien moet de digicorder rechtstreeks op het Telenet netwerk kunnen zodat die ook zijn eigen IP adres kan krijgen.

Mijn configuratie, ook met een modem-only en een WNDR3700 met OpenWRT, is het bridgen van de WAN poort met een LAN poort, waarop de digibox wordt aangesloten. De overige 3 LAN poorten, daarvan gaat er dan 1 verder naar de HP switch voor het overige netwerk.

• luxan
Tjark schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 13:32:
[...]

Uit z'n antwoord eerder op mijn vraag lijkt 't dat TV's rechtstreeks aan het modem moeten hangen om IPTV te laten werken (hmm, ok), dus dat modem is een bridge en elk apparaat wat aan die bridge (of switch erachter) er aan hangt, krijgt van de provider Telenet een WAN ip uitgereikt ..... Dus en de switches en de TV krijgen een 10.* van Telenet.
Ja, zoals bij zo ongeveer elke IPTV setup dienen de setup boxen aan het modem gehangen te worden. Het lijkt mij echter onwaarschijnlijk dat 'elk apparaat een WAN ip uitgereikt krijgt'. De meeste providers hebben een en ander zo ingericht dat dat voorkomen word (door bijvoorbeeld alleen te antwoorden op DHCP requests met een bepaalde parameter.)

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-11 13:08
Zo heb ik het ook gedaan, veel andere keuze is er niet. Is op zich niet heel moeilijk, als je een beetje netwerk achtergrond hebt.
Ik dacht dat de nieuwe digiboxen wel werkten achter een NAT/Router, maar dat kan ik niet bevestigen.

PS voor de mensen die het telenet systeem niet kennen:
een telenet modem-only herkent de digibox/-corder en geeft deze een IP in een private range.
Andere apparaten worden voorzien van een public IP, maar met een maximum van 2 per modem (voor zover ik nog mee ben) Uiteraard kan je een eigen NAT router plaatsen.

Een telenet modem/router doet hetzelfde voor digibox/-corder, maar heeft een eigen privaat netwerk voor andere devices.

In dit geval is het een modem-only setup.

• luxan
IceTeaGX schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 13:37:
Zo heb ik het ook gedaan, veel andere keuze is er niet. Is op zich niet heel moeilijk, als je een beetje netwerk achtergrond hebt.
Ik dacht dat de nieuwe digiboxen wel werkten achter een NAT/Router, maar dat kan ik niet bevestigen.

PS voor de mensen die het telenet systeem niet kennen:
een telenet modem-only herkent de digibox/-corder en geeft deze een IP in een private range.
Andere apparaten worden voorzien van een public IP, maar met een maximum van 2 per modem (voor zover ik nog mee ben) Uiteraard kan je een eigen NAT router plaatsen.

Een telenet modem/router doet hetzelfde voor digibox/-corder, maar heeft een eigen privaat netwerk voor andere devices.

In dit geval is het een modem-only setup.
In dat geval is een VLAN setup de beste optie. Indien gigabit netwerk snelheid geen vereiste is, kan TS ervoor kiezen om de kabel naar de tweede router op te splitsen in twee kabels van 100Mbps. Je doet dit door de 4 aderparen op te splitsen in twee groepen van twee. Er bestaan verloopstekkers maar je kunt dit ook zelf knippen met een RJ45 tang en 4 pluggen. Deze laatste optie is natuurlijk alleen interessant als de kabel daarna direct in een van de LAN poorten van router 1 gestoken kan worden.

[ Voor 5% gewijzigd door luxan op 08-02-2017 13:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
dus ik kan 1 kabel opslitsen in 2 en die dan uitfilteren?

• luxan
yup, hier is een handleiding

Verwijderd

Topicstarter
dank u wel ! , is het ook mogelijk voor en handleiding voor ap achter een gewone modem?

• luxan
yup

Verwijderd

Topicstarter
kan ik ook op een dir 868l niets configureren zodat hij de ip adressen zowel van de tv's als die van het homenetwerk doorlaten ?

• luxan
Die begrijp ik niet zo goed, wat bedoel je met niets configureren? IP adressen doorlaten?

Verwijderd

Topicstarter
luxan schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 16:02:
Die begrijp ik niet zo goed, wat bedoel je met niets configureren? IP adressen doorlaten?
ja bevoorbeeld dat ik dan router 1 gebruik voor telenet digicorders en alle netwerkdingen gelijk ze bedoelen met vlans

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-11 17:50

Ravefiend

Carpe diem!

Verwijderd schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 16:28:
[...]
ja bevoorbeeld dat ik dan router 1 gebruik voor telenet digicorders en alle netwerkdingen gelijk ze bedoelen met vlans
Dan ga je die router gebruiken als een switch, rechtstreeks op de modem, zonder eigen DHCP etc. ;) Dat lijkt me niet de bedoeling.

• luxan
De situatie die je schetst, je digicoders achter Router 1, gaat niet werken, ook niet bet behulp van VLAN's. Om je een beter beeld te geven van het probleem heb ik hieronder wat uitleg toegevoegd. Dit geeft je een beter beeld en ik hoop dat je hiermee in staat bent om je eigen probleem beter op te lossen.

Let op dat de onderstaande definities beknopt en onvolledig zijn.

Broadcast domain:
Een netwerk segment waar alle clients (routers, computers, digicoders) direct mee verbonden zijn. Een switch of een aantal switches die direct met elkaar verbonden zijn zijn voorbeelden van broadcast domains.

Subnet:
Een groep clients die een IP adres hebben binnen dezelfde groep (bijvoorbeeld 192.168.1.x/24)

Bridge:
Een apparaat dat twee broadcast domains met elkaar verbind.

Router:
Een apparaat dat twee subnetten met elkaar verbind.

Bovenstaande is een setje versimplede definities en ze zijn onvolledig maar het zorgt ervoor dat we de discussie beter kunnen voeren. Voor een beter begrip over deze termen adviseer ik je om wat meer te lezen op internet.

In jou situatie fungeert je modem als bridge tussen de netwerken van je provider en je eigen netwerken. Je IPTV boxen zitten in een broadcast domain van het IPTV netwerk van de provider. Ze gebruiken DHCP om hun IP adres te krijgen. De meeste routers kunnen geen DHCP verkeer doorzetten. Daarnaast is het doorzetten van DHCP verkeer niet voldoende om IPTV achter een router te laten werken. Het is dus te adviseren om de IPTV boxen in het broadcast domain van de provider te laten zitten.

Voor internet is het niet aan te raden om al je devices in het broadcast domain van je provider te zetten. Dit komt omdat je niet voldoende IP adressen krijgt van je provider om meer dan een of twee apparaten toegang te verschaffen tot internet. Hiervoor wil je NAT (Network Address Translation) gebruiken.

Een VLAN is een soort virtuele switch. Je kunt hiermee je switch verdelen in verschillende broadcast domains. Indien je twee VLAN's configureerd op twee switches, moet je de VLAN's wel direct met elkaar verbinden (als in met een of meer kabels.)
Pagina: 1