Energierekening valt hoger uit dan verwacht

Pagina: 1
Acties:
  • 10.377 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
Inleiding
Vorig jaar ben ik verhuist naar een ander appartement. Er werd toen door de verhuurder een energieleverancier aanbevolen die een speciaal aanbod zou hebben voor de bewoners. Die speciale aanbieding was niet zo bijzonder maar ik wilde snel elektrisch / gas om te kunnen klussen dus vond ik het wel prima.

Probleem
Er zit een 'slimme' meter in mijn meterkast die de meterstanden automatisch binnen twee maanden door had moeten geven. Dat heeft echter veel langer geduurd. Ik zit nu op bijna 3/4 van het contract en nu pas kan ik meterstanden daadwerkelijk inzien.
Tot mijn schrik zit ik met mijn verbruik maandelijks ruim €20 euro boven het voorschotbedrag van €90 dat is vastgesteld op het verbruik van de vorige bewoners.
Het gekke is ook dat in de grafieken soms ook verbruik is op momenten dat ik het niet aannemelijk vind omdat er dan niemand thuis is.

Toelichting
Zowel mijn gas als elektriciteit verbruik ligt hoger dan dat van de vorige bewoners en dat vind ik gek. De vorige bewoners waren een bejaard echtpaar. Ik kan me niet voorstellen dat ik meer gebruik dan hen want ik leef relatief zuinig omdat ik gedurende de week lange dagen weg ben voor werk. Voor zover ik weet heb ik ook geen grote verbruikers.

Ik had daarom verwacht dat ik geld terug zou krijgen maar dat is nu nog maar de vraag met deze cijfers. Om enerzijds de boosdoeners te identificeren en anderzijds het daadwerkelijke verbruik te verifiëren omdat ik mijn twijfels bij deze cijfers heb wil ik inzicht in mijn vebruik gaan creëren: http://www.nu.nl/economie...leerbare-energienota.html

Gasverbruik kan ik niet makkelijk vaststellen. Het elektriciteitsverbruik wil ik met de onderstaande Brennenstuhl meter een tijdje gaan volgen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Brennenstuhl Energie power meter met klok en meetfuncties€ 17,99€ 17,99
1YouLess LS110 energiemeter€ 78,95€ 78,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 96,94

Aanpak
Zoals gezegd laat ik het gas verbruik even rusten omdat ik dit niet goed kan meten. Mijn gevoel zegt dat ik minder verbruik omdat ik overdag weg ben en de verwarming dan zelden in actie komt aangezien deze op 18 graden staat ingesteld.
Het koken doe ik vast niet vaker dan de vorige bewoners omdat ik alleen in de avond of de weekenden thuis ben. Ook eet ik zo nu en dan op mijn werk en dan hoef ik thuis niet te koken.
Het enige waarmee ik mogelijk meer verbruik is het dagelijkse douchen.

Het elektrisch verbruik ga ik proberen in te schatten met de eerder genoemde Brennenstuhl meter. Ik wil niet in herhaling vallen maar aangezien ik veel van huis ben staan de meeste apparaten voor het grootste deel van de tijd uit of in standbye.
De koelkast en vriezer zullen denk ik een substabtieel aandeel hebben in mijn verbruik omdat deze wel 24/7 doorgaan. Ook heb ik een 150w halogeenlamp die ik veel gebruik als ik thuis ben. Deze lamp zal het nodige verbruiken. Voor de rest zijn er wat kleine verbruikers, zoals het modem, switch en raspberry pi die stroom verbruiken.
Deze kleine verbruikers hadden de vorige bewoners misschien niet maar ik verwacht dat dit verbruik kan worden weggestreept tegen het feit dat zij overdag wel thuis waren en vast andere afnemers gebruikten.
Soms kijk ik tv op een kleine 24" TV aangesloten op een oude versterker voor het geluid. Deze laatste zal wel wat meer gebruiken maar dat is meestal maar kortstondig.

Vragen
1) Kan ik met de genoemde meter uit de voeten of zijn er alternatieven die geschikter zijn in deze situatie?
(De Youless werkt niet, omdat ik geen draaischijf in mijn meterkast heb)
2) Zijn mijn aannames realistisch of vinden jullie het plausibel dat ik in mijn situatie duurder uit ben dan de vorige bewoners?
3) Stel dat ik geen uitschieters kan ontdekken en veel lager uit kom, hoe kan ik dit dan hard maken bij de leverancier?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 03:36

job

Probeer vast te stellen dat de standen die je ziet op de site van je leverancier inderdaad kloppen.
Dus wat was de stand toen je het huis introk (ik neem aan dat je die opgeschreven hebt), en wat is de stand nu (nu aflezen)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Als je weg bent staat de verwarming op 18°, dan blijft de cv toch steeds stoken om het 18° te houden.
Hier staat de cv op 12° als we weg zijn en naar bed gaan.
Ons verbruik is minder dan 400m3 per jaar!

En een 150W halogeen lamp is uit de tijd, daar heb je tegenwoordig perfecte LED lampen voor!
Halogeenlampen zijn stroomvreters, wij hebben ze allemaal vervangen door led en daarmee ging ons stroomverbruik met 30% omlaag.
Ook apparaten in standby is uit de tijd, gemiddeld kosten apparaten in standby je zo'n 150 euro oer jaar, dus stekker eruit of in stekkerdoos met schakelaar doen!

[ Voor 48% gewijzigd door HereIsTom op 07-02-2017 00:22 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 03:36

job

HereIsTom schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 00:15:
Als je weg bent staat de verwarming op 18°, dan blijft de cv toch steeds stoken om het 18° te houden.
Ons verbruik is minder dan 400m3 per jaar!
Dan zit je ruim onder het gemiddelde van 1400m3. Dan zal je vast een erg goed geisoleerd (nieuwbouw)huis hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Lees je meter gewoon zelf uit. Dan pak je ook meteen je gasmeter mee.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
job schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 00:23:
[...]

Dan zit je ruim onder het gemiddelde van 1400m3. Dan zal je vast een erg goed geisoleerd (nieuwbouw)huis hebben.
Nee hoor is uit 1991 met energielabel C.
Wel nieuwe HR ketel die goed is ingeregeld en dus alleen verwarming aan als het nodig is.
En op 12° i.p.v. 18° als je gaat slapen of weg bent kan je wel 30% op je verbruik schelen!

P.S. Misschien heb je hier iets aan om je slimmemeter uit te lezen;
https://enelogic.com/nl/prijzen/slimme-meter-uitlezen

[ Voor 12% gewijzigd door HereIsTom op 07-02-2017 00:31 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vaak is gas de kostenpost op energienota's . Altijd 18 graden kan een kostbare aangelegenheid zijn. Je zou eens kunnen proberen om tijdens afwezigheid of slaap de thermostaat op 15 te zetten, dat kan al behoorlijk schelen. Oude koel- en vriesapparatuur verbruikt 24/7 ook vrij veel meer dan moderne varianten. En douchen kan 3 minuten of 15 minuten per dag met bijbehorend kostenplaatje. 150 Watt halogeen is niet meer van deze tijd en te vervangen door alternatieven die een fractie gebruiken van 150 Watt. Ook nog oude pc apparatuur dat ook nog eens 24/7 aanstaat ? Ook daar is op te besparen door moderne zuinige apparatuur te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
job schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 00:09:
Probeer vast te stellen dat de standen die je ziet op de site van je leverancier inderdaad kloppen.
Dus wat was de stand toen je het huis introk (ik neem aan dat je die opgeschreven hebt), en wat is de stand nu (nu aflezen)?
Er zat geen handleiding bij de meter toen ik hier kwam wonen. Volgens mij stond de elektriciteits meter op 6 en 17. De gasmeter op 9.
Nu staan ze op 466 / 501 voor het elektrisch en 350 voor het gas. Dit komt overeen meet op de website getoonde gegevens.
Dan zal het verbruik blijkbaar toch hoger zijn dan ik dacht?
Die 18° moest eigenlijk 16° zijn. Ik zou de temperatuur lager kunnen zetten maar om schimmelvorming tegen te gaan zou ik de temperatuur niet te veel moeten laten dalen. Afhankelijk van het weer raak ik tijdens deze koude maanden ongeveer 2 á 2,5° aan warmte kwijt gedurende de dag.
Ook apparaten in standby is uit de tijd, gemiddeld kosten apparaten in standby je zo'n 150 euro oer jaar, dus stekker eruit of in stekkerdoos met schakelaar doen!
Ik heb niet veel standbye staan maar die €150 per jaar zou best een verklaring kunnen zijn voor mijn hogere stroomverbruik.
De apparaten die standby staan: modem, tv, tv-kastje, versterker, raspberry pi.
Apparaten die altijd doordraaien: Koelkast, vriezer, wekker, afzuiging.
teacher schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 00:27:
Lees je meter gewoon zelf uit. Dan pak je ook meteen je gasmeter mee.
In eerste instantie zag ik alleen maar overal zegels op de klepjes zitten. Ik heb nog eens beter gekeken naar de Kaifa meter die hier hangt. Er blijkt een P1 poort op te zitten die ik over het hoofd gezien had.
Daar kan ik dus een meter op aansluiten? Daarmee kan ik echter nog niet de boosdoeners identificeren ...
Verwijderd schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 01:07:
Vaak is gas de kostenpost op energienota's .
Mijn gasrekening valt ongeveer even hoog uit als de elektriciteitsrekening. Ik heb wel een NAS maar deze draait alleen als ik hem gebruik, dus geen 24/7 slurper.

[ Voor 6% gewijzigd door HyperH op 07-02-2017 01:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-09 19:09
Als daar inderdaad een P1 poort op zit dan kun je daar inderdaad je eigen meter nog aan hangen. Zijn hier op Tweakers meerdere topics over te vinden. Wat dan handig is, is dat je realtime je verbruik kunt gaan zien. En dan gaan experimenteren door apparaten uit te schakelen. Een koelkast of vriezer kun je makkelijk 15 minuten lostrekken om te zien wat dat in het energieverbruik doet - je zou dan een mooie daling moeten zien in het actuele verbruik. Alles los, dan zou je op praktisch 0W uit moeten komen. Als dat niet het geval is... Dan wordt het speuren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:31
ShitHappens schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 01:25:
Als daar inderdaad een P1 poort op zit dan kun je daar inderdaad je eigen meter nog aan hangen. Zijn hier op Tweakers meerdere topics over te vinden. Wat dan handig is, is dat je realtime je verbruik kunt gaan zien. En dan gaan experimenteren door apparaten uit te schakelen. Een koelkast of vriezer kun je makkelijk 15 minuten lostrekken om te zien wat dat in het energieverbruik doet - je zou dan een mooie daling moeten zien in het actuele verbruik. Alles los, dan zou je op praktisch 0W uit moeten komen. Als dat niet het geval is... Dan wordt het speuren :)
Een vriezer en of koelkast werken niet volcontinue maar middels tussenposen. Als je hem er dus even uit trekt heb je kans dat hij net niet aan het koelen is en er dus ook geen verschil wordt gemeten. Dan is de koelkast wel heel zuinig 8)7

Beste is om een energie meter een aantal dagen op de voeding van beide aan te sluiten. Dit geeft het beste overzicht in het werkelijke verbruik.

Wat betreft gas, is het niet mogelijk om wekelijks de meterstanden op te nemen en die in een online logger in te vullen? Kan hij direct de graaddagen etc voor je berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 16:37
[...]
HyperH schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 01:18:

[...]

Ik heb niet veel standbye staan maar die €150 per jaar zou best een verklaring kunnen zijn voor mijn hogere stroomverbruik.
De apparaten die standby staan: modem, tv, tv-kastje, versterker, raspberry pi.
Apparaten die altijd doordraaien: Koelkast, vriezer, wekker, afzuiging.
150 euro per jaar alleen aan standby kosten lijken mij erg hoog.. Waar is het een gemiddelde van? Studentenhuizen? 6-persoons huishoudens?
[...]

Mijn gasrekening valt ongeveer even hoog uit als de elektriciteitsrekening. Ik heb wel een NAS maar deze draait alleen als ik hem gebruik, dus geen 24/7 slurper.
Gasrekening ongeveer even hoog als de elektriciteitsrekening? Dan lijkt mij de elektriciteitsrekening erg hoog, of je gasrekening erg laag. Wat voor huishouden heb je, éénpersoons of woon je met meerdere mensen?

Eventueel ter vergelijking als je een éénpersoons huishouden hebt, mijn situatie.
Ik zit in een huurwoning, gas zit bij de huur in (particuliere huur, geen eigen gasmeter) dus geen idee wat mijn verbruik daarvan is. Maar de elektriciteit is wel apart en hiervoor heb ik een eigen meter in huis. De elektriciteitsrekening is de laatste jaren ongeveer stabiel, zit op zo'n 180-190 euro per jaar.
Bij mij staan een aantal apparaten eigenlijk altijd op standby:TV, TV-kastje/decoder, modem, 2 wifi AP's, receiver, raspberry pi. Daarnaast natuurlijk de koelkast, dit is een koel/vries combinatie (redelijk modern, paar jaar oud).
Ik ben pas vorige maand begonnen met het vervangen van een aantal lampen voor LED-verlichting, nu heb ik nog vooral halogeen verlichting die ook dagelijks aan staat, vooral in de winter nu het nog donker is 's ochtends en 's avonds. Het plan is om die lampen te vervangen zodra de huidige halogeen kapot gaan, maar ze gaan langer mee dan verwacht ( :+ ).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:38
Even een berichtje over het meten van de standen. Ik gebruik de gratis dienst https://enelogic.com sinds ik slimme meters heb (2 maanden pas) en deze leest de meter op afstand uit en zet het duidelijk in een grafiek.

Hiervoor hoef je niks aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-09 11:16
Ik neem aan dat je tijdens het betrekken van de woning de meterstanden hebt laten vastleggen samen met de verhuurder?

Tevens zie ik dat je een Kaifa meter hebt met P1 poort. Als je een beetje handig bent met programmeren (lees in dit geval knippen/plakken van code) zou je met een P1-kabel en simpele arduino uit de voeten kunnen om het zelf te loggen en daaruit de conclussies trekken. (Thinkpad heeft hier op zijn blog ergens een mooie oplossing staan)
Mocht je iets minder handig zijn hierin, is het gebruik van een P1-kabel en raspberry PI met bijvoorbeeld Domoticz een simpele oplossing kunnen zijn. Weinig programmeren/instellen, snel resultaat en mooie output in grafiekjes.

En ik zou zeker eens de "algemene" bespaaropties eens bekijken waar het internet mee vol staat. Denk inderdaad aan overstap naar LED-lampen (terugverdientijd (tvt) vaak binnen 1 jaar), standby van apparaten verminderen, etc.

En laatste opmerking: Een 150W Halogeen lamp kan in deze tijd imo echt niet meer. Snel vervangen, zeker als die vaak aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
pas op, rotvogel heeft in grote lijn wel gelijk, maar eigenlijk ook weer niet. ;)
dit komt door:

iedere Nederlander mag de eerste 1000kWh elektra + xx m3 gas (weet even het getal niet uit mijn hoofd.) kopen zonder belasting.
dit van wegen de rechten van de mens.
in totaal word er dus 308€ (ex BTW) van de rekening af getrokken.
maar niet iedere Nederlander heeft gas(denk aan stads verwarming) dus om het eerlijk te houden.
trekken ze 372€ (inc BTW) van de elektra rekening af.
dit word heffings-korting genoemd.

dus stiekem is de elektra rekening hoger als mensen denken. ;)
zeker omdat je altijd ongeacht van je gebruik de heffings-korting krijgt.

(ik zelf gebruik maar een 500kWh per jaar. (oke mijn gebruik is 4500kWh per jaar, maar ik wek ook een 4000kWh zelf op met mijn zonnepanelen.)
hier door heb ik maar een kosten van 90€(500x0,18) voor elektra + 235€ vast recht - 372€ heffings-korting = -47€ >:) .
uit eindelijk word er dan nog 47€ van mijn gas rekening afgetrokken, lol ik krijg het helaas niet uitbetaald.)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 07-02-2017 10:16 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonpaneel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-06 21:50
[...]

Er zat geen handleiding bij de meter toen ik hier kwam wonen. Volgens mij stond de elektriciteits meter op 6 en 17. De gasmeter op 9.
Nu staan ze op 466 / 501 voor het elektrisch en 350 voor het gas. Dit komt overeen meet op de website getoonde gegevens.
Dan zal het verbruik blijkbaar toch hoger zijn dan ik dacht?
Je geeft aan dat je denkt nu op ongeveer 110 euro aan kosten per maand te zitten.
Hoe heb je dit berekend?

Je geeft aan dat je nu na ± 3/4 jaar 1000 kWh en 350 m3 gas verbruikt hebt.
Natte vinger >>> (1000 * 0.22) + (350 * 0.65) = 220 + 227.50 = Eur 447.50 per 3/4 jaar
>>> Jaarbasis: ± Eur 600 + vastrecht - heffingskorting Energiebelasting

Wij zitten bij Essent: vastrecht - heffingskorting Energiebelasting is bij ons: 480 - 375 = 105

Zou je (nogmaals heel krap nattevingerwerk) uitkomen op Eur 700
Zou ongeveer 60 euro per maand moeten zijn. Ga ervan uit dat we nog wat winter krijgen, dan lijkt
me dat je meer op 75 euro uit zou moeten komen.
Of heb je stadsverwarming?

Heb de gas- en stroomprijs overigens bewust hoog aangehouden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Wat zonpaneel zegt. Je gegeven cijfers komen niet overeen met het bedrag wat je noemt. Als je op 3/4e van het jaar zit, en je zit op 350m3 gas en 1000kWh, dan is dat compleet in lijn(of zelfs lager) met het verwachte energieverbruik voor een gemiddeld appartement.
Hoe kom je aan het bedrag wat je noemt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Volgens mij is het een publiek geheim dat oudere mensen zich niet zo vaak douchen. Ook hebben jongere mensen vaak een veel grotere TVs en meer energieslurpers zoals Playstations etc. Levensstijl kan een verklaring zijn waarom je energieverbruik hoger ligt dan dat van de vorige bewoners, zelfs als je niet veel thuis bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
mashell schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 11:15:
Volgens mij is het een publiek geheim dat oudere mensen zich niet zo vaak douchen. Ook hebben jongere mensen vaak een veel grotere TVs en meer energieslurpers zoals Playstations etc. Levensstijl kan een verklaring zijn waarom je energieverbruik hoger ligt dan dat van de vorige bewoners, zelfs als je niet veel thuis bent.
je krijgt een +1 van mij, maar oudere mensen niet zo vaak douchen :?
dat durf ik dan niet te zeggen.
de stelling oudere mensen hebben het vaker koud dus stoken meer, is net zo zinvol.

wel is levens stijl een heel groot verschil (ongeacht leeftijd.).

ook kennis van zaken is een heel groot verschil.
zo gebruik ik per jaar minder kWh in mijn 3000W elektriche oven.( 0W sluipverbruik)
maar slurpt mijn setop box met gemak een 15W zonder dat ik hem gebruik in standby mode, waardoor daar veel meer kWh in gaat zitten per jaar. ;)
15W X 24uur per dag X 356 dagen = 131kwh per jaar.
daar kan ik 43 uur de oven van laten draaien of 120 pizza's verwarmen.

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 07-02-2017 11:25 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:14
150 €/jaar is bij een prijs van 20 cent/kWh 750 kWh/jaar, oftewel volcontinu (8760 uur/jaar) 85 Watt. Dat zijn minstens 25 televisies due op standby staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Let ook op de horizon box of andere devices die kunnen heel veel stroom vreten. Horizon box in standby vreet gewoon 60 watt continue. (alleen eco stand niet) Check je koolkast zorg dat als hij recent is en vrij van ijs is dat kan enorm veel schelen.

Wij hebben ook een nieuw huis en zoeken nog naar wat alles kost. Maar de grootste vervuilers eerst aanpakken:
Koelkast
Standby (TV stereo etc)
CV ketel (laat hem na kijken/afstellen of vervangen als hij oud is)
Slimme thermostaat installeren (zoals een EVO home of een nest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonpaneel
MeZZiN schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 11:33:

Wij hebben ook een nieuw huis en zoeken nog naar wat alles kost. Maar de grootste vervuilers eerst aanpakken:
Koelkast
Standby (TV stereo etc)
CV ketel (laat hem na kijken/afstellen of vervangen als hij oud is)
Slimme thermostaat installeren (zoals een EVO home of een nest)
Kijk ook echt naar Mechanische Ventilatie, oudere modellen gebruiken veel meer dan nieuwe en vervanging kan uit.
Ook oudere CV ketel vervangen is vaak heel rendabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Oh die ook ja die staat bij mij ook hoog de lijst al is het alleen al vanwege de herrie :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Gebanned schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 11:31:
[...]

150 €/jaar is bij een prijs van 20 cent/kWh 750 kWh/jaar, oftewel volcontinu (8760 uur/jaar) 85 Watt. Dat zijn minstens 25 televisies due op standby staan.
MeZZiN schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 11:33:
Let ook op de horizon box of andere devices die kunnen heel veel stroom vreten. Horizon box in standby vreet gewoon 60 watt continue.
dan voor de duidelijkheid een voorbeeld met de horizonbox.
(pfff heftig ding is dat zeg.)

60W X 24 uur X 365dagen = 525kWh en dat kost +/- 95€ per jaar.

dus 95€ kost het om hem te hebben en geen enkele seconde er plezier van te hebben.
sluipverbruik is echt een grote boosdoener in vele huizen. ;)

(het is dat de EU tegenwoordig verplicht dat TV's / cv ketel etc etc maar een max sluipverbruik mogen hebben van 1,5W, maar daar voldoet allen moderne apparatuur aan.
helaas zijn settop boxen een uitzondering op de regels van de EU, die hoeven zich er niet aan te houden.

nieuwste regel van de EU is dat stofzuigers niet zomaar een te hoog gebruik mogen hebben, nog zo een geniale zet van de EU, die vaak veel mensen niet begrijpen. ;) )

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Waarom kijkt er niemand naar de cijfers? Er staat dat hij 1000kWh heeft verbruikt in 3/4 jaar. Dat is helemaal niet zo veel. Dan kunnen we wel bespaartips gaan geven, maar volgens mij is dat helemaal niet het 'grote' probleem in dit geval. Als je 1000kWh hebt verbruikt in 3/4 jaar kun je nooit aan een rekening boven de 100,- per maand komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Met een TV van minder dan 4 jaar oud zouden het er minstens 170 moeten zijn.

Sommige zaken, TV kastjes zijn berucht, hebben een enorm standby verbruik en zijn goede dingen om aan te pakken. Maar dat het standby verbruik van bijvoorbeeld een TV significant is, is al lang een mythe die gewoon niet waar meer is. Ik heb standby killers gezien die meer standby verbruik hadden dan de TV die ze uit zouden moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
EddoH schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 11:50:
Waarom kijkt er niemand naar de cijfers? Er staat dat hij 1000kWh heeft verbruikt in 3/4 jaar. Dat is helemaal niet zo veel. Dan kunnen we wel bespaartips gaan geven, maar volgens mij is dat helemaal niet het 'grote' probleem in dit geval. Als je 1000kWh hebt verbruikt in 3/4 jaar kun je nooit aan een rekening boven de 100,- per maand komen.
ik negeer dat stukje om eerlijk te zijn. ;)
worden te weinig gegevens gegeven, ik mis eigenlijk het aantal dagen 3/4 jaar is zo algemeen.
daar kun je geen berekening aan hangen.
veel mensen snappen ook niet dat je een voorschot betaalt, en dat heeft niks te maken met het eind bedrag. ;)
(soms krijg je terug, soms betaal je bij.
ik ken zelfs mensen die het gebruiken als spaarpot 8)7 )

(ook de 300m3 gas is erg laag te noemen nu hebben we al een aardig stukje winter gehad.
ik ben al lang weer blij dat ik niet meer als 600m3 ga gebruiken en dan ben ik nog relatief zuinig ook, lol.)

edit:
het CBS rekent trouwens met 3500kWh en 1400m3 per jaar als gemiddeld gebruik.
wat ik dan stiekem erg hoog vind, maar goed ik over zie niet alles dus het zou kunnen kloppen.

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 07-02-2017 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Wij zaten op de 7000kwh en 1800 m3. Maar dan wel een gezin die iets te veel houdt van lange douche acties. plus airco op het dak + hottub in de tuin. Na de zonnepanelen zaten we op de 6000 kwh stukken beter. maar de isolatie was zo goed dat het bijna ongezond was in het huis waardoor de airco nodig was in de zomer was het altijd 25-30 graden binnen dag en nacht. plus het standby gebruik van de apparaten was best hoog zeker de WTW unit was duur in het verbruiken. In het nieuwe (oude huis van 100+ jaar oud) gaan we alles beter aanpakken alle units dit altijd aanblijven vernieuwen voor energie zuinige units (CV ketel + ventilatie box) We hebben al een zuinige koelkast en de rest moet achter een klik aan klik uit zodat ze alleen aanstaan als wij dat willen.

Het CBS heeft een gemiddeld van energie zuinige woningen en oude woningen dus het kan wel aardig kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:59

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
Verwarming
Veel opmerkingen m.b.t. de verwarming. Deze heb ik vannacht op advies naar 15° gezet. Toen ik vanavond terug kwam stond de kamer temperatuur op 17°. Daar heb ik dus ongeveer 3° verloren in de tussenliggende 19 uren.
Ik heb de thermostaat weer op 20° gezet en de (twee jaar oude) c.v. ketel was ruim een uur bezig om de kamer op te stoken naar de gewenste temperatuur.

Verlichting
De 150 watt halogeenlamp is dus funest voor het verbruik. Ik gebruik die lamp ook meestal omdat deze dimbaar is en de hele kamer van voldoende licht kan voorzien.
Qua levensduur is het overigens een top ding. Ik heb hem ruim 9 jaar dagelijks geruikt en hij doet het nog steeds. Zelfs na 4 verhuizingen. :P

Ventilatie
Ik heb een ventilatie die ik veelvuldig gebruik. Mijn badkamer heeft geen andere ventilatie mogelijkheid. Er zijn helemaal niet veel ventilatiemogelijkheden in mijn huis. Daarom heb ik de ventilatie overdag meestal aan staan. Het is een huurappartement en ik mag de installatie aanpassen.

Standby
Over de standby kosten van elektronica is veel gezegd. De ergens genoemde €150 euro is misschien aan de hoge kant maar onnodig energie verspillen als je niet thuis bent dient geen enkel doel.

Levensstijl
Ik heb een éénpersoons huishouden en zeker geen exorbitante levensstijl. Elke ochtend douche ik, dat wel. Daarna ga ik naar mijn werk. Als ik thuis ben maak ik eten en zet ik de speakers aan voor muziek of de kleine 24" TV + speakers. De versterker die de speakers aanstuurt verbruikt misschien wel wat watts, maar die staat nooit heel lang aan. Koken doe ik niet elke dag, omdat ik soms op mijn werk eet. Er zijn verder geen gekke dingen zoals playstations o.i.d.

Berekening / voorschot
Er kwamen enkele vragen hoe ik op de genoemde bedragen uit kwam. Uiteraard weet ik dat het voorschot niet het definitieve bedrag is. Dat is juist het probleem. Het voorschot is gebasseerd om het verbruik van de vorige bewoners. Het is vastgesteld op €90. Op mijn overzicht zie ik echter dat ik uitkom op ruim €110 per maand. Dat is inclusief leveringskosten en netbeheerkosten.
Daaruit concludeer ik dat ik meer verbruik dan de vorige bewoners en dat vind ik gek. Ik had eerder verwacht goedkoper uit te zijn en dan is die €20 per maand extra best een tegenvaller.

Ik woon nu bijna 3/4 jaar in het appartement. Juni 2016 ben ik met klussen gestart en juli woonde ik er volledig. Het gekke is dat ik tot januari 2017 geen meetgegevens kon inzien op de website van de leverancier. De tarieven voor stroom / gas zijn iets meer dan €0.18 / €0.19 voor stroom en €0.60 voor gas. Daar ligt het vast niet aan. Het klopt overigens niet met het contract dat ik had afgesloten. Er wordt met piek en dal tarief gerekend terwijl ik een flat-fee contract heb afgesloten.

Todo
  • P1 kabeltje kopen voor Raspberry Pi
  • Brennestuhl Primera line PM 231 E Stroommeter kopen
  • Totale verbruik bijhouden met logging op de Rpi
  • Individuele apparaten met stroommeter in kaart brengen
  • Graaddagen bijhouden
  • Op zoek naar alternatief voor mijn dimbare 150w staande halogeen lamp
  • Standby aanpakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

HyperH schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 21:08:
Verwarming
Veel opmerkingen m.b.t. de verwarming. Deze heb ik vannacht op advies naar 15° gezet. Toen ik vanavond terug kwam stond de kamer temperatuur op 17°. Daar heb ik dus ongeveer 3° verloren in de tussenliggende 19 uren.
Ik heb de thermostaat weer op 20° gezet en de (twee jaar oude) c.v. ketel was ruim een uur bezig om de kamer op te stoken naar de gewenste temperatuur.

Verlichting
De 150 watt halogeenlamp is dus funest voor het verbruik. Ik gebruik die lamp ook meestal omdat deze dimbaar is en de hele kamer van voldoende licht kan voorzien.
Qua levensduur is het overigens een top ding. Ik heb hem ruim 9 jaar dagelijks geruikt en hij doet het nog steeds. Zelfs na 4 verhuizingen. :P

Ventilatie
Ik heb een ventilatie die ik veelvuldig gebruik. Mijn badkamer heeft geen andere ventilatie mogelijkheid. Er zijn helemaal niet veel ventilatiemogelijkheden in mijn huis. Daarom heb ik de ventilatie overdag meestal aan staan. Het is een huurappartement en ik mag de installatie aanpassen.

Standby
Over de standby kosten van elektronica is veel gezegd. De ergens genoemde €150 euro is misschien aan de hoge kant maar onnodig energie verspillen als je niet thuis bent dient geen enkel doel.

Levensstijl
Ik heb een éénpersoons huishouden en zeker geen exorbitante levensstijl. Elke ochtend douche ik, dat wel. Daarna ga ik naar mijn werk. Als ik thuis ben maak ik eten en zet ik de speakers aan voor muziek of de kleine 24" TV + speakers. De versterker die de speakers aanstuurt verbruikt misschien wel wat watts, maar die staat nooit heel lang aan. Koken doe ik niet elke dag, omdat ik soms op mijn werk eet. Er zijn verder geen gekke dingen zoals playstations o.i.d.

Berekening / voorschot
Er kwamen enkele vragen hoe ik op de genoemde bedragen uit kwam. Uiteraard weet ik dat het voorschot niet het definitieve bedrag is. Dat is juist het probleem. Het voorschot is gebasseerd om het verbruik van de vorige bewoners. Het is vastgesteld op €90. Op mijn overzicht zie ik echter dat ik uitkom op ruim €110 per maand. Dat is inclusief leveringskosten en netbeheerkosten.
Daaruit concludeer ik dat ik meer verbruik dan de vorige bewoners en dat vind ik gek. Ik had eerder verwacht goedkoper uit te zijn en dan is die €20 per maand extra best een tegenvaller.

Ik woon nu bijna 3/4 jaar in het appartement. Juni 2016 ben ik met klussen gestart en juli woonde ik er volledig. Het gekke is dat ik tot januari 2017 geen meetgegevens kon inzien op de website van de leverancier. De tarieven voor stroom / gas zijn iets meer dan €0.18 / €0.19 voor stroom en €0.60 voor gas. Daar ligt het vast niet aan. Het klopt overigens niet met het contract dat ik had afgesloten. Er wordt met piek en dal tarief gerekend terwijl ik een flat-fee contract heb afgesloten.

Todo
  • P1 kabeltje kopen voor Raspberry Pi
  • Brennestuhl Primera line PM 231 E Stroommeter kopen
  • Totale verbruik bijhouden met logging op de Rpi
  • Individuele apparaten met stroommeter in kaart brengen
  • Graaddagen bijhouden
  • Op zoek naar alternatief voor mijn dimbare 150w staande halogeen lamp
  • Standby aanpakken
Nogmaals, je focust nu op besparen, wat natuulijk op zich prima is, maar er klopt nog iets niet. Met jouw verbruik kom je niet aan 110,- per maand.
Je verbruik wat getoond wordt op de meter laat geen extreem verbruik zien. Je kunt je nu dus wel focussen op besparen, maar je moet eerder op zoek naar waarom dat bedrag van 110,- zo groot is.

Kun je aangeven hoe en waar dat bedrag getoond wordt? Wellicht komt het omdat we midden in de winter zitten en je deze maand voor 110,- hebt verbruikt vanwege veel gas omdat het relatief koud is. Dit kan zal over de andere maanden weer uitmiddelen naar een lager maandbedrag.
Geef dus even wat meer info over waar je dat bedrag vandaan hebt. Misschien een geanonimiseerd screenshot oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
Mijn energieleverancier heeft een website waar je op kunt inloggen. Op de webpagina kun je de meterstanden zien. Tot januari 2017 werkte dat niet en heb ik netjes maandelijks mijn voorschot betaald. De meterstanden van afgelopen maand lijken te kloppen met wat ik op de meter in mijn meterkast nu kan aflezen.

Het verbruiksoverzicht met kostenspecificatie wordt als pdf bestand op de webpagina aangeboden. Ik heb echter alleen de kostenspecificatie van november - december. De maanden juli tot oktober ontbreken gewoon. Ik heb dus geen vergelijkings materiaal.
In het begin stond er op de website dat het twee maanden kon duren voordat de meter waarden doorgeeft en daarna kon het nog twee maanden duren voordat er een overzicht berekend zou kunnen worden. (volgt u het nog?)
Dat is dus in totaal 4 maanden maar toen had ik nog niets. Daar heb ik over gebeld en de helpdesk verklaarde dat het normaal was en ik nog max 6 weken zou moeten wachten. Een half jaar duurde het voor ik de eerste en tot nog toe enige verbruiksspecificatie heb ontvangen.

Dit is mijn specificatie van november/december:

Elektrisch
Normaal: 197 * €0.19 = €37.65
Dal: 153 * 0.18 = €27.73
Leveringkosten: €6.25
Netbeheer: €38.08
Totaal: € 109.71

Gas
154 * €0.60 = €92.78
Leveringskosten: €6.25
Netbeheer: €24.53
Totaal: € 123.56

Die twee maanden kom ik dus op € 233 uit ofwel gemiddeld gezien € 116 per maand. Het voorschot was €92. Daar zat ik in november/december gemiddeld €24 euro boven.

Misschien waren dit twee dure maanden en middeld het nog uit. Dan nog vind ik mijn verbruik hoger uit vallen dan ik had verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 18:59
Das toch niet heel gek met de wintermaanden? In de zomer is het langer licht, ben je vaker buiten en verbruik je minder of geen stook kosten.

Let wel straks op je jaarrekening. Ben zelf ook erg benieuwd naar de mijne.

Toevallig gisteren in het nieuws:
http://www.volkskrant.nl/...rdeel-consument~a4459288/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:09

Dido

heforshe

Waar komen die hoge netbeheerkosten vandaan?? Daarmee zit je al aan 75 euro per maand!

Als ik even zoek kom ik voor een standaard installatie op zo'n 20 euro voor electriciteit en 15 euro voor gas, daar zit jij heel dik boven: https://www.nuon.nl/produ.../prijzen/netbeheerkosten/

Woon je buiten Nederland, heb je een heel exotisch netbeheerder, heb je een niet-standaard aansluiting, of wordt je genaaid door je leverancier?

Als ik met totaal 35 euro aan netbeheerkosten per maand reken kom ik, op basis van je cijfers voor 7 maanden (da's minder dan 3/4 jaar!) op een totaal van 103 euro per maand, maar dat is vrij hoog omdat we de koudste maanden waarschijnlijk wel gehad hebben voor dit jaar. Met de hoge netbeheerkosten zit je daar bijna 30% boven met 131 euro per maand.

Nergens wordt trouwens in je overzicht de heffingskorting genoemd van pak hem beet 370 euro. Als die nog verrekend moet worden kom je op 100 euro met de genoemde netbeheerkosten, of 73 euro per maand met 35 euro aan netbeheerkosten.

[ Voor 40% gewijzigd door Dido op 08-02-2017 02:53 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 21:39
Zijn overzicht is van 2 maanden :)

In November/December slechts een 25% boven je voorschot lijkt me absoluut geen reden om je zorgen te maken, zeker als je de heffingskorting niet meerekent van pak hem beet 30,- per maand. Als je die korting wel meerekent, zit je zelfs in november/december al onder je voorschot, en dat zijn fors duurdere maanden dan gemiddeld over een jaar.

Dus, besparen ja, altijd proberen, maar zorgen maken over je rekening, nee.

[ Voor 9% gewijzigd door DigiK-oz op 08-02-2017 07:49 ]

Whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonpaneel
HyperH schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 00:43:
Mijn energieleverancier heeft een website waar je op kunt inloggen. Op de webpagina kun je de meterstanden zien. Tot januari 2017 werkte dat niet en heb ik netjes maandelijks mijn voorschot betaald. De meterstanden van afgelopen maand lijken te kloppen met wat ik op de meter in mijn meterkast nu kan aflezen.

Het verbruiksoverzicht met kostenspecificatie wordt als pdf bestand op de webpagina aangeboden. Ik heb echter alleen de kostenspecificatie van november - december. De maanden juli tot oktober ontbreken gewoon. Ik heb dus geen vergelijkings materiaal.
In het begin stond er op de website dat het twee maanden kon duren voordat de meter waarden doorgeeft en daarna kon het nog twee maanden duren voordat er een overzicht berekend zou kunnen worden. (volgt u het nog?)
Dat is dus in totaal 4 maanden maar toen had ik nog niets. Daar heb ik over gebeld en de helpdesk verklaarde dat het normaal was en ik nog max 6 weken zou moeten wachten. Een half jaar duurde het voor ik de eerste en tot nog toe enige verbruiksspecificatie heb ontvangen.
Je kunt inderdaad op basis van deze gegevens niets concluderen. Die verbruiksoverzichten stellen meestal niet veel voor. ZE VERTELLEN NIETS OVER DE VOORGAANDE PERIODEN! Welke energieleverancier heb je?

Toch absoluut geen reden volgens mij om je zorgen te maken. Zie eerdere berekeningen.
Probeer het zelf eens te berekenen met behulp van je beginstanden en de huidige meterstanden.
De tijd waarin je op je nagels zit te bijten om te piekeren dat je wel heel duur uit bent kun je beter eens gebruiken om je te verdiepen in de kostenmaterie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 21:36
Even niet alles helemaal gelezen, maar... zonder allemaal dingen aan te schaffen, op slimmemeterportal.nl kun je heel goed zien wat en waar en wanneer je /veel/ verbruik hebt, voor elektra en gas. En ook je sluimerverbruik. Voor mijzelf erg handig.

Dan dat dit een goede startpositie is om die grafiekjes eens bij te houden. is ook nog een vrij goedkope manier denk ik zo :)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1236875/dec_mtd_1.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door PCJR op 08-02-2017 08:58 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Laatst online: 20:09

Dido

heforshe

Ah, details :X

Ja, dan kom je op basis van 37,55 levering/netbeheerkosten en verbruik ge-extrapoleerd van je meterstanden op een gemiddelde van 94 euro per maand voor heffingskorting (dus 63 euro per maand uiteindelijk).

Dan zie je ook dat de wintermaanden duur zijn. Deze twee maanden is er 77 kuub gas per maand verbruikt, maar je meter zegt dat je over de afgelopen 7 maanden nog geen 350 kuub gebruikt hebt, dus 50 kuub per maand gemiddeld.

Ook je electriciteitsverbuik ligt boven je gemiddelde volgens je meter: 175 kWh per maand op deze rekening, over zeven maanden een dikke 140 per maand.
Dus, besparen ja, altijd proberen, maar zorgen maken over je rekening, nee.
En zeker niet de rekening van een paar dure maanden zomaar extrapoleren naar het hele jaar.

Maar goed, beter zo dan dat je dat doet met de rekening van juli/augustus (terwijl je toen ook nog 6 weken op vakantie was) en vervolgens denkt dat je veel te veel voorschot betaalt :+

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
HyperH schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 00:43:
Dit is mijn specificatie van november/december:

Elektrisch
Normaal: 197 * €0.19 = €37.65
Dal: 153 * 0.18 = €27.73
Leveringkosten: €6.25
Netbeheer: €38.08
Totaal: € 109.71

Gas
154 * €0.60 = €92.78
Leveringskosten: €6.25
Netbeheer: €24.53
Totaal: € 123.56
met deze info kan ik wel meer zeggen.
je hebt gewoon last van het SJV-spook.
(SJV = standaard jaar verbruik.
die word berekend naar het gebruik van het jaar er voor, met dus andere gebruikers en verbruik.
dat kan best stiekem een lange tijd door spoken.
zelfs een slimme meter doet daar weinig aan. (is wel 1 van de verkoop punten van die meter.) )

als ik deze cijfers door trek naar een jaar gebruik.
elektra
197 kWh / 61 dagen = 3,2 X 365 dagen = 1100-1200kWh per jaar.

gas
deze is lastiger, want in de winter gebruik ik in die 2 maanden 200m3 gas, maar in de maanden juni/juli gebruik ik maar 22m3 gas, tja ik stook mijn huis in die maanden niet warm.
zie hier wat ik ongeveer doe.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/gasgebruik%202012-2013.jpg
een gecalculeerde gok maakt dat jij straks een 450m3 gas gaat gebruiken.

dit zou je voorschot op ongeveer 50-60€ per maand eigenlijk moeten maken.
maar helaas het SJV-spook gooit roet in het eten.

hoe op te lossen:

1. je doet helemaal niks en blijft gewoon je voorschot betallen.
dan krijg je een flinke smak geld terug van je leverancier. no problem.

2. je belt je leverancier, en dan zetten ze het voorschot naar het minimum bedrag.
(en waarschijnlijk krijg je dan nog een flinke smak geld terug)

na je jaar afrekening, hebben ze een nieuwe SJV en lost het spook waarschijnlijk weer vanzelf op.
(sommige leveranciers lossen het maar voor 25% op, dan gewoon lief klagen bij de helpdesk en lossen ze het voor je op.)
wel een mooi voorbeeld hoe het zou moeten werken met een slimme meter. ;)
dit is perfect wat het zou moeten doen, helaas is deze gebruiker al best zuinig te noemen, dus flink besparen gaat niet echt lukken.

wel weer jammer dat het SJV-spook zelfs door een slimme meter niet word opgelost. :-(
(ik blijf tegenstander van die hele domme meter, mij feraris saldeert veel slimmer zonder ook maar een moeilijke berekening nodig te hebben. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Och, kreeg vandaag me verbruik te zien qua stroom. Wat ik zag, zette me wereld op z'n kop.
En nee. Ik geef geen energie aan de NS en nee heb geen Wietplantage :P :D

Afbeeldingslocatie: https://s23.postimg.org/eiyq8bgyj/Screenshot1.jpg

Uiteraard klopt dit niet, maar nu heb ik geen duidelijk beeld wat mijn echte verbruik is. En het grappige is, staat rechtsboven als advies: Verlaag uw termijnbedrag _O-

[ Voor 27% gewijzigd door Xtr3me4me op 08-02-2017 11:03 ]

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ik geef je deze info ook vast even.

Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar

gewoon omdat er een kans is dat je dit wel eens kunt gaan halen.
(of met een paar hele kleine aanpassingen het zeker gaat halen.)

het is wel een rampzalig verhaal, of een heel gevecht met leverancier/netbeheerder.
(veel kastje/muurtje verhaal)
om een paar 10tjes korting te krijgen.
(dit word dus ook met het SJV-spook berekend, vandaar de kastje muurtje situatie. :-( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HereIsTom schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 00:28:
[...]

Nee hoor is uit 1991 met energielabel C.
Wel nieuwe HR ketel die goed is ingeregeld en dus alleen verwarming aan als het nodig is.
En op 12° i.p.v. 18° als je gaat slapen of weg bent kan je wel 30% op je verbruik schelen!

P.S. Misschien heb je hier iets aan om je slimmemeter uit te lezen;
https://enelogic.com/nl/prijzen/slimme-meter-uitlezen
Verwarming op 12 graden zetten heeft gewoon totaal geen zin voor 1 nachtje. Wij zetten hem 's avonds op 17 graden (het is dan in huis 20 graden) en als ik 's ochtends beneden kom heeft de verwarming de hele nacht niets gedaan en is het niet kouder dan 17,5 in huis (dat is dus in de winter). Alleen als het heel hard vriest slaat de verwarming 's ochtends aan net voor ik naar beneden ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonpaneel
Xtr3me4me schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 11:01:
Och, kreeg vandaag me verbruik te zien qua stroom. Wat ik zag, zette me wereld op z'n kop.

[afbeelding]

Uiteraard klopt dit niet, maar nu heb ik geen duidelijk beeld wat mijn echte verbruik is. En het grappige is, staat rechtsboven als advies: Verlaag uw termijnbedrag _O-
Je bent lid van Essent. Die verbruiktsmanager klopt aardig meestal. Ditzelfde heb ik ook gehad een
jaar of twee geleden toen we tussendoor een nieuwe meter kregen. :) Dan gaat zo'n systeem op tilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:34
Verwijderd schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 11:37:
[...]

Verwarming op 12 graden zetten heeft gewoon totaal geen zin voor 1 nachtje. Wij zetten hem 's avonds op 17 graden (het is dan in huis 20 graden) en als ik 's ochtends beneden kom heeft de verwarming de hele nacht niets gedaan en is het niet kouder dan 17,5 in huis (dat is dus in de winter). Alleen als het heel hard vriest slaat de verwarming 's ochtends aan net voor ik naar beneden ga.
Dat ligt natuurlijk heel erg aan je huis en de isolatie daarvan. Bij ons gaat de verwarming op 15 's nachts en als het een graad of 5 vriest tikt tie echt wel de 15 aan 's nachts. Kouder wil ik hem niet zetten, omdat het dan in sommige ruimtes te koud kan worden en het ook wel erg lang gaat duren voor het weer naar 18 is. Zo vaak komt dat nu ook weer niet voor in de meeste winters de laatste jaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

zonpaneel schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 11:42:
[...]

Je bent lid van Essent. Die verbruiktsmanager klopt aardig meestal. Ditzelfde heb ik ook gehad een
jaar of twee geleden toen we tussendoor een nieuwe meter kregen. :) Dan gaat zo'n systeem op tilt.
Ja alleen de nieuwe meter zit er al een jaar in :P. Is de website zelf die niet klopt. Had al gebeld naar hun vanochtend. Meterstanden die opgenomen waren, waren wel correct. Alleen wat het laat zien op de voorpagina klopt van geen kant :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonpaneel
Overigens is die verbruiksmanager erg goed (in ons geval klopt het aardig.) En ondanks dat iedereen denkt dat Energieleveranciers het liefst jouw geld bewaren geeft Essent aan dat je je voorschot kunt verlangen.

Toen we vorig jaar gingen verwarmen met een warmtepomp ipv gas hebben we ons voorschot voorzichtig verlaagd van 90 naar 70 euro. Op een gegeven moment, zo'n beetje na 7 maanden gaf de verbruiksmanager al aan (en ontvingen we er ook mail over) dat we terug konden naar een voorschot van 18 euro. :) Dus ook daar wordt steeds meer over nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:41
Xtr3me4me schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 11:01:

[afbeelding]

Ik heb hetzelfde alleen dan veroorzaakt door een schatting van de netbeheerder. Achtervolgt mij al jaren.
Resultaat? Voorschot van 1600 euro per maand. :F

Zelfs met alle ramen en deuren open op 25 graden stoken is het nog knap om dat voor elkaar te krijgen. :')

Note: werkelijke kosten zijn al jaren 70~90 euro in de maand.

TS:
Bel je leverancier en laat hun fatsoenlijk uitrekenen wat je maandelijkse voorschot moet zijn. Daar hebben ze een model voor die rekening houdt met zomer en winter.

[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 08-02-2017 11:59 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

LED-Maniak schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 11:58:
[...]

Ik heb hetzelfde alleen dan veroorzaakt door een schatting van de netbeheerder. Achtervolgt mij al jaren.
Resultaat? Voorschot van 1600 euro per maand. :F

Zelfs met alle ramen en deuren open op 25 graden stoken is het nog knap om dat voor elkaar te krijgen. :')

Note: werkelijke kosten zijn al jaren 70~90 euro in de maand.

TS:
Bel je leverancier en laat hun fatsoenlijk uitrekenen wat je maandelijkse voorschot moet zijn. Daar hebben ze een model voor die rekening houdt met zomer en winter.
Oh, maar dit kunnen ze echt vergeten van mij. Ga geen 2 ton betalen, die lui zijn gek.
Gelukkig zeggen de meterstanden wel correcte waardes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

migjes schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 10:54:
[...]

met deze info kan ik wel meer zeggen.
je hebt gewoon last van het SJV-spook.
(SJV = standaard jaar verbruik.
die word berekend naar het gebruik van het jaar er voor, met dus andere gebruikers en verbruik.
dat kan best stiekem een lange tijd door spoken.
zelfs een slimme meter doet daar weinig aan. (is wel 1 van de verkoop punten van die meter.) )

als ik deze cijfers door trek naar een jaar gebruik.
elektra
197 kWh / 61 dagen = 3,2 X 365 dagen = 1100-1200kWh per jaar.

gas
deze is lastiger, want in de winter gebruik ik in die 2 maanden 200m3 gas, maar in de maanden juni/juli gebruik ik maar 22m3 gas, tja ik stook mijn huis in die maanden niet warm.
zie hier wat ik ongeveer doe.
[afbeelding]
een gecalculeerde gok maakt dat jij straks een 450m3 gas gaat gebruiken.

dit zou je voorschot op ongeveer 50-60€ per maand eigenlijk moeten maken.
maar helaas het SJV-spook gooit roet in het eten.

hoe op te lossen:

1. je doet helemaal niks en blijft gewoon je voorschot betallen.
dan krijg je een flinke smak geld terug van je leverancier. no problem.

2. je belt je leverancier, en dan zetten ze het voorschot naar het minimum bedrag.
(en waarschijnlijk krijg je dan nog een flinke smak geld terug)

na je jaar afrekening, hebben ze een nieuwe SJV en lost het spook waarschijnlijk weer vanzelf op.
(sommige leveranciers lossen het maar voor 25% op, dan gewoon lief klagen bij de helpdesk en lossen ze het voor je op.)

[...]

wel een mooi voorbeeld hoe het zou moeten werken met een slimme meter. ;)
dit is perfect wat het zou moeten doen, helaas is deze gebruiker al best zuinig te noemen, dus flink besparen gaat niet echt lukken.

wel weer jammer dat het SJV-spook zelfs door een slimme meter niet word opgelost. :-(
(ik blijf tegenstander van die hele domme meter, mij feraris saldeert veel slimmer zonder ook maar een moeilijke berekening nodig te hebben. ;) )
Euh, ik weet niet waar jij een SJV-spook ziet, maar dit gaat gewoon om het verbruik van aangegeven maanden.
Als je het over het capaciteitstarief hebt dan snap ik je SJV opmerking, echter staat dat hier nog helemaal niet ter discussie en ontgaat mij in dit geval je SJV verhaal volledig.

Ts heeft gewoon naar het bedrag van de wintermaanden gekeken en zich niet gerealiseerd dat je in de winter sowieso veeeel duurder uit bent dan in de overige maanden van het jaar. That's it.

Even voor de TS een plaatje (helaas niet helemaal volledig) wat het verschil in euro's per maand kan zijn.Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2X6eKYd.png

[ Voor 3% gewijzigd door EddoH op 08-02-2017 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
EddoH schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 12:26:
[...]

Euh, ik weet niet waar jij een SJV-spook ziet, maar dit gaat gewoon om het verbruik van aangegeven maanden.
Als je het over het capaciteitstarief hebt dan snap ik je SJV opmerking, echter ontgaat mij in dit geval je SJV verhaal volledig.

Ts heeft gewoon naar het bedrag van de wintermaanden gekeken en zich niet gerealiseerd dat je in de winter sowieso veeeel duurder uit bent dan in de overige maanden van het jaar. That's it.
hij rekend zelf totaal verkeert door de winter maanden (te hoog gas gebruik voor een jaar.)
daardoor denk hij dat hij meer zou moeten betalen als zijn voorschot.
dus dat klopt zo als je zegt. ;)

maar in werkelijkheid is zijn voorschot ook nog te hoog.
en dat komt door het SJV-spook. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

migjes schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 12:34:
[...]

hij rekend zelf totaal verkeert door de winter maanden (te hoog gas gebruik voor een jaar.)
daardoor denk hij dat hij meer zou moeten betalen als zijn voorschot.
dus dat klopt zo als je zegt. ;)

maar in werkelijkheid is zijn voorschot ook nog te hoog.
en dat komt door het SJV-spook. ;)
Tja, de vraag was waarom hij meer zou verbruiken dan zijn voorschot. Niet waarom zijn voorschot 90,- is. Maar soit, zo heeft de TS nog wat meer info (ik hoop echter dat het door het SJV verhaal niet te ondoorzichtig wordt voor hem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
EddoH schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 12:37:
[...]

Tja, de vraag was waarom hij meer zou verbruiken dan zijn voorschot. Niet waarom zijn voorschot 90,- is. Maar soit, zo heeft de TS nog wat meer info (ik hoop echter dat het door het SJV verhaal niet te ondoorzichtig wordt voor hem).
het voorschot word nu eenmaal berekend aan de hand van je SJV.
(ook nu hij een slimme meter heeft, dat veranderd pas over een paar jaar als ze misschien het systeem echt gaan gebruiken. maar daar zit nog veel wetgeving voor in de weg en andere technische zaken.
er is zover ik weet pas 1 leverancier die het nu aan het proberen is. en dat is eigenlijk meer een proef want niet helemaal legaal.
https://energieflex.nl/ en dan moet je kijken naar de prepaid variant. ;) )

dus wil je het snappen dan moet je ook snappen hoe je SJV werkt, helaas.
in het SJV zit dus ook het lage gas gebruik van de zomer, maar ook het hoge gebruik van de vorige bewoners.
zonder het hele verhaal kom je er helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:47

Sabbi

je denkt aan mij.

Ik zou als energiemeter niet zo'n goedkoop lcd ding nemen maar een TP-Link HS110. Lees je uit met wifi, dus een hoop handiger dan de stekker die ergens achter je koelkast zit met een zaklampje moeten uitlezen. En als je niets meer hoeft te meten kan je hem blijven gebruiken als wifi-schakelaar/standby killer etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
[...]

Hé jongens maakt mij niet uit uit hoor hoeveel sluipverbruik jullie hebben, maar dan verder niet zeuren over een te hoge energierekening.
Die 150 euro is voor een gemiddeld gezin en staat op diverse energiesites!
Veel mensen laten opladers, transformators, printers e.d. gewoon in het stopcontact zitten, zelf een senseo heeft nog 5W verbruik als hij uit staat!
Bij een gemiddeld audio/video installatie meet je zo 50W. Een televisie heeft tussen de 10 en 20W sluipverbruik, dus bij 25 stuks is dat al 250W.
En met een sluipverbruik van 25W heb je per jaar al € 50,- weggegooid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Verwijderd schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 11:37:
[...]

Nee bij jou dus niet als het niet afkoeld, maar vaak koelt het wel af naar 15° of kouder zoals hier en dan blijft de cv dus de hele nacht bijstoken.
En uit diverse onderzoeken, o.a. die van ons zelf, is dus gebleken dat het dus zuiniger is om hem snachts lager te zetten.
En met 0,5° verschil weet je niet of hij misschien wel een keer is aangeweest.

[ Voor 4% gewijzigd door HereIsTom op 08-02-2017 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

HereIsTom schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 21:35:
[...]

Nee bij jou dus niet als het niet afkoeld, maar vaak koelt het wel af naar 15° of kouder zoals hier en dan blijft de cv dus de hele nacht bijstoken.
En uit diverse onderzoeken, o.a. die van ons zelf, is dus gebleken dat het dus zuiniger is om hem snachts lager te zetten.
En met 0,5° verschil weet je niet of hij misschien wel een keer is aangeweest.
Als je huis in 1 nacht afkoelt naar <15 graden moet je als de sodemieter gaan isoleren , want dat is wel heel dramatisch :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:07

FreakNL

Well do ya punk?

HereIsTom schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 21:30:
[...]

Hé jongens maakt mij niet uit uit hoor hoeveel sluipverbruik jullie hebben, maar dan verder niet zeuren over een te hoge energierekening.
Veel mensen laten opladers, transformators, printers e.d. gewoon in het stopcontact zitten, zelf een senseo heeft nog 5W verbruik als hij uit staat!
Bij een gemiddeld audio/video installatie meet je zo 50W. Een televisie heeft tussen de 10 en 20W sluipverbruik, dus bij 25 stuks is dat al 250W.
Wat zal mij die 50 euro aan mijn reet roesten. Voor die 14 cent per dag laat ik lekker mijn Senseo en laders in het stopcontact zitten. Daar heb ik al dat gedoe niet voor over. Geneuzel in de marge... Als je die 50 per jaar niet kan missen moet je misschien geen smartphone nemen, dat scheelt zo 300 op jaarbasis....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Alle apparaten achter schakelaars. In de UK hebben veel keukens een schakelpaneel, snap niet dat het hier nog niet is. Een oven hoeft voor mij geen klok te hebben en al helemaal niet een uur nablazen, deden ze 20 jaar geleden ook niet. Zulke apparaten komen er bij mij dan ook niet in. Magnetron ook nergens voor nodig om continu aan het stroom te hangen. Wasmachines en droogtrommel en vaatwasser zitten bij mij op een belastingsschakelaar. Ik schakel het apparaat in met 1x contact, een pulse relay schakelt dan in. Stop de belasting, dus apparaat klaar schakelt het pulse relay weer uit. Dus kun je s avonds je apparaten aan zetten en schakelt alles volledig uit wanneer het klaar is, geen display die aanblijft of wat dan ook.

Tv en audio zit achter klik aan/uit. Je hebt een zwaardere variant en daarmee schakelt die alles in/uit. Oke standby stroom van dit ding neem ik voor lief, al heb ik er wel een schakelaar tussen als ik een weekend weg ben.

Verder zit bij mij tuinverlichting en hal/woonkamer anti inbraak aanwezigheidslamp en telefoonladers op een zonnepaneel en Deep Cycle battery. Heb op overloop een 12v kabel liggen vanuit de tuin, Heb koof in trappenhuis die vanuit kruipruimte bereikbaar is, ideaal.

Vloerverwarmingspomp is vervangen door een nieuw slim type die max 30 watt verbruikt en snachts maar 10 minuten per uur stroom krijgt en de hele zomer door maar een kwartier per dag aan gaat.

Verder zitten er wat halogeen spotjes in het plafond, vervangen door 4,5 Philips dimbare led lampen ipv 50watt halogeen.

Zo kan ik nog uren doorgaan, mn huis is vaak nihil verbruiker. Waterkoker vul ik met kraanwater die tot 75 graden gaat. Waterverspilling tot water heet is/gas is goedkoper dan stroom en waterkoker duurt er te lang over.

Droogtrommel gaat alleen aan voor dekbed en kinderkleertjes, rest op droogrek. Als wasmachine op 1400rpm draait doet de droger er 55 minuten tot kastdroog extra. Volgens de handleiding officieel 128 minuten. Voorzien van vochigheidssensor, denk alle wasdrogers tegenwoordig. Vroeger gingen ze domweg het volle programma af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een beetje slim huishouden apparaat maakt gebruikt van 2 travo's ipv 1. De kleine zorgt voor de standby en / of eventueel klok in beeld, de grote schakelt pas in als je het apparaat daadwerkelijk gebruikt. Dit was me opgevallen in mijn versterker.

Je kunt het meeste ook gewoon met een tijdsschakelaar in / uit schakelen. Als je overdag weg bent is er geen noodzaak dingen te draaien. Ik heb een vrij hoog stroomverbruik ieder jaar (500/600kwh) en dat is te danken aan dat ik totaal geen gas in huis heb en alles zowat electrisch doe.

In verhouding ben ik dan ook iets goedkoper uit dan een woning met gas-aansluiting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
FreakNL schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 01:05:
[...]

Wat zal mij die 50 euro aan mijn reet roesten. Voor die 14 cent per dag laat ik lekker mijn Senseo en laders in het stopcontact zitten. Daar heb ik al dat gedoe niet voor over. Geneuzel in de marge... Als je die 50 per jaar niet kan missen moet je misschien geen smartphone nemen, dat scheelt zo 300 op jaarbasis....
dan ben je niet handig bezig, vergeet niet dat dit maar 1 voorbeeld is in je huis.
zo heb je vaak vele apparaten, die allemaal 10tjes verbruiken en alles bij elkaar is het al snel meer als die 300€. >:)

ongeveer 40-50% van je elektra gebruik is helaas sluipverbruik waar je niks aan hebt.
(pas op met je elektra rekening daar zit een heffings-korting op.
dus 0kWh per jaar gebruiken is een rekening van ongeveer -370€ >:) )

maar zitten jullie hier niet allemaal een beetje HyperH zijn topic te kapen.
dus zullen we maar een beetje ontoppic gaan hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
HereIsTom schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 21:30:
[...]

Als je een haas voor zijn kop schiet, en achter zijn kont, is hij gemiddeld genomen dood, maar ik kan je verzekeren dat je 's avonds nog niets te eten hebt. Gemiddeld is hiet zo niets zeggend. Een doorsnee gezin met 2 kinderen van 15 en 16 heeft meer apparatuur dan een gezin met 2 kindere van 2 en 3. Denk aan extra pc, spelcomputer, radio, tv etc. Daarnaast is apparatuur is de afgelopen jaren steeds zuiniger geworden, ook in het sluipverbruik. Dus zeggen dat je sluipverbruik 150 euro per jaar kost is even nietszeggend als de mededeling dat een Volkswagen Golf maar voor 150 euro per jaar aan benzine verbruikt.
Bij een gemiddeld audio/video installatie meet je zo 50W.
Als deze aanstaat ja.
Een televisie heeft tussen de 10 en 20W sluipverbruik, dus bij 25 stuks is dat al 250W.
Zodra mijn tv een sluipverbruik krijgt van 10 Watt koop ik een nieuwe. De laatste keer dat ik hem heb doorgemeten zat hij al ruim boven de specificatie van minder 0.5 Watt, namelijk op 0.6 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
migjes schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 09:36:
[...]

dan ben je niet handig bezig, vergeet niet dat dit maar 1 voorbeeld is in je huis.
zo heb je vaak vele apparaten, die allemaal 10tjes verbruiken en alles bij elkaar is het al snel meer als die 300€. >:)

ongeveer 40-50% van je elektra gebruik is helaas sluipverbruik waar je niks aan hebt.
(pas op met je elektra rekening daar zit een heffings-korting op.
dus 0kWh per jaar gebruiken is een rekening van ongeveer -370€ >:) )

maar zitten jullie hier niet allemaal een beetje HyperH zijn topic te kapen.
dus zullen we maar een beetje ontoppic gaan hier?
Ik rag er met mijn gezin (2 volwassenen en 1 kind) voor 400 euro per jaar (1850 kWh/jaar) aan stroom doorheen. Ik let nergens op. Heb permanent vier laders in het stopcontact zitten, want dan hoef je nooit een lader te zoeken. Mijn verlichting bestaat voor driekwart uit ouderwetse gloeilampen (ik heb nog van die mooie softtone lampen die je met dank aan de milieu-maffia nergens meer kan krijgen).

Nu mag jij mij gaan vertellen hoe ik nog 800 kWh aan sluipverbruik kan besparen. En nee, de koelvriescombi uit het stopcontact trekken telt niet als besparen op sluipverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Gebanned schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 09:54:
[...]

Ik rag er met mijn gezin (2 volwassenen en 1 kind) voor 400 euro per jaar (1850 kWh/jaar) aan stroom doorheen. Ik let nergens op. Heb permanent vier laders in het stopcontact zitten, want dan hoef je nooit een lader te zoeken. Mijn verlichting bestaat voor driekwart uit ouderwetse gloeilampen (ik heb nog van die mooie softtone lampen die je met dank aan de milieu-maffia nergens meer kan krijgen).

Nu mag jij mij gaan vertellen hoe ik nog 800 kWh aan sluipverbruik kan besparen. En nee, de koelvriescombi uit het stopcontact trekken telt niet als besparen op sluipverbruik.
Zullen we ontopic gaan?
En daarnaast ben ik wel benieuwd naar een reactie van HyperH, v.w.b de commentaren op de energierekening / het getoonde voorschotbedrag / de kosten van de wintermaanden.

@HyperH, is het allemaal een beetje duidelijk nu?

[ Voor 3% gewijzigd door EddoH op 09-02-2017 11:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
Tja als het je allemaal niet interesseert dat je onnodig veel energie verbruikt kun je er ook weinig aan doen.
Misschien is de energiebelasting dan nog veel te laag!
Wij zijn blij met onze besparingen en een rekening van € 25,- per maand voor gas en licht :Y

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Gebanned schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 09:54:
[...]

Welkom in 2017, led verlichting is volwassen geworden. Ik weet het, het is eng. Maar koop eens een led 'gloeidraad' lamp en je zult t verschil niet merken. Ben totaal niet anti gloeilamp, maar in 2017 is er een uitmuntend alternatief. In 2015 had ik je gelijk gegeven. En in 2008 had ik mensen voor gek verklaard met led.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperH
Er zijn heel veel nuttige tips voorbij gekomen. Door de tips en gedeelde persoonlijke ervaringen ben ik geïnspireerd geraakt om ook bewuster op het energieverbruik thuis te gaan letten. Ik heb de Brennenstuhl derhalve toch maar aangeschaft.

Verlichting en standby-tijd terugdringen kan ik nog wel wat winst uit halen. Het moet echter wel de moeite waard zijn zoals iemand terecht opmerkte. Voor twintig euro per jaar wil ik niet gevaarlijk in het donker rond struikelen. :+

Terug naar het initiele probleem. De verwarring is ontstaan doordat ik alleen een verbruikoverzicht over de maanden november / december had. Ik had dus geen vergelijkingsmateriaal!
Online meterstanden zijn pas vanaf 1 januari 2017 in te zien op de website. Mijn contract is echter al medo juni ingegaan.

Ter verheldering: Ik heb al die maanden braaf mijn voorschot betaald. Tijdens deze maanden heb ik nooit verbruiksgegevens kunnen zien op de website van de energieleverancier. (de energieleverancier is overigens Engie)
Vanaf januari 2017 kwamen de 'live' statestieken die het verbruik per uur weergeven wel beschikbaar. Ook kwam in de maand januari het eerste gebruiksoverzicht in pdf formaat beschikbaar betreffende de maanden november / december. Ik heb dus geen idee wat er in die maanden daarvoor zich heeft afgespeeld.

Misschien moet ik even bellen om te vragen waarom de voorgaande overzichten er niet zijn. Dat zou veel ophelderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Begrijpen doe ik het nog steeds niet? Toen je daar kwam wonen zijn de meterstanden toch opgenomen?
Als je dan de standen die er nu op staan eraf trekt dan weet je toch precies je verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:49

rjong5

?

En als je dat verbruik dan deelt door het aantal maanden heb je in elk geval het gemiddeld verbruik met een aantal zomermaanden erin, denk dat dat wel minder is dan van november/december

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:23
Alle bejaarden die ik ken die nog zelfstandig wonen die zijn vaak op vakantie. Mijn overburen zijn ook bejaarden (ergens rond de 70-80) en die zijn naar schatting 3 maanden per jaar weg. Mijn oma ging tot haar 80e ook vaak naar de spaanse stranden. Als je een goed pensioen, een grote spaarpot hebt opgebouwd dan kan dat.

Vergis je dus niet in de leefstijl van bejaarde mensen. Het kan best zijn dat je vorige bewoners ook veel op vakantie zijn geweest. Je doet nu allerlei aannames over de vorige bewoners.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:45

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Bij Liander stijgen de netbeheerkosten voor kleinverbruik (500 - 4000 m³) in 2017
voor gas van € 147,73 naar € 175,99 = + € 28,26 = 19,13%!
voor electra van € 230,34 naar € 237,78 = + € 7,44 = + 3,23 %
Totale prijsstijging: € 35,70 = 9,44%
Met name de prijsstijging voor netbeheer gas lijkt mij aan de hoge kant :+

[ Voor 2% gewijzigd door dunklefaser op 06-03-2017 09:23 . Reden: verduidelijkt: 500 - 4000 m³ ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:17
Ze moeten toch wat met al die mensen die tegenwoordig <500m3 per jaar verbruiken en hun bek opentrekken als ze voor 500-4000 moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sugarlee89 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 17:59:
[...]

Welkom in 2017, led verlichting is volwassen geworden. Ik weet het, het is eng. Maar koop eens een led 'gloeidraad' lamp en je zult t verschil niet merken. Ben totaal niet anti gloeilamp, maar in 2017 is er een uitmuntend alternatief. In 2015 had ik je gelijk gegeven. En in 2008 had ik mensen voor gek verklaard met led.
Eens, maar besef je wel dat LED vooral een besparing op lange termijn is. Mijn ervaring is dat dimbare LED lampen met een redelijke lichtopbrengst en de karakteristiek van een gloeilamp best prijzig zijn.

Ik koop ze eigenlijk alleen als ik een hele mooie aanbieding tegenkom.

Ik snap de hele onduidelijkheid over verbruik ook niet overigens. "Stand van nu" - "Stand bij overdracht huis" = verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 00:12

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

_JGC_ schreef op zondag 5 maart 2017 @ 20:46:
Ze moeten toch wat met al die mensen die tegenwoordig <500m3 per jaar verbruiken en hun bek opentrekken als ze voor 500-4000 moeten betalen.
Er staat met name bij dat de precario heffing die de gemeentes hebben verzonnen nu wordt doorbelast.
We blijken ook extra te betalen voor de meetdienst bij terugleveren, dat is net zo veel als voor levering.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

dunklefaser schreef op zondag 5 maart 2017 @ 20:31:
Bij Liander stijgen de netbeheerkosten voor kleinverbruik (500 - 4000 m³) in 2017
voor gas van € 147,73 naar € 175,99 = + € 28,26 = 19,13%!
voor electra van € 230,34 naar € 237,78 = + € 7,44 = + 3,23 %
Totale prijsstijging: € 35,70 = 9,44%
Met name de prijsstijging voor netbeheer gas lijkt mij aan de hoge kant :+
Bij Enexis
gas van € 147,60 naar € 166,94 = + € 19,34
electra van € 229,13 naar € 217,55 = - € 11,58
Totaal is + € 7,76

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 01:17
Speedy-Andre schreef op maandag 6 maart 2017 @ 11:26:
[...]

Er staat met name bij dat de precario heffing die de gemeentes hebben verzonnen nu wordt doorbelast.
We blijken ook extra te betalen voor de meetdienst bij terugleveren, dat is net zo veel als voor levering.
Ah, precario, het gouden ei van de gemeente. Zijn ze hier ook mee aan de slag gegaan en het bezwaar "dat gaat de burger zelf betalen" is van tafel geveegd, want dat was onzin.

Hier hebben Liander en Enexis helaas gebieden uitgeruild en zit ik nu voor gas en elektra bij Liander...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
De brennenstuhl meter meet niet realistisch/nauwkeurig. Zou eerder een voltcraft bij conrad bestellen (energymonitor 3000)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 22:08

BCC

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

NielsTn schreef op maandag 6 maart 2017 @ 14:57:
De brennenstuhl meter meet niet realistisch/nauwkeurig. Zou eerder een voltcraft bij conrad bestellen (energymonitor 3000)
Ik dacht dat daar 2 uitvoeringen van waren en dat een ervan goed getest was?
https://tweakers.net/prod...rennenstuhl-pm-231-e.html

[ Voor 11% gewijzigd door klump4u op 06-03-2017 15:30 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:21
Nu het topic toch iets breder gaat dan de initiële vraag van TS:
Ik hou nu ongeveer een jaar mijn verbruik bij m.b.v. Domoticz. Afgelopen jaar is altijd wel een van ons veel thuis geweest. Wij hadden afgelopen jaar een verbruik van ongeveer 2.500 kWh, incl. elektrisch koken. Daarbij maken wij ook veel gebruik van onze oven en zijn wij vrij makkelijk met opladers etc. in het stopcontact laten zitten.

Op basis van een paar weken vakantie, heb ik gemeten dat ons 'sluipverbruik' ca. 700 kWh per jaar is. Ongeveer 1/3e daarvan is de koelkast/vriezercombi. Andere standby-apparatuur is de mechanische ventilatie, RPi, Synology, modem, routers, etc.

Al met al geen slechte score en ik betaal ca. 30 euro per maand nu. Verder bezuinigen levert mij te weinig op. Ik betaal namelijk graag voor een beetje extra comfort ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:38
Hele jaar iemand thuis....

4000kWh en 1100 Kuub GAS....

Hier wordt helemaal niet gelet op het verbruik door de huisgenoten.... Altijd en overal licht aan, ook als je niet in de ruimte bent, deuren en ramen staan open... en ik kan wel doorgaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:20

macnerd

No Apples please :-)

Voor die 150W halogeen vloerlamp zijn ook LED-lampen verkrijgbaar, bv deze: https://www.ledshoponline...mm-warm-wit-360-slim.html

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op maandag 6 maart 2017 @ 12:59:
[...]

Ah, precario, het gouden ei van de gemeente. Zijn ze hier ook mee aan de slag gegaan en het bezwaar "dat gaat de burger zelf betalen" is van tafel geveegd, want dat was onzin.

Hier hebben Liander en Enexis helaas gebieden uitgeruild en zit ik nu voor gas en elektra bij Liander...
Je kunt als gemeente beter maar meedoen, want anders betalen je inwoners mee aan de precario opbrengsten van de gemeentes die het wel doen en zien ze niets terug voor dat geld. Nu heeft de gemeente nog wat extra inkomsten en hoeven de gemeentelijke belastingen bijvoorbeeld een keer niet verhoogd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:45

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ook in 2019 valt de energierekening fors hoger uit dan voorgespiegelt!

Het CBS heeft gisteren gepubliceert dat de "gemiddelde" energierekening
met maar liefst € 334 gaat stijgen - en niet zoals minister Wiebes nog op 6 februari!
doodleuk beweerde met maar € 108.
Een (bewuste?) misleiding door gebruikmaking van verouderde cijfers.
(Wat je niet alles met statistieken kan doen).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Zowel de verhoging van de CO2 heffing, de verhoging van de energiebelasting, het verlagen van de heffingskorting en de vermindering van de hoeveelheid gas uit Groningen zijn allemaal beslissingen die dit kabinet zelf heeft genomen. Als je die dan niet meeneemt in de prognose dan is dat toch niet onbewust meer te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wiebes moet gewoon aftreden, ook met het hele Groningen verhaal

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Laatst online: 18-09 12:47

killercow

eth0

dunklefaser schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 10:09:
Ook in 2019 valt de energierekening fors hoger uit dan voorgespiegelt!

Het CBS heeft gisteren gepubliceert dat de "gemiddelde" energierekening
met maar liefst € 334 gaat stijgen - en niet zoals minister Wiebes nog op 6 februari!
doodleuk beweerde met maar € 108.
Een (bewuste?) misleiding door gebruikmaking van verouderde cijfers.
(Wat je niet alles met statistieken kan doen).
Ja, wist je dat niet? De overheid is er om mensen te misleiden..

Tuurlijk niet. Er is een fout gemaakt in de berekening. Er was een wens om verbruik te belasten, en daar is toendertijd in het beslissinsprocess gebruik gemaakt van cijfers die toen beschikbaar waren. Laten we zeggen dat ze dat niet vorige week allemaal besloten is, en dat het dus ergens in 2018 allemaal doorgerekend is. Nogal wiedes dat er toen geen cijfers van heel 2018 klaar waren, of wel?

Maar insinueren dat de grote boze overheid jouw centjes steelt is natuurlijk wel makkelijker. Wat ze er dan precies mee moeten doen zodat jij e niet weer andersom alsnog terug krijgt is vast ook een samenzwering?

Wel gek dat er nu dan open en bloot over gesproken wordt in de kamer, en dat er fouten toegegeven worden, maar dat is vast ook een nare truc van het pluche! 8)7

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
HyperH schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 21:09:

Terug naar het initiele probleem. De verwarring is ontstaan doordat ik alleen een verbruikoverzicht over de maanden november / december had. Ik had dus geen vergelijkingsmateriaal!
Online meterstanden zijn pas vanaf 1 januari 2017 in te zien op de website. Mijn contract is echter al medo juni
In de wintermaanden zit je altijd boven je voorschotbedrag (vandaar dat je daadwerkelijke verbruikskosten van die maand(en) boven je voorschotbedrag zaten) omdat je meer stookt. In de zomermaanden zit je daadwerkelijke verbruik weer onder je voorschotbedrag - zodat je aan het einde van het jaar onder de streep rond de nul hoort te zitten. Op basis van wat je nu aan info geeft valt er dus werkelijk niets te zeggen.

[ Voor 5% gewijzigd door CyberMania op 20-02-2019 11:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blissard
@killercow
Zoals in de volkskrant te lezen, lijkt het toch werkelijk op misleiding:

Het kabinet heeft deze blunder ook aan zichzelf te wijten en heeft de Tweede Kamer misschien wel bewust misleid. Door net te doen alsof de PBL-voorspelling voor 2020 ook gold voor 2019, stelde Keijzer de zaken te rooskleurig voor.
Het PBL voorspelde namelijk dat het huishoudelijk energieverbruik elk jaar met 2 à 3 procent zou dalen, doordat steeds meer woningen energiezuinig worden gemaakt. Als het PBL ook een raming voor 2019 had gemaakt, zou het energieverbruik daarin hoger zijn geweest dan de 2020-cijfers die Keijzer de Kamer voorhield. Keijzer had dat kunnen weten. Ze had dus ook moeten weten dat de energierekening dit jaar hoger zou uitvallen dan zij de Kamer voorspiegelde.

Ook wisten Keijzer en Wiebes dat de PBL-raming waar zij zich op beriepen verouderd en dus achterhaald was. Normaal gesproken actualiseert het PBL zijn energievoorspellingen jaarlijks, maar dat is in 2018 door tijdgebrek niet gebeurd. Het Planbureau had het vorig jaar zo druk met alle berekeningen voor de Klimaattafels dat het niet toekwam aan het maken van een nieuwe energieraming. Maar het kabinet had ook zelf kunnen zien dat de gas- en elektriciteitsprijzen zich de afgelopen anderhalf jaar anders ontwikkelden dan het PBL in 2017 voorspelde. Die voorspelling dateert bovendien van vóór het regeerakkoord. In dat regeerakkoord heeft de coalitie een extra verhoging van de energiebelasting afgesproken en een verlaging van de algemene korting op de energierekening. Die twee maatregelen drijven de energierekening op, maar dit kon het PBL begin 2017 niet voorzien.

Dat er nu open over wordt gesproken, wil niet zeggen dat het geen misleiding was. In dit soort gevallen is het niet geven van informatie immers ook misleidend.

"Volgens haar overschatte Gaslicht.com het gas- en elektriciteitsverbruik per huishouden met maar liefst 25 procent en zouden ook de stroom- en gasprijzen lang niet zo hard stijgen als de vergelijkingssite voorzag. ‘Sterker nog, uit de raming blijkt juist dat de kosten zullen dalen’, vertelde Monica Keijzer de Kamer op 11 december 2018.

[ Voor 10% gewijzigd door blissard op 20-02-2019 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
killercow schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:19:
[...]
De overheid is er om mensen te misleiden..
Klopt.

kWh prijsstijging van 8%
vastrecht prijsstijging van 14%
netbeheerkosten prijsverlaging van 0,2%
heffingskorting prijsverhoging 20%

Wat valt daar aan te rekenen (om er op vooruit te gaan volgens die vvd)?

Elektriciteit zou goedkoper worden en gas duurder om mensen te stimuleren van het gas af te gaan.

.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killercow
  • Laatst online: 18-09 12:47

killercow

eth0

Vuiltje schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:02:
[...]

Klopt.

kWh prijsstijging van 8%
vastrecht prijsstijging van 14%
netbeheerkosten prijsverlaging van 0,2%
heffingskorting prijsverhoging 20%

Wat valt daar aan te rekenen (om er op vooruit te gaan volgens die vvd)?

Elektriciteit zou goedkoper worden en gas duurder om mensen te stimuleren van het gas af te gaan.

.
Het zou je sieren ook de verlagingen die er tegenover staan even te benoemen dan, niet?
De energiekosten zijn bijvoorbeeld de afgelopen 10 jaar minder hard gestegen dan andere zaken zoals ons loon, en er is een wens om verbruik te belasten, ipv gewoon het hebben van een aansluiting. Grotere verbruikers betalen dan dus meer waardoor het interessanter wordt om te gaan besparen / isoleren als je daar achter loopt, en kleinverbruikers / zuinige woningen naar verhouding minder dan dat ze eerst deden.
Ondanks de verhoging gaat blijkbaar 96% van de Nederlanders er op vooruit omdat er ook weer kortingen zijn op de inkomstenbelasting en loonbelasting. (moet je wel een baan hebben om daar nuttig van te profiteren uiteraard, maar dat lijkt me voor de vvd niet vreemd)

We kunnen natuurlijk ook Groningen leeg pompen en die bewoners ook naar de randstad laten verhuizen.

* https://www.nrc.nl/nieuws...aat-erop-vooruit-a1616984

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

killercow schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:19:
[...]

Ja, wist je dat niet? De overheid is er om mensen te misleiden..

Tuurlijk niet. Er is een fout gemaakt in de berekening. Er was een wens om verbruik te belasten, en daar is toendertijd in het beslissinsprocess gebruik gemaakt van cijfers die toen beschikbaar waren. Laten we zeggen dat ze dat niet vorige week allemaal besloten is, en dat het dus ergens in 2018 allemaal doorgerekend is. Nogal wiedes dat er toen geen cijfers van heel 2018 klaar waren, of wel?

Maar insinueren dat de grote boze overheid jouw centjes steelt is natuurlijk wel makkelijker. Wat ze er dan precies mee moeten doen zodat jij e niet weer andersom alsnog terug krijgt is vast ook een samenzwering?

Wel gek dat er nu dan open en bloot over gesproken wordt in de kamer, en dat er fouten toegegeven worden, maar dat is vast ook een nare truc van het pluche! 8)7
Wiebes zegt letterlijk 'je kunt niet uitgaan van een raming, dat kan altijd tegenvallen'
dan moet je niet meermaals zeggen. 'je mag de mensen niet bang maken met uitspraken dat het jaarlijks €350,- duurder wordt' oa Mona Keizer. Er is dus geen controle geweest op welke berekening ook.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
In deze verwijzing is de verhoging van de energiekosten dus juist niet meegenomen. 5 maart presenteert het PBL nieuwe koopkrachtcijfers en weten we meer.

Het is echter niet de verhoging van de kosten voor energie (dat zijn gewoon democratische besluiten geweest), dat hier het probleem vormt. Het is de ontkenning hiervan terwijl de minister zelf al wist dat zijn raming niet deugde.
Dat lijkt in de lijn te liggen van het bagataliseren van de effecten van klimaat maatregelen. Daar moeten we echt zo snel mogelijk vanaf zodat het debat eerlijk gevoerd kan worden. Wiebes draagt daar zo niet aan bij en versterkt zo de tegenstand van goed klimaat beleid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
killercow schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:49:
[...]

Het zou je sieren ook de verlagingen die er tegenover staan even te benoemen dan, niet?
Ik kan in de energierekening geen andere verlaging vinden dan die ik reeds benoemd heb.
Dus stel ik voor dat te laten zien, want dan heb ik iets gemist en ik wens niet als onredelijk bestempeld te worden.

Er is door denhaag duidelijk voorgelogen dat de elektriciteit goedkoper zou gaan worden.
killercow schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:49:
[...]

en er is een wens om verbruik te belasten, ipv gewoon het hebben van een aansluiting.
Tot voor 2009 betaalde je alles per kWh.
De "listige" netbeheerders zagen toen een grote bui hangen namelijk veel minder inkomsten van de afnemers die zonnepanelen zouden gaan leggen.
Daarom betaal je nu voor het hebben van een aansluiting !
Je gelooft toch niet dat ze dat gaan terugdraaien? :)

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dus..... met gebalde vuisten ongefundeerde anti den haag leuzen typen valt een beetje buiten de scope van dit topic, waarbij de oorspronkelijke ts op zoek ging naar de reden van zijn hoge verbruik.

Kijk vooral eens hier: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij daar lijkt het mij meer passend.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.