Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ASUS Z170I geen beeld na BIOS update 3016

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DoubleUx2
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-11 17:22
Hi allemaal,

Tja ik wilde mijn PC een schone installatie geven en daarbij alle drivers updaten, dat ging mij helaas niet goed af. Ik dacht ik begin met de BIOS .... .... (wat totaal niet nodig was geweest)

De situatie:
Ik was van plan mijn BIOS te updaten naar versie 3016.
Ik heb het bestand gedownload van de ASUS website en uitgepakt.
Naar de BIOS gegaan en daar het bestand geselecteerd en de BIOS geupdate.
Nadat de BIOS is geupdate heeft de pc zich opnieuw opgestart, deze is toen op een zwart scherm blijven staan.
Dat is nu nog de huidige situatie:
Geen signaal naar de monitor, muis en toetsenbord ontvangen geen stroom. Er branden geen waarschuwing LED op het moederbord, de PC start op en de ventilatoren draaien.

Mijn vraag
Wat kan ik nu nog doen om de BIOS of terug te draaien of werkende te krijgen?

Relevante software en hardware die ik gebruik

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 253,95€ 253,95
1Asus Z170I Pro Gaming€ 155,-€ 155,-
1MSI R9 390X Gaming 8GB€ 485,50€ 485,50
1WD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 74,95€ 74,95
1Corsair Graphite 380T Mini ITX Zwart€ 211,75€ 211,75
1be quiet! Dark Rock TF€ 76,-€ 76,-
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 128,95€ 128,95
1Corsair RM650x€ 106,-€ 106,-
1Samsung 850 EVO 500GB€ 159,34€ 159,34
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.651,44

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Wat heb ik tot nu toe gedaan:
Videokaart verwijdert en de monitoren op het moederbord aangesloten.
RAM gecontroleerd, 1 stick aangebracht ipv twee
CMOS geleegd: Batterij verwijderd, de twee pinnen verbinden met een schroevendraaier.
Gebruik proberen te maken van ASUS Flashback en ASUS Crashfree BIOS 3 doormiddel van een USB stick en BIOS versie 2002.
Dit alles zonder enig resultaat.

Net deze vraag ook bij ASUS gesteld maar ik hoop dat jullie mij sneller kunnen helpen/ondersteunen.
Allemaal alvast ontzettend bedankt voor jullie bijdrages.
Groet, Wouter

Beste antwoord (via DoubleUx2 op 07-02-2017 13:02)

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-11 22:05
Ik vermoed zeer sterk dat je er geen leven meer in krijgt en dat het een garantie kwestie word.

Alle reacties

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
Verwijder je batterij (op het moederbord) wacht even 1 minuut en sluit dan je kabel aan op je moederbord en niet de videokaart. Werkt dit niet reset dan ook alle jumpers. En sluit dan je beeldscherm aan op je moederbord. Voor alle zekerheid is het nog beter je videokaart helemaal te unpluggen.

• DoubleUx2
DoubleUx2 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 12:23:

Wat heb ik tot nu toe gedaan:
Videokaart verwijdert en de monitoren op het moederbord aangesloten.
RAM gecontroleerd, 1 stick aangebracht ipv twee
CMOS geleegd: Batterij verwijderd, de twee pinnen verbinden met een schroevendraaier.
Gebruik proberen te maken van ASUS Flashback en ASUS Crashfree BIOS 3 doormiddel van een USB stick en BIOS versie 2002.
Dit alles zonder enig resultaat.
1 paar jumpers gevonden maar dat klopt volgens de specsheet
https://www.asus.com/nl/M...RO-GAMING/specifications/

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
Heb je deze al gereset? Dat kon ik niet opmaken uit je verhaal.
Heb je toevallig geen nieuwere versie behalve vanuit 2002? Die is namelijk nog vrij oud :O

Wat je nog kan proberen is het batterij zelf vervangen. (zal het probleem niet mogen veroorzaken, maar wie weet)

• McFastFood
Haal het BIOS-batterijtje er nog eens uit en probeer eens een langere reset door de batterij er even 5 of 10 minuten uit te halen en en daarna weer in te doen. Wel even de pc van het stroom er af doen en even helemaal ontladen. Anders ben ik bang dat je je bord 'kapot' geflashed hebt. Nog garantie?

• DoubleUx2
Stroom van de pc gehaald
Ik heb de batterij toen losgekoppeld (zit bij dit moederbord met een snoertje vast) voor meer dan een halfuur.
Terwijl de batterij was losgekoppeld een paar keer de jumper verbonden met een schroevendraaier en een paperclip (wilde zeker zijn.)
Daarna de batterij weer vastgemaakt en de pc opgestart, geen resultaat.
Het is niet een BIOS uit 2002 maar versie 2002, is van 23-09-2016 (ASUS versienummering is een beetje apart). Dat is de een na laatste versie
Nu ook geprobeerd met de nieuwste versie (3016) om te kijken of ik CrashFree BIOS 3 kon gebruiken maar weer geen resultaat.

Wanneer ik de PC opstart krijgt geen enkel apparaat een signaal, ook de ledlampen op mijn toetsenbord en muis branden niet.

Heel raar dat dit is gebeurt want ik heb de BIOS geflashed met de juiste BIOS versie voor mijn moederbord door middel van het BIOS update systeem in de ASUS BIOS.
Ik heb nog wel garantie maar ik los het liever zo gelijk op dan dat ik een RMA aanvraag moet doen.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:48
DoubleUx2 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 16:50:
Stroom van de pc gehaald
Ik heb de batterij toen losgekoppeld (zit bij dit moederbord met een snoertje vast) voor meer dan een halfuur.
Terwijl de batterij was losgekoppeld een paar keer de jumper verbonden met een schroevendraaier en een paperclip (wilde zeker zijn.)
Daarna de batterij weer vastgemaakt en de pc opgestart, geen resultaat.
Het is niet een BIOS uit 2002 maar versie 2002, is van 23-09-2016 (ASUS versienummering is een beetje apart). Dat is de een na laatste versie
Nu ook geprobeerd met de nieuwste versie (3016) om te kijken of ik CrashFree BIOS 3 kon gebruiken maar weer geen resultaat.

Wanneer ik de PC opstart krijgt geen enkel apparaat een signaal, ook de ledlampen op mijn toetsenbord en muis branden niet.

Heel raar dat dit is gebeurt want ik heb de BIOS geflashed met de juiste BIOS versie voor mijn moederbord door middel van het BIOS update systeem in de ASUS BIOS.
Ik heb nog wel garantie maar ik los het liever zo gelijk op dan dat ik een RMA aanvraag moet doen.
Tenzij ik mij vergis moet je, wanneer je de bios jumper gebruikt, wel iets van stroom hebben. Weet even niet zeker of alleen de batterij erin genoeg is (zonder voeding aangesloten), of dat de voeding ook aangesloten moet zijn (schakelaar achterop de voeding gewoon aan, systeem niet booten). Dit kan je nog eens proberen.

Heb je trouwens ook al eens geprobeerd om het systeem zo kaal mogelijk te booten, zonder GPU, muis, keyboard of andere apparaten, zonder HDD/SSD en eventueel met geen/minder RAM? Hierbij de monitor aangesloten op het mobo.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• DoubleUx2
Moi_in_actie schreef op maandag 6 februari 2017 @ 16:56:
[...]

Tenzij ik mij vergis moet je, wanneer je de bios jumper gebruikt, wel iets van stroom hebben. Weet even niet zeker of alleen de batterij erin genoeg is (zonder voeding aangesloten), of dat de voeding ook aangesloten moet zijn (schakelaar achterop de voeding gewoon aan, systeem niet booten). Dit kan je nog eens proberen.

Heb je trouwens ook al eens geprobeerd om het systeem zo kaal mogelijk te booten, zonder GPU, muis, keyboard of andere apparaten, zonder HDD/SSD en eventueel met geen/minder RAM? Hierbij de monitor aangesloten op het mobo.
Jumper nog een keer geactiveerd met stroom erop, PC start daarna opnieuw op maar geen verandering.
Alles heb ik nu losgekoppeld op de monitor na, 1x 8GB RAM erin ipv 2x, alleen frontpanel is nog aangesloten.
Systeem heeft nu ruim een jaar gedraaid zonder problemen, hij is pas in de problemen gekomen na de BIOS update die ik vanochtend heb uitgevoerd.

Soortgelijke situatie had: Geen beeld/display meer na bios update
Maar hij heeft een RMA aangevraagd, dat ga ik ook doen als er geen oplossing is.
Ik heb ASUS ook nog gemaild maar dat kan nog een dag of twee duren voordat zij antwoorden.

Verwijderd

Heb je geen DVD-station?

Een BIOS-update dien je vanuit default-instellingen te doen.

Zie pag. 2-3 van de handleiding (of pag. 2-2 direct bij dat vingertje).

• DoubleUx2
Verwijderd schreef op maandag 6 februari 2017 @ 18:17:
Heb je geen DVD-station?

Een BIOS-update dien je vanuit default-instellingen te doen.

Zie pag. 2-3 van de handleiding (of pag. 2-2 direct bij dat vingertje).
Ai, dat is een hele domme fout van mij. Ik ben inderdaad vergeten om de BIOS in default settings te zetten.
Ik heb helaas geen DVD station, maar ik denk dat ik er zo even een ga halen.

Het vervelende is dat ik geen beeld heb en dus geen aanwijzingen heb hoe ik het probleem moet oplossen.

Ik heb nog wat andere BIOS versies geprobeerd en diverse USB poorten, echter zonder feedback kan ik niet zien wat er mis gaat.

• Tmaster
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-10 17:23
Je Asus mobo heeft een crashfree bios 3 optie er in zitten.
Je kunt zelf zonder cpu en memory je corrupte bios weer herstellen!

https://www.asus.com/nl/support/faq/1012219

Sorry, ik had even het stukje gemist waar je al crashfree bios 3 geprobeerd had.
Wel vreemd, je ziet op YouTube filmpjes van personen die middenin een erase bios de stroom eraf halen en bewust een bios corrupt maken. Via die usb tool kunnen ze daarna compleet een nieuwe bios erin flashen.

[ Voor 46% gewijzigd door Tmaster op 06-02-2017 18:39 ]

Verwijderd

F2 en F5 kan wel zonder beeld.

Heb je die BIOS-file wat je geladen hebt wel de juiste naam gegeven? Z170IP.CAP?

Heb je geen BIOS-Flashback optie, maar dat gaat alleen met mobo en voeding, dus zonder CPU en RAM.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2017 18:37 . Reden: Flasback --> Flashback ]

• DoubleUx2
Verwijderd schreef op maandag 6 februari 2017 @ 18:33:
F2 en F5 kan wel zonder beeld.

Heb je die BIOS-file wat je geladen hebt wel de juiste naam gegeven? Z170IP.CAP?

Heb je geen BIOS-Flashback optie, maar dat gaat alleen met mobo en voeding, dus zonder CPU en RAM.
Toetsenbord en muis krijgen geen signaal, kan er dus niks mee.
Moet toegeven dat ik eerst de P was vergeten maar dat heb ik al eerder verbeterd.
Ik zie geen Flashback poort op mijn moederbord.

Verwijderd

DoubleUx2 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 18:42:
[...]
Moet toegeven dat ik eerst de P was vergeten maar dat heb ik al eerder verbeterd.
Dan is het kwaad misschien ergens al geschied. Had je de iGPU optie uitgezet of gewoon op 'auto' laten staan? Er is nog een PS2 poort. Je kunt misschien je CPU deinstalleren en dan een BIOS-reset doen, aangezien dat toch zonder stroom moet, maar er is ook BIOS programmeur hier op tweakers actief, moet je maar even zoeken.

En Asus vraagt volgens mij €75,- onderzoekskosten voor dit soort gevalletjes, wat praktisch de halve waarde van het mobo is, en met een nieuw mobo zit je met dat licentie verhaal van je OS.

• DoubleUx2
Als het goed is activeert de CrashFree niet wanneer het bestandsnaam onjuist is.
Heb geen PS2 toetsenbord meer, ik zal de CPU er nog even uit halen en anders een DVD speler kopen om het met de installatie cdrom te proberen.

Verwijderd

Kan ik me wat bij voorstellen bij die CrashFree opmerking. Iig good luck.

• DoubleUx2
Net zonder CPU en RAM nog een keer de bios gereset, nog altijd niks.
Nog een keer CrashFree BIOS 3 proberen maar verwacht daar ook niks.van.
Hopelijk morgen reactie van ASUS.

Acties:
  • Beste antwoord

• McFastFood
Ik vermoed zeer sterk dat je er geen leven meer in krijgt en dat het een garantie kwestie word.

• DoubleUx2
Tja, het is wel balen dat door enkel vergeten te zijn de BIOS settings te resetten voor de update dat het moederbord naar de kloten gaat. Dat zou toch beter geregeld moeten worden door ASUS?
Enige wat ik heb veranderd is de iGPU aangezet voor meer monitoren.

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:05
De bios chip zit in een socket, kan je er zo af halen, eigenlijk zou je iemand moeten zoeken met een programmer die er apart bios op kan flashen

• DoubleUx2
Ik heb reactie gehad van ASUS, zij zeggen niks meer voor mij te kunnen betekenen.
Zij hebben aangeraden om bij de retailer (Megekko) een RMA verzoek in te dienen, dus dat maar gedaan.

Ik wil jullie allemaal ontzettend bedanken voor jullie adviezen, altijd fijn dat ik hier goed geholpen wordt!

EDIT:
Nog even een toevoeging, we zijn nu 3 maart 2017 en ik heb mijn moederbord terug. Megekko heeft hem opgestuurd naar ASUS en zij hebben hem gerepareerd. Jammer genoeg hebben ze niet gezegd hoe ze het hebben gedaan, ik kan dus anderen ook niet helpen.

[ Voor 30% gewijzigd door DoubleUx2 op 03-03-2017 21:12 ]

Pagina: 1