Geen beeld/display meer na bios update

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nis156
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-11 13:32
OPGELOST:
De moederbord viel nog onder de garantie. Ik heb hem opgestuurd en vervolgens een nieuwe gekregen. Nu doet alles het weer :)

Mijn vraag
Een paar dagen terug was ik van plan mijn bios te updaten naar de meest recente versie. Ik ben naar de site van mijn mobo gegaan en heb daar de meest recente bios update gedownload en op een usb stick gezet. Nadat ik de update had geselecteerd in het UEFI herstarten mijn pc en vervolgens had ik geen beeld.

Op de q-leds van mijn mobo zie ik dat de CPU_LED even aan gaat en weer uit. Daarna gaat de DRAM_LED aan, die vervolgens ook langer blijft branden dan de CPU_LED, en vervolgens weer uit. De andere 2 leds, VGA_LED en BOOT_LED, gaan helemaal niet aan.

Wat mij ook op viel is dat mijn toetsenborden (USB en PS/2) het beide niet deden. Als ik bijvoorbeeld op Caps Lock drukte, ging het bijbehorende lichtje niet aan.

Wat zou ik nu nog kunnen doen? Ik heb begrepen dat ik via ASUS CrashFree BIOS 3 mijn bios kan herstellen maar ik heb geen beeld.

Relevante software en hardware die ik gebruik
CPU: Intel Core i5-6600K
Koeling: Scythe Mugen 4 PCGH Edition
MOBO: Asus Z170 Pro Gaming
GPU: Asus STRIX GTX 970
RAM: Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16
PSU: Cooler Master GM G650M
SSD: Samsung 850 EVO 250GB
HDD: Seagate Desktop HDD ST2000DM001 2TB
Case: Fractal Design Define S

Bios versie die ik had gedownload: Z170 PRO GAMING BIOS 3016 van 29 - 12 - 2016.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- CMOS batterij er uit gehaald en even later weer op mijn mobo gezet.
- RTC RAM clear methode geprobeerd (met schroevendraaier 2 pinnetjes connectie laten maken) zoals beschreven in de handleiding van mijn mobo.
- Elke RAM stick op elke DIMM slot geprobeerd (individueel).
- GPU er uit gehaald en geprobeerd met onboard graphics.
- Heb een HDMI en VGA kabel geprobeerd op mijn scherm. Daarnaast heb ik met een andere HDMI kabel mijn pc op de TV aangesloten. Met beide schermen en kabels geen beeld (met en zonder de GPU).
- Heb mijn pc uit elkaar gehaald. En daarna weer opgebouwd. Mijn processor en koeler heb ik alleen niet weggehaald.

[ Voor 7% gewijzigd door nis156 op 28-01-2017 19:12 ]

Alle reacties

Verwijderd

Ik heb zo 1, 2, 3 geen oplossing maar wat was de reden dat je het bios wilde upgraden? Was het systeem instabiel of wil je een nieuwe generatie cpu gaan gebruiken of een andere reden?

• Rockster34
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-11 02:05
weet niet of dit een ding is op dat moederbord maar sommige zetten na een update je Video output terug naar default (Igpu) dus probeer dat eens en in de BIOS dat dus terug zetten naar je GPU

• nis156
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 09:58:
Ik heb zo 1, 2, 3 geen oplossing maar wat was de reden dat je het bios wilde upgraden? Was het systeem instabiel of wil je een nieuwe generatie cpu gaan gebruiken of een andere reden?
Nee mijn systeem functioneerde verder goed. Soms had ik geen video signaal maar dat was voorheen op te lossen door de HDMI uit de videokaart te halen en daarna weer aan te sluiten.

Ik wou simpelweg de meest recente versie van mijn bios op mijn pc omdat alles dan nieuw is. Maar ik heb mijn les nu wel geleerd 8)7

• nis156
Rockster34 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:01:
weet niet of dit een ding is op dat moederbord maar sommige zetten na een update je Video output terug naar default (Igpu) dus probeer dat eens en in de BIOS dat dus terug zetten naar je GPU
Ik heb de onboard gpu al geprobeerd met een HDMI en VGA kabel. Heb met beide helemaal geen beeld. Ook kom ik niet in het scherm van de BIOS.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:06
nis156 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:01:
[...]

Ik wou simpelweg de meest recente versie van mijn bios op mijn pc omdat alles dan nieuw is. Maar ik heb mijn les nu wel geleerd 8)7
Niet handig idd. Was de checksum van de update wel correct?

• nis156
mcDavid schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:11:
[...]

Niet handig idd. Was de checksum van de update wel correct?
Hoe zou ik zoiets kunnen controleren? Ik stond daar niet bij stil bij het installeren van de update. Ik heb verder ook geen checksum errors gekregen (voor de update).

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:59

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

If it ain't broke, don't fix it...

Het lijkt erop dat je uefi f..ked up is. Vroeger kon je een bios hot flashen. Geen idee of dat nog kan met de UEFI biossen.

Anders even een vraag richting Asus sturen wat er mogelijk is? Alles wat ik zou hebben gedaan, heb jij ook al geprobeerd. :/

Make music, not war

• Grenco
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-11 14:06
Ik heb het zelfde moederbord en hetzelfde probleem gehad. Je kan de bios opnieuw of terug flashen door het biosbestand op een lege USB-stick te zetten (FAT32) en deze in de bovenste USB-poorten te steken. Dit heet FlashBack geloof ik.

Het biosbestand moet Z17PG.CAP heten!

Volgens mij was het daarna een kwestie van de pc opstarten en een tijdje wachten (duurde volgens mij een paar minuten, de pc herstarte bij mij automatisch en werkte daarna weer normaal.

De Z170 pro gaming heeft een verwijderbare ROMchip, dus indien bovenstaande niet werkt kan je hem altijd buiten de pc flashen.

Aanvulling: Ik lees net dat dit ook moet werken met de originele DVD die bij het moederbord geleverd is.
https://www.asus.com/nl/support/faq/1012219

[ Voor 11% gewijzigd door Grenco op 12-01-2017 13:10 . Reden: Aanvulling ]

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:59

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Grenco schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 13:05:
Ik heb het zelfde moederbord en hetzelfde probleem gehad.

...

De Z170 pro gaming heeft een verwijderbare ROMchip, dus indien bovenstaande niet werkt kan je hem altijd buiten de pc flashen.
Dat zou mooi zijn voor TS. :)

Die laatste optie zou je dus kunnen doen, wat ze vroeger "hot flash" noemden: in een draaiend mobo van hetzelfde type naar de flashing modus gaan, dan het (goede) bios eruit halen en het kapotte bios erin zetten en flashen. Dit heb ik ooit één keer moeten doen.

Make music, not war

• Grenco
Ah, dat bedoel je met hotflash. Zal inderdaad werken aangezien de inhoud van de BIOS naar RAM gekopieerd wordt tijdens de boot. Ik doelde meer op en EEPROM writer.

Indien nodig stel ik mijn moederbord wel ter beschikking ;)

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

• nis156
musiman schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 12:54:
If it ain't broke, don't fix it...

Het lijkt erop dat je uefi f..ked up is. Vroeger kon je een bios hot flashen. Geen idee of dat nog kan met de UEFI biossen.

Anders even een vraag richting Asus sturen wat er mogelijk is? Alles wat ik zou hebben gedaan, heb jij ook al geprobeerd. :/
Dat heb ik nu inderdaad op een harde manier geleerd 8)7

Las eerder deze ochtend ook dat het alsnog mogelijk zou moeten zijn om het terug te flashen met een USB. Zal dat vanavond proberen na werk :)

• nis156
Grenco schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 13:05:
Ik heb het zelfde moederbord en hetzelfde probleem gehad. Je kan de bios opnieuw of terug flashen door het biosbestand op een lege USB-stick te zetten (FAT32) en deze in de bovenste USB-poorten te steken. Dit heet FlashBack geloof ik.

Het biosbestand moet Z17PG.CAP heten!

Volgens mij was het daarna een kwestie van de pc opstarten en een tijdje wachten (duurde volgens mij een paar minuten, de pc herstarte bij mij automatisch en werkte daarna weer normaal.

Aanvulling: Ik lees net dat dit ook moet werken met de originele DVD die bij het moederbord geleverd is.
https://www.asus.com/nl/support/faq/1012219
Zag het net inderdaad ook op internet in combinatie met Asus Crashfree Bios 3. Het ging hier wel om een ander moederbord. Daar had hij ook geen beeld maar na even wachten was dit toch opgelost.

Zal het vanavond na werk meteen proberen :)

• Grenco
Werkte bij mij wonderbaarlijk mooi. In de handleiding vind je er niks over terug, maar de truuk zit hem in het juist formatteren van de stick en het benoemen van de filename.

Z17PG.CAP of Z170PG.CAP dacht ik (caps en ik dacht de eerste)

Ik weet ook niet meer zeker of de pc echt moet worden opgestart of dat dit alles werkte terwijl de pc uit stond (bij mijn oude Asus Rampage Extreme IV werkte dit als de pc uit stond, USB lampje begon gewoon te knipperen en na 5 minuten ging de pc aan)

Meen mij te herinneren dat bij de Z170 ik de pc wel aan moest zetten.
nis156 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 13:18:
[...]

Zag het net inderdaad ook op internet in combinatie met Asus Crashfree Bios 3. Het ging hier wel om een ander moederbord. Daar had hij ook geen beeld maar na even wachten was dit toch opgelost.

Zal het vanavond na werk meteen proberen :)
Asus Crashfree Bios 3 staat genoemd bij de specs van je mobo, zou dus moeten werken.

[ Voor 28% gewijzigd door Grenco op 12-01-2017 13:22 ]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:06
nis156 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:39:
[...]

Hoe zou ik zoiets kunnen controleren? Ik stond daar niet bij stil bij het installeren van de update. Ik heb verder ook geen checksum errors gekregen (voor de update).
Ik weet niet of het update-script ingebouwde checksum-controle heeft. Misschien zou je dat voor zoiets als een bios update inderdaad wel verwachten. Maar je kunt ook zelf een checksum doen van de bestanden die je op je USB-stick gezet hebt, en die vergelijken met de hash die de fabrikant (ongetwijfeld) publiceert bij de download.
Zo niet dan zou het maar zo kunnen dat de update al corrupt was (en dus gedoemd je mobo te bricken) voordat je begon.

edit: als je die USB-stick nog hebt kun je dit natuurlijk alsnog doen, al is het nu mosterd na de maaltijd.

[ Voor 6% gewijzigd door mcDavid op 12-01-2017 13:49 ]

• Grenco
Bios doet inderdaad een MD5 checksum, maar bij mij ging het mis omdat mijn nieuwe pc na het bouwen maar niet stabiel te krijgen was. Dus eerste wat ik probeerde was een bios-update en die mislukte.

Dit bleek later te zijn veroorzaakt doordat mijn RAM-geheugen defect geleverd was. Dat zou je dus nog even kunnen checken nadat je pc weer werkt (Flashback maakt namelijk geen gebruik van je CPU en/of RAM en zou dus altijd moeten werken)

• nis156
mcDavid schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 13:32:
[...]

Ik weet niet of het update-script ingebouwde checksum-controle heeft. Misschien zou je dat voor zoiets als een bios update inderdaad wel verwachten. Maar je kunt ook zelf een checksum doen van de bestanden die je op je USB-stick gezet hebt, en die vergelijken met de hash die de fabrikant (ongetwijfeld) publiceert bij de download.
Zo niet dan zou het maar zo kunnen dat de update al corrupt was (en dus gedoemd je mobo te bricken) voordat je begon.

edit: als je die USB-stick nog hebt kun je dit natuurlijk alsnog doen, al is het nu mosterd na de maaltijd.
Heb de USB stick inderdaad nog. Zal dit later op de dag checken! :)

• nis156
Grenco schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 13:49:
Bios doet inderdaad een MD5 checksum, maar bij mij ging het mis omdat mijn nieuwe pc na het bouwen maar niet stabiel te krijgen was. Dus eerste wat ik probeerde was een bios-update en die mislukte.

Dit bleek later te zijn veroorzaakt doordat mijn RAM-geheugen defect geleverd was. Dat zou je dus nog even kunnen checken nadat je pc weer werkt (Flashback maakt namelijk geen gebruik van je CPU en/of RAM en zou dus altijd moeten werken)
Helaas geen succes met de Asus CrashFree Bios.

Had een usb stick geformatteerd (FAT32) en daar vervolgens het .CAP bestand opgezet die op de dvd stond van de mobo (heb geen dvd drive namelijk). Het .CAP bestand had de juiste naam al, Z17PG.CAP, dus dat hoefde ik niet te veranderen. Ik sloot mijn usb stick vervolgens aan op de bovenste usb poorten van mijn mobo en daarna had ik mijn pc aangezet. Het lampje van mijn usb stick knippert ook niet. Alsof de mobo hem helemaal niet pakt.

Ik had al een paar minuten gewacht maar nog steeds geen signaal met VGA en HDMI.

[ Voor 32% gewijzigd door nis156 op 13-01-2017 08:43 ]

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Mijn welgemeende excuses als dit een domme danwel retorische vraag is; maar heb je je CMOS goed gecleared? Ik lees dat je de batterij er uit hebt gehad, maar ik heb het bij mijn Crosshair IV gehad dat dat niet werkte (batterij moest er 15 minuten uit blijven)..
Ik weet niet of er bij dit mobo ook een jumpertje zit en een knop bij de I/O om het te doen, maar heb wel een andere methode gevonden, in de manual.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• nis156
Wintervacht schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 01:42:
Mijn welgemeende excuses als dit een domme danwel retorische vraag is; maar heb je je CMOS goed gecleared? Ik lees dat je de batterij er uit hebt gehad, maar ik heb het bij mijn Crosshair IV gehad dat dat niet werkte (batterij moest er 15 minuten uit blijven)..
Ik weet niet of er bij dit mobo ook een jumpertje zit en een knop bij de I/O om het te doen, maar heb wel een andere methode gevonden, in de manual.
Ik heb de batterij voor ongeveer 10 - 15 minuten uit gehad. Daarna had ik hem weer op het moederbord geplaatst. De methode in de handleiding had ik ook al geprobeerd. Misschien dat ik de batterij voor een nog langere periode er uit moet hebben. Ik zal vanavond de batterij er uit halen en morgen ochtend/middag er weer in doen.

Zal daarnaast ook het geheugen proberen schoon te maken. Lees hier en daar dat het voor sommige heeft geholpen. Anders een hot flash proberen uit te voeren.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:51

br00ky

Moderator Harde Waren
Let in het vervolg op dubbelposten. Je post een aantal keer in dit topic 2 keer achter elkaar. Dat wordt niet gewaardeerd. Je kunt prima meerdere quotes in 1 post kwijt en als je nog iets wil toevoegen voordat iemand anders heeft gereageerd hoor je daarvoor de wijzigknop rechtsboven je post te gebruiken.

Je ziet niet voor niets onderstaande banner.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ewAJzeiXbWSoJWv2yXENZNMP/full.png

• nis156
br00ky schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 08:45:
Let in het vervolg op dubbelposten. Je post een aantal keer in dit topic 2 keer achter elkaar. Dat wordt niet gewaardeerd. Je kunt prima meerdere quotes in 1 post kwijt en als je nog iets wil toevoegen voordat iemand anders heeft gereageerd hoor je daarvoor de wijzigknop rechtsboven je post te gebruiken.

Je ziet niet voor niets onderstaande banner.
[afbeelding]
Sorry! Dat was niet helemaal de bedoeling inderdaad. Zal er in het vervolg op letten!

• Grenco
Even sluiting maken tussen de twee pinnen van CLRTC zou inderdaad de bios direct moeten resetten (uit de handleiding)

Pagina: 1