Wasdroger kapot, printplaat onzichtbaar door pluizen

Pagina: 1
Acties:
  • 4.006 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beejay72
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-04-2022
Onze wasdroger heeft na 6 jaar de geest gegeven (aan/uit knop deed het niet meer) ondanks volgens ons juist consumentenonderhoud. Ongeveer 5x-7x per jaar de warmtewisselaar schoonspoelen en na elk gebruik de pluizenfilter leegmaken en de zichtbare delen bij de deur en in de trommel verder ontpluizen. Ik heb daarom de bovenplaat losgemaakt en was benieuwd of er misschien een draadje los zat en tot mijn verbazing bleek de gehele binnenkant verpluist te zijn waardoor vermoedelijk kortsluiting is ontstaan. We mogen eigenlijk nog van geluk spreken dat er geen brand is uitgebroken!
Via de Samsung support konden ze ons niet verder helpen, de machine valt buiten de garantietermijn en als dit gebeurd moet dit bijna altijd aan slecht onderhoud van de gebruiker liggen, eventueel onderzoek om aan te tonen of dit niet zo is zijn kosten voor de gebruiker.

Mijn vraag
Zijn er meerdere mensen die dit wel eens ervaren hebben, ik kan er zowel bij jullie op tweakers als ook ergens anders op internet weinig over vinden?

Mijn tip
Kijk naast het reguliere onderhoud ook eens per jaar of pluizen zich niet in de machine ophopen

Afbeeldingslocatie: https://goo.gl/photos/akKM2fZaPqVHsoUJ9

Beste antwoord (via beejay72 op 05-02-2017 14:39)

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Deja-vu!
http://www.bbc.com/news/business-38404027
...
Fires have been caused by excess fluff, which can catch on the heating element of these dryers. Some five million affected machines were sold in the UK between April 2004 and September 2015.
Whirlpool, which now owns the brands affected, has been running a repair programme and offering discounted replacements to anyone with an affected dryer.
Dit gaat om whirlpool, maar sommige onderdelen worden bij derden ingekocht waar het probleem kan liggen. Ik zou zeker aandacht vragen bij de juiste instanties want het probleem kan bij meer toestellen spelen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beejay72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:20
Wow, dit ziet er inderdaad zeer brandgevaarlijk uit! Zal dit langs het filter of trommel "gelekt" zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door Grenco op 04-02-2017 10:45 ]

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaoPb
  • Laatst online: 26-08 12:28

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Ik vraag me af hoe er zoveel pluis in kan komen. Dit lijkt bijna alsof er ergens iets niet goed afgedicht zat.

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:32
Wow, daar schrik ik van... Ik heb mijn droger in 2,5 jaar tijd nooit onderhouden behalve uitpluizen van zichtbare delen!

Wat ik mij nou afvraag: Kon je de machine makkelijk open krijgen of had je daarvoor speciale bitjes nodig? Lijkt me dat als je dit als consument moet kunnen onderhouden, het ook met gangbare schroevendraaiers toegankelijk moet zijn.

Mijn tip: Gooi ff een tweet eruit naar de klantenservice van samsung met deze foto erbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:51

Fiber

Beaches are for storming.

Nogmaals bellen met Samsung en dan dreigen met een rechtszaak wegens brandgevaarlijke spullen...

En zeggen dat je naar de media stapt: Kassa, Radar, etc.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beejay72
mathelicious schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 11:07:
Wow, daar schrik ik van... Ik heb mijn droger in 2,5 jaar tijd nooit onderhouden behalve uitpluizen van zichtbare delen!

Wat ik mij nou afvraag: Kon je de machine makkelijk open krijgen of had je daarvoor speciale bitjes nodig? Lijkt me dat als je dit als consument moet kunnen onderhouden, het ook met gangbare schroevendraaiers toegankelijk moet zijn.

Mijn tip: Gooi ff een tweet eruit naar de klantenservice van samsung met deze foto erbij
Bedankt voor je reactie.
Ik heb Samsung support gebeld, maar die wilde de foto's niet zien en het apparaat dus ook niet. Ik heb een nieuwe warmtepompdroger (niet Samsung) gekocht en de oude wordt vandaag afgevoerd. Ik zal zekerheidshalve Samsung customer support nog een mail sturen met een link naar dit topic.

Het openmaken kan je zelf doen met een gewone schroevendraaier. 2 schroeven bovenop de plaat aan de achterkant, dan zie je de meeste schade al. Ik heb uit interesse (ook met gewone schroevendraaier) wat meer losgedraaid om betere fotos te maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:32
Aha, dan zullen ze de garantie inderdaad wel 'terecht' geweigerd hebben. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een paar maanden terug was m'n droger stuk. Open geschroefd, maar ik kon verder geen zekering vinden. Het bleek dat de printplaat stuk was. Een nieuwe kost 165,- Euro en dan zit die er nog niet in.. Gelukkig is er ook een witgoedmonteur die printplaten fixed. Foto's gemaakt van de printplaat aansluitingen en het ding opgestuurd. Voor 60,- Euro is het ding weer als nieuw. :)

Binnenkant van m'n droger was helemaal schoon. Ik denk dat dit exemplaar ergens lucht laat gaan. Ziet er in ieder geval niet goed uit..

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Jammer dat je'm laat afvoeren. Het zou een prachtig bewijsstuk zijn in een goede zaak met Samsung. Een terugroepactie/onderhoudsactie vanuit Samsung zou dan zeker op z'n plaats zijn, ook na 6 jaar.

Dit zijn eigenlijk tikkende tijdbommen als ik het zo bekijk.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Laatst online: 02-02-2023
Deja-vu!
http://www.bbc.com/news/business-38404027
...
Fires have been caused by excess fluff, which can catch on the heating element of these dryers. Some five million affected machines were sold in the UK between April 2004 and September 2015.
Whirlpool, which now owns the brands affected, has been running a repair programme and offering discounted replacements to anyone with an affected dryer.
Dit gaat om whirlpool, maar sommige onderdelen worden bij derden ingekocht waar het probleem kan liggen. Ik zou zeker aandacht vragen bij de juiste instanties want het probleem kan bij meer toestellen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:02
Fiber schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 11:10:
Nogmaals bellen met Samsung en dan dreigen met een rechtszaak wegens brandgevaarlijke spullen...

Je vergeet SBS6 |:( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-08 15:21

OmeJoyo

This is me

Heb dit helaas vaker gezien bij Samsung en sommige budget merken. (heb vroeger witgoed gerepareerd, voornamelijk van de Electrolux groep) Het hoort inderdaad niet en is zeker een gevaar voor brand zo om de elektronica heen. (Spoiler alert!, er komt een achteraf opmerking) Bij de "beter merken" AEG, Miele, Zanussie, Bosch/Siemens heb ik dit nooit gezien en is voor mij dus altijd reden om voor die merken te gaan. Ik zou dit zeker nogmaals aankaarten bij Samsung en anders toch eens wat consumentorganisaties hierover informeren, wellicht hebben ze meer meldingen en gaan ze leden oproepen om info te geven.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-08 15:21

OmeJoyo

This is me

mathelicious schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 11:07:

95% is simpel te openen met een normale (kruiskop) schroevendraaier. Enkel hebben iets spannenders nodig maar meestal wel wat in standaard setjes zit. Dit komt omdat het vaak mogelijk is om de deur te draaien en dan moet ie effe open.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
beejay72 schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 10:37:
bleek de gehele binnenkant verpluist te zijn waardoor vermoedelijk kortsluiting is ontstaan
Kortsluiting ontstaat typisch niet door stof.
We mogen eigenlijk nog van geluk spreken dat er geen brand is uitgebroken!
Dat valt ook wel weer mee.

Het gevaar zit er voornamelijk in dat als 1) er kortsluiting of een slecht contact optreedt, of 2) stof zich ophoopt bij hete en/of bewegende delen, dat dit kan ontbranden.

Desalnietemin lijkt dit wel heel erg veel stof op een plek waar je het niet zou verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beejay72
Fiber schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 11:10:

Dank voor je reactie. Ik ben niet perse met een hetze tegen Samsung bezig. Ik heb zeer veel Samsung producten waar ik erg blij mee ben en heb ook zeer goede ervaringen met hun support op een tablet.

Ik snap enerzijds ook wel dat ze na 6 jaar op basis van een telefoontje verder niets willen doen. Het gaat mij eigenlijk meer om het algemeen consumentenbelang; dat dit soort situaties niet bij andere mensen gaat of kan ontstaan. Of dit nu ligt aan slecht consumentenonderhoud of slechte bouw daargelaten.
Ik was eigenlijk alleen teleurgesteld dat ze de foto's niet wilden ontvangen of de machine wilde onderzoeken om dit soort problemen in de toekomst te voorkomen en ben daarom dit topic gestart.
Ik hoop dat wasdrogerfabrikanten in het algemeen wettelijk gezien hun producten zo deugdelijk moeten gaan maken dat wat met mijn machine is gebeurd niet meer kan gebeuren.

Enerzijds had ik daarom inderdaad misschien de machine als bewijsstuk moeten bewaren, maar het is ook heel fijn dat ze hem gratis meenemen bij de bezorging van een nieuwe.

Helaas kun je niet meer via de website of email naar Samsung Customer Support reageren (bleek uit een automatisch antwoord na het invullen van een website formulier) en kan dit nu alleen via messenger, facebook of twitter; allen communicatiemiddelen die ik niet wil gebruiken.

Wel heb ik ondertussen ook de vraag aan Radar voorgelegd of dit in het algemeen bij wasdrogers een interessant onderzoek waardig is en heb ik de vraag ook op consumentenbond.nl neergelegd.

Nu maar afwachten hoe het verder loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:01
Ik zal eens kijken of ik bij mijn wasdroger het bovenstuk er makkelijk af kan halen. Dit topic maakt het een klein onderzoek waardig. Mijn wasdroger is echter nog niet zo oud.

Edit:
Helaas is de bovenkant er niet af te halen zonder eerst de zijkanten eraf te halen (zo lijkt het).

[ Voor 24% gewijzigd door LA-384 op 05-02-2017 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
LA-384 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 16:37:
Ik zal eens kijken of ik bij mijn wasdroger het bovenstuk er makkelijk af kan halen. Dit topic maakt het een klein onderzoek waardig. Mijn wasdroger is echter nog niet zo oud.

Edit:
Helaas is de bovenkant er niet af te halen zonder eerst de zijkanten eraf te halen (zo lijkt het).
Kun je foto's van deze droger plaatsen? Het lijkt me namelijk heel stug dat de zijkanten er eerst af moeten voordat het bovenblad er af kan.

[ Voor 98% gewijzigd door sypie op 06-02-2017 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-08 15:48
Wij hadden een Whirlpool, en hadden daar hetzelfde probleem met die pluizen. Eerlijk gezegd dacht ik dat dat normaal was en draaide het ding jaarlijks open om het toch beperkt te houden. We vertrouwden het ook echt niet en hebben er een rookmelder bij geplaatst.

Sinds een kleine maand hebben we een nieuwe van Siemens, dus hopelijk zijn dit soort problemen nu verleden tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:01
sypie schreef op maandag 6 februari 2017 @ 15:49:
Kun je foto's van deze droger plaatsen? Het lijkt me namelijk heel stug dat de zijkanten er eerst af moeten voordat het bovenblad er af kan.
Het is een Whirlpool HDLX 70310.
Ik heb nog even gekeken, maar denk dat je gelijk hebt. Ik kan geen goede foto's maken, de droger staat op een keukenblad, dicht tegen de muur. Ik kon er net bij om de schroeven los te draaien aan de achterkant, maar voor goede foto's moet ik alles loshalen en de droger op de grond zetten. Dat gaat me te ver.

Dit is wel een ander Whirlpool apparaat met vergelijkbare bevestiging:
http://www.onlinemarkabol...us-szaritogep-hatulja.jpg

Aan de achterkant zitten in elk geval drie schroeven die het bovenblad op z'n plek houden. Na deze losgedraaid te hebben, zat er nog steeds geen beweging in. Ik zie verder geen andere schroeven die met het bovenblad te maken hebben. Er lijkt wel een soort pin te zitten aan het linker en rechter metalen plaatje, welke tot in het rvs-kleurige deel steekt. Ik kon de bovenkant ook niet naar achteren duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteravond viel onze Bosch warmtepompdroger plotseling stil en deed daarna niets meer.

Precies het zelfde verhaal als dit verhaal, een hoop pluis bij de bedrading en printplaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:27
Verwijderd schreef op zondag 4 november 2018 @ 20:33:
Gisteravond viel onze Bosch warmtepompdroger plotseling stil en deed daarna niets meer.

Precies het zelfde verhaal als dit verhaal, een hoop pluis bij de bedrading en printplaat!
Mijn siemens heeft daar ook last van, ik vraag mijn wel eens af hoe dat nou kan.

2X per jaar schoonmaken is niet zo erg, maar het zou mooi wezen als het niet meer hoeft te gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:03
Die pluizen geleiden niet (zolang ze droog zijn, wat meestal het geval is). Zolang er niks losraakt kan het ook weinig kwaad: de componenten zijn zodanig gedimimensioneerd dat ze niet boven de 60 graden komen.

Wat vaak het grote probleem is heeft meer te maken met het losraken van soldeerverbindingen. Door de temperatuurschommelingen komen er wisselende krachten op die soldeerverbindingen te staan. Tin is nou niet bepaald resistent tegen deze bewegingen. Dit heet ook wel "fretting", en treedt vooral op bij enkelzijdige printen met te grote gaten voor de draden die er doorheen gaan.

zie het Samsung ecobubble wasmachine maakt programma niet af. topic voor meer info.

Bij eventueel slechte contacten horen ook vonken, en je kan wel raden wat dat met dat pluis doet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Een topic van 1,5 jaar oud omhoog schoppen met enkel de vermelding dat je hetzelfde probleem ervaart voegt helaas weinige toe. Kijk of je aan de hand van de reacties die hier gepost zijn verder komt en open anders een nieuw topic.

200 fish found!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.